2Sharp Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Då jag är en fetischist när det gäller ficklampor så har jag fastnat för Surefire och deras grejer Det är jag med... shoppade C2-HA på Bondsteel under Ks05 bland annat.. Utlandssemester är bra! Quote
softfeel Posted September 4, 2004 Report Posted September 4, 2004 Ok, det är ju stängt nu och jag ska dit igen på måndag.Överskottsförsäljningen i Skultorp utanför Skövde. Dom har en hel pall full, både gröna och DPM. Förvisso begagnade men till det priset....... The Swede Telefonnummer? /Johan ES På hemsidan kanske? http://www.overskott.org/_filial.html Quote
The Swede Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Har nu varit och inhandlat ett antal fickor till varav jag ska skrota två. Får väl ta med mig säcken till en skomakare så att han får sy fast dragkedjorna åt mig. Jag återkommer med bilder på hur det blev. The Swede Quote
Gator Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 "Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen..." Inte precis purfärska (tack vare att digikameran inte är kompis med OP-systemet ) men skattemyndigheten var välvillig i år: CamelBak HotShot 2,1 ltr samt Hatch Operator CQB Quote
Fu Kjellberg Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Nice Gator. Vad tycker du om dom handskarna? Dom har ju utförsäljning på D-gear på Hatch så jag har sneglat lite på dom. B) Quote
Gator Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Såvitt jag kan bedöma är de GTG. Har inte använt dom så länge än, men första intrycket är imponerande. Valet stod mellan dessa och Hellstorms SOLAG, men då de senare fått blandad/dålig kritik och saknar skinn i handen så blev det Hatch. Det, och D-Gears pris förstås... ;) Quote
niklassthlm Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 (edited) FÖRBJUDNA ÄMNEN//snipp// Försäljning av tjänster och materiel är inte tillåtet på forumet. /Ing Hm, sorry sorry. Provar igen ;) Jag har precis fått hem en sådannahära: Är dock inte riktigt nöjd, lite liten för mig. Ska nog kliva på en fatboy istället. Edited September 10, 2004 by niklassthlm Quote
BlackIce Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Är det någon som kan tipsa om nån bra väska/fack/fodral att ha digitalkameran i ute i fält? Tänkte på något i stil med det här eftersom fickan har styva väggar. Eller hur gör ni med era kameror? (BLHK STRIKE 37CL57) Quote
niklassthlm Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 M-5 waistpack En sådan har jag för min G2'a Quote
os frontale Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Då jag är en fetischist när det gäller ficklampor så har jag fastnat för Surefire och deras grejer Det är jag med... shoppade C2-HA på Bondsteel under Ks05 bland annat.. Utlandssemester är bra! Säg någon militärisk fetishm du INTE har. Quote
niklassthlm Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 mm, den finns oxå högt upp på önskelistan. Riktigt mumma Quote
BlackIce Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 M-5 waistpack En sådan har jag för min G2'a Vad är det för fäste på den? Quote
Fu Kjellberg Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 Big and bold, the M-5 Waistpack is roughly two and a half times the size of its little brother, the M-1, with much more space and many more compartments. Great for carrying digital cameras or DV camcorders with their accessories and cables. For outdoor activities, the M-5 can carry talkabout radios, GPS's, binoculars, or small laser ranger finders. Its ability to be spread open makes the M-5 ideal for a tough-as-nails first-aid kit container. The M-5 Waistpack can be worn on the belt directly or attached onto MAXPEDITION backpacks or PALS webbing. Text från D-gear Byxbältesfäste. Om du skall ha den på stridsbälte eller får du köpa Maliceclips. Maliceclips Quote
johanp Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 har tagit en magficka från sv2000 och fäst delar från ett liggunderlag i insidan (föruton på locket) funka finfint för min digitalkamera. Quote
