Jump to content

Semesterlagen

golffoxtrotfive

Recommended Posts

Kamrater, vad har ni för kunskaper om semesterlagen? mitt lilla problem är ju då att eftersom jag inte fick min semester när jag ville så sa jag till lillchefen att då struntar jag i att ta ut nån, tänkte att då spar jag mina fem veckor till nästa år man får ju ha totalt 40 dar(det vet jag att e maxgränsen)kan ju vara himla bra att kunna ta ut sen, nu kommer då lillchefen och påtalar att jag måste börja fundera på när jag ska ha mina minst fyra veckors semester dom måste tas ut innan nyår annars så läggere företaget ut dom basta, jag har nu läst semesterlagen mycket mycket nogsamt och tamefan verkar det ju kunna stämma, nån som har nån annan erfarenhet?? man måste tydligen plocka 20 dar om året men e de nån som vet om det går att det lagligt går att förhandla till det så att man kan flytta alla fem veckorna eller iallafall merparten av dom till annat år?

Kamrater, vad har ni för kunskaper om semesterlagen? mitt lilla problem är ju då att eftersom jag inte fick min semester när jag ville så sa jag till lillchefen att då struntar jag i att ta ut nån, tänkte att då spar jag mina fem veckor till nästa år man får ju ha totalt 40 dar(det vet jag att e maxgränsen)kan ju vara himla bra att kunna ta ut sen, nu kommer då lillchefen och påtalar att jag måste börja fundera på när jag ska ha mina minst fyra veckors semester dom måste tas ut innan nyår annars så läggere företaget ut dom basta, jag har nu läst semesterlagen mycket mycket nogsamt och tamefan verkar det ju kunna stämma, nån som har nån annan erfarenhet?? man måste tydligen plocka 20 dar om året men e de nån som vet om det går att det lagligt går att förhandla till det så att man kan flytta alla fem veckorna eller iallafall merparten av dom till annat år?

Du kan bara spara en semestervecka per år.

Det stämmer att det är 5 sparade dagar som gäller. Allt är beroende på hur samarbetsvillig arbetsgivare man har, det går att spara fler dagar efter överenskommelse med arbetsgivaren. Har själv varit med om det utan problem. Dock skall du självklart se till att få allt på papper, har varit med om folk som sparat sin semester i ett svart håll och blivit blåsta.

Innestående semester är en fodran du har på arbetsgivaren. För att man inte själv skall kunna öka företagets skuldbörda så infördes denna till synes fåniga regel.

När sträcker sig ditt semesterår? Det är ofta inte samma som kalenderåret.

Det stämmer att det är 5 sparade dagar som gäller. Allt är beroende på hur samarbetsvillig arbetsgivare man har, det går att spara fler dagar efter överenskommelse med arbetsgivaren. Har själv varit med om det utan problem. Dock skall du självklart se till att få allt på papper, har varit med om folk som sparat sin semester i ett svart håll och blivit blåsta.

Semesterlag (1977:480)

18 § Arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo

semesterdagar med lön, får av överskjutande sådana dagar spara en eller

flera till ett senare semesterår.

Innestående semester är en fodran du har på arbetsgivaren. För att man inte själv skall kunna öka företagets skuldbörda så infördes denna till synes fåniga regel.

Vem införde denna "regel"? riksdagen?

semesteråret sträcker sig:

3 § Med semesterår avses tiden från och med den 1 april ett år till

och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett

semesterår kallas intjänandeår.

tror inte de e problem att få dagarna sparade tills nästa år, det som e problemet är ju då att lillchefen har fått för sej(och han kan ha rätt tyvärr)att företagen e SKYLDIG att lägga ut minst fyra veckor under innevarande år och att jag som arbetstagare inte bara har rätt att ha semester utan även SKYLDIGHET att ta ut den under innevarande år. intjänande semester är för det som gäller nu 2008-04-01-2009-03-31(hmmm man borde väl ha rätt att ta ut semester ända till den 31/3-10 iallafall tycker jag om det inte skulle gå att spara)

ja, företaget är skyldiga att lägga ut 20dagars semester och skall erbjuda dig dessa under semesterperioden. annars ska de planera in dessa dagar på annan tid av året. Dock kan man via kollektivavtal eller via facket avtala om annat med sin arbetsgivare.

ja, företaget är skyldiga att lägga ut 20dagars semester och skall erbjuda dig dessa under semesterperioden. annars ska de planera in dessa dagar på annan tid av året. Dock kan man via kollektivavtal eller via facket avtala om annat med sin arbetsgivare.

om du har rätt så skulle det innebära att jag i så fall skulle kunna ta ut dagarna under nästa år, himla intressant, nu till frågan, var tusan hittar jag sån text som jag kan peka på, arbetsgivaren har ju fått för sej att han måste lägga ut dagarna i år och facket verkar oxå ha den uppfattningen, hoppas verkligen du har rätt det skulle typ"make my day" :baskerKav:

@Mattan

Och tillsammans med

4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5 och 27 §§.

