ABP Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 Midsommar? Kommer inte finnas några sikten klara då. Dessutom skall alla AK4orna vara färdigmoddade redan. Och det där med att Hv får det först tror jag först när jag har det i handen. 10 000 skall gå till AK5D och jag finner det inte otroligt att de första går till dem. Men vi får väl se. Quote
zaitoh Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 kan man få önska sig mauserns sike som reservriktmedel? det bästa och pålitligaste som gjorts... dessutom vote det kul om ngn del av detta underbara vapen levde kvar Quote
ABP Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Tja det är väl inte svårare än att tillverka ett sikte med fäste för picatinnyskena och motera på siktet, faktom är ju att det mesta ur SOPMOD kitet går att sätta på (kanske inte granatillsatsen ;) ) Quote
HvPrsk Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 kan man få önska sig mauserns sike som reservriktmedel? det bästa och pålitligaste som gjorts... dessutom vote det kul om ngn del av detta underbara vapen levde kvar Är det dom fasta riktmedlena du är så förtjust i? För vad är det som är så bra med optik som inte går att justera i sida? Quote
106 Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Varför valde man att bygga man om vapnet för att ta siktet? Det verkar enklare att modifiera fästena för kikarsikte (eller motsvarande) med en picatinnyskena. Då hade man kunnat ha kvar de fasta riktmedlen som reservriktmedel. Quote
furiren Posted May 23, 2003 Report Posted May 23, 2003 Den stora produktionen skall komma igång i år när vet jag inte, men 500 sikten ur provbatchen är ju klara sen länge. Skulle vara kul att höra åsikter från er som skjutit med det, vad ni tycker om egenskaperna på det, har ju lagt ner ett antal timmar i mitt liv på siktet. Jag använde siktet både med skarp och lösam på Plutonchefs 1:an (w319-320). skitbra liten grej men jag ska bara lära mig att använda båda ögonen. Quote
RaVeN Posted May 23, 2003 Report Posted May 23, 2003 Precis inga plastmarackas.. Siktet och västarna + övr ny mtrl ska väl komma till HV förbanden senast under 2004 men det vet man ju att det kan mycke väl ta längre tid än så. Surrade med en HV man från Norrbotten och dom hadde fått ut bärsys 2000 och att rödpunktsiktena låg på förrådet ut hämtniing, men vet inte om det stämmer? Quote
SSN Posted May 23, 2003 Report Posted May 23, 2003 sikterna låter inte troligt att dom skulle ligga i nått förråd men väl 2000 systemet Quote
Fredriksson Posted May 23, 2003 Report Posted May 23, 2003 Bärsystem 2000 dräller det av, men inga sikten nej. Quote
ABP Posted May 23, 2003 Report Posted May 23, 2003 Orginalriktmedlena kunde vara ivägen för montering av diverse tillbehör, dessutom blir de lite irriterande att ha kvar när man siktar med rödpunkten. Och snabbfäste duger inte av flera anledningar både att skottfastheten inte håller i sig samt att man ville ha en längre skena för montering av tillbehör. Dessutom kan du inte använda järnriktmedlet ändå eftersom rödpunktsiktet är ivägen. Då måste du montera av det och det funkar ju inte i snabba lägen. Det hela låg och vägde att ha kvar eller icke ha kvar men när beslutet närmade sig fick man ju fatta ett beslut och då valde man på AK4:an att ta bort riktmedlena. Eller för att citera han som fatta beslutet. "Jag tror att jag kommer vara killen som gjorde sig känd genom att ta bort sikten på 50 000 AK4:or" Quote
panzerkampfwagen Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Hehe, intressant citat där. Men ärligt talat, det e väl beslutat att RPS ska delas ut från o med 2004 eller nåt sånt. Hur många tror att vi får ut dem innan 2010? Quote
Knekt Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Surrade med en HV man från Norrbotten och dom hadde fått ut bärsys 2000 och att rödpunktsiktena låg på förrådet ut hämtniing, men vet inte om det stämmer? Ne, nej, nej. Läs vad som tidigare skrivits i tråden av folk som bland annat varit med under framtagandet av de nya siktena: de finns INTE att "hämta ut" på något förråd eftersom leveranserna inte kommit igång än: vapensystemet AK4B är inte klart ännu (siktenas utformning är inte helt fastställd , inte heller vapnets) helt klara och när det väl är dags för förbanden att få ut dem så kommer vi att byta ut hela vapnet mot ett modofierat med siktet monterat. Quote
Ratus Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Någon som vet hur högt det blir? Behöver man bygga på kolven för att få bra siktlinje? Quote
Knekt Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Någon som vet hur högt det blir?Behöver man bygga på kolven för att få bra siktlinje? Eftersom siktet sitter direkt på lådan får man inte någon nämnvärt höjd siktlinje. Dessutom behöver ju inte riktpunkten centreras i siktet, vilkjet gör att det inte är lika viktigt att hålla en perfekt siktlinje: så länge pricken är på målet (och man gör en korrekt avfyrning) tar skottet där du vill. Quote
