Tjorven Posted September 25, 2002 Report Posted September 25, 2002 Är det en slump att alla skjuter bra med Berettas bockar? På tal om snobb så betalade jag 3900 kr för min. Quote
Fredriksson Posted September 26, 2002 Report Posted September 26, 2002 Klart man skjuter bra med Beretta, men man skjuter bättre med Perazzi! Nä skämt åsido, jag skjuter med vad som bjuds. Quote
Guest Posted September 27, 2002 Report Posted September 27, 2002 Såg att det va' lite snack om Säkförband å då kom jag på en sak jag undrar lite över.. vad anser ni om förbandet MPJ?? Vilket säkförband anses bäst av FBJ, BasSäk (ös) & MPJ?? Om någon har några frågor om MPJ så är d bara å fråga.. :=) Jocke. Quote
2Sharp Posted September 27, 2002 Report Posted September 27, 2002 Såg att det va' lite snack om Säkförband å då kom jag på en sak jag undrar lite över.. vad anser ni om förbandet MPJ?? Vilket säkförband anses bäst av FBJ, BasSäk (ös) & MPJ?? Om någon har några frågor om MPJ så är d bara å fråga.. :=) Jocke. Eftersom jag gjorde GU på FBJS så är vi bäst... annars spöar jag dig.. ;) Nä, skojar bara, jag hoppas att vi är lika bra på att lösa våran uppgift. Dålig koll på just MPJ, men de jag har träffat därifrån har gett ett bra intryck. Vilket även BasSäk gjort. Quote
Mojo Posted September 28, 2002 Report Posted September 28, 2002 Mig veterligen har inte MPJ samma inriktining som bassäk och numera även FBJ då dessa två snarare är spaningsförband än "söka upp fi och slå" (även om den uppgiften fortfarande tränas). Rätta mig om jag har fel, min koll är nämligen långt ifrån 100% i hänseende bassäk och MPJ. Om det är rätt så är det isåfall knepigt att jämföra de olika förbanden då de har olika uppgifter. Har även hört rykten om att MPJ var nerlagt. Fast eftersom jag hade en polare som gjorde GU där förra året så kan det väl inte stämma? Eller? Quote
Magnus Posted September 28, 2002 Report Posted September 28, 2002 snackar vi flygets bassäk eller marinens bassäk nu? Quote
Mojo Posted September 28, 2002 Report Posted September 28, 2002 Marinens. Flygets har jag snorkoll på ;) (flygvapnets bassäk = flygbassäk) Quote
2Sharp Posted September 28, 2002 Report Posted September 28, 2002 Marinens. Flygets har jag snorkoll på ;)(flygvapnets bassäk = flygbassäk) Mojo, har du gjort GU på FBJS? Quote
Guest Posted September 28, 2002 Report Posted September 28, 2002 MPJ är nedlagt i år bara, detta för att man ska anpassa utbildningen till nya SäkBat. Det som skrev om att BasSäk & FBJ numera är inriktade på spaning stämmer om MPJ också... under min GU höll vi på med Spaning (mestadels O-plats) nästan lika mycket som jakt. Att det har blivit så på alla säk-förband beror väl troligtvis på att det är en aktivitet som ska utgöra en stor del av SäkBat:s arbete. För övrigt måste jag säga att det känns som att det är en väldigt god förbandsanda mellan de olika säk-förbanden i FM. Har aldrig stött på någon person som har hållt på med stilen "Öhhh!! VI är hårdast!!" å så vidare.. Ha det bra, Jocke. Quote
2Sharp Posted September 28, 2002 Report Posted September 28, 2002 Svar ja. Taget, vilken årskull? Quote
Mojo Posted September 28, 2002 Report Posted September 28, 2002 Säkbat... i ärlighetens namn har jag aldrig fattat vad det går ut på. De enda som talat om det är ju MPJ. Hörde det aldrig nämnas ens på FBJS. ??? Att alla säkförband sysslar med undinhämtning är lite fel. Flygbassäk finns fortfarande (stridspana räknas inte). 2Sharp: Jag låg inne 01/02.. står i infot för övrigt Quote
2Sharp Posted September 29, 2002 Report Posted September 29, 2002 DOH, lame igen... Då känner du Björk? Quote
