Jump to content

Rödpunktssiktet

Recommended Posts

Posted

Midsommar? Kommer inte finnas några sikten klara då. Dessutom skall alla AK4orna vara färdigmoddade redan. Och det där med att Hv får det först tror jag först när jag har det i handen. 10 000 skall gå till AK5D och jag finner det inte otroligt att de första går till dem. Men vi får väl se.

• Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

kan man få önska sig mauserns sike som reservriktmedel? det bästa och pålitligaste som gjorts... dessutom vote det kul om ngn del av detta underbara vapen levde kvar :D

Posted

Tja det är väl inte svårare än att tillverka ett sikte med fäste för picatinnyskena och motera på siktet, faktom är ju att det mesta ur SOPMOD kitet går att sätta på (kanske inte granatillsatsen ;) )

Posted
kan man få önska sig mauserns sike som reservriktmedel? det bästa och pålitligaste som gjorts... dessutom vote det kul om ngn del av detta underbara vapen levde kvar :angry:

Är det dom fasta riktmedlena du är så förtjust i? För vad är det som är så bra med optik som inte går att justera i sida? :)

Posted

Varför valde man att bygga man om vapnet för att ta siktet?

Det verkar enklare att modifiera fästena för kikarsikte (eller motsvarande) med en picatinnyskena. Då hade man kunnat ha kvar de fasta riktmedlen som reservriktmedel.

Posted
Den stora produktionen skall komma igång i år när vet jag inte, men 500 sikten ur provbatchen är ju klara sen länge.

rodpunktsikte.jpg

Skulle vara kul att höra åsikter från er som skjutit med det, vad ni tycker om egenskaperna på det, har ju lagt ner ett antal timmar i mitt liv på siktet.

Jag använde siktet både med skarp och lösam på Plutonchefs 1:an (w319-320). skitbra liten grej men jag ska bara lära mig att använda båda ögonen.

Posted

Precis inga plastmarackas.. :D

Siktet och västarna + övr ny mtrl ska väl komma till HV förbanden senast under 2004 men det vet man ju att det kan mycke väl ta längre tid än så.

Surrade med en HV man från Norrbotten och dom hadde fått ut bärsys 2000 och att rödpunktsiktena låg på förrådet ut hämtniing, men vet inte om det stämmer?

Posted

sikterna låter inte troligt att dom skulle ligga i nått förråd men väl 2000 systemet

Posted

Orginalriktmedlena kunde vara ivägen för montering av diverse tillbehör, dessutom blir de lite irriterande att ha kvar när man siktar med rödpunkten. Och snabbfäste duger inte av flera anledningar både att skottfastheten inte håller i sig samt att man ville ha en längre skena för montering av tillbehör. Dessutom kan du inte använda järnriktmedlet ändå eftersom rödpunktsiktet är ivägen. Då måste du montera av det och det funkar ju inte i snabba lägen. Det hela låg och vägde att ha kvar eller icke ha kvar men när beslutet närmade sig fick man ju fatta ett beslut och då valde man på AK4:an att ta bort riktmedlena. Eller för att citera han som fatta beslutet.

"Jag tror att jag kommer vara killen som gjorde sig känd genom att ta bort sikten på 50 000 AK4:or"

:baskerHV:

Posted
Surrade med en HV man från Norrbotten och dom hadde fått ut bärsys 2000 och att rödpunktsiktena låg på förrådet ut hämtniing, men vet inte om det stämmer?

Ne, nej, nej. Läs vad som tidigare skrivits i tråden av folk som bland annat varit med under framtagandet av de nya siktena: de finns INTE att "hämta ut" på något förråd eftersom leveranserna inte kommit igång än: vapensystemet AK4B är inte klart ännu (siktenas utformning är inte helt fastställd , inte heller vapnets) helt klara och när det väl är dags för förbanden att få ut dem så kommer vi att byta ut hela vapnet mot ett modofierat med siktet monterat.

Posted
Någon som vet hur högt det blir?

Behöver man bygga på kolven för att få bra siktlinje?

