Jump to content

Programmera Motorola GP300

ugly

Recommended Posts

Hejsan.

Har 10 st Motorola GP300 som vi har fått till HV. Enligt information skall dessa kunna programmeras till kompaniets nuvarande frekvenser.

Någon som vet hur och var vi kan få hjälp att göra detta.

Det görs enklast genom att skaffa programvara till PC:n och en kabel. Koppla ihop PC:n med radion, välj rätt inställning och vips så är det klart.

Förutsatt då att ditt kompani har frekvenser tilldelade som passar Motorolan. Jag är tveksam eftersom Motorolan ligger högre i frekvens än Hv:s normala system, men det kan kanske vara så.

/K

Edit: Jag hittade till och med en film på tuben om hur det går till

Det görs enklast genom att skaffa programvara till PC:n och en kabel. Koppla ihop PC:n med radion, välj rätt inställning och vips så är det klart.

Förutsatt då att ditt kompani har frekvenser tilldelade som passar Motorolan. Jag är tveksam eftersom Motorolan ligger högre i frekvens än Hv:s normala system, men det kan kanske vara så.

/K

Edit: Jag hittade till och med en film på tuben om hur det går till

Snabba svar.

Att jag inte tänkte på att söka på den allvetande tuben, där ligger ju det mesta nu för tiden.

Vi har ju Motorola i kompaniet i dag, dock inte till alla tre plutoner. Känns lite B att två plutoner kör med Motorola och den tredje med Cobra. Det blir lätt en liten tryckt stämning när vi inte kan samarbeta inom kompaniet.

Dock är jag lite tveksam om våra motoroler och de GP300 vi fått ligger på samma band. kan man programmera om detta också om det skulle vara så illa.

Nu ska jag söka på tuben.

Dock är jag lite tveksam om våra motoroler och de GP300 vi fått ligger på samma band. kan man programmera om detta också om det skulle vara så illa.

Det är inte säkert. Något förband hade köpt in motorolor på eget initiativ utan att gå rätt väg. Då fick de apparater som inte var godkända, låg på helt andra frekvenser och inte kunde programmeras om av försvaret. De hette fortfarande Motorola GP300 eller GP340 (glömt vilket) så det var inte helt enkelt att veta.

(Vill inte vara grinig, men Ra135 är det som gäller som gruppradio i HV tills den nya Ra116 kommer i framtiden.

Inget kompani som köpt in annat radiosystem har följt rutinerna.)

Nu när jag grinat klart, så finns både Motorola GP300 och GP340 i olika frekvensband, och de går inte att ställa om till valfritt frekvensband genom programmering

GP300,

136-162 MHz

146-174 MHz

403-433 MHz

438-470 MHz

465-495 MHz

GP340,

136-174 MHz

403-470 MHz

De frekvenser kompaniet/plutonerna har tilldelat finns således inte inom ovanstående frekvensband.

Motorola GP 380 finns i en version som ligger mellan 35-50 MHz och då kan ni använda era tilldelade Ra135-frekvenser. Annars är det något av de fria frekvensfria band, typ 444, 433 MHz eller gråzonen där jakt/jordbruksradio ligger på 155 Mhz (inte alls poppis och mycket mycket tveksamt) som gäller.

Att försöka köra på 446Mhz som era Cobra PMR446 ligger på är inte alls tillåtet med en effekt högre än 0,5 Watt.

Edited by SweSold

Vill man hitta frekvenser att sända på kan man gå hit:

undantag från tillståndsplikt och ladda ned pdf-dokumentet "Föreskrifter" samt de dokument med ändringar som tillkommit, bland annat fler kanaler på jaktradio.

Förutom de band som SweSold nämner finns ju privatradiobanden på 27 MHz och 31 MHz som tillåter litet högre effekt. 433 MHz tillåter däremot så vitt jag kan utläsa bara 15 mW, och det gör ju ingen glad.

Vill man frifräsa förefaller 444 MHz mest attraktivt, då slipper man ju bli avlyssnad av varenda B-styrka som köpt en PMR-radio på Clas Ohlson, och man slipper reta jägare och bönder. Personligen håller jag dock med dem som skriver att det inte är så bra att frifräsa, hoppas den här nya lilla radion kommer ut på hemvärnet.

Nästa fråga är då om det är någon i Stockholmsområdet som sitter på en programmeringskabel till GP 300/340 och som kan tänkas hjälpa till och kontrollera vilken frekvens våra 300 ligger på.

Här kanske:

409shop i Hongkong

Men nej, jag kan inte gå i god för den butiken och jag har aldrig programerat en Motorola.

Frekvensen kan du väl få reda på genom att sända med apparaten och vrida på en ra145 tills du får in signalen? Eller har ni fått frekvenser för handapparater som ligger ovanför ra145?

Vi har i dag ett gäng GP340 där jag ännu inte fått reda på vilken frekvens de ligger på., men det borde inte vara så svårt att kunna ta reda på det.

Det gäller bara att hitta rätt person som kan tala om det. B-)

Men någonstans måste jag börja, därav mina inlägg på forumet.

Vet att man kan beställa kabel via vissa sidor samt hittat ritningar på hur man själv bygger den lilla adaptern. Tänkte om det kanske fanns någon här på forumet som har kunskapen.

...

Det gäller bara att hitta rätt person som kan tala om det. :)

...

Rätt person borde vara kompaniets sambandsgruppchef, h*n borde ha koll på alla frekvenser kompaniet har tillstånd att sända på.

GP340 tycks ligga högt över Ra146 så du kan ratta ihjäl dig, du kommer inte få in något ändå.

Dessutom bör ni kolla upp så att ni verkligen får använda de frekvenserna. FM äger inte det elektromagnetiska spektrat utan det gör PTS.

/K

Vi har i dag ett gäng GP340 där jag ännu inte fått reda på vilken frekvens de ligger på., men det borde inte vara så svårt att kunna ta reda på det. Det gäller bara att hitta rätt person som kan tala om det.

Ingen du känner i bekantskapskretsen som är radio-intresserad som har en scanner till hands?

Eller så tar du med en GP340 till en butik som säljer Unidenscanner med CloseCall-funktion och ber att få en demonstration hur det fungerar. Vips har du din tx-frekvens på nolltid! :D

Firmor som säljer/servar kommunikationsutrustning kan säkert tala om hur den är programmerad för en påse bullar också.

Eller så hör du med någon FRO'are i kompaniet/bataljonen - de flesta brukar tycka sådana här frågeställningar är roliga och vi brukar ha lite apparater som hjälper till också. :rolleyes:

• 4 months later...

Det är stor skillnad på modellerna, den som FM kör med heter Gp340 LB2. LB2 är då frekvens området 30-50 mhz. Vi kör med dessa apparater i vår pluton, funkar klockrent och räckvidden är mer än tillräcklig inom plutons ram. Jag har även tryckplatta samt hörselbensmikrofon, då kan sända rena samtal även fast det är full holmgång vid sidan om. Sen så beror det på vilken "kodplugg´s" version radion har, vissa nyare går inte att progga med äldre versioner av program. Jag har både program samt kabel för att kunna progga dessa.

Har du några frågor är det bara höra av sig.