Jump to content

Att springa innan frukost


hepic

Recommended Posts

Själv vill jag inte göra någonting alls innan frukost, men brukar vara aningen törstig.

Jag har svårt att förstå att det skulle vara så bra att springa tidigt på morgonen. Framåt eftermiddag-kväll är bättre för mig eftersom jag då får möjlighet att rensa tankarna, utöver det rent fysiska. Dessutom har jag då också kunnat tanka energi, för jag tycker inte om att fysa på helt tom mage.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar löpa på två olika sätt innan frukost. Det ena är att köra lite längre, långsamma pass typ upp mot en mil och då är det ju svårt att inte dricka både innan, under och efter. Dricker ett glas direkt när jag vaknar och sen har jag med en flaska under passet att sippa på under löpturen. Brukar se till att morgonassen på de här sätten inte är så muskelkrävande, dvs inga ruscher i branta backar osv. Sen när du är ehmma dryck och såklart en bra frukost.

 

Det andra sättet som är ganska fint att springa på är ett snabbt kort pass på a 2 km som man kör varje dag under en tid. Då brukar jag köra ett riktigt pass på kvällen men det är ett bra sätt att vakna med en kort sträcka. Jag brukar bara ta ett litet glas vattenför att vakna till innan jag drar. Men då är man ju å andra sidan tillbaka på max 10 min...

 

Simma lugnt

 

Tillägg: Det här med att springa på fastande mage är ju kanske inte så bra men det beror ju också på vad själva målet med träningen är. Övar man av nån anledning till att springa under omständigheter där man kanske inte har ätit på ett tag eller till lopp som startar mitt i natten och kanske kräver att deltagaren kör ett tag innan energiintaget sker. Men har man som enda löpträning att köra på fastande mage så anske man ska tänka om.

Link to comment
Share on other sites

Att springa innan frukost sägs vara bra. Självklart ska man dricka mycket innan, under och efter träningen.

Men är det bara jag som känner mig helt sjukt otaggad på att klunka i mig en massa vatten på morgonkvisten?

 

Är ditt mål att "deffa" (gå ner i vikt) är det bättre om du ägnar dig på en rask promenad i ca timmen innan frukost.

Link to comment
Share on other sites

Att springa innan frukost sägs vara bra. Självklart ska man dricka mycket innan, under och efter träningen.

Men är det bara jag som känner mig helt sjukt otaggad på att klunka i mig en massa vatten på morgonkvisten?

 

Är ditt mål att "deffa" (gå ner i vikt) är det bättre om du ägnar dig på en rask promenad i ca timmen innan frukost.

Varför det?

Link to comment
Share on other sites

Att springa innan frukost sägs vara bra. Självklart ska man dricka mycket innan, under och efter träningen.

Men är det bara jag som känner mig helt sjukt otaggad på att klunka i mig en massa vatten på morgonkvisten?

 

Är ditt mål att "deffa" (gå ner i vikt) är det bättre om du ägnar dig på en rask promenad i ca timmen innan frukost.

Varför det?

 

Helt enkelt därför att löpning inte är lika effektivt som att gå om syftet är att gå ner i vikt.

 

Löpning kräver större energiuttag per tidsenhet än gång. Därför blir det för kroppen att då använda socker. På morgonen finns endast lite socker i kroppen, och det är socker som under natten kroppen skapat genom att ta av fett. Det går dock inte att omvandla fett till socker i hög takt, dvs du kan inte springa på fett. Man kan gå på fett dock. Om du springer när sockret är helt slut så tar kroppen energi genom att tära sönder muskler istället, löpningen tolkas som något som är livsviktigt eftersom du gör det trots obehaget att göra det utan socker. Om du tycker det är så viktigt att du gör det trots obehaget så är resonemanget att då får man helt enkelt i denna nödsituation ta till det sämsta, nämligen att tära sönder dina muskler för att skapa tillräckligt energi till din fight/flight. Därför, om du skall deffa, gör det på morgonen, du går bort ditt lilla sockerlager på 10 minuter, sen skall gång i rask takt precis klaras av på kroppens förmåga att "streama" fett till socker i realtid. Men springer du så byter den system, då ligger fettet kvar och musklerna ryker.

