Jump to content

Rödpunktssiktet


Guest Sudden

Recommended Posts

Guest Sudden

Jag har sökt och hittat trådar om rödpunktssiktet, men inte hittat när de ska levereras.

Så frågan lyder. När kommer siktet ut på förbanden? Vad jag har förståt så är HV prioriterat och skulle börja få sina f.o.m. januari 2003.

 

Jag rycker ju in nu i juni och undrar alltså om jag kommer att få det(, direkt eller överhuvudtaget)? :)

 

Edit: En annan grej. Vet ni om alla stridsvästar kommit ut? På de flesta bilder på mil.se ser man ju nästan sv 2000 på alla.

Edited by Sudden
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har sökt och hittat trådar om rödpunktssiktet, men inte hittat när de ska levereras.

Så frågan lyder. När kommer siktet ut på förbanden? Vad jag har förståt så är HV prioriterat och skulle börja få sina f.o.m. januari 2003.

 

Jag rycker ju in nu i juni och undrar alltså om jag kommer att få det(, direkt eller överhuvudtaget)? :)

Det lär för ovanlighetens skull dröja innan VPL får se rödpunkt för dom som finns är för AK4:an och rödpunktssiktet är i alla fal något som jag tror på att HV ska få ganska snart.

Link to comment
Share on other sites

Skulle hemvärnsmän skjuta dåligt? ,O

 

Vi begagnar oss åtminstone av riktiga skjutvapen, inte fan använder vi ärtbössor tillverkade i plast och aluminium. Dom flesta av dagens beväringar skulle inte klara av stående anläggning med en AK4 i mer än 30 sekunder innan pipan skulle börja cirkla som en gräddvisp. :D

 

 

Obs! Inget allvarligt menat...

Link to comment
Share on other sites

Ganska intressant det där. Har inte skjutit AK5 sen lumpen, endast AK4.

 

Undrar hur det skulle vara, tippar att automateld 30/30 mitt i prick inte är ngt problem med AK5 efter att ha nyttjat "Mother Of All Bössor"

Skulle nog tro att det är lite problem med det ändå.

Det är ju inte riktigt samma sak trots allt.

 

Men det skulle vara väldigt roligt att få prova på. ,O

Link to comment
Share on other sites

Kan inte bekräfta om 15 maj är det datum som massproduktionen startar, dock så kan jag säga att det som riskerar att försena leverans ut till förband är problemet med hylsfångarna. Att få den funka funktionabelt kan ta lite tid. Sedan komma bara en mindre del hinna tillverkas innan årskiftet. Sedan nästa år kommer ca 20 000 sikten vara klara. Tror det är den takt som gäller med 20 000 sikten per år. Hittills så skall 500 sikten ha levererats dessa var bara för att hitta eventuella fel innan stora produktionen kommer igång.

Link to comment
Share on other sites

Leverans under december 2003 till Hv. Skulle kommit tidigare men de skall få gummi på sig först :angry:

 

Källa: HvSS

 

Jag har provat dem. Helt suveränt! De kommer revolutionera skyttet. Kan troligen lägga ned ett antal skjutbanor :D

 

Ola

Link to comment
Share on other sites

Leverans under december 2003 till Hv. Skulle kommit tidigare men de skall få gummi på sig först :((

 

Källa: HvSS

 

Jag har provat dem. Helt suveränt! De kommer revolutionera skyttet. Kan troligen lägga ned ett antal skjutbanor :((

 

Ola

Detta förutsatt att hylsfångarproblemet är löst........!

 

Fridens liljor // Fk Klinken (Som var med vid samma tillfälle som Uttern)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag har provat dem. Helt suveränt! De kommer revolutionera skyttet. Kan troligen lägga ned ett antal skjutbanor :winner:

Kan inte göra annat än att hålla med.... inte lika mycket "sport" över skyttet men bulorna satt ju där dom skulle B)

Link to comment
Share on other sites

Guest Old No.7

Kan man få en gissning av någon kunnig om när dessa sikten möjligtvisa börjar komma ut till ärtbössaskjutande muppar ? :huh:

 

Har inte koll alls och fattar att en gissning är svår, men snackar vi sekunder, veckor eller årtionden efter att produktionen kommer igång :winner:

Link to comment
Share on other sites

Den stora produktionen skall komma igång i år när vet jag inte, men 500 sikten ur provbatchen är ju klara sen länge.

 

rodpunktsikte.jpg

 

Skulle vara kul att höra åsikter från er som skjutit med det, vad ni tycker om egenskaperna på det, har ju lagt ner ett antal timmar i mitt liv på siktet.

Link to comment
Share on other sites

En i mit kompani har varit på ngt HBR möte där fick de reda på att tydligen var första batchen sikte skickade till Irak..USarmy..hmm..kan de behöva dem mer än HV? Nu tror jag inte på allt denna killen säger men eftersom jag även hört "ryktet" från annat håll så börjar man undra. Men är inte Hv:s aimpoint annourlunda än US siktet?