Eftersom siktet sitter direkt på lådan får man inte någon nämnvärt höjd siktlinje. Dessutom behöver ju inte riktpunkten centreras i siktet, vilkjet gör att det inte är lika viktigt att hålla en perfekt siktlinje: så länge pricken är på målet (och man gör en korrekt avfyrning) tar skottet där du vill.

Posted

Eftersom siktet sitter direkt på lådan får man inte någon nämnvärt höjd siktlinje. Dessutom behöver ju inte riktpunkten centreras i siktet, vilkjet gör att det inte är lika viktigt att hålla en perfekt siktlinje: så länge pricken är på målet (och man gör en korrekt avfyrning) tar skottet där du vill.

Då kanske jag oxå träffar något. :baskerPa:

Posted
Då kanske jag oxå träffar något. :baskerPa:

Något träffar man alltid. Frågan är bara om det var det man siktade på :P

Posted

jo, funderade på om det blir högt med rälsen. Har sett ganska höga montage på civila vapen...

Det är visserligen inte omöjligt att ha punkten i ytterkant men man vill ju gärna ha ett optimalt utgångsläge

/

R

Posted

Hur kommer det sig att man monterar rödpunktssikten så långt fram på alla vapen? Vanliga kikarsikten monteras långt bak på vapnet så att det bara är en liten bit från ögat till siktet, medan rödpunktssikten monteras mitt på vapnet eller ännu längre fram. Ngn som vet?

Guest J-Star
Posted

Därför att ett rödpunktssikte (to the best of my knowledge) inte är ett kikarsikte. Det enda det gör är att introducera en röd punkt i ditt synfält där kulorna träffar.

/J

Posted
Hur kommer det sig att man monterar rödpunktssikten så långt fram på alla vapen? Vanliga kikarsikten monteras långt bak på vapnet så att det bara är en liten bit från ögat till siktet, medan rödpunktssikten monteras mitt på vapnet eller ännu längre fram. Ngn som vet?

Lågförstorande optik är lämpad för den här typen av montering, samt att öginavståndet skiljer sig från ett kikarsikte och ett rödpunktssikte...

Posted

Lågförstorande optik är lämpad för den här typen av montering, samt att öginavståndet skiljer sig från ett kikarsikte och ett rödpunktssikte...

Siktet och rälsen är gjort så att du som skytt själv väljer hur långt fram eller bak du vill ha siktet.

Posted
kommer AK4OR också att modifieras (bort med sikten men samma kikarsikte eller)?

För stunden så ser det inte ut så, det beror på hur ersättandet av Hensoldt kommer att se ut, om det blir en förstorings modul eller inte. Personligen vill jag ha kvar Hensoldt kikaren eller byta ut den mot en modernare med annan retrikel...

Hensoldt kikaren går inte att montera med nuvarande fäste över skenan, och jag tror inte man tar bort de öppna riktmedlena utan att montera skenan, det känns som ett onödigt jobb.

Posted

En "tung" anledning till att montera RPS långre fram är att det inte tar upp så mycket av synfältet, det spelar som tidigare sagt inte någon roll var du monterar siktet, eftersom ögonavståndet är oviktigt. (jag har tom. sett sikten monterade på sidan av vapnet).

MVH Jörgen

Posted

jag föredrar att montera rödpuntksikten lånt bak dvs nära ögat efter mina ögon har lättare att ta bort själva siktet ur synfältet och vips så har jag bara kvar en röd punkt i synfältet :baskerHV:.

Posted
För stunden så ser det inte ut så, det beror på hur ersättandet av Hensoldt kommer att se ut, om det blir en förstorings modul eller inte. Personligen vill jag ha kvar Hensoldt kikaren eller byta ut den mot en modernare med annan retrikel...

Hensoldt kikaren går inte att montera med nuvarande fäste över skenan, och jag tror inte man tar bort de öppna riktmedlena utan att montera skenan, det känns som ett onödigt jobb.

så då betyder det att hylsfångarna kommar att vara kvar för skarpskyttarna? konstig lösning...

Posted
så då betyder det att hylsfångarna kommar att vara kvar för skarpskyttarna? konstig lösning...

Vad grundar du den slutsatsen på?