Jump to content

Svenska soldater psykopater???

Recommended Posts

Eller också avvaktar man en stund med stereotypbashningen, artikeln är minst sagt luddigt skriven men jag får iaf känslan av att det ligger en eller annan undersökning till grund för artikeln.

Är det verkligen ovanligt med självupptagna soldater och befäl i utlandsstyrkan?

Blir inte konsekvensen av en del tolkningar av RoE och ordrarna som följer därav, åtminstone på ytan, synnerligen egocentriska och känslokalla?

Trupp som bränner upp mat framför svältande locals, trupp som låser in sig i pansarbilarna under patrullering i bebyggelse när missionen handlar om att skapa trygghet, säkerhet och möjlighet till utveckling mm är iaf sådant som fastnat på mitt filter.

Lägg sedan till alla dessa mer eller mindre sanna historier om korruption, nepotism och inkompetens som cirkulerar,

som lök på laxen läggs anklagelserna om tortyr, pedofili, besök hos prostituerade och bushwives.

Enskilda yxor/gammelyxor som uttalar sig om andra människor och etniciteter på ett sätt som får de skånska poliserna i rosengård att framstå som under av oskuldsfullhet m m.

Det är inte snövit och de sju dvärgarna som åker ut, å andra sidan är det inte Lobo heller.

Min tolkning av artikeln är att författaren i förlängningen menar att försvarsmakten är på rätt väg med sin fokuseringen på att få ut fler kvinnliga soldater i utlandstjänst, då homogena grupper bestående av enbart män inte alltid ger ett helt lyckligt slutresultat vid socialt umgänge (något som i det militära glass och ballonglivet förefaller betydligt vanligare än bunkerrensning).

Edited by Munin

Kvinnor med anpassningsproblem? Det får vi väl hoppas att de hade, det är ju knappast en normal situation. Eller också beror det på att kvinnorna var psykiskt friska när de åkte iväg? Och männen då? Narcissistiska psykopater som dessutom är chefer, är det vad Sverige skickar utomlands? Försvaret ska bli bättre på rekrytering? Jag har inte hört annat de senaste 30 åren än att är det någonting försvarsmakten kan så är det ledarskapsfrågor och just rekrytering.

Debattören bedriver SM i generalisering. Och intar för tillfället en topp placering.

I klassisk anda passar alla män och kvinnor i denna form:

Kvinna=Förtryckt

Man=Djur (i detta fall även självupptagen psykopat.)

Psykopatdrag är ju inte direkt ovanliga bland män i ledande befattningar i näringslivet heller. Att man har ett antal drag betyder ju inte heller att man de facto är en psykopat rent kliniskt.

Då var det dags för vänsterpatrasket att klanka ner på försvaret igen.

du vet att du inte direkt bygger på förtroendet för "den smarte svenska soldaten", genom ditt fruktansvärt genomtänkta uttalande?

jag är beredd att hålla med till viss del, i artikel författarens åsikter.

men jag tror inte det mesta av de sk "psykopat-dåden" gjorda av soldater genom historien, beror inte så fruktansvärt mycket på, att de råkar befinna sig i grp.

tror mer att det beror på var grp befinner sig, och vilken stimulans grp får på plats.

en fullt sysselsatt grp på tex en 01:a, kommer inte ha tid till att ställa till djävelskap.

en grp som däremot understimuleras under mission, kommer med "fel" ledare att till slut börja hitta på egna hyss.

varesig det gäller att sitta på det tråkiga boendet i invandrar-gettot och hinka folköl, till att fara runt i bosnien och skrämma barn med döskalle-masker.

understimulerade soldater borde du darjak veta är en grund till att ryska revolutionen lyckades?

har du läst "spetznas" av victor suvorov, så bör du minnas kapitlet som handlade om tsarens gardes-förband?

killarna som övat som idioter, och inte fick åka till fronten för att få utnyttja sin utbildning, utan fick stanna hemma och vakta tsarens vinterpalats.

hux-flux händer det något kul på gatorna, folk rusar omkring och lever rövare.

det tog inte många minuter för dem att ansluta sig, det kunde ju inte bli jävligare i alla fall, och vad fan vem skulle stoppa dem?

de hade ju alla vapen i st petersburg, så let´s rock...

dra in på welfare, gym och innebandy i afganistan, så lär ni nog få se på jävelskap och hyss nog för att fylla smålands alla snicke-boar.

vad gäller riktiga psykopater i strid, så rekommenderar jag dokumentären "the truth about killing".

främst teorin om "2%-arna" dvs att det i varje grp hur stor den än är, finns 2% potentiella psykopater som tycker det är "sket-sköj" att ha ihjäl folk.

sedan kan slumpen/murphy se till att dessa hamnar i samma grp, vilket brukar bli jättebra....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2495025.svd

Nu hittade jag en annan vinkling... kan det vara på samma tema. Dock så verkar debattören i AB ha gjort sin tolkning av hela historien...

