Jump to content

Är detta ovanligt bland jaktpiloter?

kerran

Recommended Posts

Tjena.

Är detta som ni finner på nedanstående länk ovanligt bland jakt piloter eller något som förekommit då och då?

Under ww2, Koreakriget och Vietnamkriget var det ju ganska många piloter som blev nedskjutna...och överlevde

Just i detta fall genomförde piloterna Dan Cherry och Nguyen Hong My luftstrid över NordVietnam år 1972, amerikanen i F-4D Phantom tillhörande USAF och Vietnamesen i en MiG-21

http://www.airforcetimes.com/news/2009/05/...eunion_051009w/

Tjena.

Är detta som ni finner på nedanstående länk ovanligt bland jakt piloter eller något som förekommit då och då?

Under ww2, Koreakriget och Vietnamkriget var det ju ganska många piloter som blev nedskjutna...och överlevde

Just i detta fall genomförde piloterna Dan Cherry och Nguyen Hong My luftstrid över NordVietnam år 1972, amerikanen i F-4D Phantom tillhörande USAF och Vietnamesen i en MiG-21

http://www.airforcetimes.com/news/2009/05/...eunion_051009w/

Det händer, både vid officiella symposium och mer informella möten. Jag ar dock personligen inte sett någon sådant möte mellan amerikanska och vietnamesiska piloter utan det har mer varit Argentina-RAF/Royal Navy, Irak-USAF/RAF eller det vanligaste men nu snart tyvärr något för historien: Luftwaffe-USAF/RAF.

Tjena.

Jaktpiloter tillhör ju ett särskilt släkte och även fiendepiloter som är av rätta virket är ju värda respekt. Jag vet i alla fall att Adolf Galland efter kriget umgicks en del med några brittiska flygaress och åkte på storviltjakt mm.

Som exempel på hur piloter alltid hyst stor respekt för sina gelikar om de varit skickliga är Manfred von Richthofen som fick en riktigt ståtlig begravning av de allierade, med salut och lagerkransar.

/E

Jag tror att jag förut rekommenderat den bok som Paul Richey skrev om sina upplevelser under slaget om Frankrike, "Stridspilot". I den berättar han om många otroliga händelser han och hans kamrater var med om i Frankrike.

I början av kriget, innan striderna börjat på riktigt, ägnar sig tyskarna åt fotospaning på strategiska mål i Frankrike och vid några tillfällen blir det strid. Vid ett sådant tillfälle skjuts det tyska spaningsbombplanet ner, men innan det störtar lyckas den tyske piloten med stort mod och skicklighet skjuta ner en av de brittiska hurricaneplanen med sitt skadade plan. Båda piloterna klarar sig oskadda och tysken blir tillfångatagen. Paul Richey och hans kamrater tyckte att han var en så skicklig motståndare att han bör hedras för det och de lyckas övertala de motsträviga fransmännen att överlämna honom för en kväll. De ordnar en liten middag för honom på mässen för att betyga sin respekt. Kvällen blir inte utan problem, tysken är av naturliga skäl lite chockad och stressad, men de kommer överens och när kvällen är slut skiljs de som vänner.

Richey beskriver hur åtminstone i början av kriget det fanns en känsla av respekt fiender emellan, men när kriget fortsatte försvann en del av den romantiken. När rapporter kom om brutala angrepp av stukaplan mot försvarslösa flyktingar på de franska vägarna önskade de inget högre än att få en Stuka i siktet.

Tillägg: Jag hittade en länk med info om Richeys division i Frankrike. http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwt...allery_01.shtml

Edited by Ytter

(---)

Jag vet i alla fall att Adolf Galland efter kriget umgicks en del med några brittiska flygaress och åkte på storviltjakt mm.

Som exempel på hur piloter alltid hyst stor respekt för sina gelikar om de varit skickliga är Manfred von Richthofen som fick en riktigt ståtlig begravning av de allierade, med salut och lagerkransar.

Dessutom var väl Adolf Galland inte direkt lojal med Hitlerregimen? Historien jag hört är att han placerades i en "problemskvadron" för höga militärer med obekväma åsikter. Det kanske gjorde det lättare att närma sig den forna fienden.

Dessutom var väl Adolf Galland inte direkt lojal med Hitlerregimen? Historien jag hört är att han placerades i en "problemskvadron" för höga militärer med obekväma åsikter. Det kanske gjorde det lättare att närma sig den forna fienden.

