Jump to content

Bänka en 122:a?


hvungdom

Recommended Posts

Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något.

Det är säkert fullt möjligt.

Det finns utrustning för att provköra motorn utanför vagnen och då torde det gå att koppla på en utrustning för att mäta effektkurvor motsv.

I I-boken anges motorns effekt till 1100 kW (1500 hk) vid 2600 r/min.

Något vridmoment anges inte.

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Det är inte speciellt hög tomgång. Du måste ha lite varv i grejerna för att gasväxling mm. skall funka. Har du för lite genomflöde blir det massa restgaser i cylindrarna. Då blir det ingen bra förbränning, då sotar det. Det är obra. Sen har jag ingen aning om ifall det är man. eller aut. låda eller någon annan exotisk lösning. Men det underlättar igångkörning ifall det är lite varv på motorn, då har du lite moment i början och slipper "kärringstopp". Det är även positivt med aut. ifall du har moment från början, annars händer det just ingenting när du stämplar på gasen.

 

Sen finns det massor med andra fördelar, som mindre vibrationer osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte speciellt hög tomgång. Du måste ha lite varv i grejerna för att gasväxling mm. skall funka. Har du för lite genomflöde blir det massa restgaser i cylindrarna. Då blir det ingen bra förbränning, då sotar det. Det är obra. Sen har jag ingen aning om ifall det är man. eller aut. låda eller någon annan exotisk lösning. Men det underlättar igångkörning ifall det är lite varv på motorn, då har du lite moment i början och slipper "kärringstopp". Det är även positivt med aut. ifall du har moment från början, annars händer det just ingenting när du stämplar på gasen.

 

Sen finns det massor med andra fördelar, som mindre vibrationer osv osv.

 

 

För en vanlig liten 2 liters turbo fyra som sitter i svensson bilar så är ju det helt normal tomgång. Men vad jag erfarit i de lastiblar jag åkt med i är att tomgången ligger runt 400-500 rpm. Fast det kanske inte stämmer desto större cylinderstorlek desto lägre tomgång och maxvarv.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något.

 

http://www.mtu-online-shop.de/fileadmin/da...23054E_0601.pdf

 

Tack så mycket för länken den uppskattas :rolleyes:

 

Den hade som man nästan kunde uträkna av storleken på den inte så stor skillnad på effekten i botten och toppen.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte speciellt hög tomgång. Du måste ha lite varv i grejerna för att gasväxling mm. skall funka. Har du för lite genomflöde blir det massa restgaser i cylindrarna. Då blir det ingen bra förbränning, då sotar det. Det är obra. Sen har jag ingen aning om ifall det är man. eller aut. låda eller någon annan exotisk lösning. Men det underlättar igångkörning ifall det är lite varv på motorn, då har du lite moment i början och slipper "kärringstopp". Det är även positivt med aut. ifall du har moment från början, annars händer det just ingenting när du stämplar på gasen.

 

Sen finns det massor med andra fördelar, som mindre vibrationer osv osv.

 

 

Det är självklart attemat på 122orna.. Sen är jag inget motortekniskt geni, men motorn ska ju driva en hel del annat än bara en 60 ton tung stridsvagn, som elgenerator som förser hela torndriften, gyrona, siktena med mera, med ström. Jag kan tänka mig att det gör att motorn får arbeta en del även om vagnen i sig står stilla. Om jag minns rätt säger manualen att motorn dricker 12 liter diesel i timmen på tomgång.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

För en vanlig liten 2 liters turbo fyra som sitter i svensson bilar så är ju det helt normal tomgång. Men vad jag erfarit i de lastiblar jag åkt med i är att tomgången ligger runt 400-500 rpm. Fast det kanske inte stämmer desto större cylinderstorlek desto lägre tomgång och maxvarv.

 

Turbomotorer har generellt lägre kompression och behöver högre varvtal och annan tändning än en sugmotor för att den ska gå "jämnt".

 

Men generellt gäller regeln att stora motorer kan gå ner lägre i varv pga. att det är större massa som rör sig osv. osv. Världens största båtmotor har jag för mig har maxeffekten vid 102 rpm t.ex.

Det är en avvägning beroende på hur hög motorlast, vilken respons du kräver och bränsleförbrukning med tomgången.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vara möjligt att bänka en 122:a? Skulle vara kul att se effekt och vridgrafen. Har googlat runt lite men inte hittat något.

 

http://www.mtu-online-shop.de/fileadmin/da...23054E_0601.pdf

 

Tack så mycket för länken den uppskattas :)

 

Den hade som man nästan kunde uträkna av storleken på den inte så stor skillnad på effekten i botten och toppen.

De där kurvorna verkar inte helt exakta. Effekten ska ju vara vridmomentet gånger vinkelhastigheten och det stämmer inte riktigt där, men det är säkert tillräckligt bra för ett produktblad.