Jag googlade på nedanstående uttalande:

"Kvinnorna var överrepresenterade när det gäller anpassningsproblem. Det kanske delvis förklaras av att männen oftare hade personlighetsstörningar som narcissism och psykopati. Männen har i högre grad ledande befattningar och påverkar arbetssituationen för många, vi borde bli bättre på chefsrekryteringar, anser Camilla Körner."

EDIT:

@ Car Dai shan

Tydligen har det diskuterats tidigare i forumet... det var jag som är långsam i min fattningsförmåga...:dribble:

Edited by Animal

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2495025.svd

Nu hittade jag en annan vinkling... kan det vara på samma tema. Dock så verkar debattören i AB ha gjort sin tolkning av hela historien...

Jag googlade på nedanstående uttalande:

"Kvinnorna var överrepresenterade när det gäller anpassningsproblem. Det kanske delvis förklaras av att männen oftare hade personlighetsstörningar som narcissism och psykopati. Männen har i högre grad ledande befattningar och påverkar arbetssituationen för många, vi borde bli bättre på chefsrekryteringar, anser Camilla Körner."

EDIT:

@ Car Dai shan

Tydligen har det diskuterats tidigare i forumet... det var jag som är långsam i min fattningsförmåga...:dribble:

Din länk diskuterades ganska flitigt här på forumet när den där rapporten kom tidigare i våras. Jag tror inte att man behöver irritera sig allt för mycket på trollet på Aftonbladet, han har ju uppenbarligen väldigt speciella åsikter. Jag tycker dock att det är ganska intressant att se att sånt här publiceras i Aftonbladet. Visste inte att de va så extrem vänster längre.

/Nyllet

Kraftigare och svagare drag av egenskaper som psykopati och narcissism finns inom hela vår befolkning. Alla bär vi på olika drag av beteendetendenser, det som skiljer en sjuk person från en frisk är hur grava och starka beteendetendenser personen har. De ordval och begrepp som används i studien som gjorts av Göteborg universitet är tagna från psykologins vetenskapsspråk. Studien säger inte heller att FM är fult av män som lider av personlighetsstörningar i patologiska/sjukliga nivåer, detta kan man ju tycka att författaren av artikeln kunde påpekat men det kanske inte skulle sälja så många lösnummer vad vet jag. Men att det finns individer inom FM som har drag av personlighetsstörningar är ju inget att förneka då det är så i hela samhället. Att det sedan vissa personlighetsstörningar kommer att vara överrepresenterade är naturligt då sökbilden vid rekrytering är att fånga en viss grupp av människor med vissa egenskaper. Gör samma studie på en annan särpräglad arbetsgrupp och du får en överrepresentation av andra drag av personlighetsstörningar.

För att göra ett förtydligande kan man beskriva en person på samma sätt med helt olika ordförråd, men som för gemene man ger två helt olika bilder. En person kan ses som drivande med mycket självförtroende och hög förmåga till självständigt arbete och objektivitet eller så kan man beskriva samma person som en individ med drag av jag-centrering och narcissism men täcken på antisocial personlighetsstörning. Den andra kanske man inte skulle skriva i sitt CV men ur ett "psykologivetenskapligt" synsätt så är det en beskrivning av samma sak.

