Grenadier Posted May 28, 2010 Report Posted May 28, 2010 Nu får du än en gång chansen att ställa frågor till rikshemvärnschefen eller kommentera hur allt det nya har tagits emot och fungerat i ditt förband. Vad vill ni fråga den här gången? Själv är jag mest fundersam över hur det går med fordonsfrågan och gruppradio. Quote
dalmas Posted June 10, 2010 Report Posted June 10, 2010 Varför vissas innehav av M90L/ Tajga är ett problem för grupperna, när det samtidigt är så att HV- soldaterna inte har fältskjortor, lång- och kortkallingar nog för att genomföra en fyradagarsövning... Quote
Anders G. Posted June 10, 2010 Report Posted June 10, 2010 Allt det nya har tagits emot väl. Gammalt har tagits emot mindre väl, t.ex. stridssele 504, inga "stora" 2000väskor att bära grejorna i, inga camelback etc etc. Nu har man ju betat av den kända kundstocken "utlandsstyrkan"... GÄÄÄÄSP. Quote
FkN Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 Litet frågetecken här: C 3313 HvInsats skrev 2010-06-14 20:17:33Ersättning efter SÖF blev det inte som vi hoppades, då skrivelsen med ersättningar verkar kunna tolkas på 2 sätt. Just nu har jag 121 soldater som "ligger ute" med pengar efter genomförd övning. Vår tolkning var att man inte skulle förlora ekonomiskt efter att genomföra avtalsövningar, men 8 dygnssoldaten måste vänta med att komma upp i ekonomisk balans till hela kontraktet är uppfyllt. När kommer Rikshemvärnsavdelningen att ändra i rutinerna för utbetalning av premien, då premien var det sättet man valde för att man inte skall förlora ekonomiskt på att genomföra sitt kontrakt. Betyder detta att de inte fått 875 kr + SGI för SÖF? Premien = befattningspremie? Quote
Emil Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 Vad gäller M 90L så har det beslutats att endast anställda och soldater vid utlandstjänst tilldelas denna utrustning. Vad säger ni? sticker det i ögonen lite? Quote
709 Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 Det var intressant. Fixa till stavningen så kan de lägga in det här rakt av i HvTidningen som alla i Hv får hem. Många svar på frågor som valsar runt. Quote
eskil Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 Vad gäller M 90L så har det beslutats att endast anställda och soldater vid utlandstjänst tilldelas denna utrustning. Vad säger ni? sticker det i ögonen lite? Det måste vara ett fruktansvärt dyrt plagg eftersom vi inte har råd att köpa in det till alla soldater... Quote
Dexter Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 Det måste vara ett fruktansvärt dyrt plagg eftersom vi inte har råd att köpa in det till alla soldater... Räknat i antal kronor per dag den faktiskt används så är det säkert ett hyfsat dyrt plagg för hemvärnet tillskillnad från de som bär den dagligen. Vilket iofs gäller en hel del annan mtrl också. /D (Disclaimer - självklart finns det soldater i Hemvärnet som bär utrustningen oftare än vissa anställda som har den i sitt skåp - men lite får man väl lov att överdriva för effekt) Quote
Ukko Lode Posted June 15, 2010 Report Posted June 15, 2010 (edited) Litet frågetecken här: C 3313 HvInsats skrev 2010-06-14 20:17:33Ersättning efter SÖF blev det inte som vi hoppades, då skrivelsen med ersättningar verkar kunna tolkas på 2 sätt. Just nu har jag 121 soldater som "ligger ute" med pengar efter genomförd övning. Vår tolkning var att man inte skulle förlora ekonomiskt efter att genomföra avtalsövningar, men 8 dygnssoldaten måste vänta med att komma upp i ekonomisk balans till hela kontraktet är uppfyllt. När kommer Rikshemvärnsavdelningen att ändra i rutinerna för utbetalning av premien, då premien var det sättet man valde för att man inte skall förlora ekonomiskt på att genomföra sitt kontrakt. Betyder detta att de inte fått 875 kr + SGI för SÖF? Premien = befattningspremie? Om jag förstår frågan rätt så är det 121 pers, med 8-dagsavtal som har gjort SÖF, men inte KFÖ (udda?), och då helt enligt regler inte fått utbildningspremie eller befattningspenning (grpch + stf). Antingen har frågeställaren inte fått info eller inte förstått att pengar kommer när avtal fullgjorts. Edited June 15, 2010 by Ukko Lode Quote
