hvungdom Posted October 19, 2009 Report Share Posted October 19, 2009 Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2009 Report Share Posted October 19, 2009 Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något. Det är säkert fullt möjligt. Det finns utrustning för att provköra motorn utanför vagnen och då torde det gå att koppla på en utrustning för att mäta effektkurvor motsv. I I-boken anges motorns effekt till 1100 kW (1500 hk) vid 2600 r/min. Något vridmoment anges inte. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted October 19, 2009 Author Report Share Posted October 19, 2009 Enligt soldf.com så står det att den har 4800nm men det vore kul att veta när de kommer. BTW vad har vagnen för tomgångsvarvtal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 19, 2009 Report Share Posted October 19, 2009 850-950 r/min Max varvtal 2900 r/min (varvtalsbegränsning) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 19, 2009 Report Share Posted October 19, 2009 I I-boken anges motorns effekt till 1100 kW (1500 hk) vid 2600 r/min.Något vridmoment anges inte. Om jag räknat rätt blir det cirka 4040 Nm vid samma varvtal, men det säger ju inte så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted October 20, 2009 Author Report Share Posted October 20, 2009 850-950 r/minMax varvtal 2900 r/min (varvtalsbegränsning) Hur kommer det sig att den har en så pass hög tomgång som 850-950 rpm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 Det är inte speciellt hög tomgång. Du måste ha lite varv i grejerna för att gasväxling mm. skall funka. Har du för lite genomflöde blir det massa restgaser i cylindrarna. Då blir det ingen bra förbränning, då sotar det. Det är obra. Sen har jag ingen aning om ifall det är man. eller aut. låda eller någon annan exotisk lösning. Men det underlättar igångkörning ifall det är lite varv på motorn, då har du lite moment i början och slipper "kärringstopp". Det är även positivt med aut. ifall du har moment från början, annars händer det just ingenting när du stämplar på gasen. Sen finns det massor med andra fördelar, som mindre vibrationer osv osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något. http://www.mtu-online-shop.de/fileadmin/da...23054E_0601.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted October 20, 2009 Author Report Share Posted October 20, 2009 Det är inte speciellt hög tomgång. Du måste ha lite varv i grejerna för att gasväxling mm. skall funka. Har du för lite genomflöde blir det massa restgaser i cylindrarna. Då blir det ingen bra förbränning, då sotar det. Det är obra. Sen har jag ingen aning om ifall det är man. eller aut. låda eller någon annan exotisk lösning. Men det underlättar igångkörning ifall det är lite varv på motorn, då har du lite moment i början och slipper "kärringstopp". Det är även positivt med aut. ifall du har moment från början, annars händer det just ingenting när du stämplar på gasen. Sen finns det massor med andra fördelar, som mindre vibrationer osv osv. För en vanlig liten 2 liters turbo fyra som sitter i svensson bilar så är ju det helt normal tomgång. Men vad jag erfarit i de lastiblar jag åkt med i är att tomgången ligger runt 400-500 rpm. Fast det kanske inte stämmer desto större cylinderstorlek desto lägre tomgång och maxvarv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted October 20, 2009 Author Report Share Posted October 20, 2009 Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något. http://www.mtu-online-shop.de/fileadmin/da...23054E_0601.pdf Tack så mycket för länken den uppskattas Den hade som man nästan kunde uträkna av storleken på den inte så stor skillnad på effekten i botten och toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 Det är inte speciellt hög tomgång. Du måste ha lite varv i grejerna för att gasväxling mm. skall funka. Har du för lite genomflöde blir det massa restgaser i cylindrarna. Då blir det ingen bra förbränning, då sotar det. Det är obra. Sen har jag ingen aning om ifall det är man. eller aut. låda eller någon annan exotisk lösning. Men det underlättar igångkörning ifall det är lite varv på motorn, då har du lite moment i början och slipper "kärringstopp". Det är även positivt med aut. ifall du har moment från början, annars händer det just ingenting när du stämplar på gasen. Sen finns det massor med andra fördelar, som mindre vibrationer osv osv. Det är självklart attemat på 122orna.. Sen är jag inget motortekniskt geni, men motorn ska ju driva en hel del annat än bara en 60 ton tung stridsvagn, som elgenerator som förser hela torndriften, gyrona, siktena med mera, med ström. Jag kan tänka mig att det gör att motorn får arbeta en del även om vagnen i sig står stilla. Om jag minns rätt säger manualen att motorn dricker 12 liter diesel i timmen på tomgång. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 För en vanlig liten 2 liters turbo fyra som sitter i svensson bilar så är ju det helt normal tomgång. Men vad jag erfarit i de lastiblar jag åkt med i är att tomgången ligger runt 400-500 rpm. Fast det kanske inte stämmer desto större cylinderstorlek desto lägre tomgång och maxvarv. Turbomotorer har generellt lägre kompression och behöver högre varvtal och annan tändning än en sugmotor för att den ska gå "jämnt". Men generellt gäller regeln att stora motorer kan gå ner lägre i varv pga. att det är större massa som rör sig osv. osv. Världens största båtmotor har jag för mig har maxeffekten vid 102 rpm t.ex. Det är en avvägning beroende på hur hög motorlast, vilken respons du kräver och bränsleförbrukning med tomgången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 (edited) Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något. http://www.mtu-online-shop.de/fileadmin/da...23054E_0601.pdf Tack så mycket för länken den uppskattas Den hade som man nästan kunde uträkna av storleken