Jump to content

Bemanning av insatsorganisationen


Recommended Posts

Ser vi ett nytt grepp för att bemanna vakanser inom insatsorganisationen? Wiseman skriver om hur den ställföreträdande personaldirektören hotar att stämma förare på Tp84 inför AD om de inte skriver på avtalen frivilligt. Om vi läser kommentarerna så förvånas i alla fall jag över argumenten och desperationen i försvamaktstoppen.

 

Det här känns inte bra.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Ser vi ett nytt grepp för att bemanna vakanser inom insatsorganisationen? Wiseman skriver om hur den ställföreträdande personaldirektören hotar att stämma förare på Tp84 inför AD om de inte skriver på avtalen frivilligt. Om vi läser kommentarerna så förvånas i alla fall jag över argumenten och desperationen i försvamaktstoppen.

 

Det här känns inte bra.

 

J.K Nilsson

 

Min stilla undran är om man måste checka ut hjärnan när man tar befattningen Stf Persdir. Jag ser en trend just nu...

Link to comment
Share on other sites

som vanligt finns det två sidor på detta....

 

FM har inte hotat med AD för att dom inte vill åka, det är frivilligt för dom som för många andra eller hur?

Vad dom däremot gör är att säger att vi vägrar skriva på för utlandsstyrkan om inte deras hemma löner höjs och det är indirekt en stridsåtgärd från den enskilde.

OM dom bara sa Nej inget resa för mig, nej tack vill inte vara med i utlandstyrkan så har dom rätten på sin sida men att utpressa FM på detta viset... ja då kan jag iallaf inte jag ställa mig på deras sida.

 

Det vore som att du Anders vägrade skriva på för Kosovo om inte du när du kom hem fick tjänstebil att glida runt i, säkert känner du dig ha rätt till det men dom två sakerna är inte relaterade.

 

F.ö så har jag bara hört bra saker om stf persdir, till skillnad mot dig då Anders.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

som vanligt finns det två sidor på detta....

 

FM har inte hotat med AD för att dom inte vill åka, det är frivilligt för dom som för många andra eller hur?

Vad dom däremot gör är att säger att vi vägrar skriva på för utlandsstyrkan om inte deras hemma löner höjs och det är indirekt en stridsåtgärd från den enskilde.

OM dom bara sa Nej inget resa för mig, nej tack vill inte vara med i utlandstyrkan så har dom rätten på sin sida men att utpressa FM på detta viset... ja då kan jag iallaf inte jag ställa mig på deras sida.

 

Det vore som att du Anders vägrade skriva på för Kosovo om inte du när du kom hem fick tjänstebil att glida runt i, säkert känner du dig ha rätt till det men dom två sakerna är inte relaterade.

 

F.ö så har jag bara hört bra saker om stf persdir, till skillnad mot dig då Anders.

 

/b

Men nu är det ju så att man i från arbetsgivarens sida struntade i ALFF kollektivet 2007 och vägrade förhandla RALS. I princip sedan 1999 så har man haft en reallöneminskning. Att man som arbetsgivare ställer krav på avtal innan man skriver på är i min värld helt korrekt och ingen "indirekt stridsåtgärd". Arbetsgivaren har sin fulla rätt att neka arbetsragaren de krav denne ställer för att skriva på avtalet. Att man sedan är tillhör en efterfrågad grupp arbetstagare saknar betydelse. Arbetsgivaren tog en beräknad risk 2007 och synas nu, ATO borde jubla över hotet om AD.

 

Och hur fanken kunde du få det till utpressning? Det är ju också vad Officersförbundet gör, ställer krav för att acceptera avtal.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Blackadder:

 

Eftersom lönen i utlandsstyrkan till stor del är baserad på ordinarie I-lön hemma (I-lön ggr 1,3 osv..) har de två sakerna definitivt med varandra att göra.

 

jodå Achilleos, det har du såklart rätt i men det handlar inte om att dom tycker sig tjäna för lite ute, utan att dom vill få till en höjning hemma annars hade man kunnat förhandla till sig höjt missionstillägg eller högre befattningslöner.