709 Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Om jag förstår frågan rätt så är det 121 pers, med 8-dagsavtal som har gjort SÖF, men inte KFÖ (udda?), och då helt enligt regler inte fått utbildningspremie eller befattningspenning (grpch + stf). Antingen har frågeställaren inte fått info eller inte förstått att pengar kommer när avtal fullgjorts. Iallafall 12 och 56 Bat i Skåne gör SÖF på våren och KFÖ på hösten. Jag har fått någon utbetalning som jag tolkar som dagersättning/SGI, men som sagt, premien för fullgjort kontrakt är väl just för FULLGJORT kontrakt. Då kan man ju inte begära att hälften skall betalas nu. Mecklet med återbetalning om KFÖ inte görs.... Quote
logsqd Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Vad gäller M 90L så har det beslutats att endast anställda och soldater vid utlandstjänst tilldelas denna utrustning. Vad säger ni? sticker det i ögonen lite? Det måste vara ett fruktansvärt dyrt plagg eftersom vi inte har råd att köpa in det till alla soldater... Ska man man ha vettiga arbetskläder i Hemvärnet måste man alltså köpa in dem själv (eller kopior av dem)... Quote
tinhead Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 Ska man man ha vettiga arbetskläder i Hemvärnet måste man alltså köpa in dem själv (eller kopior av dem)... Fast det får man ju inte då det inte finns på den magiska "listan". Man måste passa sig, bärandet av utrustning som inte finns på "listorna" kommer innebära efter ett par tillsägelser att man får sparken. (fakta) Quote
Fk Satan Posted June 16, 2010 Report Posted June 16, 2010 BRA! då släpper vi diskussionen hur vida man får se ut hur man vill i Hemvärnet... Tänk att det finns en egen tråd för just den frågeställningen här på Soldf, och i Hv/Friv forumet... Fk Satan Blågul -------------------- REGLER Quote
Knekt Posted June 28, 2010 Report Posted June 28, 2010 Litet frågetecken här: C 3313 HvInsats skrev 2010-06-14 20:17:33Ersättning efter SÖF blev det inte som vi hoppades, då skrivelsen med ersättningar verkar kunna tolkas på 2 sätt. Just nu har jag 121 soldater som "ligger ute" med pengar efter genomförd övning. Vår tolkning var att man inte skulle förlora ekonomiskt efter att genomföra avtalsövningar, men 8 dygnssoldaten måste vänta med att komma upp i ekonomisk balans till hela kontraktet är uppfyllt. När kommer Rikshemvärnsavdelningen att ändra i rutinerna för utbetalning av premien, då premien var det sättet man valde för att man inte skall förlora ekonomiskt på att genomföra sitt kontrakt. Betyder detta att de inte fått 875 kr + SGI för SÖF? Premien = befattningspremie? Jaha... innebär detta alltså att vi inte får någon ersättning alls efter SÖF:en utan får all ersättning i klump i höst? Quote
Dexter Posted June 28, 2010 Report Posted June 28, 2010 (edited) Jaha... innebär detta alltså att vi inte får någon ersättning alls efter SÖF:en utan får all ersättning i klump i höst? Du får SGI ersättningen för SÖF:en efter SÖF:en och efter KFÖ:n får du SGI ersättning för KFÖ:n samt premien för kontraktsuppfyllnad. Jag fick min SGI ersättning för SÖF:en på junilönen från Försvarsmakten (tämligen beskattad). /D Edited June 28, 2010 by Dexter Quote
FkN Posted June 28, 2010 Report Posted June 28, 2010 Klarspråk: Dessa 875-kr-per-dag-skattefritt som det haussades så mycket för kommer när KFÖ+SÖF är avklarat. SGI,milersättning m.m kommer månadsvis. Quote
Knekt Posted June 28, 2010 Report Posted June 28, 2010 Klarspråk: Dessa 875-kr-per-dag-skattefritt som det haussades så mycket för kommer när KFÖ+SÖF är avklarat. SGI,milersättning m.m kommer månadsvis. Tack för klargörandet. Inte riktigt det som utlovades, om nu inte mitt minne är helt galet. Quote
Recommended Posts