Hägg Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Jag skall på Vårläger ni med Seniroscouterna. Problemet är att där finns en som är jobbig utav bara f*n. Han drar igång 2-4 andra också som följer han då? Slagge är inte på tal. Har försökt att kväva han lätt mot en husvägg då han höll på att slänga en brinnande trangia kopp med Scoutvatten på mig. Men han fattar inte. Jag behöver Ord samt ordrar som verkar vara militära men som kan funka på läger samt idéer hur man sätter han och hans kompisar på plats. Annrs orksr jag inte vara med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Du lär knappast få ökad respekt från honom (eller någon annan) genom att börjar skrika "ord som verkar vara militära". Prova istället med att ta upp det med personen, om inte det fungerar så ta upp det med ledare på lägret. Att sätta folk på plats som du beskriver det är mycket sällan en bra idé. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Inte särskilt informativt - så jag säger "Va?". Du bedömer honom som "jobbig utav bara f*n". Detta har resulterat i en "lätt kvävning mot husvägg". Detta ger rätt lite kött på benen för diskussionen. Hittills kan jag bara konstatera: I hela ditt liv kommer du att råka ut för människor du betraktar som idioter. Ibland kan man undvika dom. Ibland måste man samarbeta med dom. Sitter mycket i att lära sig hantera vederbörande. Om du kommer med lite exempel för att underbygga diskussionen - så får jag varna lite. En lösning som passar mig kanske inte passar dig eller vice versa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 om det nu är så att vederbörande har försökt slänga en brinnande triangiabrännare på dig så kanske det är läge att leta upp hans ledare och informera denne om att en av hans scouter är en rejäl säkerhetsrisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 1. Har du pratat med ledarna? 2. Om du har det, vad har dom gjort åt saken? Låter mest som inkompetenta ledare om dom nu har fått reda på vad som händer. Har dom inte fått reda på något så kan du ju gissa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 På Vargas tid i Skeppsgossekåren (ca. 1890) nyttjade man kompanistryk. Funkade inte det kunde vederbörande falla ned från en rå av misstag. Såhär något århundrade eller två senare har man lärt sig att det inte funkar så bra. Du har också upptäckt det själv märker jag. Du kanske ska pröva att ge lite rak feedback, exempelvis med ett jag-budskap? /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hägg Posted May 19, 2009 Author Report Share Posted May 19, 2009 Ledarna bara säger: Han stör dig inte. Nehe men om han fäktas med kniv mot en så att han tillslut ger en ett fint märke i tummen. Räknas det inte som störigt. Han får lov att göra i princip vad han vill. Han lyder bara en person.. Nämligen en av ledarna som är scout på fritiden och jobbar inom det Militära. Han ger ut ordrar i militärgrad. Då följer han instruktioner. Men när vi eller en ledare säger: XXXXX Nu SKA du hjälpa till att slå upp tältet. Då fjantar han bara runt och skär upp våran surrningar. Strypningen var igentligen att hålla han mot husväggen och med ett tvåhandsgräpp runt halsen så att fingrarna slog i väggen men inte nuddade halsen gjorde att han inte kunnde röra sig. Och om jag inte hade gjort det så hade han gjort samma sak med nästa trangia. För han hade redan samma dag samma tid hållt på att tömma tragiaköken och hällde det ut på marken så att gräset tog eld. Då råkade jag stå bakom han då han hällde det på mina fötter. Jag sa till han att så skulle man inte göra och att han höll på att ge mig brännskador. Men när jag vände ryggen till kastade han nästa behållare på marken som om han bara sket i det. Och får man kalla en person jobbig utav bara xxx om han väcker en gång på gång och skricker: SOOVER DUU XXXXX. Och petar på en och lyser med ficklampan mot en. Sen kan jag göra listan lång på vad han gör på dagtid men det värsta är att han drar igång 2-4 andra som gör exakt lika dant då. Och scouterna är ju kända för att: Inte låta någon sitta på avbytarbänken. Så han kan ju inte sluta. Ledarna är totalt blinda i läget så ingen hjälp därifrån. Men vad jag har läst här av två styckenhitintills så ska jag bara låta han hålla på och skita i det. Får se om jag skall med till helgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Det finns ingen annan scoutförening (eller vad det heter, jag har ingen koll på scouternas org) i närheten som du kan vara med istället? Om inte ledarna ser problemet kan fötternas röst ibland hjälpa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hägg Posted May 19, 2009 Author Report Share Posted May 19, 2009 Orka Barkåkra. Dom är ännu värre. Tro mi ledarna skäller på scouterna där Link to comment Share on other sites More sharing options...
rhdf Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 rent skitsnack Scouterna är ÖPPET för alla, men det betyder inte att det är en rättighet att vara med. kan inte person X sköta sig på ett, för sin omgivning, säkert sätt skall han/hon inte vara med i verksamheten utan vuxen närvaro. Om man som ledare låter någon göra de saker du nämner så kanske man skall ta en funderare på om man verkligen skall vara aktiv i närheten av ungdomar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Det låter som att scouterna i NV Skåne är skit. Men Hägg om det är fel på alla andra så kanske lite matematik kan hjälpa dig? MGN /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERK Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Som aktiv ledare inom scouterna så tänker jag spontant "Va?" Om det är som du säger och killen kastar brinnande t-sprit och knivar omkring sig och ledarna inte reagerar så är det något fundamentalt fel någonstans. Men att du skriker "militära ord" och tar struptag på honom kommer du inte ha någon större framgång. Respekt sitter inte i orden, utan i personen i många fall. Du kommer inte automatiskt få honom att lyda dig likt en väldresserad hund bara för att du säger "Verkställ!" i bästa fänriksanda. Scouterna är öppet för alla säger du. Det är sant. Med vissa restriktioner. Ska man vara med i scouterna, ska man också vara en scout i tanke, ord och handling. Fick jag reda på att en av mina scouter betedde sig olämpligt så skulle jag diskutera det med scouten i fråga. Blir det inte bättre, tas föräldrarna in. Än så länge har jag inte uteslutit någon, och det är inte heller något jag siktar på. Faktum är att jag inte hört om någon som blivit utesluten ur scouterna. Antingen anpassar de sig, eller så slutar de när de märker att ingen annan gillar dem när de beter sig. Slutligen, tror du inte att en seriös och saklig diskussion med dina ledare ger mer än att klaga på soldf? Ingen av oss kan göra ett dugg för att hjälpa dig. Dina ledare kan. Du säger att de inte tror dig. Bevisa det då! Välter han ett stormkök, så berätta det! Viftar han med kniv, visa det! Vissa säger att ingen gillar en skvallerbytta, men är det som du säger är killen en fara för andra, och bör fråntas rätten att bära kniv tills han kommer på bättre tankar. Råg i ryggen och friska tag och kom fram till en vuxen lösning så kommer du känna dig bättre sen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Alla ni som klankar ner på pöjken... Här hade vi ett lämpligt tidsfördriv åt honom. Men det var ingen som hjälpte till att fokusera honom på det. Skyll Er själva, jag tyckte att det var förträffligt att han kanaliserade sin "energi" på en grop eller två. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Det låter på mig som att ledarna i kåren inte verkar ha lyckats med att föra över scoutrörelsens värderingar till sina scouter. Ärligt talat verkar de inte ha greppat dem helt själva, om de beter sig som du säger. Jag kan inte heller påstå att den ledaren som verkar kunna ha koll på honom imponerar på mig, om han inte kan skilja på sin roll som militär och sin roll som scoutledare. Man måste kunna skilja på de två ledarskapsrollerna (jag antar att han är officer...) för de har inte samma syfte och ska inte använda helt samma metoder. Att ge ordrar på militärt vis är något jag aldrig skulle göra till mina scouter, för de ska inte bli militärer. Visst finns det verktyg från det militära som man kan använda i scouting, men man ska använda dem på ett scoutigt sätt och inte på ett militärt, för då blir det fel. Vill man pyssla med militära saker så ska man göra det i rollen som militär, och inte som scout. Tack och lov har de flesta jag stött på som varit båda delarna kunnat skilja verksamheterna åt, och då är de rejäla tillgångar, men när de inte är det så går det mig rejält på nerverna. Mitt råd till dig, om dina ledare vägrar göra något åt saken, är att ta kontakt med din scoutkonsulent: http://ssf.scout.se/kontakt/utvecklingskonsulenter/ för så där ska det inte behöva vara i en fullt fungerande kår. Någonting har gått rejält snett (eller så har det alltid varit så) och bör åtgärdas. Lycka till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Som scout och (HV)militär måste jag väl säga att en person som beter sig såhär inom någon av de två verksamheterna antingen ska avskiljas snarast/omfördelas till en scoutkår som har fokus på barn med andra värderingar. På seniorscoutnivå (antar att det är sådan det handlar om) är det viktigare än någonsin att scouterna kan lita på varandra. Om Scouten ifråga pysslar med sådant du beskriver och ledarna inte tar tag i saker och ting finns det flera saker att göra. 1. Gå till kårstyrelse/motsvarande och spill ut bönorna. Beskriv situationerna som uppstår, att du försökt göra något åt det och att inget händer. Det finns få ledare som inte bryr sig om verksamheten, men det finns de som är rädda för konflikter och krafttag för att säkra säkerheten. Detta problem finns även inom HV, men där brukar det vara lite mer 'raka puckar', inom scouterna finns en annan tradition med ifrågasättande och individualitets värde. Dessa ledare kan ibland behöva en samtalsstund "ovanifrån" för att komma ihåg att säkerhet och välmående är sådant som är viktigare än att alla välkomna. 2. Fungerar inte detta finns det som seniorscout flera saker att göra: - Starta ett eget seniorlag med likasinnade från nära och fjärran. Det har gjorts förr och kan göras igen och blir oftast en nytändning för alla. - Växla scoutkår, har också gjorts och blir oftast bra. Vissa människor passar helt enkelt inte tillsammans. - Lämna in helt och hållet. Att riskera mental och fysisk hälsa för att lomma runt i skogen med (o)vänner är klart ovärt. När scouter (speciellt äldre scouter) slutar börjar ledare ifrågasätta varför och poletter kan trilla ner. Efter eventuell avskiljning av den störande personen kan du få ett samtal och vara välkommen tillbaka. Vill dock säga att det första du ska göra är att ta ett ALLVARLIGT samtal med dina nuvarande ledare om den rådande situationen, det är faktiskt deras ansvar att verksamheten bedrivs på goda grunder. I övrigt tycker jag det är smått löjligt med ledare som agerar militärer i blå skjortor. Man är INTE scoutledare för att göra små soldater, man är scoutledare för att utveckla scouter och sig själv. Vissa situationer kan kräva 'hårdare' ledarskap, men detta är i min värld något som händer vid rena nödsituationer. Scouting handlar inte om kottar, knopar, skog eller livlinekastning. Det handlar heller inte om kadaverdisciplin och raka led i solnedgången... Till sist - bruka inte våld mot våldsamma människor, de brukar oftast bara bli värre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hägg Posted May 20, 2009 Author Report Share Posted May 20, 2009 Ok. Tack för hjälpen. Skall se om jag får Scoutkårens "chef" att förstå det. Han är väl den enda som lyssnar på en och gör en vidare granskning av fallet. Men han är svår att få tag på. Men ikväll ska vi lasta bilarna med utrustningen. Så om han är där då så hugger jag honom och ser om vi kan reda ut saken Hoppas han är där, Annars vet jag inte vad jag skall göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chaplain Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Stå på dig. Låt inte kårchefen komma undan med mindre än att han vet om dina bekymmer för dina kamrater. Tråkigt att dina ledare inte lyssnat. Vore synd om scouterna skall mista engagerade medl. pga rena dummheter. Hos mig lyckades vi få lygn på våra äldre scouter genom något så enkelt som att dela patrullen. Då sågs de mindre ofta och de "duktigaste" drog med sig de "strulige" i en ppositiv spiral. Scouthälsningar Chaplain Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotilas Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Inte