Fredin Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Min fråga_`? Hur svårt och fysiskt/psykiskt ansträngande är skyttegruppbefäls utbildningen?? Quote
Ing Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Har du lust att förklara ungefär hur man svarar på en sådan fråga? Quote
Forumsledning Kimster Posted March 24, 2003 Forumsledning Report Posted March 24, 2003 Ja min tanke också.. ungefär som " Hur långt är ett snöre? " Jag föreslår att du ställer lite mer specefika frågor, men även det kan vara svårt att förklara eftersom "svårigheten" är så pass individuell och det skiljer sig från förband till förband om hur man utbildar och hur de sätter nån svårighetsgrad Om man nu ens kan använda de ordet. Du har mönstrat jämför din resultat med vad kravet att komma in som skyttegruppchef är. Det är väl den närmsta jämförelse man kan komma generellt. Quote
Fredin Posted March 24, 2003 Author Report Posted March 24, 2003 Ja min tanke också.. ungefär som " Hur långt är ett snöre? " Jag föreslår att du ställer lite mer specefika frågor, men även det kan vara svårt att förklara eftersom "svårigheten" är så pass individuell och det skiljer sig från förband till förband om hur man utbildar och hur de sätter nån svårighetsgrad Om man nu ens kan använda de ordet. Du har mönstrat jämför din resultat med vad kravet att komma in som skyttegruppchef är. Det är väl den närmsta jämförelse man kan komma generellt. Hehehe ja hur långt är ett snöre hmm kul faktiskt ursäkta min dumma frågor! men men" Quote
106 Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 FM baskrav för skytte är väl 55 min på milen och 5 min 30 s på fälttestet? Det är visserligen ett rätt dåligt sätt att mäta hur jobbigt det egentligen är men det enda för att se vilka krav som är på olika tjänster, utom mönstringen då. Quote
Krook Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 Hur bra är du själv? Alltså tränad, motiverad och tålig. För vissa är tjänsten enkel men kanske lite ansträngande (sömnbrist och dyl.) men för andra är den jättejobbig. Det beror på vilka preferenser man har. Quote
Fredin Posted March 25, 2003 Author Report Posted March 25, 2003 Hur bra är du själv? Alltså tränad, motiverad och tålig. För vissa är tjänsten enkel men kanske lite ansträngande (sömnbrist och dyl.) men för andra är den jättejobbig. Det beror på vilka preferenser man har. Tjena! jo jag tränar gym 3 dagar i veckan sedan jag var 14 (19 nu) och tränar smidighet iform av jujutsu i 10 år nu! Har börjat springa sedan 2 v tillbaka så konditionen är väl min svaghet men ska bli min styrka! Jag är oerhört motiverad och intersserad av allt som har med det militära att göra men jag vet ej än hur det är att vara i fält! eller stjuta med vapen! så vi får se hur jag tar lumpen men tror det blir otroligt givande och roligt! Quote
Krook Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 Det låter som om du kommer att klara det fysiska utan problem. Klarar du både att ta order och att ge order med samma enkelhet har du kanske till och med fått en för lätt tjänst. /Fk Krook Quote
Fredin Posted March 25, 2003 Author Report Posted March 25, 2003 Det låter som om du kommer att klara det fysiska utan problem. Klarar du både att ta order och att ge order med samma enkelhet har du kanske till och med fått en för lätt tjänst. /Fk Krook ;) Jo men konditionen är jävligt kass springer 5 på 30 kanske! men men det får gå man blir ju bättre! Hur det är att ta order det ¨kommer gå bra fast att ge order har jag inte övat på direkt hehe men det blir väl kul att ha lite poweer! fast man lär la få lite skit som gruppchef har jag hört eller? Quote
Fk.Mandrake Posted March 26, 2003 Report Posted March 26, 2003 Glömm det där med "power"! Gå istället in med en ödmjuk attityd inför uppgiften och inför din grupp. Satsa på att motivera de du har under dig och var lojal mot dem. Som jag ser det så funkar Grp.ch. och Stlf grp.ch. bäst om de ser sig som en del av gruppen, men den del som håller ihop gruppen, tar hand om den och så vidare. Ett bra tankesätt tror jag är att vara ledare istället för chef. Chef är man när kulorna viner runt hellmutten! Som med såmkt annat: Det blir vad du gör det till! Quote
Fredin Posted March 27, 2003 Author Report Posted March 27, 2003 Glömm det där med "power"! Gå istället in med en ödmjuk attityd inför uppgiften och inför din grupp. Satsa på att motivera de du har under dig och var lojal mot dem. Som jag ser det så funkar Grp.ch. och Stlf grp.ch. bäst om de ser sig som en del av gruppen, men den del som håller ihop gruppen, tar hand om den och så vidare.Ett bra tankesätt tror jag är att vara ledare istället för chef. Chef är man när kulorna viner runt hellmutten! Som med såmkt annat: Det blir vad du gör det till! Hmm tänkvärt!! ja det låter bättre att vara ledare istället! Jag har hört att den bästa befättningen är att vara just gruppchef för sin egen utveckling! För som gruppchef ska du vara chef samtidigt som kompis vilket man ofta bär med sig senare i det civila vilket gör en mer komplett!" eller?! B) Quote
Fk.Mandrake Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 Nja, Grp.Ch kan nog snarare vara en av de svåraste befattningarna just på grund av att man både måste vara kompis och chef. Sedan är det ju så att ledare utses av gruppen som den verkar inom. Chefer utses till gruppen av någon annan. Det trixiga i det hela är att vara både och. Ledaregenskaper är oftast något som man är född med, men det kan tränas upp. Det viktiga tror jag är att vara sig själv och veta sina begränsningar. Ta del av andras kunskap och dra nytta av den. Den som känner delaktighet i de beslut som fattas blir oftast mer motiverad. "klok är den som alltid är villig att lära sig mer"-Ed Parker. Quote
Fredin Posted March 27, 2003 Author Report Posted March 27, 2003 Nja, Grp.Ch kan nog snarare vara en av de svåraste befattningarna just på grund av att man både måste vara kompis och chef. Sedan är det ju så att ledare utses av gruppen som den verkar inom. Chefer utses till gruppen av någon annan.Det trixiga i det hela är att vara både och. Ledaregenskaper är oftast något som man är född med, men det kan tränas upp. Det viktiga tror jag är att vara sig själv och veta sina begränsningar. Ta del av andras kunskap och dra nytta av den. Den som känner delaktighet i de beslut som fattas blir oftast mer motiverad. "klok är den som alltid är villig att lära sig mer"-Ed Parker. TÄnkvärt och Erik tackar för tippsen/slut Quote
Recommended Posts