 

 

Ps. Socker och kolhydrater är samma sak. Kolhydrater är bara ett annat ord för socker. Men det vet väl de flesta kanske. D.s

Link to comment
Share on other sites

US.Army bruckar till 99% lagga sschemalagd fystraning och PT-tester tidigt pa mornar (mellan 0400-0500) innan frukost.

Ser inga som helst problem med denna metod. Viktigt dock, sarskillt vid PT-test, ar att tanka ordentligt med langsamma kolhydrater kvallen innan sa man bygger upp ett energiforrad att ta av.

 

Kan dock tillagga att klimatet vid bade min hemmabas (Georgia) och min nuvarande tjanstgoringsplats (Irak) gor det betydligt lattare att utharda anstrangande fyspass under dygnets svalaste del. Det ar en enorm skillnad att trana i 30 graders varme an i 45.

 

mvh/ Fred

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte riktigt tydlig. Jag pratade inte om någon stenhårt bootcamp-pass, utan snarare 5-6km lätt jogg.

Ja, att deffa då kanske.

Jag har hört så många gånger nu att det är bra med morgonmotion. Varför det skulle vara bättre på morgonen, än på kvällen begriper jag inte. Vitsen är väl lite att springer på fastande mage?

Link to comment
Share on other sites

Enligt en artikel som publicerades i tidningen MAN så bör man äta halva frukosten först, sedan äta den andra halvan efter prommisen för att inte riskera att det tar allt för mycket på musklerna.

 

Finns nog en del sanning i det, men som sagt... mycket är också individuellt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jo, kanske bra att dela upp frukosten.

Men hur ska man i såfall göra med drickandet?

Smälla i sig ett par glas energirik juice?

Kroppen behöver snabba kolhydrater efter träning så om du vill dricka juice så vore det bäst efter. Jag brukar ta Filen/gröten före promenaden och efter någon macka och ett glas med något drickbart.

Link to comment
Share on other sites

Att springa innan frukost sägs vara bra. Självklart ska man dricka mycket innan, under och efter träningen.

Men är det bara jag som känner mig helt sjukt otaggad på att klunka i mig en massa vatten på morgonkvisten?

 

 

Det där är sjukt individuellt och påverkas ju bl.a. av saker som luftfuktighet där du sover, val av klädsel etc.etc.

 

Själv kan jag tömma en tankbil på morgonen då jag snarkar som "..jag vet inte vad.."

 

DÄRMOT finns det de som anser att man av hälsoskäl EJ bör träna på morgonen.

Link to comment
Share on other sites

Det där är sjukt individuellt...

Precis. Allt är ju individuellt. Generellt sätt så klarar nog inte kroppen av i längden att man springer varje morgon i veckan.

Tror dock att de flesta bara skulle må bättre av en promenad på morgonen. Ett tips är ju att gå till jobbet om man har möjlighet till det.

Alltså... Äta fil/gröt hemma, gå till jobbet, sedan en macka.

Link to comment
Share on other sites

Ps. Socker och kolhydrater är samma sak. Kolhydrater är bara ett annat ord för socker. Men det vet väl de flesta kanske. D.s

 

 

så enligt dig kan man alltså käka ett paket bitsocker istället för tex pasta till maten? i så fall, nej det visste jag inte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Att springa innan frukost sägs vara bra. Självklart ska man dricka mycket innan, under och efter träningen.

Men är det bara jag som känner mig helt sjukt otaggad på att klunka i mig en massa vatten på morgonkvisten?

 

Fysisk träning innan frukost kan vara bra. Det finns flera faktorer. Hur mycket du ätit dagen/kvällen innan, hur länge fysiska träningen är, och hur pass hårt det är. Man kan säga att ditt glukos räcker ca: 30min. Men beror helt klart på hur mycket (och vad) du ätit dagen/dagarna innan, och hur hårt du kör. Om vi säger att du ätit dåligt dagen/dagarna innan, kör för hårt, eller för länge, då börjar kroppen ta från andra energiresurser än från kolhydrater och fett. Då tar den även från proteinet, dvs dina muskler. Det som händer är att när glukosen (kolhydraterna) tar slut i reserven du har måste den ta den energin från någon annanstans. T.ex, om kroppen vill producera blodsocker, så skapas ca: 80% från fettet som finns lagrat i kroppen, medan ca: 20% då är från proteinet, dina muskler.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...