SISU Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Någon som vet hur högt det blir?Behöver man bygga på kolven för att få bra siktlinje? Eftersom siktet sitter direkt på lådan får man inte någon nämnvärt höjd siktlinje. Dessutom behöver ju inte riktpunkten centreras i siktet, vilkjet gör att det inte är lika viktigt att hålla en perfekt siktlinje: så länge pricken är på målet (och man gör en korrekt avfyrning) tar skottet där du vill. Då kanske jag oxå träffar något. Quote
KD803 Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Då kanske jag oxå träffar något. Något träffar man alltid. Frågan är bara om det var det man siktade på :P Quote
Ratus Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Någon som vet hur högt det blir?Behöver man bygga på kolven för att få bra siktlinje? Eftersom siktet sitter direkt på lådan får man inte någon nämnvärt höjd siktlinje. Dessutom behöver ju inte riktpunkten centreras i siktet, vilkjet gör att det inte är lika viktigt att hålla en perfekt siktlinje: så länge pricken är på målet (och man gör en korrekt avfyrning) tar skottet där du vill. jo, funderade på om det blir högt med rälsen. Har sett ganska höga montage på civila vapen... Det är visserligen inte omöjligt att ha punkten i ytterkant men man vill ju gärna ha ett optimalt utgångsläge / R Quote
Groaghach Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 Hur kommer det sig att man monterar rödpunktssikten så långt fram på alla vapen? Vanliga kikarsikten monteras långt bak på vapnet så att det bara är en liten bit från ögat till siktet, medan rödpunktssikten monteras mitt på vapnet eller ännu längre fram. Ngn som vet? Quote
Guest J-Star Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 Därför att ett rödpunktssikte (to the best of my knowledge) inte är ett kikarsikte. Det enda det gör är att introducera en röd punkt i ditt synfält där kulorna träffar. /J Quote
HvPrsk Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 Hur kommer det sig att man monterar rödpunktssikten så långt fram på alla vapen? Vanliga kikarsikten monteras långt bak på vapnet så att det bara är en liten bit från ögat till siktet, medan rödpunktssikten monteras mitt på vapnet eller ännu längre fram. Ngn som vet? Lågförstorande optik är lämpad för den här typen av montering, samt att öginavståndet skiljer sig från ett kikarsikte och ett rödpunktssikte... Quote
zaitoh Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 kommer AK4OR också att modifieras (bort med sikten men samma kikarsikte eller)? Quote
Knekt Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 Hur kommer det sig att man monterar rödpunktssikten så långt fram på alla vapen? Vanliga kikarsikten monteras långt bak på vapnet så att det bara är en liten bit från ögat till siktet, medan rödpunktssikten monteras mitt på vapnet eller ännu längre fram. Ngn som vet? Lågförstorande optik är lämpad för den här typen av montering, samt att öginavståndet skiljer sig från ett kikarsikte och ett rödpunktssikte... Siktet och rälsen är gjort så att du som skytt själv väljer hur långt fram eller bak du vill ha siktet. Quote
HvPrsk Posted May 27, 2003 Report Posted May 27, 2003 kommer AK4OR också att modifieras (bort med sikten men samma kikarsikte eller)? För stunden så ser det inte ut så, det beror på hur ersättandet av Hensoldt kommer att se ut, om det blir en förstorings modul eller inte. Personligen vill jag ha kvar Hensoldt kikaren eller byta ut den mot en modernare med annan retrikel... Hensoldt kikaren går inte att montera med nuvarande fäste över skenan, och jag tror inte man tar bort de öppna riktmedlena utan att montera skenan, det känns som ett onödigt jobb. Quote
jöjje Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 En "tung" anledning till att montera RPS långre fram är att det inte tar upp så mycket av synfältet, det spelar som tidigare sagt inte någon roll var du monterar siktet, eftersom ögonavståndet är oviktigt. (jag har tom. sett sikten monterade på sidan av vapnet). MVH Jörgen Quote
ABP Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 jag föredrar att montera rödpuntksikten lånt bak dvs nära ögat efter mina ögon har lättare att ta bort själva siktet ur synfältet och vips så har jag bara kvar en röd punkt i synfältet . Quote
zaitoh Posted May 30, 2003 Report Posted May 30, 2003 För stunden så ser det inte ut så, det beror på hur ersättandet av Hensoldt kommer att se ut, om det blir en förstorings modul eller inte. Personligen vill jag ha kvar Hensoldt kikaren eller byta ut den mot en modernare med annan retrikel... Hensoldt kikaren går inte att montera med nuvarande fäste över skenan, och jag tror inte man tar bort de öppna riktmedlena utan att montera skenan, det känns som ett onödigt jobb. så då betyder det att hylsfångarna kommar att vara kvar för skarpskyttarna? konstig lösning... Quote
HvPrsk Posted May 30, 2003 Report Posted May 30, 2003 så då betyder det att hylsfångarna kommar att vara kvar för skarpskyttarna? konstig lösning... Vad grundar du den slutsatsen på? Quote
Guest Lt. payne Posted May 30, 2003 Report Posted May 30, 2003 Är problemet med hylsfångaren löst nu? Quote
Nifelhel Posted May 30, 2003 Report Posted May 30, 2003 Vad skall vi ha hylsfångaren till???? Det används ju ingen till ak5... Quote
Recommended Posts