 

Resultatet av det här där finns risken gissar jag kommer bli att FM beodrar besättningarna på utrikes tjänsteresa, ställer dom inte upp då kan det det inte bli tal om annat än arbetsvägran.

 

Jag menar att nu så har besättningarna insett att dom har FM i ett fast grepp i kulorna och att dom därför utnyttjar tillfället, påminner lite om situationen innan HKP skulle till Kosovo, innan Gotland skulle till USA mfl. Det är väl självklart att det handlar om utpressning, ge oss vad vi vill ha annars så gör vi inte som nu vill.

 

 

Titta på det faktum att såväl arbetsgivar såväl som arbetstagarorganisationer är överens i detta ärende....

 

Eftertraktad arbetsgrupp, ja visst men så lukrativ är inte den civila flygmarkanden att SAS mfl står och drar med feta locklöner längre.

 

Det som stör mig på ett personligt plan är inte att någon säger ifrån utan att jag gör jämförelsen att om man tex tittar på KSxx eller FSxx uppsatta av "gröna" delar av FM så har inte officerskåren tryckt ner hälarna i leran och vägrat åka utan att få xxxx kr mer i månaden och fri barnpassning utan tycka vad man vill låtit facken förhandla fram bättre avtal men när det ska ut båtar,flygplan eller hkp så verkar det vara en så unik förmåga att ordinarie regelverk inte gäller?

 

Det är bara en annan sida att se på det...

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Det som stör mig på ett personligt plan är inte att någon säger ifrån utan att jag gör jämförelsen att om man tex tittar på KSxx eller FSxx uppsatta av "gröna" delar av FM så har inte officerskåren tryckt ner hälarna i leran och vägrat åka utan att få xxxx kr mer i månaden och fri barnpassning utan tycka vad man vill låtit facken förhandla fram bättre avtal men när det ska ut båtar,flygplan eller hkp så verkar det vara en så unik förmåga att ordinarie regelverk inte gäller?

 

Det är bara en annan sida att se på det...

 

/b

Facket är bara summan av sina medlemmar. Skriv motion till årsmöte och rösta igenom den men tyvärr så går de ändå ett för stort antal sökande på varje plats så om det är någon som inte vill åka p.g.a avtalen så finns det någon som vill åka. Men vi kan se framgent att det inom armén kommer att bli att åka flera vändor för varje individ, precis som Tp84-förarna. Då kan det bli tal om liknande aktioner men tyvärr säger min spåkula att unga, nyutexaminerade officerare kommer att söka tjänsterna så att det blir svårare att driva denna fråga.

 

Ordinarie regelverk gäller men vill inte arbetsgivaren skicka personalen då behöver den inte det heller. Den marknadsekonomiska lagen om tillgång och efterfrågan.

 

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Det här kan bli fult och det kan spilla över på övriga FM.

Utrikes tjänsteresa kan bli följden av detta och det kan innebära reella försämringar för den enskilde för då är det arbetstid plus traktamente (ev reducerat) och missionstillägg. Vill arbetsgivaren så kan denne beordra 8-timmarsdagar endast, vilket ger dåligt med klirr i kassan. Då är det sämre än vid övningar hemma.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

jodå Achilleos, det har du såklart rätt i men det handlar inte om att dom tycker sig tjäna för lite ute, utan att dom vill få till en höjning hemma annars hade man kunnat förhandla till sig höjt missionstillägg eller högre befattningslöner.

 

Resultatet av det här där finns risken gissar jag kommer bli att FM beodrar besättningarna på utrikes tjänsteresa, ställer dom inte upp då kan det det inte bli tal om annat än arbetsvägran.

 

Titta på det faktum att såväl arbetsgivar såväl som arbetstagarorganisationer är överens i detta ärende....

 

/b

 

Jag vill ändå se detta som en helhet där tjänstgöring i Sverige och utomlands är två sidor av samma mynt. Du har dessutom direkt fel i att facket skulle vara tillfreds med hur ALFF hanterats. ATO (Ledarna/FPI) har visserligen varit på förhandling men den har gått till enligt följande de senaste åren;

 

AG: Hej och välkomna till denna förhandling.