Guest Posted September 29, 2002 Report Posted September 29, 2002 SäkBat är tänkt att bli en Bataljon som ska inbegripa hela FM, förbanden MPJ, BasSäk & FBJ & bevakningssoldater ska ingå. Namnen kommer troligen också ändras för att jämställa förbanden; MPJ = Säkpluton, Mark. BasSäk = Säkpluton, sjö. FBJ = Säkpluton, flyg. Bevakningssoldaterna vettefan var de hamnar. Arbetet med att sätta ihop det här systemet är tänkt att vara klart 1 Januari 2004 och möjligheten ska finnas att skicka delar av en sådan bataljon på utlandstjänst. Alla inblandade förband är orienterade om arbetet sedan 1-2 år tillbaks och har blivit tillsagda att bl.a lägga om utbildningen så att det riktas mot SäkBat. På MPJ fick vi höra väldigt mycket om detta hela tiden, konstigt att det verkar okänt på exv. FBJ. Vi hade en jaktövning mot SäkJakt/BasSäk och de var bekanta med bataljonen.. Jocke. Quote
Magnus Posted September 29, 2002 Report Posted September 29, 2002 Jocke MPJ: Kommer inte flygbassäk ingå i den bataljonen? Quote
Guest Posted September 30, 2002 Report Posted September 30, 2002 Ni har helt fel...några av er... I Säkbat kommer säksoldater utbildas. De kommer inte kallas för Flygbasjägare, mpj eller något. De förband som räknas upp ovan är "arvförbanden" till Säkbat och inget annat... Quote
Guest Posted September 30, 2002 Report Posted September 30, 2002 Magnus: Vet inte hur det blir med FlygBasSäk faktiskt... jag har aldrig hört/sett dem nämnas i SäkBatsammanhang, men det skulle ju verka logiskt att även de ska ingå där... Matte: Om du läser mitt inlägg igen så förstår du kanske att det du skrev i princip var en upprepning av vad jag skrev.. möjligen att jag var lite otydlig. Du har rätt i att SäkSoldater kommer utbildas, vilka kommer ingå i SäkPlutoner som jag nämnde tidigare.. och att du kallar MPJ, FBJ osv för arvförband är ju likställt med att säga att de förbanden kommer byta namn till Säkpluton - de föregående förbandstyperna kommer ju att försvinna. Jocke. Quote
Guest Posted October 1, 2002 Report Posted October 1, 2002 Jocke MPJ Nja...vi menar samma sak men jag måste rätta dig på två punkter. FBJ och Bassäk kommer inte försvinna som förbandstyper utan kommer finnas kvar i FV:s respektive Marinens organisation. MPJ har jag dock hört ska försvinna/har försvunnit som förband. Quote
Guest Posted October 1, 2002 Report Posted October 1, 2002 Aja... ok, om vi menar samma sak så behöver vi inte diskutera ordval längre.. :=) Vad gjorde du GU:n som?? Med "försvinna" menade jag att man kommer sluta grundutbilda förbanden FBJ & BasSäk, men jag kanske har fel.. MPJ har inte försvunnit, utbildas inte detta utbildningsår bara... kommer fortsätta med en ny skvadron i Maj -03. Quote
Mojo Posted October 1, 2002 Report Posted October 1, 2002 Jag skall ta reda på konkreta fakta om ämnet. Dock tvivlar jag starkt på att FBJS skulle ersättas av något annat inom 1-2 års tid. Quote
Guest Posted October 2, 2002 Report Posted October 2, 2002 Nej då! FBJ kommer inte att försvinna eftersom förbandet ingår i nya Basbat 04. Det är 100% säkert. Samma gäller för Bassäk har jag för mig. Var ett tag sedan jag hörde något om det nu. Och att MPJ ska vara kvar kommer som en nyhet för mig, det är inte vad jag hört. Mina källor sa att Säkplut mark skulle ersätta MPJ, å andra sidan var det nog ett år sedan jag hörde det, så det stämmer säkert. Vad jag gjorde GU som? Mja.. det låter vi vara osagt, men jag kan väl säga att jag skulle jobba i Säkbat...nu blev det inte så... Quote