Rune Frunkh Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 Är det någon som kan tipsa om nån bra väska/fack/fodral att ha digitalkameran i ute i fält? Tänkte på något i stil med det här eftersom fickan har styva väggar. Eller hur gör ni med era kameror? Det beror naturligtvis på kameran. Vi "fick ut" jättebra kameraväskor från FM när vi åkte till Kosovo: Om man river ut (den lösa) inredingen ur pistolmagasinsfickan passar en Ixus 400 perfekt! (Om man av någon anledning är tvungen att bära med sig de två extra magasinen är det sannolikt inte heller läge att ta med kameran...). Quote
BlåGul -1 9x19 Posted September 9, 2004 BlåGul -1 Report Posted September 9, 2004 Är det någon som kan tipsa om nån bra väska/fack/fodral att ha digitalkameran i ute i fält? Tänkte på något i stil med det här eftersom fickan har styva väggar. Eller hur gör ni med era kameror? Det beror naturligtvis på kameran. Vi "fick ut" jättebra kameraväskor från FM när vi åkte till Kosovo: Om man river ut (den lösa) inredingen ur pistolmagasinsfickan passar en Ixus 400 perfekt! (Om man av någon anledning är tvungen att bära med sig de två extra magasinen är det sannolikt inte heller läge att ta med kameran...). OT: Lämna pistolen hemma också då, inte vill du väl gå ut om du eventuellt kan bli tvungen att använda den? Stoppa en banan i hölstret, det är ju praktiskt att ha nåt att äta tillhands när man behöver det. Att inte ta med åtminstone ett magasin utöver det som sitter i vapnet tycker jag är kvalificerad dumhet. Om jag så bara hade hade 17 patroner ute skulle jag dela upp dem. Magasinen är den känsligaste delen i ditt vapensystem och den som är enklast att byta ut om det blir problem. Quote
niklassthlm Posted September 11, 2004 Report Posted September 11, 2004 ngn som vet var man kan hitta sådanna hära I sverige? Quote
Gator Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 ngn som vet var man kan hitta sådanna Hmmm, "Spy Capsules"....? Utformningen får fulhjärnan att tänka på...men ingen skulle väl...eller ?! Quote
niklassthlm Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 JAG, tänkte mest på att den största rymmer en kondom o den lite mindre är perfekt för en Imigran, el en alvedon kanske. Alltid redo. Quote
Rune Frunkh Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 (Rune Frunkh @ Sep 9 2004, 12:12 ) Är det någon som kan tipsa om nån bra väska/fack/fodral att ha digitalkameran i ute i fält? Tänkte på något i stil med det här eftersom fickan har styva väggar. Eller hur gör ni med era kameror? Det beror naturligtvis på kameran. Vi "fick ut" jättebra kameraväskor från FM när vi åkte till Kosovo: Om man river ut (den lösa) inredingen ur pistolmagasinsfickan passar en Ixus 400 perfekt! (Om man av någon anledning är tvungen att bära med sig de två extra magasinen är det sannolikt inte heller läge att ta med kameran...). OT: Lämna pistolen hemma också då, inte vill du väl gå ut om du eventuellt kan bli tvungen att använda den? Stoppa en banan i hölstret, det är ju praktiskt att ha nåt att äta tillhands när man behöver det. Att inte ta med åtminstone ett magasin utöver det som sitter i vapnet tycker jag är kvalificerad dumhet. Om jag så bara hade hade 17 patroner ute skulle jag dela upp dem. Magasinen är den känsligaste delen i ditt vapensystem och den som är enklast att byta ut om det blir problem. Efter att ha åkt mellan Slim Lines, Camp Victoria och KFOR Main några gånger under samma dag börjar man ledsna på att bubba runt på tre halvfulla magasin (vi fick endast ut en kaka 9 mm), magsinsväska och pistolbälte. Man inser att vapen kanske inte är nödvändigt när man möter fysklädd personal (i tights och utan vapen) från CV som springer det långa spåret utanför campen, och mycket riktigt fattades beslut under början av hösten 2003 att det räckte med ett vapen per fordon om man rörde sig inom MNB©. När vi rörde oss utanför brigadområdet, speciellt i de delar som var mer osäkra (t.ex. Mitrovica), var vi alltid beväpnade till tänderna: pistol med 36 patroner! Under de omständigheter som rådde i Kosovo för ett år sedan anser jag ett det var ett korrekt handlande, men idag (och speciellt i våras) är läget som bekant ett helt annat. Helt riktigt är magasinen en svag länk i ditt personliga vapensystem, men det handlar också om att bedöma risken att behöva använda det: I Kosovo sommaren 2003 kändes det som en större sannolikhet att hamna i en trafikolycka än en "shoot out". Sålunda skulle en akutväska varit mer lämplig och gjort större nytta. Möjligheten att använda hölstret som bananfodral fungerar nog bara på icke EU-godkända fulbananer. En "riktig" banan kläms sönder av locket... ;) Quote