Edited by 3924

Då var det dags för vänsterpatrasket att klanka ner på försvaret igen.

du vet att du inte direkt bygger på förtroendet för "den smarte svenska soldaten", genom ditt fruktansvärt genomtänkta uttalande?

jag är beredd att hålla med till viss del, i artikel författarens åsikter.

men jag tror inte det mesta av de sk "psykopat-dåden" gjorda av soldater genom historien, beror inte så fruktansvärt mycket på, att de råkar befinna sig i grp.

tror mer att det beror på var grp befinner sig, och vilken stimulans grp får på plats.

en fullt sysselsatt grp på tex en 01:a, kommer inte ha tid till att ställa till djävelskap.

en grp som däremot understimuleras under mission, kommer med "fel" ledare att till slut börja hitta på egna hyss.

varesig det gäller att sitta på det tråkiga boendet i invandrar-gettot och hinka folköl, till att fara runt i bosnien och skrämma barn med döskalle-masker.

understimulerade soldater borde du darjak veta är en grund till att ryska revolutionen lyckades?

har du läst "spetznas" av victor suvorov, så bör du minnas kapitlet som handlade om tsarens gardes-förband?

killarna som övat som idioter, och inte fick åka till fronten för att få utnyttja sin utbildning, utan fick stanna hemma och vakta tsarens vinterpalats.

hux-flux händer det något kul på gatorna, folk rusar omkring och lever rövare.

det tog inte många minuter för dem att ansluta sig, det kunde ju inte bli jävligare i alla fall, och vad fan vem skulle stoppa dem?

de hade ju alla vapen i st petersburg, så let´s rock...

dra in på welfare, gym och innebandy i afganistan, så lär ni nog få se på jävelskap och hyss nog för att fylla smålands alla snicke-boar.

vad gäller riktiga psykopater i strid, så rekommenderar jag dokumentären "the truth about killing".

främst teorin om "2%-arna" dvs att det i varje grp hur stor den än är, finns 2% potentiella psykopater som tycker det är "sket-sköj" att ha ihjäl folk.

sedan kan slumpen/murphy se till att dessa hamnar i samma grp, vilket brukar bli jättebra....

Den dokumentären hävdade att det var 2% som hade lätt föratt döda av vilka hälften var sociopater som inte reflekterade över att det var fel och andra hälften var folk som gjorde det föratt skydda sina kamrater. Den hävdade ochså att man genom olika träningsmetoder och utbildningsmetoder fått upp 2% (uppmätt under andra världskriget), till 50% i Korea, 75% i Vietnam och över 95% i Gulf Kriget. Det var en amerikank undersökning baserad på intervjuer med amerikanska soldater som deltagit i strid. Precis som Bushman rekommenderar jag den här dokumentären om man är intresserad av det här ämnet.

Det är ju uppenbart att han skriver dendär artikeln för att bli sedd,skapa en debatt och göra sig ett namn snarare än att han verkligen har en seriös åsikt som stöds på fakta.

Jag tror att utlandsstyrkan skulle behöva mer positiv uppmärksamhet, allt man hör är vänstersidans smutskastning. En ny säsong av den där tv-serien som gick på 4an innan kanske skulle vara något ? Den var i mina ögon väldigt bra, och man kunde tillochmed fälla en tår över den där pojken de tog hand om! Gav en bra och positiv bild av utlandsstyrkan .

Lite OT men... En mer positiv artikel (kvinnor, svenska insatser i världen, inga psykopater...) i den andra kvällstidningen

Den SVD-artikel (som publicerad i feb 09) Animal länkar till och 3924 exempel några poster ner visar på ett bra sätt hur en sak kan beskrivas och uppfattas på olika sätt. I SVD har det fokuserats på avhopp, rapporterade problem och bristande uppföljning. Debattartikeln i Aftonbladet fokuserar på hur kvinnor är överrepresenterade vad gällde anpassningsproblem och att högre befäl ses som psykopater. Om man googlar artikelförfattaren visar det sig att hans yrkesliv handlat om ledarskapsutveckling, HR, egen konsultverksamhet inom organisations, ledarskaps- och affärsutveckling samt publicerat två böcker. Författaren väljer förvånande nog, med tanke på hans bakgrund inom ledarskapsutveckling, inte att gå djupare in på på frågan om bättre chefsrekrytering, som Camilla Körner (psykolog vid FM HRC) påpekar kanske skulle förbättras inom FM, utan gräver istället ner sig i begreppet ondska i alla dess former från VK2 fram till dagens Irak och som avslutning på en något rörig debattartikel kryddar han den med rubrikvänlig statistik och benämningarna från en undersökning gjord av Göteborgs universitet i samarbete med FM.

Näe, en riktigt skitartikel som dock fick lite tid att gå (läsa, googla och skriva detta) och gjorde mig nyfiken på att läsa hela studien.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg