Jump to content

CV90 vs ASCOD 2


Peo

Recommended Posts

När jag letade efter lite mer information om FRES programmet i Storbritannien så fann jag en intressant "nyhet", vet inte om den tagits upp här men kan vara av intresse.

Ersättaren till CVR(t) "Scimitar" är FRES-SV.

UK MOD har utsett två företag att lämna bud, General-Dynamics och BAE (Hägglunds) där den förstnämnda försöker sälja in ASCOD 2 och BAE ställer upp med en sänkt version av cv90 och ett nytt torn.

 

http://www.defense-aerospace.com/article-v...ompetition.html

 

Totalt verkar det som ordern kan vara värd upp emot 1200 fordon (antar att det innefattar utbyte av Warrior vilket verkar lite märkligt eftersom de inte är så gamla för inte kan väl Storbritannien ha behov av 1200 spaningsstridsfordon?)

 

Skulle om Hägglunds får ordern med lätthet väga upp eventuell förlust av SEP order. Även om det stod någonstans att BAE eventuellt kunde ställa upp med en bandgående versionen av SEP vilket kunde eventuellt göra den hjulgående till bra alternativ för FRES-Utility.

 

Någon som har några tankar om chansen CV90 har mot Ascod 2? De har vunnit alla jämförelser hittills men det var ju mot version 1.

Link to comment
Share on other sites

När jag letade efter lite mer information om FRES programmet i Storbritannien så fann jag en intressant "nyhet", vet inte om den tagits upp här men kan vara av intresse.

Ersättaren till CVR(t) "Scimitar" är FRES-SV.

UK MOD har utsett två företag att lämna bud, General-Dynamics och BAE (Hägglunds) där den förstnämnda försöker sälja in ASCOD 2 och BAE ställer upp med en sänkt version av cv90 och ett nytt torn.

 

http://www.defense-aerospace.com/article-v...ompetition.html

 

Totalt verkar det som ordern kan vara värd upp emot 1200 fordon (antar att det innefattar utbyte av Warrior vilket verkar lite märkligt eftersom de inte är så gamla för inte kan väl Storbritannien ha behov av 1200 spaningsstridsfordon?)

 

Skulle om Hägglunds får ordern med lätthet väga upp eventuell förlust av SEP order. Även om det stod någonstans att BAE eventuellt kunde ställa upp med en bandgående versionen av SEP vilket kunde eventuellt göra den hjulgående till bra alternativ för FRES-Utility.

 

Någon som har några tankar om chansen CV90 har mot Ascod 2? De har vunnit alla jämförelser hittills men det var ju mot version 1.

 

Tråkigt med länkar som kräver prenumeration för att läsas.. :(

 

/E

Link to comment
Share on other sites

När jag letade efter lite mer information om FRES programmet i Storbritannien så fann jag en intressant "nyhet", vet inte om den tagits upp här men kan vara av intresse.

Ersättaren till CVR(t) "Scimitar" är FRES-SV.

UK MOD har utsett två företag att lämna bud, General-Dynamics och BAE (Hägglunds) där den förstnämnda försöker sälja in ASCOD 2 och BAE ställer upp med en sänkt version av cv90 och ett nytt torn.

 

http://www.defense-aerospace.com/article-v...ompetition.html

 

Totalt verkar det som ordern kan vara värd upp emot 1200 fordon (antar att det innefattar utbyte av Warrior vilket verkar lite märkligt eftersom de inte är så gamla för inte kan väl Storbritannien ha behov av 1200 spaningsstridsfordon?)

 

Skulle om Hägglunds får ordern med lätthet väga upp eventuell förlust av SEP order. Även om det stod någonstans att BAE eventuellt kunde ställa upp med en bandgående versionen av SEP vilket kunde eventuellt göra den hjulgående till bra alternativ för FRES-Utility.

 

Någon som har några tankar om chansen CV90 har mot Ascod 2? De har vunnit alla jämförelser hittills men det var ju mot version 1.

 

Tråkigt med länkar som kräver prenumeration för att läsas.. :(

 

/E

 

Högst märkligt... jag kunde läsa utan prenumeration tidigare.

Ska leta upp någon annan länk senare.

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Triggerpuller
När jag letade efter lite mer information om FRES programmet i Storbritannien så fann jag en intressant "nyhet", vet inte om den tagits upp här men kan vara av intresse.

Ersättaren till CVR(t) "Scimitar" är FRES-SV.

UK MOD har utsett två företag att lämna bud, General-Dynamics och BAE (Hägglunds) där den förstnämnda försöker sälja in ASCOD 2 och BAE ställer upp med en sänkt version av cv90 och ett nytt torn.

 

http://www.defense-aerospace.com/article-v...ompetition.html

 

Totalt verkar det som ordern kan vara värd upp emot 1200 fordon (antar att det innefattar utbyte av Warrior vilket verkar lite märkligt eftersom de inte är så gamla för inte kan väl Storbritannien ha behov av 1200 spaningsstridsfordon?)

 

Skulle om Hägglunds får ordern med lätthet väga upp eventuell förlust av SEP order. Även om det stod någonstans att BAE eventuellt kunde ställa upp med en bandgående versionen av SEP vilket kunde eventuellt göra den hjulgående till bra alternativ för FRES-Utility.

