Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vid bestallningar av storre forsvarsmateriel, sa ar det vanligt att koparen staller krav pa motkop for en del av summan, d.v.s. att saljarlandet koper nagot av koparlandet i gengald. Om bada landerna ar diktaturer, sa kan de styrande i respektive land helt enkelt beordra relevanta foretag inom sitt land att genomfora kopet och forsaljningen. Men hur fungerar det i en demokrati? Om SAAB exempelvis vill salja Gripen till land X, och land X kraver att Sverige koper kyckling fran land X for en del av summan i gengald, hur loser man da detta praktiskt? Regeringen har i Sverige kan ju knappast meddela ICA och Konsum att: "Nu ska ni kopa kyckling for X miljoner fran land X, for annars hander otrevliga sak Y for er." Vad gor man om inget foretag har i Sverige frivilligt kommer fram och sager: "Kyckling fran land X for flera miljoner, det ar precis vad vi behover kopa just nu."? Sedan sa har vi fragan med agandeskap. Forr i tiden var en del svenska foretag inom forsvarsmaterielomradet i praktiken helt svenskagda, men i dag sa ags de ofta, atminstone delvis, av utlandska foretag. Hur paverkar detta i praktiken motkopsaffarer?

Posted
Vid bestallningar av storre forsvarsmateriel, sa ar det vanligt att koparen staller krav pa motkop for en del av summan, d.v.s. att saljarlandet koper nagot av koparlandet i gengald. Om bada landerna ar diktaturer, sa kan de styrande i respektive land helt enkelt beordra relevanta foretag inom sitt land att genomfora kopet och forsaljningen. Men hur fungerar det i en demokrati? Om SAAB exempelvis vill salja Gripen till land X, och land X kraver att Sverige koper kyckling fran land X for en del av summan i gengald, hur loser man da detta praktiskt? Regeringen har i Sverige kan ju knappast meddela ICA och Konsum att: "Nu ska ni kopa kyckling for X miljoner fran land X, for annars hander otrevliga sak Y for er." Vad gor man om inget foretag har i Sverige frivilligt kommer fram och sager: "Kyckling fran land X for flera miljoner, det ar precis vad vi behover kopa just nu."? Sedan sa har vi fragan med agandeskap. Forr i tiden var en del svenska foretag inom forsvarsmaterielomradet i praktiken helt svenskagda, men i dag sa ags de ofta, atminstone delvis, av utlandska foretag. Hur paverkar detta i praktiken motkopsaffarer?

Det är väl inte automatiskt Sverige som nation som är ansvarigt för motköpen, utan den som är säljare. I fallet med Gripen är det SAAB som är ansvarigt för att se till att motköpen genomförs. Detta sker sedan genom att SAAB kan lägga viss utveckling och tillverkning i köparlandet, eller hitta affärer åt svenska företag i köparlandet. Ett exempel på detta är ju affären med de kroatiska isbrytarna. SAAB vill sälja Gripen till Kroatien som i sin tur vill betala med isbrytare, som då skulle köpas av ett svenskt rederi. I detta fallet hänger motköpet på att rederiet ser det som den affärsmässigt (läs billigaste) bästa lösningen att välja just Kroatien som tillverkarland för isbrytarna. Vore jag SAAB skulle jag anstränga mig för att hitta bra skäl för rederiet att köpa just de kroatiska båtarna.

/E

Posted (edited)

Det är väl snarare så att köparen erbjuder ett motköp än att de kräver att bli erbjuda ett av säljaren.

Hur det går till rent praktiskt om man blandar in privata företag i det hela vet jag inte. Alla motköpsaffärer jag känner till är det staten som har genomfört motköpet. Oftast är det ju motköp inom samma branch, dvs försvarsmateriel mot försvarsmateriel (gripenplan mot terrängbilar för att ta ett hyfsat färskt exempel)

Edited by eskil
Posted (edited)
Det är väl snarare så att köparen erbjuder ett motköp än att de kräver att bli erbjuda ett av säljaren.

Nä riktigt så är det inte. Motköp är ett krav från det upphandlande landet. Säljande industri skulle nog i många fall gärna slippa.

Det är riktigt att det inte är det säljande landet som är ansvarigt för motköpet utan säljande industri. Om landet är säljare (t.ex FMV) då blir det ju landet som är anvarigt, dock brukar nog tillverkande industri få ta den största delen, om inte hela...

Motköp styrs oftast av hur stor affären är. T.ex mer än 100 MSEK så krävs motköp, mindre så behövs det inte.

Om motköp krävs så är det inte alltid hela summan som skall täckas även om nog det är tämligen vanligt. Dessutom delar man upp motköp i direkt och indirekt motköp.

Direkt motköp är alltid relaterat till affären, man låter t.ex inhemsk industri (i det upphandlande landet) utföra vissa delar av produktionen. Ett bra exempel här är Saabs anbud i Brasilien där Embraer skall utföra en del av produktionen.

Indirekt kan vara väldigt mycket luddigare, dessutom brukar det finnas olika multiplikatorer beroende på vilken typ av industri som gynnas, om det är FoU eller om är det SME som gynnas (SME = Small to Medium Enterprises). Oftast rankas FoU högt.

Exemplet med isbrytarna från Kroatien är typisk indirekt offset (motköp).

Tillägg

Möjligt att jag fattat just isbrytarna fel, där verkar det vara så kallad barter trade, jag vill köpa x, men har inte nog med stash så jag slänger in lite Y för att minska den monetära köpeskillingen. Vid detta läge får ju säljande företag värdera Y och möjligheten att avyttra den samma.

// Sgt Papa Bear

Edited by Sgt Papa Bear
Posted

Typiskt, när leverantören fått reda på villkoren för en eventuell försäljning och/eller tar eget initiativ till attraktiva motköp så upprättas ett antal avsiktsförklaringar med privata eller statliga företag i mottagarlandet. Dessa läggs in som förslag i offerten som en del av erbjudandet.

Sen kan köparen beroende på vilka lagar man följer välja ut attraktiva avsiktsförklaringar (det kan ju tänkas att en annan firma har mer attraktiva offsett-erbjudanden som passar en viss sittande regering bättre.. tex om en viss fabrik råkar finnas i Presidentens hemstad...) som sen som oftast övervakas genom ett särskilt kontor som har hand om motköpen och bockar av att kvalitativa delmål uppnåtts som avtalat.

Ibland kan det vara något enkelt som att man helt enkelt låter tillverka en del av produkten i mottagarlandet, en del som ändå skulle ha tillverkats av någon annan leverantör i utlandet. Man betalar för tillverkningen men får räkna av det som motköp.

I andra fall kan det handla om att man får tillräkna sig poäng på affärer som kanske skulle blivit av ändå... som att det byggs en dammsugarfabrik, med skillnaden att nu fick landets regering möjlighet att säga vart den skulle ligga...

Posted

Utan någon betydelse för diskussionen i sak kan jag nämna att när Indien köpte kanoner var ett av motköpen ett indiskt mousserande vin (fusk-Champagne alltså). Det fanns i beställningssortimentet och jag köpte några flaskor. Jag vill minnas att det hette Marquis de Pompadour eller något sådant och hade en blå elefant på etiketten.

Enligt uppgift var det populärt i Karlskoga, och det hade ju också anledning att dricka Champagne!

Posted

Vad ar den motiverande faktorn for privata foretag X i Sverige att stalla upp som kopare i motkopsaffarer? Det ar ju knappast sa att saljarforetaget i land Y, som nagot svenskt foretag salt militar materiel till, skulle ha nekat X att genomfora motsvarande kop om det inte vore en del av en motkopsaffar, och X vill ju knappast kopa nagot de inte behover. I fall som det namnda med indiskt vin, sa har vi en statlig motkopare, och da kan jag tanka mig att regeringen vackert meddelade vin och sprit att nu koper ni in sa har mycket av det indiska vinet, men sag att det hade rort sig om exempelvis indiskt ris istallet. Varfor skulle Konsum och ICA vilja kopa det om inte priset var battre an vad de kunde fa pa den oppna marknaden? Kalla mig paranoid, men jag far aven intrycket att inblandning i som kopare i motkopsaffarer riskerar att medfora mer byrakrati, administration, och risk for krangel, an vad ett normalt kop pa den oppna marknaden skulle medfora.

