Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Ligger det någon sanning bakom dessa siffror eller ?

CNN

Åsikter om dem resurser som används i kriget

ex. använder Irak T-55, pansar fordom som normalt skulle användas som orörliga måltavlor :D

Posted (edited)

ja irak har en hel del T-55or.. skulle nog inte klassa dem som övningsmål, dem duger än.

Edited by Baan
Posted (edited)
ja irak har en hel del T-55or.. skulle nog inte klassa dem som övningsmål, dem duger än.

Vad duger dom som.....stormkanoner? ?

Dom är ordentligt underlägsna allt som USA-England sätter upp.

Dåligt sikte klent pansar, dom måste komma rejält nära för att hota en

av motståndarens vagnar...

Klart..som skenmål så :D

Edited by rille116
Posted

Vad duger dom som.....stormkanoner? ?

Dom är ordentligt underlägsna allt som USA-England sätter upp.

Dåligt sikte klent pansar, dom måste komma rejält nära för att hota en

av motståndarens vagnar...

Klart..som skenmål så :o

drar slutsatsen att du har erfarenhet av både m1an och T-55an?.. klart en abrams är en hel ålder före med finns ingen anledning att skrota T-55orna för det, lyckas man bara använda dem rätt så kan dem ju klart komma til nytta..

Posted
Ligger det någon sanning bakom dessa siffror eller ?

CNN

Åsikter om dem resurser som används i kriget

ex. använder Irak T-55, pansar fordom som normalt skulle användas som  orörliga måltavlor :o

Nån som vet vad det är för sikte på RPG-7:an("Ground weapons"/"Iraqi infantry weapons")?

Sen tror jag inte att man ska gå så långt att kalla T-55:or för "orörliga måltavlor", även om de börjar närma sig pensionsåldern

Jag läste nånstans att USA förlorade 2st M1(A1?A2?), de slogs ut bakifrån av vad de trodde var lastbilsmonterade kanoner(B-10? B-11? SPG-9?)

Posted

Jag tror att om 4-5st T-55 skulle kunna skaka om en ambraam och en T-55 kan vara nog så farlig mot trupp och stridfordon så men ska nog inte räkna ut den.

Posted
Jag tror att om 4-5st T-55 skulle kunna skaka om en ambraam och en T-55 kan vara nog så farlig mot trupp och stridfordon så men ska nog inte räkna ut den.

Ja, även en blind höna kan hitta rätt ibland ;)

Nää Irakierna gör nog bäst i att gömma sina tanks i städer (hus?) där skjutavstånden är så små...

Posted
drar slutsatsen att du har erfarenhet av både m1an och T-55an?..

Nej inte i praktiskt handhavande, men en hel del teori.

Du förstår vi har andra Striv:ar i Svenska försvaret.

Här har du en fantastisk sida som visar det mesta i det

Svenskaförsvaret. Där kan du ju se vilka "pansarvagnar" det finns i vårat land.

Soldf

Posted

Jag har själv stått i "mottagaränden" från en T-55 och kan fastslå att det inte är särskilt roligt. Det är bra skjuts i den kanonen kan jag tala om.

Det enda som rår på den är flygunderstöd eller en annan stridsvagn, och råkar en sådan inte finnas precis där man vill ha den, precis just när man behöver den har man allvarliga problem.

Att kliva ur stridsfordonet och börja montera upp robotar medan en väl nedschaktad gammal T-55 skjuter spränggranater mot en är heller inte någon upplyftande övning...

Posted

Antingen så är dom idioter eller så bryr dom sig inte om

sina egna soldater.

Att sätta in T-55 emot Kompositpansar,moderna sikten och grövre kaliber med bättre am,

är inget annat än självmord.

Visst kan man ha "tur" och slå ut ett och annat fordon men vad kostar det i egna förluster att

nå dit att man slår ut ett stridsfordon?

T.o.m. Amerikanska infanteriet kan slåss ifrån längre avstånd än vad T-55 kan verka. /:D

mvh

mmz

Posted

Att sätta in T-55 mot ett gäng Bradleys eller Warriors är ju inte helt fel.

Alla amerikaner åker ju faktiskt inte Abrams. De flesta åker förmodligen t o m lastbil eller Humvee...

Posted
Antingen så är dom idioter eller så bryr dom sig inte om

sina egna soldater.

Antaglingen båda alternativen.

Saddam och Co bryr sig inte ett dugg om sina soldater eller resten av befolkningens öde.

Förra gången så hade deras vagnar knappt någon chans mot usas prylar vad har det hänt på 12 år???

Posted

Alla amerikaner åker ju faktiskt inte Abrams. De flesta åker förmodligen t o m lastbil eller Humvee...

