Jump to content

Vad gäller?

Crazy fool

Recommended Posts

Jag har sett en hel del skumma saker och nu måste jag fråga vad som gäller när man bär uniform?

När jag gjorde lumpen för 13 år sedan så fick vi lära oss att enbart använda fältmössa eller pälsmössa till uniform men nu verkar det ju vara helt okej att använda vilken civila mössa som helst.

När jag gjorde lumpen fick jag lära mig att ta av mig mössan inomhus men när man är ute och reser så ser man soldater på Arlanda som går omkring med basker på inomhus.

När jag gjorde lumpen fick jag lära mig att inte ha händerna i byxfickorna men i dag såg jag soldater på stan som gick omkring med händerna i byxfickorna.

Får man bära vilken mössa som helst till uniform?

Får man bära mössa inomhus?

Får man ha händerna i byxfickan hur som helst?

Hur ska befälen kunna säga åt soldaterna hur dom ska klä sig och uppföra sig när dom själva inte gör rätt?

Nej man får inte bära vilken huvudbonad som helst.

Jo, i vissa fall får man bära huvudbonad inomhus.

Vet inte om man får ha händerna i fickorna, brukar undvika det för att inte dra onödigt intresse till min klädsel i övrigt...

Vissa befäl har koll och vissa har det inte, hur ska dom ordenliga befälen annars kunna peka på dåliga förebilder? :)

Men om tråden inte stoppas så kommer du snart att få minst 15 svar till, troligtvis får du tillochmed reda på exakt takhöjd som gäller för att få bära huvudbonad inomhus...

Svårt att svara när man inte vet exakt vad du syftar på men...

1) Det finns fler godkända huvudbonader. Bashatten t.ex. för bassäkförbanden. I utlandsstyrkan används även en liknande fälthatt ("boonie hat"). Sen har det väl skett en viss liberalisering angående i vilka situationer "fältlystring" anses gälla. Generellt brukar man inte bry sig jättemycket om vilka huvudbonader som används i fält. T.ex. anses det väl oftast OK att bära hjälmunderlag eller liknande även om man tar av sig hjälmen.

2) Vissa typer av terminalbyggnader (flygplatser, järnvägsstationer, m.fl.) brukar enligt någon gammal oskriven regel (detta "gällde" sannolikt redan på din tid) betraktas som "utomhus".

Dessutom anses det väl generellt anses som en värre synd att inte bära mössa utomhus än att bära mössa inomhus (någon gammal tradition om att inte ha bart huvud inför "bara Guds himmel"?) än att bära mössa inomhus (jämför att hjälm på anses OK inomhus).

3) Händerna i byxfickorna. - Fortfarande FETNEJ.

Gällande 'basker i vänthall' har det varit på tapeten tidigare. Konsensus blev till slut att större inomhuslokaler räknas som 'utomhus' om man står upp/går och 'inomhus' när man slagit sig ner och öppnat sin 91'an för att njuta en stund.

Till uniform har jag blivit lärd att endast fältmössa, pälsmössa eller basker får bäras på kasern. När fältlystran råder är det lite mer 'high-chaparall' och det är då som mössan byts ut mot balaklava, bandana eller kalufs.

Händer i byxfickan har jag blivit lärd är dåligt.

Själv undrar jag vart du sett dessa soldater (finns ju inte så många längre) samt om de vid tillfället varit i tjänst eller på hemresa (alla har vi väl slappnat av lite en tidig morgon på Sthlm Central)?

1) Ja man få använda hjälmunderlag alt. civil mössa om den har "rätt" färger, dock får den bara användas i stridsutrustning.

Utdrag ur Unibest

Följande är generellt olämpligt/förbjudet:

• hjälmunderlag 90 brukad som huvudbonad utanför tjänst i stridsutrustning

Uniformsplagg Tillåten variation

Hjälmunderlag 90 M7346-72410-0 Grå-grön-svart ylleluva

@Beaver

Varför i hela friden skulle man inte få använda fältmössan och med nedfällda "lappar", det är lite det som är syftet med plagget då det blir kallt.

Edited by Mattan

@Beaver

Varför i hela friden skulle man inte få använda fältmössan och med nedfällda "lappar", det är lite det som är syftet med plagget då det blir kallt.