 

Någon som har några tankar om chansen CV90 har mot Ascod 2? De har vunnit alla jämförelser hittills men det var ju mot version 1.

 

CV90 kommer inte att ersätta Warrior dom närmaste åren. Warriorn kommer att genomgå REMO och få nytt torn med 40mm CTA och kommer således att finnas i tjänst ett bra tag till. Angående sänkningen av chassiet så tycker jag det ser ut som att man i stora drag enbart tagit bort förhöjningen från Mk III så att chassiet fått samma höjdprofil som svenska 90:or.

Link to comment
Share on other sites

http://www.baesystems.com/Newsroom/NewsRel...0910215160.html

 

Lagom lång artikel om FRES och CV90 + fin bild av CV90 med sitt nya torn

 

"For the vital Scout role, the chassis has been shortened and given a lower profile."

 

"The chassis will be built at the company’s existing production line at Örnsköldsvik in Sweden."

 

"BAE Systems has already spent more than £25m – not including the weapon system - on developing an all-new British-designed turret for the Scout variant."

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den ser ju ut som en liten stridsvagn, och rent teknologimässigt så verkar den vara betydligt häftigare än de flesta stridsvagnar på fältet idag. Det kanske är påhängspansaret på sidorna och proportionerna som spökar, men tornet ser faktiskt ut att vara, om inte smalare, så i alla fall inte bredare än ett Strf 9040A/B torn. Jag antar att det nya tornet har betydligt bättre skyddsnivå. Men å andra sidan är väl vapeninstallationen mindre utrymmeskrävande, vilket borde tillåta mindre intern volym.

 

Reklamen säger "value for money".. jag säger "I want one!" :baskerPa:

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en trevlig liten film om de versioner av CV90 som Hägglunds har med i den brittiska upphandlingen.

 

 

Det finns en sak jag avskyr med i stort sett alla sådana reklamfilmer, musiken som antingen är dålig eller urkass.

Det vore mycket bättre om de var illustrerade med bullret och ev kommenterades.

Men jag antar att stämningsmusiken är vetenskapligt utprovad och att jag är en udda typ som finner den trist.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en sak jag avskyr med i stort sett alla sådana reklamfilmer, musiken som antingen är dålig eller urkass.

Det vore mycket bättre om de var illustrerade med bullret och ev kommenterades.

Men jag antar att stämningsmusiken är vetenskapligt utprovad och att jag är en udda typ som finner den trist.

 

Den är förmodligen producerad av någon som produktionsbolaget anlitat, och ledordet i produktionen har varit "billigt"..

 

Eftersom det är en "stridsvagn" måste musiken låta militärisk och hotfull.. Att sedan musiken i spel som Killzone, Battlefield och Modern Warfare låter något liknande är kanske inte heller en slump.

Jag tror inte det är vetenskap som ligger bakom, bara brist på fantasi.

 

Själv hade jag använt "Highway to the Danger Zone".. fast det är klart, den låten är ju redan upptagen i syfte att marknadsföra krigsmateriel, så min fantasi är kanske inte mycket bättre :)

 

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
American firm General Dynamics is the winner over BAE Systems in the race to build a new generation of armored reconnaissance vehicles for the British Army, The Financial Times reported March 13. ... General Dynamics' ASCOD 2 was in a head-to-head fight with BAE Systems' CV-90 MkIII.

 

Report: General Dynamics Wins U.K. Scout Contract

DefenseNews

13 Mar 2010

 

http://www.defensenews.com/story.php?i=453...c=EUR&s=TOP

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte avgjort ännu?

 

The FRES scout variant contract will be awarded based primarily on capability, not job creation, Defence Secretary Bob Ainsworth has said.

 

Regarding the decision making process, Ainsworth said: "It's been a long and thorough process and an evaluation has been done. Of course we are mindful of the position on jobs, but there are jobs created in the UK from both of these bids.

 

"Overwhelmingly, when we come to take a decision on the scout, which will be taken in the very near future, that decision has to be taken on capability. I'm as much wedded to protecting British jobs, British companies and British industry as anyone else, but we have to be mindful overwhelmingly that we are buying a vehicle that is the best that we can get for our armed forces."

.............................

BAE Systems recently revised its entry in the competition to build the scout variant, moving production of its CV90 variant from Sweden to the UK and promising to create or save an extra 800 jobs in Britain. The move followed advance suggestions that General Dynamics was to be formally announced as the winner of the contract in the near future.

http://www.defencemanagement.com/news_story.asp?id=12431

 

"Flytten" gäller väl ev. bara denna variant hoppas jag, eller kan det vara ett första steg att flytta Hägglunds utomlands? :baskerHV:

 

BF

Edited by Bosse Fors
Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så att BAE Systems/Hägglunds, precis som med SEP i FMVs upphandling, offererade förmycket extra lullull till ett för högt pris? I denna artikeln från BBC, http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8580266.stm så togs beslutet pga att ASCOD gav mest "value-for-money". I en annan artikel som jag inte kan hitta så angavs militärens utprovares val vara CV90, men de fick backning av ekonomerna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...