Samtliga Bradleys är utrustade med TOW....så möter de T-55:orna i en platt öken, så kan de slå ut stridsvagnarna på 3-4 km avstånd.

Posted (edited)

Angående Humvees och lastbilar....

I de lätta divisionerna som tex 101, 82 eller 10 Mountain Division förekommer det mest lätta fordon.

Men de tunga divisionerna ( 3 & 4 InfanteriDivisionerna mm), är kraftigt mekaniserade.

Marinkåren är ett mellanting med Humvees, amfibiefordon (AAVP7A1), hjulgående pansarskyttefordon (LAV), M1A1.

Edited by jonte72
Posted

Soldf

Bra att du erkännar att du aldrig har provat ryskt pansar själv när du räknar bort det.

Självklart SKA inte en 40 år gammal pansarvagn (drygt) kunna ta ut en drygt 10-15 år gammal (abrams) det vore ju löjligt, men att avfärda T-55an som skrotningsmaterial är lite väl drastiskt, vad skule irakierna annars ha som pansar?...

Roligt att du hittade länken till soldf...

Vidare bygger jag mina tankar på att T-55an inte är så mycket skit som folk säger på att farsan har suttit i en hel del ryskt pansar och har diskuterat en del med honom angående det hela, hur "dålig" T-55 egentligen är.

Tycker att kanonen underskattas gansak rejält från amerikansak källor, själv tycker jag det är ganska klent pansar som gör det till en föråldrad vagn...

Men visst vill man ha motsvarighet till M1A2 så får man nog ta en T-80 eller någon modifierad rysk version av T-72 (T-90 är väl en sådann?)...

Funderade på en annan sak, har irakierna tillgång till modern ammo till sitt pansar, dvs utarmat uran o s v, tror ryssarna har sådann ammo så tanken är att dem kanske sålt en del till irak (via syrien..) ?

Posted

Soldf

Bra att du erkännar att du aldrig har provat ryskt pansar själv när du räknar bort det.

Självklart SKA inte en 40 år gammal pansarvagn (drygt) kunna ta ut en drygt 10-15 år gammal (abrams) det vore ju löjligt, men att avfärda T-55an som skrotningsmaterial är lite väl drastiskt, vad skule irakierna annars ha som pansar?...

Roligt att du hittade länken till soldf...

Vidare bygger jag mina tankar på att T-55an inte är så mycket skit som folk säger på att farsan har suttit i en hel del ryskt pansar och har diskuterat en del med honom angående det hela, hur "dålig" T-55 egentligen är.

Tycker att kanonen underskattas gansak rejält från amerikansak källor, själv tycker jag det är ganska klent pansar som gör det till en föråldrad vagn...

Men visst vill man ha motsvarighet till M1A2 så får man nog ta en T-80 eller någon modifierad rysk version av T-72 (T-90 är väl en sådann?)...

Funderade på en annan sak, har irakierna tillgång till modern ammo till sitt pansar, dvs utarmat uran o s v, tror ryssarna har sådann ammo så tanken är att dem kanske sålt en del till irak (via syrien..) ?

De första M1 Abrams levererades 1980 och tillverkades fram till 1985. Då startade tillverkningen av M1A1 med 120 mm kanon och bättre pansarskydd. Under 1990 byggdes många M1:or om till M1A1 i Saudie-Arabien under uppbyggnaden inför ODS.

De sista nybyggda M1A1 levererades 1993....sedan byggdes mest exportvagnar och en och annan M1A2.

De flesta M1A2 är ombyggda M1 ( med 105 mm kanon) och M1A1:or............

Posted
Nån som vet vad det är för sikte på RPG-7:an("Ground weapons"/"Iraqi infantry weapons")?

Den har ett "vanligt" optiskt sikte.

Vanligtvis har ju RPG-7 ett PGO-7 sikte med 2,7x förstorning

(RPG-7 med PGO-7 sikte ser ut såhär):

http://www.taos-inc.com/smarms.htm#rpg-7v

och bilden på RPG-7:an på CNN hemsidan som refereras till i första inlägget har ju definitivt inget PGO-7 sikte

så frågan kvarstår

Posted

Jag sa inte ett ljud om att inte provat Ryskt pansar.....

Har inte provar T-55:an ELLER A1M1....Men det kanske du har? ?

:)

Och jaa..Jag räknar bort den ..och det tror jag rätt många som sysslat med

pansar GÖR.....Om det gäller att sätta den mot en vagn som M1:an.

T-55 är en modell som utvecklades 1958...

Den hade redan på 70-talet sämmre pansar än väst-vagnarna, den är trång har lågeldhastighet

inte gas/lufttät vilket säger en del om modellen i övrigt.

Nu vet inte jag VILKEN version som Iraq har men den senaste REMO modellen är mig veterligen S

den är upphottad så den kan blåsa APFSDS som har ett maxgenomslag på 300mm...