Under semesterledighet skall arbetstagare ha semesterlön i den mån han har tjänat in sådan under intjänandeåret.

Arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som ej är förenad med semesterlön. Lag (1992:1329).

blir det 5 dagar, eller hur?

Vem brukar stifta lagar i Sverige?

@Mattan

Och tillsammans med

4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår utom i fall som avses i 5 och 27 §§.

Under semesterledighet skall arbetstagare ha semesterlön i den mån han har tjänat in sådan under intjänandeåret.

Arbetstagare får avstå från rätt till semesterledighet som ej är förenad med semesterlön. Lag (1992:1329).

Inte om man har mer än 25 dagar semester, vilket är vanligt för tjänstemän som kompensation för tex övertidsavlösning.

Jag tror att kommunal har extra semester utöver 25 dagar baserat på ålder.

I de fallen gäller fortfarande kravet på 20 uttagna semesterdagar och kvar att spara blir de dagar som finns utöver 20 som då får sparas i maximalt 5 år.

@Mattan

Och tillsammans med

4§ handlar om hur många semesterdagar individen har rätt till. Har individen 28 dagar genom kollektivavtal kan denne således spara 8 dagar eftersom man bara behöver ta ut 20. VIKTIGT att ha i åtanke är att denna paragraf är dispositiv, men är inget avtalat gäller lagen om att de dagar över 20 har man rätt att spara!

27§ är ju över huvudtagen inte tillämplig i ditt argumenterande. 27§ behandlar semesterlönen, inte semesterns förläggande.

För att man inte själv skall kunna öka företagets skuldbörda så infördes denna till synes fåniga regel.

Riksdagen stiftar lagar, vem som inför regler är en helt annan sak. Jag kan införa regler på min arbetsplats.

Nu snackade vi väl vad som nämns i lagen, inte vad man förhandlat till sig i olika avtal? :baskerKav:

Jag tar på mig om jag uttryckt mig klumpigt tidigare i det avseendet.

@Mattan

Jag citerade hela §4, där nämns §27, jag har i övrigt inte hänvisat till den. End of story.

@Vc_90

Jag har 31 dagar om år, är tvingad att ta ut 20 dagar och får därför spara 11 dagar varje år. Dock får jag inte ha mer än 40 dagar sparad semester.

/K

e de så krook att du MÅSTE ta ut dina 20 dar, då hjälper det ju inte att försöka få tillstånd nån avtalslösning om nån flyttning av dagarna då måste dom ju plockas ut dvs sitta och pilla sej i magen i 20 dar i november, ja det kanske blir kul de me, jag ska nog vara mycket mer nogsam nästa år med att bevaka mina semesterdar, hinner ju inte ens att semestra varje fredag fram tills årslutet (fyradagars vecka, here i come)

Ok Vc_90, verkar som vi gått runt varandra lite i argumentationen här. :baskerKav:

Precis som du säger så ger semesterlagen envar rätt till 25 semesterdagar varav 20 måste tas ut innevarande semesterår --> en semestervecka över att spara.

Har man dock mer än 25 dagar, vilket jag förstått det som att vi disskuterade, så är detta skrivet i något form av avtal(ex. kollektivavtal). Detta avtal bör då även reglera hur många dagar man får spara respektive är tvungen att ta ut. Om det inte sägs hur många dagar man måste ta ut så är det 20 som gäller. Antalet dagar man då kan spara beror på hur många semesterdagar man har totalt vilket då kan ge betydligt fler än fem sparade.

Skickade en fråga direkt till LO(landsorganisationen) svaret e väl nån typ av godag yxskaft

Din fråga:

jag fick inte semester i sommar utan uppmanades att titta på några andra

veckor då struntade jag i att ta nån semester överhuvudtaget tänkte att jag

tar dom väl nästa år då, men nu så kommer arbetsgivarn och säjer att han

har skyldighet att lägga ut fyra veckors semester oavsett om jag vill vara

ledig eller inte, kan det vara så?

Lars-Olov Jonsson

LOs svar:

Hej Lars-Olov,

Du har rätt att ta ut fyra veckors sammanhängande under Juni, Juli och

Augusti enligt semesterlagen.

