Jump to content

11. Lätta mekaniserade bataljonen


Recommended Posts

Jag surfade runt på mil.se då jag fick syn på.

 

Nu söker Livgardet gruppchefer och soldater som vill vara med och sätta upp den 11. Lätta mekaniserade bataljonen (LMB) i det nya insatsförsvaret.

Ansökningar har även öppnat för 15. MP-Kompaniet så nu har FM tydligen påbörjat rekrytering för framtidens försvar. Dock tycker jag att det verkar lite kort med bara 2 år i ett inledande skede, med möjlighet att förlänga.

 

Så alla ni som inte fick nog av vpl kan nu äntligen söka er till soldat.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dock tycker jag att det verkar lite kort med bara 2 år i ett inledande skede, med möjlighet att förlänga.

Det är nog för att de inte har utrymme för fler tillsvidareanställningar då en person som har varit anställd längre än två år i dagsläget automatiskt blir tillsvidareanställd.

 

Man kan ju dock hoppas att FM har löst detta inom två år...

Link to comment
Share on other sites

15Mp startade sin rekrytering med anställning från 15jan. Nu ska resten av tjänsterna fyllas, har för mig att det var 84 tjänster där och några få på 16e komp. Kontrakt som jag hört diskuteras är 3 eller 5 år.

 

:unsure:

 

Omöjligt. Kontrakt på 3 eller 5 år finns det inte stöd i varesig lag eller avtal för. ALVA är max 2 års anställning inom en 5-årsperiod.

Link to comment
Share on other sites

bara 84 tjänster på 15MP? låter rätt snålt tycker jag

 

Senaste jag kollade var det hur många det rörde sig om. Kan försöka kolla upp mer under morgondagen.

Men sen är det som sagt 16mp som jag inte vet hur det kommer funka. Den största delen av dessa kommer kallas in vid behov, men några skulle vara anställda.

 

:baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

bara 84 tjänster på 15MP? låter rätt snålt tycker jag

But why?

 

De stående förbanden ska vara uppfyllda till ca 2/3 så 84 (soldat?) tjänster låter väldigt rimligt i mina öron. 16 MP är då förmodligen ett kontraktsförband och ska då i princip bara vara kaderorganiserat till vardags.

Link to comment
Share on other sites

15Mp startade sin rekrytering med anställning från 15jan. Nu ska resten av tjänsterna fyllas, har för mig att det var 84 tjänster där och några få på 16e komp. Kontrakt som jag hört diskuteras är 3 eller 5 år.

 

:lala:

 

Omöjligt. Kontrakt på 3 eller 5 år finns det inte stöd i varesig lag eller avtal för. ALVA är max 2 års anställning inom en 5-årsperiod.

 

Ska bli kul att se hur (Läs Om) FM lyckas lösa detta. Tänk vad intressant det blir om FM är den enda arbetsgivaren som får dessa undantag. :)

Link to comment
Share on other sites

15Mp startade sin rekrytering med anställning från 15jan. Nu ska resten av tjänsterna fyllas, har för mig att det var 84 tjänster där och några få på 16e komp. Kontrakt som jag hört diskuteras är 3 eller 5 år.

 

:lala:

 

Omöjligt. Kontrakt på 3 eller 5 år finns det inte stöd i varesig lag eller avtal för. ALVA är max 2 års anställning inom en 5-årsperiod.

 

Ska bli kul att se hur (Läs Om) FM lyckas lösa detta. Tänk vad intressant det blir om FM är den enda arbetsgivaren som får dessa undantag. :)

 

Ja, jag vet ju inte precis hur korrekt den infon var...

 

Las är iofs inte tvingande, och den är under omkonstruktion (har jag för mig) så vem vet?

 

EDIT: La till ett inte och ändrade innebörden helt.

Edited by beaver_sthlm
Link to comment
Share on other sites

Las är iofs tvingande, men den är under omkonstruktion (har jag för mig så vem vet?

 

Nej, däremot är LAS i största mån dispositiv vilket innebär att kollektivavtal, beroende på nivå, gäller över lagen. Detta under förutsättning att kollektivavtalet inte är sämre än vad LAS medger.

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt. Det skulle varit ett inte med i mitt förra inlägg. FÖ. är väl LAS semidispositiv?