ATO: Hej.

AG: Det blir inget detta år heller, mötet avslutas.

 

Jag är inte alls säker på att det går att nödlösa med utrikes tjänsteresa, när det handlar om att basera på Marmal. Det lär knappast bli billigare heller. Snart är det även dags att rekrytera till HKP10 MEDEVAC och jag vet att dessa två grupper har haft täta kontakter. Ska man lösa det på samma sätt då? För HKP finns också en annan aspekt, den att FM vägrat betala ut det befälhavartillägg som befälhavare inom tp-flyg erhållit. FM har i detta fallet helt enkelt struntat i att följa ingågna avtal, med argumentet att det blir för dyrt. :rolleyes:

 

situationen innan HKP skulle till Kosovo

 

Vad menar du med detta?

 

så lukrativ är inte den civila flygmarkanden att SAS mfl står och drar med feta locklöner längre

 

Nej, inte just nu, vilket är en jäkla tur för AG, men vad tror du händer om några år när konjunkturen vänder och flygbolagen börjar anställa igen?

Link to comment
Share on other sites

Det här kan bli fult och det kan spilla över på övriga FM.

Utrikes tjänsteresa kan bli följden av detta och det kan innebära reella försämringar för den enskilde för då är det arbetstid plus traktamente (ev reducerat) och missionstillägg. Vill arbetsgivaren så kan denne beordra 8-timmarsdagar endast, vilket ger dåligt med klirr i kassan. Då är det sämre än vid övningar hemma.

 

/K

 

Vid tjänstgöring i utlandsstyrkan är det väl redan idag sämre än om du haft övningsdygn/VIA-dygn hemma i Sverige samma tidsperiod? Då räknar jag givetvis med att ledigheten är värt en del, och inte bara reda pengar.

Link to comment
Share on other sites

Du har dessutom direkt fel i att facket skulle vara tillfreds med hur ALFF hanterats. ATO (Ledarna/FPI) har visserligen varit på förhandling men den har gått till enligt följande de senaste åren;

Jag menade inte historiskt, jag menade bara just den här situationen, att det varit som du beskriver har du rätt i, eller snarare så har väl inte just ALFF varit högst prioriterat och du menar väl eg OFRO-FM som varit med i förhandlingarna...

 

situationen innan HKP skulle till Kosovo

Vad menar du med detta?

menade det paravel som uppstod kring avtal mm , men det kan vi ta i form av PM om iom att jag har lite luckor i hur allt gick till där som du säkert har mycket bättre koll på fakta än jag.

 

så lukrativ är inte den civila flygmarkanden att SAS mfl står och drar med feta locklöner längre

Nej, inte just nu, vilket är en jäkla tur för AG, men vad tror du händer om några år när konjunkturen vänder och flygbolagen börjar anställa igen?

absolut, helt rätt men just nu är det som det är, fler som försöker ta sig tillbaka in i FM från civila jobba än tvärt om.

 

Utrikes tjänsteresa är inget bra alternativ håller jag med om men risken är uppenbar...

/b

Link to comment
Share on other sites

Nej, inte just nu, vilket är en jäkla tur för AG, men vad tror du händer om några år när konjunkturen vänder och flygbolagen börjar anställa igen?

 

De må ha flygvana men de kommer sällan vara typinflugna på kärror i civilflyget. Samt så kommer det finnas gott om civila piloter som flyger till lägre lön och har flygtiden på typerna som finns inom civilflyget.

Edited by Honken
Link to comment
Share on other sites

Nej, inte just nu, vilket är en jäkla tur för AG, men vad tror du händer om några år när konjunkturen vänder och flygbolagen börjar anställa igen?

 

De må ha flygvana men de kommer sällan vara typinflugna på kärror i civilflyget. Samt så kommer det finnas gott om civila piloter som flyger till lägre lön och har flygtiden på typerna som finns inom civilflyget.

 

Typinflugna nej, men det är knappast ett hinder. Det tillhör normal rutin att man först utbildas på bolagets typer när man kommer till ett nytt flygbolag. Man grundskolar ju knappast på Boeing 737-800.

