Groaghach Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Är det ngn som vet mer om ifall Hemvärnet kommer att få ut Kroppsskydd 90A? Och om JA, när? Groaghach Quote
Dexter Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Är det ngn som vet mer om ifall Hemvärnet kommer att få ut Kroppsskydd 90A? Och om JA, när? Groaghach Ja, vissa förband har dem redan. När resten får vet jag ej. Quote
Lt P Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Jippie, ett våtvärmande omslag! Tjohoo så skoj. Quote
nsky_517 Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 vi har dem. var glad att ni inte har dem. Quote
Forumsledning Kimster Posted April 14, 2003 Forumsledning Report Posted April 14, 2003 Den fick vi för 4 år sen. Jag trodde mer eller mindre alla hade fått den vid det här laget Quote
Guest Lt. payne Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 vi har dem. var glad att ni inte har dem. Jag har haft den.Är glad att jag inte har den. Quote
Fu Dahlberg Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 HAr inte... Ingen prio tycler jag... Ge mig en hjäm90 istället! Quote
Fk.Mandrake Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Även vi har det ute. Hur det sedan är med bärandet av det samma är en annan sak. ;) Quote
SERG. B Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 VEM FAN vill ha kroppskyd 90 A, man kan ju inte frivilligt vilja ha det eller? Kan ju i och for sig sitta fint nar det blaser kallt utan for mobforradet. Quote
KalleSWE Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Lr när det kommer sekundär splitter när man strider i bebyggelse Quote
Forumsledning henke Posted April 14, 2003 Forumsledning Report Posted April 14, 2003 Kroppskydd 90 är utmärkt vid strid i bebyggelse då man har lite skydd mot den hårda betongen. Tallskogen mjuka mark finns inte riktigt i en fabriksbyggnad som trasats sönder av art/bomber. Var glada att ni inte tvingas bära kroppskydd 94/k med inläggsplattor om totalt ca 10 kg som i utlandsstyrkan, och kom inte och säg att där är det ok för där finns "hotet". Risken att bli skjuten kan vara större i Sverige, men man tvingas ändå bära det för ev. nån brittisk höjdare tycker det. När man lämnar in keramplattorna på väg hem för avrustning och blir 6 kg lättare dvs västen väger 4 kg precis som Kroppsskydd 90A så kan man inte förstå att man gnällde i Almnäs om att bära kroppsskyddet utan plattor. Man känner sig superlätt och kroppsskyddet väger ju ingenting. Quote
Joanzon Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 (edited) Det bästa att ha kroppskydd 90A är att man kan sitta och sova ganska bekämt! Men det är väl typ det enda också... edit: i fredstid vill säga! Edited April 14, 2003 by Joanzon Quote
mace Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Skulle inte ha något emot att få ut kroppsskydd 90, eftersom man ska öva som man ska strida. I händelse av ett skarpt läge så skulle då jag vara förbannat glad för allt skydd jag kan få. Quote
Knekt Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Var glada att ni inte tvingas bära kroppskydd 94/k med inläggsplattor om totalt ca 10 kg som i utlandsstyrkan, och kom inte och säg att där är det ok för där finns "hotet". Risken att bli skjuten kan vara större i Sverige, men man tvingas ändå bära det för ev. nån brittisk höjdare tycker det. När man lämnar in keramplattorna på väg hem för avrustning och blir 6 kg lättare dvs västen väger 4 kg precis som Kroppsskydd 90A så kan man inte förstå att man gnällde i Almnäs om att bära kroppsskyddet utan plattor. Man känner sig superlätt och kroppsskyddet väger ju ingenting. 94:an är ju kanon! Att vrickade batchefer utomlands tycker att man ska springa runt med plattorna i jämt och ständigt är lika larvigt som att man alltid i alla lägen måste ha hjälm. Vissa av våra chefer (BA10) tyckte tom att våra SISU-förare skulle ha väst med plattor på sig INNE i vagnen! (Off Topic: Det hela slutade med att C NordPol Brigade påpekade för C SWEBAT att den aktuella skyddsnivån endast krävde att västen medföres, inte att den skulle bäras. Det såg tydligen lite underligt ut när alla nationer åkte på patrull i t-shirt, medan svenskarna var kittade för D-Day.) Plattor har man vid posttjänst och dylikt. Utan dessa är 94:an toppen! Den bäres utanpå vapenrocken vilket gör att man inte svettas lika mycket, röv och snopp-skydden är löstagbara, man kan fästa magfickor direkt på västen... toppen, helt enkelt! Det är med skyddvästar som med allt annat: nyttjandet ska anpassas efter det rådande läget. Quote