Fenrir Posted June 2, 2008 Report Posted June 2, 2008 FBJ skapades i början av 80-talet (83-84?) och avsågs vara ett motmedel mot läskiga SPETSNAZZAR som skulle anfalla flygvapnets baser. FBJ uppträdde i patruller. Till viss del löstes uppgiften i samarbete med (flygvapnets) NSKY som dock vanligtvis höll till nämare flygbasen än FBJ. Det var ett prioriterat förband som tidigt gavs t.ex. nya eldhandvapen. FBJ ansåg att FBJ var ett elitförband. När Sverige och Flygvapnet inte längre behövde vara särskilt rädd för läskiga spetsnaz utökades FBJs uppgifter till att även fungera som en luftburen spjutspets (dock inte genom fallskärm) och skulle t.ex. kunna agera säkringsstyrka om FM skickades ut för att ta kontrol över nått gudsförgätet flygfält i Afrika. Idag ska FBJ plutoner ska dessutom vara duktiga på spaning och kunna användas i s.k. Combat Search and Rescue företag. Rätt? Quote
Booster Pump Posted June 2, 2008 Report Posted June 2, 2008 Lite osäker på vad Fenrirs syfte med tråden igentligen är, men det mesta stämmer. Vissa av oss anser sig säkert tillhöra ett "elitförband" som du uttrycker det. De flesta av oss tycker nog bara att vi är soldater som är bra på det vi gör. Ödmjukhet har alltid varit ett ledord på skolan, dock så har alltid funnits många negativa åsikter runt förbandet från framförallt armé- och marinförband. Något som kanske vissa FBJ:are har tagit illa upp av nyss hemkommna efter ett par veckor i fält och då börjat snackat om elitförbnad hit eller dit.. Quote
worldeater Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 www.flygbasjägarna.se Kanske finns nått matnyttigt. Quote
Jonne Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 Huvuduppgifterna för Fbj idag är undsättning(CSAR), spaning och flygsäkring. Quote
Anders Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 Fanns en gammal fin tråd om Flugbaj... Flygbasjägare. Vi slår samman hela rasket. Anders BLÅGUL Quote
2Sharp Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 (edited) FBJ skapades i början av 80-talet (83-84?) och avsågs vara ett motmedel mot läskiga SPETSNAZZAR som skulle anfalla flygvapnets baser. FBJ uppträdde i patruller. Till viss del löstes uppgiften i samarbete med (flygvapnets) NSKY som dock vanligtvis höll till nämare flygbasen än FBJ. Det var ett prioriterat förband som tidigt gavs t.ex. nya eldhandvapen. FBJ ansåg att FBJ var ett elitförband. När Sverige och Flygvapnet inte längre behövde vara särskilt rädd för läskiga spetsnaz utökades FBJs uppgifter till att även fungera som en luftburen spjutspets (dock inte genom fallskärm) och skulle t.ex. kunna agera säkringsstyrka om FM skickades ut för att ta kontrol över nått gudsförgätet flygfält i Afrika. Idag ska FBJ plutoner ska dessutom vara duktiga på spaning och kunna användas i s.k. Combat Search and Rescue företag. Rätt? Min fetmarkering, för att vara övertydlig så uppträdde FBJ i grupper (~8 man) men uppträder idag främst i patruller (~5 man) Som tidigare noterats har ödmjukhet varit ett ledord på skolan såväl under min GU som den tid som förflutit efter GU då jag har varit i kontakt med den. Ja, FBJ har varit bra på det som FBJ sysslat med (samt även mkt. goda soldatkunskaper), främst genom dugliga och engagerade befäl och även med god kvalité på de soldater som legat inne på skolan. Elit hit och dit, skit sak samma. Edited June 3, 2008 by 2Sharp Quote
Fenrir Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 (edited) På 80-talet ingick normalt inte Ksp eller Grg i (FBJ) gruppens beväpning. Edited June 3, 2008 by Fenrir Quote
2Sharp Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 På 80-talet ingick normalt inte Ksp eller Grg i (FBJ) gruppens beväpning. Du har nog rikets märkligaste sätt att skriva inlägg, det är svårt att veta om du menar det som ett påstående, fråga, förhoppning eller annat?? Ex: grg har man ju sällan patrullerat med över tiden... Quote
Fenrir Posted June 3, 2008 Report Posted June 3, 2008 Du har nog rikets märkligaste sätt att skriva inlägg... Kanhända... ...men nu är det så här att jag är intresserad av detaljer över FBJs uppgifter, org och beväpning under 80/90-talet... och jag vill kolla en liten teori som jag har. Quote
Recommended Posts