Jump to content

Nå?  

177 members have voted

1. 1. Nå?

• Tolk
      85
    • PB, Amf1
      56

Recommended Posts

Posted

Jo,jag kan förståden civila meriten men om man ändå ska studera vidare vid högskolan så spelar ett års studielån mer eller mindre inte så stor roll när det är så stora summor det rör sig om.

Fest på nationen i Upsala lär ju vara lite roligare än ensam på rummet på TolkS.

Posted

vill du kriga och och smyga i skogen skall du ju inte ta tolk.

Jag ser det så här, när du gjort lumpen så har du ingen civil merit av det förutom betyget.

Kan du få ryska på köpet så är det väldigt bra och jag hoppas att du kommer in på den utbildningen för din senare civila karriär.

Posted

Tolk för i helvete!! Vet du hur feta jobb du kan få om du pratar flytande ryska. Efter utb. kan du alltid gå med i HV om du är sugen på att panga!

Posted
Tolk it is.

Vidare diskussion överflödig. Tack för all input.

Skriv dem magiska orden: "BlåGul var vänlig lås tråden"

Så kommer inte en massa totalt överflödiga inlägg hamna här :rocketl:

Guest Andrew
Posted (edited)

Eller så skriver du dem på Ryska så att du kommer

igång och får övat lite innan du skall rycka in. :rocketl:

Blå Gul !

vänligen stäng denna tråden

blagul.gif.webp

Edited by Andrew
Posted

Som kamrat Doyleskij påpekar så hamnar det lätt överflödiga inlägg i trådar som bör stängas. Detta är ett sådant. För att inte vara helt OT följer här en bild på en "ryss" i vår reenactmentförening :

skb05.jpg

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Har själv gjort TVA och måste råda dig att välja TolkS om du får chansen. Förbered dig på ett satans pluggande bara. Jag lärde mig hur lite man kan sova under en vecka och fortfarande hålla ögonen tillräckligt öppna för att klämma in den sista glosan inför fredagsprovet.

Önskar dig lycka till vid extramösntringen, dina meriter ser onekligen bra ut, men de är långt ifrån en garanti. Sen gäller det att ta sig igenom också. Mitt år kuggade en tredjedel och det har blivit mycket värre de senaste åren, eftersom gymnasiet sparkar ut folk utan ordentliga förkunskaper - tyvärr oavsett vad det står på betygslappen som det verkar.

Kan slutligen rekommendera TVA eller FRA också. Som ett bevis på kvaliteten där har UD i ökad grad tagit sina ambassadtjänster därifrån istället för TolkS.

Posted

Jag har haft två kamrater som gjort lumpen på tolkskolan och jag skulle ge dig rådet att söka dit. Dock bör du vara medveten om att (precis som många påpekat) ca 50 % av de som rycker in får sluta. Båda mina polare säger samma sak d.v.s att man i princip måste plugga ryska dygnet runt, t.ex. har alla alltid en bunt med några hundra nya glossor med sig som de rabblar igenom då de har en ledig minut. Vidare har man tydligen test varje vecka eller varannan vecka som man måste få ett visst antal rätt på för att få vara kvar. En av mina polare som åkte ut hade gått NV(Natur) med 5.0 i snitt, var precis som du medlem i mensa och hade en polsk förälder. Till saken hör också att han läste slaviska språk på lunds Universitet i ett halvår innan han rykte in och han läste både Tyska B, Franska C och Spanska C i gymnasiet (som utökad studiekurs). Tydligen var det att plugga med minimal sömn som knäckte honom. En fördel är att du får tillgodoräkna dig delar av ryskan som högskolepoäng, dock inte allt eftersom du kommer läsa "militärryska".

• 1 month later...
Posted

Eftersom tråden är avslutad och kanske borde vara låst, har jag inget att säga i själva valet. Emellertid skulle jag vilja komma med ett råd till alla som överväger att gå TolkS (som, tror jag, kan appliceras på det mesta här i livet, och i synnerhet i FM).

I likhet med alla specialutbildningar inom försvaret måste man ha någorlunda rätt förutsättningar (i TolkS fall en läggning åt teoretiskt plugg, på jägarförband rätt fysik, i båda fall en viss psykisk stabilitet), men det som betyder mest är motivation och uthållighet.

Är man inte beredd på långa veckor och helger med pannbensplugg, att för första gången i livet vara sämst i en klass och varje måndag riskera att bli hemskickad, hjälper vare sig MVG rakt över, 5,0 i snitt eller medlemskap i Mensa.

Har man rätt motivation och ett intresse för teori och språk kan man klara TolkS med ett gymnasiebetyg bestående av mest VG eller fyror.

Posted

Man kan säkert klara det med mest VG/4:or... men så vitt jag vet blir man inte antagen med så taskiga betyg.

En annan utbildningsinriktning med samma bas, dvs språk, tar inte in folk som avviker från MVG med mer än två ämnen, företrädelsevis Idrott och/eller Estetisk verksamhet.

Posted
Man kan säkert klara det med mest VG/4:or... men så vitt jag vet blir man inte antagen med så taskiga betyg.

En annan utbildningsinriktning med samma bas, dvs språk, tar inte in folk som avviker från MVG med mer än två ämnen, företrädelsevis Idrott och/eller Estetisk verksamhet.

Nej,

om du vill göra vpl på TolkS blir du inte antagen med de betygen, OM du inte har annat hemförband. Jag känner folk med betygssnitt kring 4,0 (gamla gymnasiet, såklart) som tagit sig igenom Tolkskolan tack vare pannben de utvecklat på hemförbandet. Och jag känner folk med högsta betyg och bästa tänkbara förutsättningar som blivit avskilda.

Hursomhelst var min poäng att ett distriktsmästerskap i orientering inte nödvändigtvis gör att du blir bra kustjägare, och ett medlemskap i Mensa inte gör dig till bra tolk/förhörsledare. Allt annat lika är dina chanser givetvis större om du tidigare visat relevant talang, men motivation betyder minst lika mycket.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Välj tolkutbildningen!

Farsan är tolk. Och när man pratat med honom under åren, så har han bara gott att säga. Visst, det är högt tempo, men det är det värt. Du kommer lära dig en hel del som andra inte kommer i närheten av. Detta kommer du även ha stor nytta av i framtiden...

Lycka till!!

Edited by Celander