bushman Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Ett litet fulknep ifrån filmens värld: 90a:s "plattor" är väldigt enkla att ta ur västen. utnyttja detta fatum och byt ut dem mot liggunderlag. köper ni liggunderlaget på jysk bäddlager så får ni en väst som inte väger nått, ty deras liggunderlag är tunnare än papper och håller inte värmen heller. rövplattan och låtskydden kan man ta bort helt och stoppa upp tyget innaför dragkjedjorna. detta utnyttjas till fullo in film där kroppsskydd bärs, och kan ge mig fan på att tuffingarna i BHD inte hade fullviktade västar. Detta är bara funkis vid övn. och inget jag rekommenderar. men har man petiga befäl, som anser att står det i reglementet, skall det bäras hela tiden, över allt, så är det skönt att ha en lättare väst. Själv har jag valt bort att bära västen överhuvudtaget, den hämmar mig i min tjäst som sign och det petiga befälet har tagit ett sabbatsår så ingen klagar längre. det är mitt eget val och jag har det alltid med på övn. men låter det stanna i stabsbilen så mycket som möjligt. Quote
Vakten_F4 Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Var glada att ni inte tvingas bära kroppskydd 94/k med inläggsplattor om totalt ca 10 kg som i utlandsstyrkan, och kom inte och säg att där är det ok för där finns "hotet". Risken att bli skjuten kan vara större i Sverige, men man tvingas ändå bära det för ev. nån brittisk höjdare tycker det.När man lämnar in keramplattorna på väg hem för avrustning och blir 6 kg lättare dvs västen väger 4 kg precis som Kroppsskydd 90A så kan man inte förstå att man gnällde i Almnäs om att bära kroppsskyddet utan plattor. smile.gif.webp Man känner sig superlätt och kroppsskyddet väger ju ingenting. Jag antar att ni hade pung & rövplattor oxå då? Annars förstår jag verkligen inte problemet, vi hade väst med två plattor så fort vi var ute (förutom att äta & hissa flaggan) i 6 månader och ingen i min pluton klagade särskilt, trots att vi var lökiga bevakningssoldater! Dessutom utgör plattorna skönt skydd mot en kantig AK och värmer länge om man har haft dom i torkskåp en stund! Quote
Joanzon Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Ett litet fulknep ifrån filmens värld: 90a:s "plattor" är väldigt enkla att ta ur västen. utnyttja detta fatum och byt ut dem mot liggunderlag. köper ni liggunderlaget på jysk bäddlager så får ni en väst som inte väger nått, ty deras liggunderlag är tunnare än papper och håller inte värmen heller. rövplattan och låtskydden kan man ta bort helt och stoppa upp tyget innaför dragkjedjorna. detta utnyttjas till fullo in film där kroppsskydd bärs, och kan ge mig fan på att tuffingarna i BHD inte hade fullviktade västar. Detta är bara funkis vid övn. och inget jag rekommenderar. men har man petiga befäl, som anser att står det i reglementet, skall det bäras hela tiden, över allt, så är det skönt att ha en lättare väst. Själv har jag valt bort att bära västen överhuvudtaget, den hämmar mig i min tjäst som sign och det petiga befälet har tagit ett sabbatsår så ingen klagar längre. det är mitt eget val och jag har det alltid med på övn. men låter det stanna i stabsbilen så mycket som möjligt. Den ljusa idén fick ett par grabbar på min pluton också! Tyvärr är ju inte officerarna födda igår, så dom brukade tälja till en slana när vi var på övning och sporadiskt rappa till folk utav bara helvete över ryggen. Som sagt, bar man sina inlägg så var det ju lugnt, dom som inte bar dem.. ja, låt oss säga att man hörde vilka de var! med andra ord så är det inte att rekomendera!!!! Quote