 

Hur som, nu är detta mycket OT. Men med ett kollektivavtal så kanske man kan lösa 3-årskontrakt. Om nu inte detta var fel info från början.

 

:lala:

 

Jag har också för mig att man kan lösa utt längre tidsbegränsade avtal än 2 år genom kollektivavtal. Dock så har ju facket varit emot det från början så diskussionen blir väldigt hypotetisk och väldigt OT.

Link to comment
Share on other sites

Skickade in en ansökan idag, känns som jag har små chanser iom att jag muckade för 7 år sedan och har studerat sen dess (har civ.ing.examen) . Det som gjorde att jag ansökte var ju att jag uppfyllde kraven samt hade meriterande värnpliktstjänst (Pansarskyttesoldat).

Link to comment
Share on other sites

Skickade in en ansökan idag, känns som jag har små chanser iom att jag muckade för 7 år sedan och har studerat sen dess (har civ.ing.examen) . Det som gjorde att jag ansökte var ju att jag uppfyllde kraven samt hade meriterande värnpliktstjänst (Pansarskyttesoldat).

 

Känns snarare att du har högra chanser som mer mogen individ med en livserfarenhet och kompetens som sträcker sig längre än gymnasiekompetens och värnplikt. Jag personligen skulle hellre anställa en stabil 27-åring som vet va den vill än en nyligen muckad fjunig 19 åring som inte vet vad världen har att erbjuda ännu....men det kanske bara är jag :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Skickade in en ansökan idag, känns som jag har små chanser iom att jag muckade för 7 år sedan och har studerat sen dess (har civ.ing.examen) . Det som gjorde att jag ansökte var ju att jag uppfyllde kraven samt hade meriterande värnpliktstjänst (Pansarskyttesoldat).

 

Känns snarare att du har högra chanser som mer mogen individ med en livserfarenhet och kompetens som sträcker sig längre än gymnasiekompetens och värnplikt. Jag personligen skulle hellre anställa en stabil 27-åring som vet va den vill än en nyligen muckad fjunig 19 åring som inte vet vad världen har att erbjuda ännu....men det kanske bara är jag :)

 

Får hoppas rekryterarna ser det på samma sätt :baskerKav: någon som har koll på hur många som generellt söker skyttesoldatstjänster? känns som att det borde vara högst söktryck på just den tjänsten.

Link to comment
Share on other sites

Skickade in en ansökan idag, känns som jag har små chanser iom att jag muckade för 7 år sedan och har studerat sen dess (har civ.ing.examen) . Det som gjorde att jag ansökte var ju att jag uppfyllde kraven samt hade meriterande värnpliktstjänst (Pansarskyttesoldat).

 

Känns snarare att du har högra chanser som mer mogen individ med en livserfarenhet och kompetens som sträcker sig längre än gymnasiekompetens och värnplikt. Jag personligen skulle hellre anställa en stabil 27-åring som vet va den vill än en nyligen muckad fjunig 19 åring som inte vet vad världen har att erbjuda ännu....men det kanske bara är jag :rolleyes:

Själv tror jag att de kommer att rekrytera ur de senaste vpl-kullarna i huvudsak. Då får de soldater som de utbildat själva och som har färska kunskaper.

Det finns både för- och nackdelar med det och det är väl inte något som behövs hanteras här? Dock så var det så de gjorde inför KS17 (16?).

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Då har även jag sökt lätt mek bat. Ska bli spännande och se hur avtalet som är under förhandling kommer bli.

Baserat på bl.a. dagens officerslöner skulle jag gissa på ca. 17' per månad på hemmaplan och ungefär det dubbla vid insats i Afghanistan (för en skyttesoldat).

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant att se hur många som söker. Ifall det skulle vara mindre sökande än platser, undrar om jag som bara gjort GSU hemvärn skulle få chansen ifall jag sökte?

 

Tror tyvärr chansen att bli antagen är mindre om man har gjort GSU-HV jämnfört med någon som gjort 11 månader eller mer som någon form av skytte

Link to comment
Share on other sites

Sådär, nu har jag skickat in ansökan till 15mp. 65 tjänster är det som det rör sig om just nu...

 

Fråga bara, fick ni direkt bekräftelse på mailen att de mottagit er ansökan? Skickade från hotmail så är lite orolig för att det inte kommit fram.

 

:baskerKav:

 

Dröjde någon dag innan jag fick bekräftelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...