 

Om försvarsmaktens ledning fortsätter att hantera pilotkollektivet som de gjort de senaste 10 åren, dvs med 0 i löneutveckling, så kommer även en låg lön med civila mått mätt, att vara högre än en militär pilotlön.

Link to comment
Share on other sites

Typinflugna nej, men det är knappast ett hinder. Det tillhör normal rutin att man först utbildas på bolagets typer när man kommer till ett nytt flygbolag. Man grundskolar ju knappast på Boeing 737-800.

 

Om försvarsmaktens ledning fortsätter att hantera pilotkollektivet som de gjort de senaste 10 åren, dvs med 0 i löneutveckling, så kommer även en låg lön med civila mått mätt, att vara högre än en militär pilotlön.

 

Det där är en halvsanning. Det finns piloter som betalar sitt typcert själva (ca 500 000kr) och flyger till absolut minimilön för att få ihop flygtid. Ryanair har brukat sig av ett dylikt system.

 

Kommer man att välja en arbetslös pilot som har typen och gärna vill ha jobbet till lägsta lön eller en arbetande pilot som man måste typinflyga och har krav på sin lön för att bibehålla levnadsstandarden.

 

Brasklapp: nu vet jag att jag går till ytterligheter även om det kommer att komma upp fall som är som detta.

Link to comment
Share on other sites

Det här kan bli fult och det kan spilla över på övriga FM.

Utrikes tjänsteresa kan bli följden av detta och det kan innebära reella försämringar för den enskilde för då är det arbetstid plus traktamente (ev reducerat) och missionstillägg. Vill arbetsgivaren så kan denne beordra 8-timmarsdagar endast, vilket ger dåligt med klirr i kassan. Då är det sämre än vid övningar hemma.

 

/K

Fast jag skulle vilja se hur man lyckas komma överens med ATO om utrikes tjänsteresa när det krävs kroppsskydd, skarpa patroner i loppen och lite eldstrid då och då under tjänsteresan. Tp84 flyger ju med VMS till Afghanistan nu och så vitt jag vet så är det inte för att det är roligt.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Det här kan bli fult och det kan spilla över på övriga FM.

Utrikes tjänsteresa kan bli följden av detta och det kan innebära reella försämringar för den enskilde för då är det arbetstid plus traktamente (ev reducerat) och missionstillägg. Vill arbetsgivaren så kan denne beordra 8-timmarsdagar endast, vilket ger dåligt med klirr i kassan. Då är det sämre än vid övningar hemma.

 

/K

Fast jag skulle vilja se hur man lyckas komma överens med ATO om utrikes tjänsteresa när det krävs kroppsskydd, skarpa patroner i loppen och lite eldstrid då och då under tjänsteresan. Tp84 flyger ju med VMS till Afghanistan nu och så vitt jag vet så är det inte för att det är roligt.

 

J.K Nilsson

Armépersonal har kommenderats till utrikes tjänsteresor till missionsområden i många många år. Det är inget att "komma överens" med ATO om. Arbetsgivaren kan kommendera och arbetstagaren väljer om denne åker eller drar det till rättåtgärd (som denne förmodligen förlorar) eller till och med slutar.

Min poäng var att detta kan bli en loose-loose situation. Risken är att FM får smak för det billigare alternativet.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Det där är en halvsanning. Det finns piloter som betalar sitt typcert själva (ca 500 000kr) och flyger till absolut minimilön för att få ihop flygtid. Ryanair har brukat sig av ett dylikt system.

 

Jo, det vet jag också, och alla försvarsmaktens piloter kommer ju naturligtvis inte att sluta och börja flyga civilt. Men i ett sådant litet och exklusivt förband som TP84, eller Gulfstream, eller HKP10, eller framtidens HKP14 och 15 i viss mån, så räcker det med att en handfull av "fel" personer slutar så omkullkastas hela förbandet på några års sikt.

 

HKP-sidan så är en väldigt stor andel av t.ex. Norrlandsflygs piloter fd militärer.