på den inte så stor skillnad på effekten i botten och toppen. De där kurvorna verkar inte helt exakta. Effekten ska ju vara vridmomentet gånger vinkelhastigheten och det stämmer inte riktigt där, men det är säkert tillräckligt bra för ett produktblad. edit: rättade ett fel. Edited October 21, 2009 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gugolf Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 (edited) De där kurvorna verkar inte helt exakta. Effekten ska ju vara vridmomentet gånger varvtalet och det stämmer inte riktigt där, men det är säkert tillräckligt bra för ett produktblad. Effekten är väl vridmomentet gånger vinkelhastigheten (rad/s), men som du säger verkar kurvorna inte vara helt exakta. Edited October 21, 2009 by Gugolf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 De där kurvorna verkar inte helt exakta. Effekten ska ju vara vridmomentet gånger varvtalet och det stämmer inte riktigt där, men det är säkert tillräckligt bra för ett produktblad. Effekten är väl vridmomentet gånger vinkelhastigheten (rad/s), men som du säger verkar kurvorna inte vara helt exakta. Ja självklart, det var jag som var skrev fel. Självklart ska vi använda rätt mått och beteckningar, även om de egentligen beskriver samma sak (hur mycket något snurrar per tidsenhet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nightrage Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 (edited) Det är möjligtviss inte så att motorn som sitter i 122:orna har genomgått någon form av förändring innan?? Jämfört med den motor som man specat i bladet tänkte jag... Edited October 21, 2009 by Nightrage Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
5526 Viktor Ludvig Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Turbomotorer har generellt lägre kompression och behöver högre varvtal och annan tändning än en sugmotor för att den ska gå "jämnt". <braindump>Det är en sanning med modifikation. Tack vare moderna motorstyrnings- och insprutningssystem så har moderna turbomotorer relativt hög grundkompression jämfört med äldre turbomotorer. TurboDIESEL har däremot högt kompressionsförhållande, ca 17:1. En bensinmotor mår inte bra av att spika, en dieselmotor har inget vanligt tändsystem utan tänder mha uppvärmningen av bränsle/luftblandningen av kompressionen. Likaså så klarar dieselmotorer av riktigt magra blandningar (ca 60:1 på tomgång, minns inte vad 'normalt' blandningsförhållande är.) bensinmotorer går i jämförelse fett, de vill ligga runt 12:1 bränsle-luft ör att må bra. Etanolmotorer ligger runt 9:1. Varför är det då såhär? Diesel är energirikare per viktenhet än bensin, så ju mer luft turbon skyfflar in, desto mer bränsle kan antändas. Lägg till att 'kraften'(throttling) i en bensinmotor regleras med bränslemängden, i en diesel är det tvärtom. Hoppas jag fick saker&ting rätt nu. </braindump> // 5526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hvungdom Posted October 22, 2009 Author Report Share Posted October 22, 2009 Vad jag läst så är motorn i 122:an strypt stämmer det eller är det bara ett rykte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 Eftersom en diesel arbetar med luftöverskott är det helt andra parametrar som gäller. Eftersom jag antog att hvungdom syftade på en bensinmotor utvecklade jag inte resonemanget och drog in diesel och wankel i ekvationen. Sen är det det bara nästan bara moderna bilar som har direktinsprutning och turbo som har högre eller samma komp. som en "vanlig" sugis. Tar vi Sveriges vanligaste turbo-fyra, B205XX som sitter i bla. Saab 9-5 så är det klart lägre kompression i den motorn. Det kompenseras ju av stressfläkten som ökar det effektiva kompet, så du kan öka insprutad bränslemängd per förbränning.. Sen kan jag tillägga att en Diesel reglerar moment och effekt enbart med bränslemängden, luftmängden är i princip ointressant, eftersom en diesel arbetar med luftöverskott. Moderna dieslar har dock ett spjäll, men det används bland annat för att inte motorn skall pumpa massa luft vid motorbromsning. En gammal diesel motorbromsar ordentligt, just pga. den måste komprimera luft. Det slipper man som sagt ifall man stryper lufttillförseln. I en bensinmotor används i huvudsak luftmassemätaren för att kalkylera hur många mg bränsle som behövs per förbränning. Jag har ingen lust att skriva 17 A4 om olika avvarter och de vanliga insprutningssystemen, så EGR-kompensation, temp, tryck, OS1 sensor, tankurluftningskompensation, multiplikativ- och additiv bränsleadaption och dylikt kan vi skippa här. Målet med en bensin/E85-motor är att hålla Lambda 1. Som erhålls enligt värden du redan skrivit. Men Lambda 1 är inte den blandning som ger mest effekt, det är den blandning som katalysatorn är effektivast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S-TANK Posted October 25, 2009 Report Share Posted October 25, 2009 Vad jag läst så är motorn i 122:an strypt stämmer det eller är det bara ett rykte? Stryp och strypt... Den har en kontrollenhet som reglerar max insprutningsmängd diesel. Denna kan man inte påverka, det finns inget "krigsläge" man slår till med någon strömbrytare eller något sådant. Det går dock att plocka ut mer effekt genom att gå in och mekaniskt justera på pumpen, som på många andra dieslar, men då blir det fel. Resten av vagnen är inte dimensionerad för mer än 1500 hk. En starkare motor skulle öka påfrestningarna på växellåda, alutväxlar m.m. => Mer jobb för S-Tank. S-Tank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aame Posted April 6, 2012 Report Share Posted April 6, 2012 En ottomotor (bensin) vill ha 14,7:1 för att motsvara lambda 1, om jag inte miss minner mig. Men jag är inte färdig utb. oljeapa än så. Tillägg: vid hög belastning eftersträvas inte lambda 1 utan fetare blandning krävs ca. 0,85 beroende på diverse saker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.