Samtidigt kan detta vara en fråga som regleras i det kollektivavtal som du

arbetar under så jag föreslår att du slår en signal till närmsta avdelning

och frågar dem om vad som gäller för dig. Det är de som kan din bransch.

Kontaktuppgifterna till närmsta Fastighetsavdelning finner du på förbundets

hemsida: www.fastighets.se

Med vänliga hälsningar

Anders Larsson, LO

Mattan, då är vi helt överens!

och jag står på samma fläck och stampar, måste då likt förbenat plocka ut 20 dar iår hur jag än vrider på saken :baskerKav::banghead:

Njae, det tror jag inte du behöver. Var ett tag sedan jag läste arbetsrätt men semester kan förläggas till hela semesteråret. Jag finner det märkligt att både din chef och facket förnekar detta. Det intressanta i sammanhanget är att din chef inte verkar vilja lägga ut din semester utan känner sig tvingad med anledning av lag/avtal. Lagen ger ju tyvärr arbetsgivaren en del handlingsfrihet vad gäller förläggandet av semester men grunden är att du och arbetsgivaren ska komma överens. Så om det är så att företagets verksamhet kräver att du är ledig just före jul så kan tyvärr chefen kräva detta av dig men om det beror på att chefen tror att du måste ha haft din semester före årsskiftet så sätt dig ner och disskutera fram en lösning. Semesteråret är ju faktiskt inte slut förrän om knappa halvåret.

4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår

utom i fall som avses i 5 och 27 §§.

Mattan, då är vi helt överens!

och jag står på samma fläck och stampar, måste då likt förbenat plocka ut 20 dar iår hur jag än vrider på saken :baskerKav::banghead:

Njae, det tror jag inte du behöver. Var ett tag sedan jag läste arbetsrätt men semester kan förläggas till hela semesteråret. Jag finner det märkligt att både din chef och facket förnekar detta. Det intressanta i sammanhanget är att din chef inte verkar vilja lägga ut din semester utan känner sig tvingad med anledning av lag/avtal. Lagen ger ju tyvärr arbetsgivaren en del handlingsfrihet vad gäller förläggandet av semester men grunden är att du och arbetsgivaren ska komma överens. Så om det är så att företagets verksamhet kräver att du är ledig just före jul så kan tyvärr chefen kräva detta av dig men om det beror på att chefen tror att du måste ha haft din semester före årsskiftet så sätt dig ner och disskutera fram en lösning. Semesteråret är ju faktiskt inte slut förrän om knappa halvåret.

4 § Arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår

utom i fall som avses i 5 och 27 §§.

Tack för detta mattan, har iallafall till den 31 mars på´mej den där paragrafen har jag inte förstått förräns du pekade på den iof så är ju önsklan att ta ut semester under hela 2010 men detta e ju bättre än att pilla sen i magen i november i 20 arbetsdar :rockon::rockon:

Och då så blev det så här; golffoxtrotfive beodras att före 2010-03-31 på lämpligt sätt förbruka 20(tjugo) semesterdagar, endast 5(fem) dagar får sparas till nästkommande semesterår, dvs jag säjer väl hej till fyradagars vecka i en 20 veckor eller så.Alla förutom golffoxtrotfive är överens om detta

En fråga av den här typen är näst intill omöjlig att svara på utan att veta om företaget har kollektivavtal samt vad det i så fall står i detta kollektivavtal.

Det är fullt möjligt att reglera även semesteråret i kollektivavtal. Hos min arbetsgivare är semesteråret lika med kalenderåret d.v.s. 1/1 - 31/12.

Enligt SemL har arbetstagare rätt att få 4 veckors sammanhängande semester under perioden juni - augusti. Det är dock möjligt för arbetsgivaren att förlägga den sammanhängande semester till annan tid på året om det finns särskilda skäl. Förläggningen av semestern ska också i möjligaste mån ske utifrån arbetstagarens vilja, men till syvende och sist är det faktiskt arbetsgivaren som avgör när semester får tas ut.

Om en arbetstagare vill spara semester till ett annat år får han/hon bara göra det om han/hon har rätt till fler än 20 dagar på ett år. Det är bara dagar som överstiger 20 som får sparas. Det torde innebära att om en arbetstagare har rätt till t.ex. 28 dagar får han/hon spara maximalt 8 dagar av innevarande års semester. I kollektivavtalet kan det finnas reglerat en övre gräns för hur många dagar man får ha i sin "sparpott".

Ett kollektivavtal kan aldrig ge sämre villkor för semester än vad SemL ger - i så fall är avtalet ogiltigt i den delen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...