 

Kopplingen till trådens ämne borde vara självklar, och slutsatsen är att om AG "jävlas" alltför mycket så kommer avhoppen att bli fler. Hur mycket det kostar att ersätta en avhoppad pilot kan man ju gissa sig fram till, men det lär vara betydligt mer ekonomiskt att omförhandla ALFF, än att ersätta 10-20 erfarna piloter som hoppar av, och som annars hade stannat OCH ställt upp frivilligt på mission.

Link to comment
Share on other sites

Armépersonal har kommenderats till utrikes tjänsteresor till missionsområden i många många år. Det är inget att "komma överens" med ATO om. Arbetsgivaren kan kommendera och arbetstagaren väljer om denne åker eller drar det till rättåtgärd (som denne förmodligen förlorar) eller till och med slutar.

Min poäng var att detta kan bli en loose-loose situation. Risken är att FM får smak för det billigare alternativet.

 

/K

 

Vilken sorts armépersonal med vilka uppgifter och vilka missionsområden menar du?

Link to comment
Share on other sites

Det här kan bli fult och det kan spilla över på övriga FM.

Utrikes tjänsteresa kan bli följden av detta och det kan innebära reella försämringar för den enskilde för då är det arbetstid plus traktamente (ev reducerat) och missionstillägg. Vill arbetsgivaren så kan denne beordra 8-timmarsdagar endast, vilket ger dåligt med klirr i kassan. Då är det sämre än vid övningar hemma.

 

/K

Fast jag skulle vilja se hur man lyckas komma överens med ATO om utrikes tjänsteresa när det krävs kroppsskydd, skarpa patroner i loppen och lite eldstrid då och då under tjänsteresan. Tp84 flyger ju med VMS till Afghanistan nu och så vitt jag vet så är det inte för att det är roligt.

 

J.K Nilsson

 

Det görs redan utrikes tjänsteresa idag med de premisserna.

 

Det är väl klart som fan att Tp84-piloterna vägrar att böja rygg i detta. Hade min arbetsgivare konsekvent vägrat ge mig ens inflationsskydd i löneökning de senaste tio åren skulle jag knappast göra ett spadtag mer än vad som krävs. Att ställa upp på något frivilligt, inte en chans.

 

Ibland får man faktiskt ta konsekvenserna av sitt tidigare handlande - FM får ta sitt med piloterna.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Armépersonal har kommenderats till utrikes tjänsteresor till missionsområden i många många år. Det är inget att "komma överens" med ATO om. Arbetsgivaren kan kommendera och arbetstagaren väljer om denne åker eller drar det till rättåtgärd (som denne förmodligen förlorar) eller till och med slutar.

Min poäng var att detta kan bli en loose-loose situation. Risken är att FM får smak för det billigare alternativet.

 

/K

 

Vilken sorts armépersonal med vilka uppgifter och vilka missionsområden menar du?

Officerare till Bosnien, Kosovo och Afghanistan. Det finns säkert fler än så.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Officerare till Bosnien, Kosovo och Afghanistan. Det finns säkert fler än så.

/K

 

Jo, men exakt vad gjorde de där. Vad jag vill komma till är att jag har svårt att tro att man kommenderar ner personal som skall tjänstgöra i sas "yttre tjänst". Om ett par officerare åker till Marmal, CV eller Northern Lights i en vecka för att kontrollera nånting och sen åker hem igen så är det väl en sak. Men att skicka t.ex. en skytteplutonchef på tjänsteresa i 6 månader tror jag inte på.

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1
Officerare till Bosnien, Kosovo och Afghanistan. Det finns säkert fler än så.

/K

 

Jo, men exakt vad gjorde de där. Vad jag vill komma till är att jag har svårt att tro att man kommenderar ner personal som skall tjänstgöra i sas "yttre tjänst". Om ett par officerare åker till Marmal, CV eller Northern Lights i en vecka för att kontrollera nånting och sen åker hem igen så är det väl en sak. Men att skicka t.ex. en skytteplutonchef på tjänsteresa i 6 månader tror jag inte på.

De har varit nere längre tid än det tar att göra en Tp84 startklar för ny åkning. Den jag känner till som höll på längst åkte till och från under ett år i början av Kosovotiden.

