daedalus Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Parabellum, vad är det? Para bellum, låter som ett citat som någon har här på forumet. Rusta för krig eller liknande. Quote
Zith Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Såvitt jag förstått så är det en ammunitionstyp som är mycket utbredd - 9mm Parabellum. Vad parabellum egentligen betyder har jag inte den blekaste aning om, men jag gissar på att det har något med ammunitionens ballistiska egenskaper att göra. http://www.scottsdalegunclub.com/Questions...ns/Bullet9.html --------- "Never share a foxhole with someone braver than yourself." - Murphy's laws of combat Quote
The Swede Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Para Bellum är latin och betyder "för krig" Med reservation för stavningen: "Ci vis pacem para bellum" Om ni vill ha fred, rusta för krig The Swede Quote
VKT M39 Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 En pistol, även känd som "Luger" eller "Luger Parabellum" Quote
VKT M39 Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Para Bellum är latin och betyder "för krig" Med reservation för stavningen: "Ci vis pacem para bellum" Om ni vill ha fred, rusta för krig The Swede Kan inte speciellt mycket latin, men: qui desiderat pacem praeparet bellum Den som vill ha fred förbereder (rustar till) krig. Quote
Cinnes Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 från NE: parabellum [-bel`- äv. -bel´-] subst., ingen böjning, n-genus ORDLED: para-bell-um • typ av pistol med 9 mm kaliber BET.NYANS: om motsvarande ammunition HIST.: sedan 1932; modern bildn. till lat. parare 'förbereda' och bellum 'krig' Quote
Malaj Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Även gamla "järnspisen", Husqvarna pistol m/40 var av parabellum-typ (mekanismen, om jag inte minns fel). Den gamla FN m/07, däremot, var en trevlig gammal browning-picka. Men att träffa tavlan... /:2guns: Quote
VKT M39 Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 (edited) Även gamla "järnspisen", Husqvarna pistol m/40 var av parabellum-typ (mekanismen, om jag inte minns fel). Om jag inte minns fel så baserar den sig på Lahti L-35 som inte har något annat gemensamt med Parabellum förutom profilen. http://world.guns.ru/handguns/hg96-e.htm http://world.guns.ru/handguns/hg67-e.htm Edited April 4, 2003 by VKT M39 Quote
BlåGul -1 9x19 Posted April 4, 2003 BlåGul -1 Report Posted April 4, 2003 Stämmer alldeles utmärkt. L35/ m/40 är bara lik Lugern till utseendet. Den fiffiga tyska knickebein-lösningen fick ge vika för det i längden kanske mer pålitliga, men ack så mycket tråkigare systemet med kort piprekyl och slutstycke. Lahti är inte den ende vapendesigner som tittat åt Lugerns håll. Tex. bär några av Bill Rugers skapelser också vissa likheter med den gamla tyskan. Quote
mdn Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 9mm parabellum är den vanliga 9x19mm-patronen och har fått sitt namn efter Parabellum-pistolen, mera känd som Luger. Quote
BlåGul -1 9x19 Posted April 5, 2003 BlåGul -1 Report Posted April 5, 2003 9mm parabellum är den vanliga 9x19mm-patronen och har fått sitt namn efter Parabellum-pistolen, mera känd som Luger. Vilket, om man läser inläggen som redan skrivits i tråden, framgick redan av det första svaret. Quote
mace Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 (edited) Eftersom jag är kung av onödigt vetande så kan jag lämna en liten notis som inte har med något att göra. Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken (DWM) som tillverkade Lugerpistolen från 1896 bytte namn på pistolen från System Borchardt Patent/DWM/Berlin till Luger-Parabellum år 1901. Dels efter George Luger som var anställd där och hade gjort vissa förbättringar på konstruktionen, dels efter DWMs telegram adress som var PARABELLUM. Edit: skriver ju som en kratta... Edited April 5, 2003 by mace Quote
VKT M39 Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Jag vill nog påstå att han lät göra lite andra ändringar än bara namnet ;) Quote
mace Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Jag vill nog påstå att han lät göra lite andra ändringar än bara namnet ;) Jo, som det står i mitt inlägg så gjorde han vissa förbättringar av konstruktionen. Har ingen aning om vad, om man tittar på bilder av originalsystemet som Borchardt patenterade så är det inte så stor skillnad mellan det och Lugers förbättrade variant. Har dock inte haft tillfälle att peta på ett orginalsystem så jag kan inte säga något bestämt. Quote
Bellum Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Para-Bellum? Nä, jag är marininfanterist! Quote
BlåGul -1 9x19 Posted April 8, 2003 BlåGul -1 Report Posted April 8, 2003 Para-Bellum?Nä, jag är marininfanterist! Det var en DÅLIG ordvits. En till, och blågul kommer att hitta på något elakt. Degradering, motsv. Quote
mace Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Borchardts patent: Lugers produkt: Tog bort bilderna eftersom dom inte behövs en gång till. Det jag kan se på bilderna är att han anpassade konstruktionen till massproduktion genom förenklade detaljer och ett utseendemässig förbättring, dessutom så verkar det vara en mer ergonomisk konstruktion. Det som är intressant är ju vilka ändringar som har skett i mekanismen, skulle tro att även där har det blivit förbättringar med inriktning på massproduktion men har han även gjort förbättringar i funktionen? Om jag inte missminner mig så gällde Borchardts patent just knäleds-mekanismen och inte denna ytterst fula pistol. Har då George Luger gjort förbättringar på det patentet så är jag intresserad av att se vilka. Quote
Odeys Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Para Bellum 舐 latin och betyder "f krig" Med reservation f stavningen: "Ci vis pacem para bellum" Om ni vill ha fred, rusta f krig The Swede Kan inte speciellt mycket latin, men: qui desiderat pacem praeparet bellum Den som vill ha fred fbereder (rustar till) krig. korrekt stavning är si vis pacem para bellum. det är en omskrivning av Vegetius sentens som VKT M39 postade. /o ------------------ Ultima ratio regum Quote
Lt P Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Även gamla "järnspisen", Husqvarna pistol m/40 var av parabellum-typ (mekanismen, om jag inte minns fel). Den gamla FN m/07, däremot, var en trevlig gammal browning-picka. Men att träffa tavlan... /<!--emo&--><!--endemo--> Äger själv en m/07. Mycket skön att skjuta med faktiskt och det går att få hyfsade träffbilder. Dock är riktmedlen mycket begränsade vilket kraftigt försvårar att hålla en jämn nivå. Mitt exemplar var i princip oanvänt när jag köpte det så maskinellt är den ganska duglig. Dock inget att jämföra med något produderat under/efter 40-talet. Quote
Chris Posted April 14, 2003 Report Posted April 14, 2003 Lt P, du har rätt. m/07 är en riktigt trevlig pang. Men som du säger så kan det vara svårt att träffa riktigt bra. Har man ammo tillverkad efter 1948 så blir det något bättre. Det viktiga är igentligen att inse att konstruktionen är från 1903 och att den fungerar riktigt bra i dag för sin ålder! Själv så älskar jag den pangen. /Chris Quote
Recommended Posts