Nä, hade herr Galland fått som han ville hade de allierade fått det betydligt svårare över ze vaterland än vad de fick. Någon "problemskvadron" vet jag däremot inte om han hamnade i. Han var chef för det tyska jaktflyget, men på grund av att han inte var överrens med de som bestämde hur man bäst försvarade tyskt luftrum sade han upp sig/fick kicken. Det var nära att han hade fängslats för förräderi, men han hade fortfarande tillräckligt mycket cred i partitoppen så han klarade sig. Istället fick han möjlighet att skapa ett jaktflygförband med handplockade piloter.

Vill man läsa mer om vad Galland tyckte och tänkte under kriget kan man läsa hans redogörelse "The First and the Last" (ISBN 1-84145-020-0). Det finns säkert fler böcker med och om denne man, men denna har jag läst och kan rekommendera.

/E

(---)Det var nära att han hade fängslats för förräderi, men han hade fortfarande tillräckligt mycket cred i partitoppen så han klarade sig. Istället fick han möjlighet att skapa ett jaktflygförband med handplockade piloter.

Aha, det var så det var. Det var alltså därför han ingick i en "supergrupp" med erfarna piloter. Historien jag hört var att enheten skulle varit en förvaringsplats för "illojala" flygare som var för bra för att göra sig av med, men det verkar inte stämma. Å andra sidan kanske bristande förtroende för ledningen var ett generellt drag hos de här flygarna.

Å andra sidan kanske bristande förtroende för ledningen var ett generellt drag hos de här flygarna.

Skulle tro att det var ett gemensamt drag hos alla luftwaffepiloter och även större delen av den tyska befolkningen vid den aktuella tiden.

/E

Å andra sidan kanske bristande förtroende för ledningen var ett generellt drag hos de här flygarna.

Skulle tro att det var ett gemensamt drag hos alla luftwaffepiloter och även större delen av den tyska befolkningen vid den aktuella tiden.

/E

Kan bara utala mig om en mindre del av Tysklands dåvarande befolkning dvs den delen av släkten som kommer därifrån. I deras kretsar var stödet för Hitler ungefär lika med noll, dock var det inte sånt man talade om högt om man ville leva ett par dar till

Edited by SG OLSSON

Det händer, både vid officiella symposium och mer informella möten. Jag ar dock personligen inte sett någon sådant möte mellan amerikanska och vietnamesiska piloter utan det har mer varit Argentina-RAF/Royal Navy, Irak-USAF/RAF eller det vanligaste men nu snart tyvärr något för historien: Luftwaffe-USAF/RAF.

Det skulle vara oerhört intressant att få reda på hur du kunnat få närvara vid dessa möten?

Det skulle vara oerhört intressant att få reda på hur du kunnat få närvara vid dessa möten?

Främst beroende på en sidoverksamhet som föreläsare inom relaterat ämne, men det är heller inte särskilt ovanligt att sådana symposium hålls vid större industrimässor såsom Le Bourget eller Farnborough. Vid näst senaste Le bourget kommer jag ihåg att JG 301/302 (Wilde Sau) hade föreläsningar tillsammans med besättningar från 8th AF osv. Duxfords shower brukar också dra til sig motsvarande föreläsare.

Vid sidan av detta finns det andra kanaler inom försvarsindustrin, där arbetsgivaren kan assistera om det ligger inom ens egna tjänste/intresseområde.

De senare är svåra att komma in på som civil medan de tidigare är betydligt lättare men kan vara svårare att finna..

Vid näst senaste Le bourget kommer jag ihåg att JG 301/302 (Wilde Sau) hade föreläsningar tillsammans med besättningar från 8th AF osv.

Intressant att höra hur de överlevande 90+ piloterna från JG 301/302 fortfarande orkar hålla föreläsningar. Jag undrar hur många Luftwaffe Experten som fanns kvar efter den 26/11/1944. De kvarvarande var mestadels Nachwuchs.

• 3 weeks later...

Vet inte om det stämmer, men har hört att under första världskriget så tog man väl hand om nedskjutna gentlemen från motståndarsidan, man bjöd på middag, sprit och cigaretter innan man skjutsade dem till gränsen dagen efter så att de kunde fortsätta vara gentlemen i luften ;)

Vet inte om det stämmer, men har hört att under första världskriget så tog man väl hand om nedskjutna gentlemen från motståndarsidan, man bjöd på middag, sprit och cigaretter innan man skjutsade dem till gränsen dagen efter så att de kunde fortsätta vara gentlemen i luften ;)

Det stämmer med vad jag har hört, men undantag för att skjutsen morgonen efteråt gick till fånglägret och inte till gränsen/fronten.

Det stämmer med vad jag har hört, men undantag för att skjutsen morgonen efteråt gick till fånglägret och inte till gränsen/fronten.

Ah, så kanske det var... :navy:

Aja, lite partaj innan taggtråden är ju aldrig fel.. :)