Tror det är läge 3 och oknäppt han menar.

Läge 1: Brämen uppvikta ovanpå huvudet.

t2_palsmossa59_l1.jpg

Läge 2, Brämen fästa baktill.

t2_palsmossa59_l2.jpg

Läge 3. Brämen nedvikta över ansiktet. Mycket sällan som detta tillåts, endast vid EXTREM kyla kan det komma på fråga.

t2_palsmossa59_l3.jpg

Tips: Att ha brämen oknäppta är totalt förbjudet och du kommer att få en rejäl utskällning av ditt befäl ifall du bär mössan så.

@Beaver

Tror det är läge 3 och oknäppt han menar.

Läge 1: Brämen uppvikta ovanpå huvudet.

t2_palsmossa59_l1.jpg

Läge 2, Brämen fästa baktill.

t2_palsmossa59_l2.jpg

Läge 3. Brämen nedvikta över ansiktet. Mycket sällan som detta tillåts, endast vid EXTREM kyla kan det komma på fråga.

t2_palsmossa59_l3.jpg

Tips: Att ha brämen oknäppta är totalt förbjudet och du kommer att få en rejäl utskällning av ditt befäl ifall du bär mössan så.

vilka använder den mössan? kan inte minnas att jag använde denna mössa under min tid i arvidsjaur.

Tack för alla svaren.

Självklart är baskern också tillåten till uniform.

Den glömde jag räkna upp när jag skrev vilka mössor som var tillåtna när jag gjorde lumpen (jag var malaj och fick inte själv bära basker så den var inte aktuell för mig då).

H.Elvin! Tack för länken. Den är bra att kolla upp saker på.

Det var en svart mössa jag såg att dom hade på sig så det kan ju vara ylleluvan som tydligen är en tillåten variation till hjälmunderlaget.

Den uppfattning jag fått från lumpen och från Hv är att man har fältmössa, pälsmössa eller basker på kaserngård eller ute på stan bland civila om man inte övar utan bara går omkring på stan.

Är man ute i skogen eller ute på patrull i stan under övning så är det ju en annan sak.

Händerna i byxfickorna var i alla fall som jag trodde : )

• BlåGul -1
vilka använder den mössan? kan inte minnas att jag använde denna mössa under min tid i arvidsjaur.

Det är många som använder den mössan, bland andra I19:

På Cold Response

Sedan finns det gott om bilder från Arvidsjaur där mössan används som förstärkningsplagg vid rast.

/K

Det är många som använder den mössan, bland andra I19:

På Cold Response

Sedan finns det gott om bilder från Arvidsjaur där mössan används som förstärkningsplagg vid rast.

/K

aha! ok, vi använde mest baskern och den vanliga fältmössan i skogen som du kan se på bilden.

3eNJgrp_43plut.jpg

Edited by Paolo

Även jägare blir väl kalla om öronen när de står stilla eller ligger i en snödriva? Vad hade ni då? "Olles brorsa"? Hjälmunderlaget?

Pälsmössan är ju inte direkt något under av packvolymekonomi (finns en anledning till att anskaffning av en ersättare är på gång) så jag kan iofs. förstå om den prioriteras bort av jägarförbanden.

Även jägare blir väl kalla om öronen när de står stilla eller ligger i en snödriva? Vad hade ni då? "Olles brorsa"? Hjälmunderlaget?

Man läs karl. Han sa ju det, basker.

En jägare fryser inte, han skakar av glädje osv osv.

3+ meters takhöjd= utomhus.

Låter lite konstigt, innebär att t ex på LG skulle det var ok att bära huvudbonad i matsalen och att på de flesta regementen som har lite äldre kaserner även i korridorer och logement.

3+ meters takhöjd= utomhus.

Låter lite konstigt, innebär att t ex på LG skulle det var ok att bära huvudbonad i matsalen och att på de flesta regementen som har lite äldre kaserner även i korridorer och logement.

Nyckelordet är nog allmänna utrymmen, tänk flygplatser, tågstationer. Ställen där din farfar kan tänkas ha mössa på sig.

Det som jag har fått lära mig är att det är tillåtet att bära huvudbonad i transit utrymmen så som tågstationer och flygplatser m.m.