Några skytteplutonchefer känner jag inte till utan det har rört sig om specialister som behövts i området. Tjänstgöring på PO har ingått. Räcker inte det?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Eftertraktad arbetsgrupp, ja visst men så lukrativ är inte den civila flygmarkanden att SAS mfl står och drar med feta locklöner längre.

 

lite OT:

ni är fullt medvetna att en av nordens största fraktflygplatser(eller var väl fram tills saab började gå dåligt) heter hovby, och ligger i lidköpings kommun?

och firman som trafikerar fältet, flyger inte nya über-gulfstreams, de flyger medel-stora propeller-kärror från 60-talet.

deras "nyaste" plan är från 73.

 

så nog finns det en marknad alltid, och inte för långt hemifrån heller...

 

länk

Edited by bushman
Link to comment
Share on other sites

Eftertraktad arbetsgrupp, ja visst men så lukrativ är inte den civila flygmarkanden att SAS mfl står och drar med feta locklöner längre.

 

lite OT:

ni är fullt medvetna att en av nordens största fraktflygplatser(eller var väl fram tills saab började gå dåligt) heter hovby, och ligger i lidköpings kommun?

och firman som trafikerar fältet, flyger inte nya über-gulfstreams, de flyger medel-stora propeller-kärror från 60-talet.

deras "nyaste" plan är från 73.

 

så nog finns det en marknad alltid, och inte för långt hemifrån heller...

 

länk

 

Spelar ingen roll om det så är nya über-gulfstreams eller maskiner från yngre stenåldern.

Typinflygning måste ändå göras och då är det i praktiken ingen större skillnad.

Link to comment
Share on other sites

nu var det väl kanske inte flygplans-typer jag ville belysa, utan det faktum att verksamheten existerar i samma kommun, som flottiljen.

man behöver ju inte vara kärnfysiker, för att räkna ut var de rekryterar piloter någonstans.

bör väl vara en utmärkt verksamhet att avsluta sin flygarkarriär i.

Link to comment
Share on other sites

nu var det väl kanske inte flygplans-typer jag ville belysa, utan det faktum att verksamheten existerar i samma kommun, som flottiljen.

man behöver ju inte vara kärnfysiker, för att räkna ut var de rekryterar piloter någonstans.

bör väl vara en utmärkt verksamhet att avsluta sin flygarkarriär i.

 

ok för att avsluta detta, inget snack om att fd flygförare KAN få civila jobb, däremot är det IDAG inte som det var förut när dom drogs ut ur firman till den civila flygningen i dusintal, härom året var det EN flygförare som lämnat och sökt återanställning som släpptes tillbaka in i firman men ett antal som inte blev erbjudna en tjänst.

Argumentet att dom är så himla attraktiva stämmer helt enkelt inte... inte just nu... ändrar sig konjunkturen så kommer även det här att ändra sig, och då ligger TP84 piloterna bra till, var det som du säger så skulle det se ut som förut när många slutade.

 

Ännu så länge så tycks det stora flertalet faktiskt tycka att dom få förmånerna dom har med lön, tidigare pensionavgång m.m överväga till FM fördel, även det är kanske påväg att ändras nu...

 

 

/b

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

JK mfl .. nu är väl den här incident på väg att lösas och det blir inte åsnekaravan från MeS

 

Som kuriosa...

det är vanligt att upprörda flygförare jämför med den civila marknaden... men när ett stort svenskt flygbolag var och träffade FM för ett tag sedan så fram kom...bla det faktum att dom sänkt lönerna för sin flygande personal med 4 % nyligen och med ytterligare 6 % för ett tag sedan. Dom har högre pensionsålder än förarna i FM (om man får gå i pension 5 år tidigare och behålla lön, vad är inte det värt?) fri utbildning och andra förmåner som FM's förare har och att även om man flugit alls inte så mycket i FM så kommer man ändå inplaceras i botten på trappan vid övergång till den civila marknaden och få jobba sig uppåt på samma sätt som alla andra.

 

Det finns mycket mer att säga om detta men detta får räcka för att nyansera debatten något.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...