Vakten_F4 Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Ett litet fulknep ifrån filmens värld: 90a:s "plattor" är väldigt enkla att ta ur västen. utnyttja detta fatum och byt ut dem mot liggunderlag. köper ni liggunderlaget på jysk bäddlager så får ni en väst som inte väger nått, ty deras liggunderlag är tunnare än papper och håller inte värmen heller. rövplattan och låtskydden kan man ta bort helt och stoppa upp tyget innaför dragkjedjorna. detta utnyttjas till fullo in film där kroppsskydd bärs, och kan ge mig fan på att tuffingarna i BHD inte hade fullviktade västar. Detta är bara funkis vid övn. och inget jag rekommenderar. men har man petiga befäl, som anser att står det i reglementet, skall det bäras hela tiden, över allt, så är det skönt att ha en lättare väst. Själv har jag valt bort att bära västen överhuvudtaget, den hämmar mig i min tjäst som sign och det petiga befälet har tagit ett sabbatsår så ingen klagar längre. det är mitt eget val och jag har det alltid med på övn. men låter det stanna i stabsbilen så mycket som möjligt. Detta hade jag oxå gjort under övning, men annars så finns det ju skäl att bära plattorna. Dessutom skulle jag nog inte lämna dom i nån bil, våra befäl jämställde i princip plattorna med vapen, polisen vill INTE att Kjell Kriminell ska stå emot flera 5.56/7.62 på 5 m.... Quote
bushman Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 om kjell kriminell vill kuta runt i tron att han blir stålmannen i en 90a väst, så låt honom leva i den villfarelsen. 90a är som du säker vet käre vakt, en splitterväst, och den stoppar ej finkalibrig eld. skulle väl var k-pistarna från "kopps" då kanske. men de är ju inte ens knivsäkra, som tydligen har provats ett flertal gånger ute på regementen. inte bra att han kontakter på kss i skövde, man hör för mycket som borde platsa i "jackass" nä kjell kriminell har nog haft/köpt/ärvt sin skyddsväst på annat håll. Quote
Forumsledning Kimster Posted April 14, 2003 Forumsledning Report Posted April 14, 2003 öhh har ni nog blandat ihop det lite va Vakten pratar om 94´an men han svarar på inlägg om 90a ... gör om gör rätt ;) Quote
Joanzon Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 kan man inte köpa västen på militaryshop? har för mig det iaf. Quote
Radarjägare Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 kan man inte köpa västen på militaryshop? har för mig det iaf. har åsså för mig det, men som av en förnimmelse så känns det som att vi kommer att få ut skyddet inom så pass framtid att man hellre lägger slantarna på nåt annat än ett otympligt kroppsskydd B) Quote
bushman Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 vi har några andra västar liggandes centralt, dvs hos kvartermästaren(läs oåtkomliga, strax brevid ra 180:an) dessa vill jag helst inte ha ut för de väger ca 15 kilo, och man ser ut som en ninja turtel i den. dessa har jag bar sett användas av stabsvakter när vi hade uppvisning för kommunalpolitiker och vår kvm var i extas. om någon vet vad dessa blyvästar heter så får ni gärna informera mig, det är inte 94:an så långt vet jag. lite kul e att dessa västar är det tuffaste våra reguljära hemvärnsmän vet, men de klarar inte ens att komma upp från marken, efter de har intagit en ytterst motvillig skyddställning. Men det är väl som med sköldpaddan i robinsson, de är fridlysta. Quote
Radarjägare Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 vi har några andra västar liggandes centralt, dvs hos kvartermästaren(läs oåtkomliga, strax brevid ra 180:an)dessa vill jag helst inte ha ut för de väger ca 15 kilo, och man ser ut som en ninja turtel i den. dessa har jag bar sett användas av stabsvakter när vi hade uppvisning för kommunalpolitiker och vår kvm var i extas. om någon vet vad dessa blyvästar heter så får ni gärna informera mig, det är inte 94:an så långt vet jag. lite kul e att dessa västar är det tuffaste våra reguljära hemvärnsmän vet, men de klarar inte ens att komma upp från marken, efter de har intagit en ytterst motvillig skyddställning. Men det är väl som med sköldpaddan i robinsson, de är fridlysta. men det är inte det enda som hemvärnsmän brukar vara galna i, som t.ex när de kommer till ett regemente gäller "allt som inte sitter fast följer med, sitter det fast tar det bara längre tid att få det med". men annars är väl allt militärt av övertaggat intresse, infällbara axelstöd, utländska persedlar osv.... tur man har föryngrat plutonen så det är LITE puts å studs nu iaf men det där om när det ska visas upp inför högdjur så kommer minsann utrustning fram, tyvärr så stoppas den undan lika snabbt igen efteråt Quote