 

edit: rättade ett fel.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

De där kurvorna verkar inte helt exakta. Effekten ska ju vara vridmomentet gånger varvtalet och det stämmer inte riktigt där, men det är säkert tillräckligt bra för ett produktblad.

 

Effekten är väl vridmomentet gånger vinkelhastigheten (rad/s), men som du säger verkar kurvorna inte vara helt exakta.

Edited by Gugolf
Link to comment
Share on other sites

De där kurvorna verkar inte helt exakta. Effekten ska ju vara vridmomentet gånger varvtalet och det stämmer inte riktigt där, men det är säkert tillräckligt bra för ett produktblad.

 

Effekten är väl vridmomentet gånger vinkelhastigheten (rad/s), men som du säger verkar kurvorna inte vara helt exakta.

Ja självklart, det var jag som var skrev fel. Självklart ska vi använda rätt mått och beteckningar, även om de egentligen beskriver samma sak (hur mycket något snurrar per tidsenhet).

Link to comment
Share on other sites

Turbomotorer har generellt lägre kompression och behöver högre varvtal och annan tändning än en sugmotor för att den ska gå "jämnt".

 

<braindump>Det är en sanning med modifikation. Tack vare moderna motorstyrnings- och insprutningssystem så har moderna turbomotorer relativt hög grundkompression jämfört med äldre turbomotorer.

 

TurboDIESEL har däremot högt kompressionsförhållande, ca 17:1.

En bensinmotor mår inte bra av att spika, en dieselmotor har inget vanligt tändsystem utan tänder mha uppvärmningen av bränsle/luftblandningen av kompressionen.

Likaså så klarar dieselmotorer av riktigt magra blandningar (ca 60:1 på tomgång, minns inte vad 'normalt' blandningsförhållande är.) bensinmotorer går i jämförelse fett, de vill ligga runt 12:1 bränsle-luft ör att må bra. Etanolmotorer ligger runt 9:1.

Varför är det då såhär? Diesel är energirikare per viktenhet än bensin, så ju mer luft turbon skyfflar in, desto mer bränsle kan antändas.

Lägg till att 'kraften'(throttling) i en bensinmotor regleras med bränslemängden, i en diesel är det tvärtom.

 

Hoppas jag fick saker&ting rätt nu.

</braindump>

 

 

// 5526

Link to comment
Share on other sites

Eftersom en diesel arbetar med luftöverskott är det helt andra parametrar som gäller. Eftersom jag antog att hvungdom syftade på en bensinmotor utvecklade jag inte resonemanget och drog in diesel och wankel i ekvationen.

 

Sen är det det bara nästan bara moderna bilar som har direktinsprutning och turbo som har högre eller samma komp. som en "vanlig" sugis. Tar vi Sveriges vanligaste turbo-fyra, B205XX som sitter i bla. Saab 9-5 så är det klart lägre kompression i den motorn. Det kompenseras ju av stressfläkten som ökar det effektiva kompet, så du kan öka insprutad bränslemängd per förbränning..

 

Sen kan jag tillägga att en Diesel reglerar moment och effekt enbart med bränslemängden, luftmängden är i princip ointressant, eftersom en diesel arbetar med luftöverskott. Moderna dieslar har dock ett spjäll, men det används bland annat för att inte motorn skall pumpa massa luft vid motorbromsning. En gammal diesel motorbromsar ordentligt, just pga. den måste komprimera luft. Det slipper man som sagt ifall man stryper lufttillförseln.

 

I en bensinmotor används i huvudsak luftmassemätaren för att kalkylera hur många mg bränsle som behövs per förbränning. Jag har ingen lust att skriva 17 A4 om olika avvarter och de vanliga insprutningssystemen, så EGR-kompensation, temp, tryck, OS1 sensor, tankurluftningskompensation, multiplikativ- och additiv bränsleadaption och dylikt kan vi skippa här.

Målet med en bensin/E85-motor är att hålla Lambda 1. Som erhålls enligt värden du redan skrivit. Men Lambda 1 är inte den blandning som ger mest effekt, det är den blandning som katalysatorn är effektivast.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag läst så är motorn i 122:an strypt stämmer det eller är det bara ett rykte?

Stryp och strypt... Den har en kontrollenhet som reglerar max insprutningsmängd diesel. Denna kan man inte påverka, det finns inget "krigsläge" man slår till med någon strömbrytare eller något sådant. Det går dock att plocka ut mer effekt genom att gå in och mekaniskt justera på pumpen, som på många andra dieslar, men då blir det fel. Resten av vagnen är inte dimensionerad för mer än 1500 hk. En starkare motor skulle öka påfrestningarna på växellåda, alutväxlar m.m. => Mer jobb för S-Tank.

 

S-Tank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

En ottomotor (bensin) vill ha 14,7:1 för att motsvara lambda 1, om jag inte miss minner mig. Men jag är inte färdig utb. oljeapa än så.

Tillägg: vid hög belastning eftersträvas inte lambda 1 utan fetare blandning krävs ca. 0,85 beroende på diverse saker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...