Link to comment
Share on other sites

skjuter hemvärnsmännen SÅ dåligt?  :-(:}

Nej vi skjuter troligen bättre än vad många beväringar gör,. Anledningen till att man ska införa rödpunkt är för att öka träffsäkerheten och snabbeheten bla. Och så har jag läst någonstans att man kan eller ska skjuta med båda ögonen öppna och på så vi öka kontrollen på vad som händer runt omkring.

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Jo USA använder Aimpoint dock föregångaren till Hv siktet. Det sikte jänkarna har uppfyllde inte våra krav.

 

Provbatchen skickades inte till Irak eftersom jag sköt med sikten ur den samtidigt som Irakkriget pågick och fotot på siktena ni ser ovan togs under irakkriget så jag skulle bli mycket förvånad om de också var i Irak. Tror killen som hävdade att de var där verkar rört ihop det fullständigt. Siktena skall dessutom modenariseras ytterligare innan den stora serieproduktionen kommer igång (mest smådetaljer) Så det verkar ju också konstigt om nån vill ha in sikten i krig som inte är helt funktionsdugliga ännu.

 

Anledningen till varför man har infört rödpunktsikte är flera.

 

* Snabbare komma till skott

 

* Förbättrad kapacitet att skjuta i skymning och mörker

 

* Förenklad skjututbildning

 

* Lättare till målupptäckt (båda ögonen öppna)

 

* Samt lättare att träffa

Link to comment
Share on other sites

Siktena skall dessutom modenariseras ytterligare innan den stora serieproduktionen kommer igång (mest smådetaljer) Så det verkar ju också konstigt om nån vill ha in sikten i krig som inte är helt funktionsdugliga ännu.

Yep!

 

Det man pratar om är bland annat att förändra reservriktmedlet. Det kommer bli mer öppet än dagens variant med ett sabla litet hål att kika igenom. Hörde termen "safari-sikte" som liknelse.

 

Vidare är det funderingar om huruvida siktet ska vara gummerat eller inte. Skillnaden i pris är marginell, men man vinner inte bara ökad stöttålighet, utan större förtroende hos skytten, eftersom siktet håller sig fräscht och ser bättre ut utan en massa repor efter första fältdygnet. Vad jag vet så lutar det starkt åt den gummerade modellen (t h på bilden ovan).

 

Sedan är det som Klinken säger är det mer som påverkar leveransen; hylsfångarfrågan är inte löst. Ännu så länge använder man skyddsglasögon vid allt skytte, eftersom den ännu icke godkännda lösningen skapar en liten risk att hylsor kastas ut i skyttens ansikte. Källa: HvSS

Link to comment
Share on other sites

Inga sikten ur den svenska serien har skickats till Irak.

 

Det är inte hylsan som kan flyga bakåt, det är flisor av den som kan göra det.

 

Gummering kostar lite extra (men det är löjligt lite i förhållande till kostnaden för ett sikte. På 60000 stycken blir det ju lite flis.), det finns andra nackdelar med de som måste beaktas. Ett exempel är att saneringsmöjligheten av siktet försvinner.

Link to comment
Share on other sites

Har snokat runt lite utan att få svar... Mej veterligen skulle vpl få fippla med "MARKUS"-prylar på tre ställen under utbildningsåret 03/04. "Markuspluton" på I5 har ju lite nya grejjer, GT uniformer o dyl. Undrar bara över sannolikheten att dessa vpl får ut rödpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jo safarisikte var det vi i testgruppen ville ha, vi hade allt för svårt att skjuta med det nuvarnade reservriktmedlet, nu är det inte nått större problem att fixa själv annars eftersom reservriktmedlet är gjort av gummi och kan lätt göras om till safarisikte med hjälp av en mora ;) Men jag hoppas det blir våran variant, fast nackdelen med det var väl att man inte fick samma precision efter korn och sikte är alltför nära varandra, men siktet är ju tänkt att kunna grovrikta med i självförsvar inte tävla i OS.

 

Jo gummit kostar extra och det blir väl några miljoner extra för det beslutet, men samtidigt tror jag de sparar pengar eftersom det har svårare att skadas och renoverinsgkostnader mm blir lägre. Samt att det behåller sin svarta färg.

 

Om Marcusplutonerna får sitket är ju en annan fråga. Siktena kommer nog inte bli klara tills dess de rycker in däremot borde det nog komma en del under utbildningsåret.

Link to comment
Share on other sites

B) Hej Hopp Alle soldater!! B)

 

Fick höra ni i helgen när jag var på vapentransport att följande kommer att hända.

nu när vi fick Rikshemvärnschefen på besök.

 

1.Ak4.or kommer att åka in vid midsommar och få rödpunktsikten inte alla

ak4.or som finns i sverige.

 

2.Och det kommer bli att hemvärnet kommer få ut det före dom som ligger i lumpen

 

3.Jänkarna har tydligen köpt upp resten av R-siktena när allt är klart på våra vapen

i svenska försvarsmakten.

 

Det var vad jag hörde av en LT på våran sida.

 

Mvh Livhusaren

Edited by Livhusaren
Link to comment
Share on other sites

Guest Dedicated

Vad händer med de soldater som i dag har AK4 försedda med kikarsikten? Får dessa behålla sina omodifierade vapen med kikarsikte eller vad händer där, tro?

 

Fyhr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...