Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vill kontrollera en "skröna" jag hört. Hörde den första gången för några år sen, Och avfärdade den som fyllesnack. Hörde den igen igår, Från en annan (nykter) källa. Flygvapnets SK 61 (bulldog) hade på prov beväpnats med RB 24 Sidewinder. Syftet skulle vara att i en krigssituation kunna få upp mer robotar i luften vid en invasion. Proven avbröts då avfyrningen av roboten orsakade störningar av lyftkraften hos vingen. Proven skedde tydligen under 70-talet.

På vilket sätt skulle ett robotskott störa luftflödet över vingen så mycket att flygplanet kan förlora flygförmågan?

Har det med flygplanets egen hastighet att göra, Ett snabbt flygplan färdas fortare genom luften och därmed vara mindre känsligt för störningar i luftflödet över vingen?

Posted

"J34 var ej riktigt färdigutvecklad när leveranserna anlände till Sverige. Planets kanoner förstörde luftströmmen till insuget i vingroten vilket gjorde att motorn tappade dragkraft. "

Så står det på en sida angående J34, så det är tänkbart att något liknande kan hända med andra plan.

http://www.bjorns-story.se/private/Airforc...m/flygvapen.htm

"SK 61B for six aircraft that could carry the RB 53 wire-controlled Bantam missile. The missile casing was fitted at the starboard wing tip and the missile was controlled from the starboard seat. The installation of the RB 53 at some of the Bulldogs was sometimes utilized to train AJ 37 Viggen pilots before using the advanced (and much more expensive) RB 05 attack missile. The latter was like the RB 53 controlled by the pilot, although with radio signals."

Står det på http://www.avrosys.nu/aircraft/Skol/422SK61.htm

Posted
"J34 var ej riktigt färdigutvecklad när leveranserna anlände till Sverige. Planets kanoner förstörde luftströmmen till insuget i vingroten vilket gjorde att motorn tappade dragkraft. "

Så står det på en sida angående J34, så det är tänkbart att något liknande kan hända med andra plan.

http://www.bjorns-story.se/private/Airforc...m/flygvapen.htm

"SK 61B for six aircraft that could carry the RB 53 wire-controlled Bantam missile. The missile casing was fitted at the starboard wing tip and the missile was controlled from the starboard seat. The installation of the RB 53 at some of the Bulldogs was sometimes utilized to train AJ 37 Viggen pilots before using the advanced (and much more expensive) RB 05 attack missile. The latter was like the RB 53 controlled by the pilot, although with radio signals."

Står det på http://www.avrosys.nu/aircraft/Skol/422SK61.htm

En bantam är ju ändå inte en Sidewinder.

Nu uppges i och för sig en S.A Bulldog kunna ta 290kg bomber på Wikipedia. Dett uppges också att max lastförmåga ligger på runt 400kg. Detta antar jag inkluderar förare och bränsle. Dvs med förare och full tank kan planet ta 290kg. Detta räcker för visso till för att lyfta två Sidewinderrobotar som väger ca 90 kg styck. Men frågan är om vingarna är dimensionerade för att bära dessa. Robotarna måste ju bäras en bit ut på vingarna för att inte propellern ska vara i vägen. Undrar hur kul det är flyga kärran med asymetrisk last när man skjutit iväg en robot. Flygplanet väger ju trots allt bara strax över ett ton som max.

Det skulle dock vara kul att se en Bulldog med Sidewinders. Roboten är ju nästan lika långt som flygplanet ju.. eller, ja.. flygplanet är ca 7 meter och roboten nästan 3 meter..

/E

Posted
Undrar hur kul det är flyga kärran med asymetrisk last när man skjutit iväg en robot. Flygplanet väger ju trots allt bara strax över ett ton som max.

Det borde den klara med tanke på att Bantam-lasten bestod av en robot på styrbords vingspets. Antagligen ganska stor skillnad i trim innan och efter skott...

Posted
Undrar hur kul det är flyga kärran med asymetrisk last när man skjutit iväg en robot. Flygplanet väger ju trots allt bara strax över ett ton som max.

Det borde den klara med tanke på att Bantam-lasten bestod av en robot på styrbords vingspets. Antagligen ganska stor skillnad i trim innan och efter skott...

Men Bantam är en pytteliten PV-robot som jag förmodligen utan problem kan bära en i varje hand. Sidewindern väger ju över 90 kg, lite som att jämföra äpplen med släggor, eller?

/E

Posted

Jag tror inte att jämförelsen med J34 är helt relevant. Vad guiden som flygit J34 sa var att krutgaserna från kanonerna ställde till det för motorn och att det löstes av någon ingenjör från saab som satte dit en grunka som spred dessa på något slugt sätt. Enligt den guiden såldes sedan lösningen tillbaka till Hawker.

Sen vet jag iofs inte om det är hela sanningen heller eller en förenklad version.

Posted
Men Bantam är en pytteliten PV-robot som jag förmodligen utan problem kan bära en i varje hand. Sidewindern väger ju över 90 kg, lite som att jämföra äpplen med släggor, eller?

/E

Bantam väger 7,6 kg och 13 kg med låda så det är en lite viktskillnad B-)

Posted

Jo, men längst ut på vingspetsen så lär den ju ge lika mycket vridmoment i roll-led som något tyngre som hänger längre in.

Men ja, jag håller med om att Rb24 antagligen är för tung för den lilla knähunden...

Posted

Jag hänger upp mig på den operativa nyttan:

Långsam och lätt maskin med begränsad motorprestanda

Korträckviddig robot med smal skottsektor

Lägger man ihop det får man ingen F-22 direkt. Även om syftet var att få mer vapen i luften så kräver 24:an att man sniffar fotogen i häcken på målet tillräckligt länge för att få den att "morra" och den är inte lämplig att jaga helikoptrar med.

Ser en Sk 61:a med motorn på övervarv i ändvirvlarna från en Flogger med stridsledaren ropandes "Stryp han emil!" över radion...

Posted

Jo, men längst ut på vingspetsen så lär den ju ge lika mycket vridmoment i roll-led som något tyngre som hänger längre in.

Men ja, jag håller med om att Rb24 antagligen är för tung för den lilla knähunden...

Spännvidden hos en Sk 61 är 10m, alltså hamnar Bantamroboten 5 meter ut från rollcentrum. Vridmomentet = 5 x 13 = 70. Säg att vi hänger Sidewindern halvvägs ut på vingen, alltså 2,5 meter ut. Då får vi vridmoment = 90 x 2,5 = 225. För att bägge ska ge samma rollmoment får Sidewindern placeras högst 77cm från mitten, vilket gör att vi kommer få skjuta roboten farligt nära, eller igenom propellerdisken. Dessutom kommer landstället vara i vägen. Eftersom markfrigången dessutom är lägre ju längre in mot centrum man kommer så kanske inte roboten får plats mellan asfalten och vingen. Man måste ju trots allt ha en lavett emellan.

Men som Danne säger, är det u väldigt hypotetiskt huruvida en Bulldog kan bära roboten eller ej. Nyttan av att kunna bära den är obefintlig.

bulldog.png

/E

Posted

Sidewinder på bulldog måste nog vara en skröna helt enkelt. Särskilt eftersom vi inte hade så många, hade väl varit mycket bättre då att hänga dem på alla våra sk 60.