Dock så bör man ju om man planerar att uppehålla sig länge inomhus på en sådan plats inse stt det ser korkat ut och ta av sig sin huvudbonad.

Tunnelbana står ju med i "Svensk Soldat" som ett exempel på när mössa skall bäras även under tak. Då borde ju även andra tåg och lokaltrafik-skapelser vara under samma regel. Dock om man ska sitta på bussen från Karlskrona till Stockholm så sitter man ju inte med mössa på precis. Inte heller på tåget mellan Boden och Göteborg :surprise:

*edit* klantfingrar

Edited by ERK

• 4 weeks later...
@Beaver

Har alltid undrat samma sak.

När jag låg inne var det totalförbjudet att bära pälsmössan i Läge 3. Inte ens när det var ca: 18 -grader och blåste kunde detta gå för sig?

Befälen höll inte särskilt hårt på reglementet alla gånger men just pälsmössans öronlappar var heliga. De fick inte användas fullt ut.

Hoppas att befälen blivit bättre på att tänka "fritt" ibland.

Till trådskaparen vill jag bara säga att jag personligen tycker att det har blivit bättre på Stockholm C och ute på Arlanda de senaste åren.

Förr om åren kunde man se lumpare som såg ut hur som helst, men nu tycks vi ha en ny generation motiverade soldater i den lilla frivilliga försvarsmakt som finns kvar. Fortf kan man se skräckexempel men trenden verkar gå åt rätt håll.

Som någon skrev så tror jag att unga människor idag är sämre på att "föra sig" i formella och offentliga sammanhang. Detta påverkar förståss hur man uppträder i uniform.

När pappa var ung skulle man hålla upp dörren för lärare i skolan, i lumpen hade dom hälsningsplikt, befälen kollade slipsknuten i samband helgpermis, det var allmänt kännt att man tog av sig mössan innomhus även i det civila, och poliskåren hade riktiga uniformer på sig när de patrullerade på stan.

År 2010 skall allt vara bekvämt att bära.. Och den individuella friheten är större.

......det var allmänt känt att man tog av sig mössan inomhus även i det civila

Det håller jag hårt på även i det civila.

Det och att ha knäppta fickor samt att inte stå med nävarna i fickorna (ser ju för jävligt ut).

Kör hårt med praktikanter och lärlingar på jobbet som sitter med keps/mössa på inne i lunchrummet :D

Ang vintermössan så var det under min VPL så att det var olämpligt att använda mössan

med lapparna nere under posttjänst för att man inte hörde ett skit. Även i andra

situationer, när hörsel var viktigt, eller uniform klädsel gällde var det obra. Men det fanns

inget generellt förbud. Det kan även i Skåne bli så in i h-e kallt om öronen när det regnar och

blåser horisontellt och det är minusgrader....

/martin

Har alltid undrat samma sak.

När jag låg inne var det totalförbjudet att bära pälsmössan i Läge 3. Inte ens när det var ca: 18 -grader och blåste kunde detta gå för sig?

Befälen höll inte särskilt hårt på reglementet alla gånger men just pälsmössans öronlappar var heliga. De fick inte användas fullt ut.

Dina befäl tänkte inte alls med andra ord.

Nu är det inte lätt för en stackars ung VPL att sätta sig emot ett befäl som är erfaren, men just den typen av malaj-stridis befäl borde få sitta hos FPAN och fundera ett tag ifall dom verkligen skall riskera hälsan hos dom som dom för befäl över.

Den är främst avsedd som ett förstärkningsplagg, och den är olämplig att bäras hela tiden speciellt ifall man utför fysiskt arbete, även om det är -20.

Men just öronlapparna som går ner under hakan kommer vara en rejäl förlust när dom inför den nya vintermössan...

För det är minst hälften av nyttan med just det plagget. Och det som gör det mesta vid tjänst där man inte rör på sig så speciellt mycket.

......det var allmänt känt att man tog av sig mössan inomhus även i det civila

Det håller jag hårt på även i det civila.

Det och att ha knäppta fickor samt att inte stå med nävarna i fickorna (ser ju för jävligt ut).

Kör hårt med praktikanter och lärlingar på jobbet som sitter med keps/mössa på inne i lunchrummet :D

Bra : )