Patroels Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Here we go again... Tråden här omhandlar NYA PRYLAR... Nya prylar ni just har fått hjem, eller frågor till dom som just har fått nya prylar... ... Please? Quote
2Sharp Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 (edited) ngn som vet var man kan hitta sådanna hära I sverige? Varför just i Sverige? Billigare att beställa från utlandet, sorteringen är ju betydligt bättre också. Har du en bekant med tillgång till en svarv och lämpligt mtrl. så är det inga problem att svänga ihop liknande saker. Jag har gjort flertalet liknande grejor i skolan, back in the days. Jag tror tom att skulle du kolla med en mek. verkstad så kan de mot, en liten, avgift göra en åt dig, kan du dessutom fixa fram mtrl. så.. Edited September 12, 2004 by 2Sharp Quote
niklassthlm Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Ja, styckpriset blir ju billigare. Men om jag bara vill ha en el två så blir det ju lite dyrt med frakt o så. Men den där costum tillverkningen kanske..... Quote
2Sharp Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Ja, styckpriset blir ju billigare. Men om jag bara vill ha en el två så blir det ju lite dyrt med frakt o så.Men den där costum tillverkningen kanske..... Skall du bara ha en eller två kan man skcika det som ett käckt litet brev = låg fraktkostnad. Maila TADgear och fråga vad de kan tänkas ta för att skicka bara det där lilla. Som dessa: http://www.tadgear.com/x-treme%20gear/life_capsule_beta.htm Quote
BUCK Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Fick hem lite prylar idag.. 1 st Buck Strider Mini och en lampa modell 6P + lite extra batterier och P61 reflektorn. Tänkte ha Minin som EDC men den är kanske lite för massiv för det ändamålet, hur som helst.. det verkar helt klart vara en trevlig kniv, bygd som en strv. Quote
os frontale Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 ngn som vet var man kan hitta sådanna hära I sverige? Det jag hatar med ovanstående konstruktioner, med allt snurrande på nyckeln eller vart man har dem så snurras locket också alltid upp för mig, men det kanske finns någon mekanism på just denna som gör det svårare iallfall? Quote
2Sharp Posted September 12, 2004 Report Posted September 12, 2004 Tänkte ha Minin som EDC men den är kanske lite för massiv för det ändamålet, hur som helst.. det verkar helt klart vara en trevlig kniv, bygd som en strv. Nejdå, köp bara lite vidare byxor ;) mini-buck är en trevlig kniv, helt klart i Strider-andan.. almkvist: har man en liten gummipackning på dem brukar det funka rätt bra att de inte skruvar upp sig. Quote
BUCK Posted September 13, 2004 Report Posted September 13, 2004 Nejdå, köp bara lite vidare byxor mini-buck är en trevlig kniv, helt klart i Strider-andan.. Ska försöka pressa ner den, annars blir det nya byxor Hur står sig kvaliten mellan Strider och Buck-Strider ? Är det bara så att Strider tillverkas mer hantverksmässigt och därför är dyrare, eller har dom även sparat på material osv. Quote
Skuggan Posted September 13, 2004 Report Posted September 13, 2004 är det bara jag som fått synen att vissa medlemmar på detta forum alltid har med motsv en bärsäck 2000 med småprylar så fort de skall ut i skogen? och till detta knivar som täcker HELA bältet och fickor fullmosade med grejjer... samt ett oerhört fånigt leende på läpparna?? Quote
2Sharp Posted September 13, 2004 Report Posted September 13, 2004 är det bara jag som fått synen att vissa medlemmar på detta forum alltid har med motsv en bärsäck 2000 med småprylar så fort de skall ut i skogen?och till detta knivar som täcker HELA bältet och fickor fullmosade med grejjer... samt ett oerhört fånigt leende på läpparna?? Hehe, njao, jag brukar rensa ut med jämna mallenrum, det mesta som "är bra att ha" ryker då. Jag har ju inte alla mina knivar på mig när jag har uniform. Standard är oftast en fällkniv, en slidkniv och ett multiverktyg. LED lampa och en sure-fire. Quote
Recommended Posts