Posted (edited)

Svenska Investor är den största ägaren av SAAB. De kontrollerar någonstans runt 46,4 procent av makten i SAAB, näst största ägare har runt 20%. Investor kontrollerar i stort sett SAAB fullständigt.

Investor äger andra företag, många andra företag, och kan igenom dessa skapa väldigt mycket motköp om de har lust.

Förutom SAAB då så äger Investor också;

ABB, AstraZeneca, Altas Copco, Electrolux, Ericsson, Husqvarna, SEB, 3, Biovitrum, CaridianBCT, Gambro, Grand Hotel, Kunskapsskolan, Lindorff, Mölnlycke Health Care, Novare Human Capital.

Som sagt Investor kan nog suga i sig en hel del motköp om man dikterar upp för sina företag hur man vill ha det. Och håll i er nu för nedan kommer listan med de icke jätteföretag och utländska bolag som Investor också är ägare i;

Atrenta

Atrica

Axcan Pharma (avyttrad)

Axiomed

Azaire Networks

B2 (avyttrad)

Biolex

Biotage

Byecity

Cambio Healthcare

Cameron Health

CardioOptics

Carmel Pharma

Cayenne Medical

CDP Group

Cellectricon

Ception Therapeutics

CeregeneChelsio Communications

CHF Solutions

China Data Group

China ITS

ChinaCache

Claria

CMA Microdialysis

Contextweb

Digia (avyttrad)

Digital Check

Dotomi

DPG Holdings (fd. Dataplace)

Eastpro (EAB System Limited)

ePAC

Epigenesis Pharmaceuticals

EPIX Pharmaceuticals

eSilicon Corporation

FOI Corporation

ForeSee Results

Frepar Networks

Funmobile

Galil Medical

Global Health Partner

GolferPass

Greenway Medical

Heartscape Technologies

ID Analytics

Innovative Micro Technology Inc

InQuira

IntraBiotics Pharmaceuticals (avyttrad)

Intuitive Surgical (avyttrad)

Invesmart (avyttrad)

ISTA Pharmaceuticals

Jones Pharma (avyttrad)

KAI Pharmaceuticals

Keybroker

Kyphon

Liba

LifeCell

Magelo

Magnum Semiconductor

Mainstream Data Inc

Mando

MedImmune (avyttrad)

Memira

Millenium Microtech

Mindjet

Minimed (avyttrad)

Molecular Staging (avyttrad)

Morphotek (avyttrad)

Mpex Pharmaceuticals

Myocor

Neoventa

Neuronetics

NeuroNova

Novariant

NS Focus/China Greens

OnePhone

Pansky Technology Group

Paratek Microwave

PercuSurge (avyttrad)

Pocket Mobile

Projectplace

ReCellular

Rosedale Medical

Ruckus Wireless

SamSari

Sandburst (avyttrad)

Santarus

SciBase

Shoei

Sidec (avyttrad)

Siperian

Sirion Therapeutics

SkyCross

Skyview

Solstice Neurosciences

Songbird Hearing

Sörman Information och Media AB

Spiration

Stepstone (avyttrad)

StickTech (avyttrad)

Sunny Group

Swedish Orphan International

Synosia Therapeutics

Tangoe

Tessera (avyttrad)

Tobii

Unicru (avyttrad)

United Information Technology

United Pacific Industries Ltd

Venda

Visiprise

Yanhuang Health Media

Yuan Chuan

Zephyr

Lastbilstillverkaren Scania var ett stort innehav för Investor också ända fram tills mitten av 2009. Investor blev mer eller mindre mot sin vilja utmanövrerade och sålde slutligen Scania helt. Ryktet säger för övrigt att Investor är sugna på att använda sin pengahög från detta till att bli storägare i Volvo lastvagnar. Och idag sägs Renault ha beslutat att sälja sina 20% i Volvo lastvagnar, månne är Investor köparen.

Edited by Pal