för att var sån men. Låter lite som du bör se över din egen person lite oxå innan du åker ut i skogen nått mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Hade jag varit i Häggs position så hade jag slagit vederbörande rejält vid det här laget, vad i helvete? Kasta trangiabrännare och knivar omkring sig? Hur folk kan klanka ner på Hägg för det fattar jag inte. Hoppas verkligen att du blir av med personen i fråga. Skadar han dig så kan du ju polisanmäla, det vill säga om du inte får bukt på honom efter ett samtal med vederbörande och ledarna. Få ledarna att fatta att han är en fara. Det är ju ledarna som är inkompetenta! En annan skulle inte ha stannat kvar vid det här laget... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Du är medveten om att "slå vederbörande rejält" är misshandel, eller hur? Det vill säga om det inte sker i direkt samband med anfallet, då det givetvis är nödvärn, och även då finns det grader. Om han kastade en trangiabrännare sju meter bort men i din riktning så är det knappast befogat att slå honom medvetslös. Men om han gör det rakt mot dig och är på gång att kasta en till så kan våld vara befogat (allt beror på omständigheter). Du säger klanka ned men eftersom Hägg faktiskt visat sig ganska omogen inom området konflikthantering, iochmed att han efterfrågar militära ord och tror att det ska lösa något, så ser jag det som sagts i tråden mer som förslag som det kan vara mycket bra att följa. Jag tror att många här skulle må bra av lite självrannsakan. Och som alltid finns det två sidor av samma mynt och ofta är det så att den sida av myntet man väljer att visa upp är ordentligt blankpolerad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hägg Posted May 20, 2009 Author Report Share Posted May 20, 2009 Jag erkänner att jag inte precis är den bäste inom vad som handlar om konflikthantering. MEN jag tog till MILT våld då han höll på att orsaka en skogsbrand. Men jag skall ju enligt några här låtit han göra det och applåderat när han var färdig. Jag kanske tog i men jag erkänner att jag som sagt inte är bäst på allt. Men jag viftar inte med knivar och kastar fortfarande brinnande trangiabrännare på mina kamrater. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Jag erkänner att jag inte precis är den bäste inom vad som handlar om konflikthantering. MEN jag tog till MILT våld då han höll på att orsaka en skogsbrand. Men jag skall ju enligt några här låtit han göra det och applåderat när han var färdig. Jag kanske tog i men jag erkänner att jag som sagt inte är bäst på allt. Men jag viftar inte med knivar och kastar fortfarande brinnande trangiabrännare på mina kamrater. Varför inte helt enkelt skita i idioten? Detta är ett av mina vanligaste råd till folk med konflikter där de kan undvika den andra parten. Om han nu vill orsaka en skogsbrand. Låt han göra det. Vill han slå sönder en bil, låt han göra det. För varför ska du ta konflikten när det ska finnas ledare som håller koll på er. låt ledarna göra sitt jobb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Varför inte be dina föräldrar ta kontakt med din scout ledare? Uppenbarligen är ingen av er som är inblandade mogna nog att lösa problemen själva och är det kanske så att ledarna kanske anser att du beter dig på ett ganska olämpligt sätt själv genom att trycka upp folk mot husväggar? Hade du som militär gjort just det hade du dragit igång en jäkla cirkus - där du INTE var offret... Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Jag har länge förträngt det, men Hägg påminde mig just om varför jag slutade i scouterna för drygt tjugo år sedan. Tyvärr så finns det folk i den åldersgruppen som inte är mogna nog att ta ansvar för sina egna handlingar. Trotts detta så tilldelas de det ansvar det innebär att hantera farliga saker som knivar och eld. Det är tydligt att det här är ett ledarskapsproblem. Ta upp det med dina ledare och gör det på ett seriöst sätt så att de inser allvaret i situationen. Uppenbarligen är ingen av er som är inblandade mogna nog att lösa problemen själva och är det kanske så att ledarna kanske anser att du beter dig på ett ganska olämpligt sätt själv genom att trycka upp folk mot husväggar? Hade du som militär gjort just det hade du dragit igång en jäkla cirkus - där du INTE var offret... Att trycka upp någon mot en husvägg för att hindra honom från att starta en skogsbrand tycker jag är helt i linje med brottsbalkens 24.kap 4§. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Jag har länge förträngt det, men Hägg påminde mig just om varför jag slutade i scouterna för drygt tjugo år sedan. Tyvärr så finns det folk i den åldersgruppen som inte är mogna nog att ta ansvar för sina egna handlingar. Trotts detta så tilldelas de det ansvar det innebär att hantera farliga saker som knivar och eld.Det är tydligt att det här är ett ledarskapsproblem. Ta upp det med dina ledare och gör det på ett seriöst sätt så att de inser allvaret i situationen. Uppenbarligen är ingen av er som är inblandade mogna nog att lösa problemen själva och är det kanske så att ledarna kanske anser att du beter dig på ett ganska olämpligt sätt själv genom att trycka upp folk mot husväggar? Hade du som militär gjort just det hade du dragit igång en jäkla cirkus - där du INTE var offret... Att trycka upp någon mot en husvägg för att hindra honom från att starta en skogsbrand tycker jag är helt i linje med brottsbalkens 24.kap 4§. Läs hans första inlägg så ser du att tryckningen skedde efter det att han hällt ut sprit på marken... alltså ska du inte sätta griller i huvudet på folk som inte kan hantera begreppen... Våld tar man INTE till för att hindra folk från att hälla sprit på marken... åtminstone tycker jag inte att det passar sig på ett scout-läger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 Det måste väl finnas flera som lagt märke till denna persons märkliga beteende, tar inte dessa illa upp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Läs hans första inlägg så ser du att tryckningen skedde efter det att han hällt ut sprit på marken... alltså ska du inte sätta griller i huvudet på folk som inte kan hantera begreppen... Våld tar man INTE till för att hindra folk från att hälla sprit på marken... åtminstone tycker jag inte att det passar sig på ett scout-läger. Jag läser hans första inlägg, och det jag läser är: Har försökt att kväva han lätt mot en husvägg då han höll på att slänga en brinnande trangia kopp med Scoutvatten på mig. Att kasta brinnande sprit på någon är antingen misshandel eller försök till misshandel. Att hälla brinnande sprit på marken kan, med hänsyn till brandrisken och följderna, betraktas som allmänfarlig vårdslöshet, skadegörelse eller rentav mordbrand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hägg Posted May 24, 2009 Author Report Share Posted May 24, 2009 Tillbaka igen... Allt löste sig fint. Killen gjorde bara en tabbe och det var att han var för lat för att hjälpa till med att bygga upp området. Jag såg till att sova i vindskyddet som låg längst ifrån killen och på dagarna så höll jag mig undan. Han hamnade i bråk... Fast inte med mig utan av en annan kille. När vi sågs så var han jättetrevlig. Läser han detta forumet eller???. Iallafall tack för alla tips och nu ser det ut som om jag skall klara att stå ut med han. Han fick prata med en ledare efter att jag hade sagt mitt och han ändrades totalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 Fan vad skönt att höra Hägg(o), alltid trist när saker blir fel inom scouterna. Kom bara ihåg att ta det piano nästa gång någon 'k-kar ur', man ska inte ge folk på käften bara för att de är puckade (även om man gärna vill). Kom ihåg att snacka och utveckla dina ledare också, scouterna handlar om att alla ska växa - från det knivkastande puckot till militärledaren som rakar huvudet på läger. Och glöm för allt i världen gammalt groll, när ni ses på jamboree fem år senare kommer ni sitta och snacka skit i varje fall. / 903 Lew Alltid redo (förutom tidigt på morgonen, eller när det regnar)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hägg Posted May 25, 2009 Author Report Share Posted May 25, 2009 Alltid redo? Hmm det känns lite armé anda över den meningen. Men jag håller med dig ALLTID REDO (Förutom på morgonen när det regnar och när det vankas kaffe och kaka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.