Vilket gör att den måste vara PÅ en A1M1 om den ska slå ut den..

S-versionen är även den enda av T-55:orna som har "following laser rangefinders".

Som ger en möjlighet att föra rörligstrid, och ha en CHANS att komma undan en A1:a som

klipper den på 2000m+...För att inte börja rota i hur IVIS fungerar på dom i jämförelse.

Posted

Jag sa inte ett ljud om att inte provat Ryskt pansar.....

Har inte provar T-55:an ELLER A1M1....Men det kanske du har? ?

:)

Och jaa..Jag räknar bort den ..och det tror jag rätt många som sysslat med

pansar GÖR.....Om det gäller att sätta den mot en vagn som M1:an.

T-55 är en modell som utvecklades 1958...

Den hade redan på 70-talet sämmre pansar än väst-vagnarna, den är trång har lågeldhastighet

inte gas/lufttät vilket säger en del om modellen i övrigt.

Nu vet inte jag VILKEN version som Iraq har men den senaste REMO modellen är mig veterligen S

den är upphottad så den kan blåsa APFSDS som har ett maxgenomslag på 300mm...

Vilket gör att den måste vara PÅ en A1M1 om den ska slå ut den..

S-versionen är även den enda av T-55:orna som har "following laser rangefinders".

Som ger en möjlighet att föra rörligstrid, och ha en CHANS att komma undan en A1:a som

klipper den på 2000m+...För att inte börja rota i hur IVIS fungerar på dom i jämförelse.

nej har inte provat någon av vagnarna så vi har väl lika bra utgångslägen.. :unsure:

angående vad den kalrar och inte klarar så är det upp till vem man frågar, fast annars håller jag med dig och förstår inte riktigt om du menar att jag skulle ha sagt annat än att T-55an ÄR faktiskt föråldrad. Men saken är den att den fortfarande går att använda och har man inget annat så får man väl använda det man har --

Posted (edited)
och har man inget annat så får man väl använda det man har --

Japp..helt rätt..Har man inget annat så....

Nu säger inte jag att T-55:an inte fungerar på andra saker..

Som Ikv kan den nog göra skada...Man att sitta i den och vänta på

ett Komp M1:or....njae..

Edited by rille116
Posted
Vanligtvis har ju RPG-7 ett PGO-7 sikte med 2,7x förstorning

(RPG-7 med PGO-7 sikte ser ut såhär):

http://www.taos-inc.com/smarms.htm#rpg-7v

och bilden på RPG-7:an på CNN hemsidan som refereras till i första inlägget har ju definitivt inget PGO-7 sikte

så frågan kvarstår

Det siktet som är på CNN-sidan har jag aldrig sett tidigare. Kan det kanske vara ett mörkersikte som eventuellt är kompletterat med en laseravståndsmätare?

Posted

Angående T-55....

T-54/55 tillverkades 1949-1981 och är nog världens mest tillverkade stridsvagn ( om man räknar med bla kinesiska kopior som type 59/69).

Den används/har användst av minst 50 länder, bla Finland. Det finns hur många varianter som helst, till och med varianter med PV-robot som avfyras genom eldröret ( vanligare bland T-72, T-80).

Efter T-54/55 kom T-62 som har en rad förbättringar som tex 115 mm kanon mot 100 mm.

T-54/55 och T-62 har tillverkats i över 50 000 ex i samtliga varianter.

T-64 och T-80 är utvecklingar av samma vagn...medan T-72 och T-90 ( tidigare T-88) är av en annan konstruktion.

Under 70-80 talet tillverkades T-64 för bruk inom Sovjetunionen, medan T-72 byggdes för Warsawapaktsländerna + exportvagnar, helst till arabländer som hotade Israel.

Posted

Tanken att Irak skulle kunna kontra sin dåliga "kvalite" med "kvantitet" är absurd.

Dessutom kolla in den här rapporten : DN grafik

Lägg märket till "Median" Sydväst om Bagdad....Beskrivs som "utslagen" (20.000 man stark med 270 tanks)

och hur många am-br förluster är dem uppe i 100pers ?

Posted
och har man inget annat så får man väl använda det man har --

Japp..helt rätt..Har man inget annat så....

Nu säger inte jag att T-55:an inte fungerar på andra saker..

Som Ikv kan den nog göra skada...Man att sitta i den och vänta på

ett Komp M1:or....njae..

k, då har vi kommit överens :((

självfallet vore det vansinne skicka en äldre vagn mot en 30 år yngre även om ryssarna nu var mästare på att bygga vagnar..

mitt ursprungliga inlägg kom väl för att man fick intrycket av vissa att t-55an kan tas ut om man kastar sten hårt nog på den :P