106 Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 (edited) Kroppskydd 90 är utmärkt vid strid i bebyggelse då man har lite skydd mot den hårda betongen. Tallskogen mjuka mark finns inte riktigt i en fabriksbyggnad som trasats sönder av art/bomber. Var glada att ni inte tvingas bära kroppskydd 94/k med inläggsplattor om totalt ca 10 kg som i utlandsstyrkan, och kom inte och säg att där är det ok för där finns "hotet". Risken att bli skjuten kan vara större i Sverige, men man tvingas ändå bära det för ev. nån brittisk höjdare tycker det. När man lämnar in keramplattorna på väg hem för avrustning och blir 6 kg lättare dvs västen väger 4 kg precis som Kroppsskydd 90A så kan man inte förstå att man gnällde i Almnäs om att bära kroppsskyddet utan plattor. Man känner sig superlätt och kroppsskyddet väger ju ingenting. Håller med om det du skriver men jag tyckte faktiskt västen var rätt skön att bära även med plattor (och utan under utbildningen i Kungsängen). Men å andra sidan använde ni västen mer, vi hade den bara om man åkte splitterskyddat och då var det skönt att slippa slå sig när man fick stridsluckorna på sig eller om man stod i en annan lucka och fick kanten i böstet när någon bromsade eller körde över hinder. Annars låg den i ryggsäcken (QRF-packningen) som man hade bak i bilen eller i en låda på campen om det var fotpatrull. Känner igen känslan när man tagit ur plattorna, det är ungefär som när man tar av sig stora tunga packningen vid rast. Kroppsskydd 94 har iaf avbärarbälte och är bra mycket skönare än kroppsskydd 90. Eftersom vi hade stridsvästen kunde ju all skit man behöver komma åt som normalt sett ligger i bröstfickorna bäras i stridsvästen istället. Tyvärr måste man bygga om halva stridsvästen om man plötsligt får för sig att bära den tillsammans med kroppsskydd. Edited April 15, 2003 by 106 Quote
Guest Dedicated Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Har personligen börjat vänja mig vid 90A, allting sitter liksom bättre med den på, stridsbältet far inte runt så mycket och så vidare. Det tråkiga är att allt man har på sig under blir dyngsurt omedelbums. Det är en portabel bastu för jag svettas som en gris (svettas grisar?) efter bara nån kilometers marschande, eller vad man nu hittar på för nåt. Förutsatt att man inte gått omkring och blivit svettig i den så värmer den gott när det blåser kallt på nåt skånskt skjutfält...... Quote
nsky_517 Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Varför vill ni promt ha ett kroppsskydd?!? det är ju bara otympligt, svettigt och bara allmänt jobbigt. känn er lyckligt lottade som slipper skiten. Quote
bushman Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 (edited) Varför vill ni promt ha ett kroppsskydd?!? det är ju bara otympligt, svettigt och bara allmänt jobbigt. känn er lyckligt lottade som slipper skiten. den dagen det blir skarp läge finns det inte tillräckligt med kroppsskydd oavsett vilken siffra för min del. om man kunde så skulle jag slå in min kropp i kevlar och nita fast det. Vi har numer turen att ha en plut.chf som är utbildad med kroppsskyddet under sin GU. Då får vi oxå bära det efter behov, och inte bara för att det finns på bild i ett reglemente, som var fallet med våra förra chefer. Och det är vi tillbaks till hemvärnets grundproblem, lokala reglementen och olika utbildningsgrunder. men som jag har sagt i tidigare inlägg, chefen sätter tonen för plutonen. Edited April 15, 2003 by bushman Quote
Recon Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 Appropå kriminella och skydds utrustning så är det väl lagligt att köpa kroppsskydd? Nån sa att man inte ville att kriminella skulle få tag i FM:s västar men det är väl bara att köpa om dom nu vill ha det. Quote
Vakten_F4 Posted April 15, 2003 Report Posted April 15, 2003 om kjell kriminell vill kuta runt i tron att han blir stålmannen i en 90a väst, så låt honom leva i den villfarelsen. 90a är som du säker vet käre vakt, en splitterväst, och den stoppar ej finkalibrig eld. skulle väl var k-pistarna från "kopps" då kanske. men de är ju inte ens knivsäkra, som tydligen har provats ett flertal gånger ute på regementen. inte bra att han kontakter på kss i skövde, man hör för mycket som borde platsa i "jackass" nä kjell kriminell har nog haft/köpt/ärvt sin skyddsväst på annat håll. Jag pratar inte om kroppskydd 90 utan om 94 och det tidigare som ser ut som en blandning av 90 & 94 men som inte verkar ha något namn. Dock kanske jag var otydlig när jag svarade på ett inlägg om 90 när jag menade 94. Quote
Recommended Posts