Jimbo Posted March 15, 2003 Report Posted March 15, 2003 Tror ni att IA03 kommer att sättas in i Irak efter ett eventuellt krig där? Quote
Ing Posted March 15, 2003 Report Posted March 15, 2003 Tror ni att IA03 kommer att sättas in i Irak efter ett eventuellt krig där? ehumm.. läser ur Policyn för EN01 här: (borde väl gälla IA också..) RYKTENRykten bekämpas med information. Rykten gagnar ingen. För ej dessa vidare! Sanningshalten i rykten är oftanst låg. Med det måste de väl mena att SJÄLVKLART ska allt spridas som låter häftigt! ;) Får väl hoppas.. bara de inte tjabblar ihop det politiskt nu och börjar jävlas för att USA går in utan FN-mandat. :( Quote
Jimbo Posted March 15, 2003 Author Report Posted March 15, 2003 Tror ni att IA03 kommer att sättas in i Irak efter ett eventuellt krig där? ehumm.. läser ur Policyn för EN01 här: (borde väl gälla IA också..) RYKTENRykten bekämpas med information. Rykten gagnar ingen. För ej dessa vidare! Sanningshalten i rykten är oftanst låg. Med det måste de väl mena att SJÄLVKLART ska allt spridas som låter häftigt! ;) Får väl hoppas.. bara de inte tjabblar ihop det politiskt nu och börjar jävlas för att USA går in utan FN-mandat. :( Jag menade alltså inte att jag skulle ha hört att IA ska sättas in, utan ville bara höra lite spekulationer om sannolikheten att förbandet sätts in. Quote
Ing Posted March 15, 2003 Report Posted March 15, 2003 Jag menade alltså inte att jag skulle ha hört att IA ska sättas in, utan ville bara höra lite spekulationer om sannolikheten att förbandet sätts in. Javisst. Spekulera mera numera. 6-8 gånger om dagen. /Socialstyrelsen. Vi får väl hoppas... Quote
Smocken Posted March 15, 2003 Report Posted March 15, 2003 Tveksamt, skulle vara "eftersläckningarna" som i Kosovo isåfall Quote
Jimbo Posted March 15, 2003 Author Report Posted March 15, 2003 det vore ju kul att åka på en nolletta Quote
lowandslow Posted March 15, 2003 Report Posted March 15, 2003 det vore ju kul att åka på en nolletta Jag hoppas du inser allvaret i att åka på en 01:a... Jag tycker det är skrämmande hur folk "längtar" efter att få åka på en cool 01:a. Jag tror att de flesta som deltog i BA01 är ganska ödmjuka och sitter inte och skrävlar om det på krogen. Det är faktiskt allvar därute. Det slutar inte tvärt som när din hemvärnsgruppchef skriker "-Eld upphör Övningen avbryts"... Quote
Forumsledning Kimster Posted March 15, 2003 Forumsledning Report Posted March 15, 2003 det vore ju kul att åka på en nolletta Jag hoppas du inser allvaret i att åka på en 01:a... Jag tycker det är skrämmande hur folk "längtar" efter att få åka på en cool 01:a. Jag tror att de flesta som deltog i BA01 är ganska ödmjuka och sitter inte och skrävlar om det på krogen. Det är faktiskt allvar därute. Det slutar inte tvärt som när din hemvärnsgruppchef skriker "-Eld upphör Övningen avbryts"... Jag håller med båda två Jag skulle oxå tycka det vore "kul" att få åka på en 01:a. Dock så inser jag givetvis allvaret. Min plutch. här hemma var på BA01 och berättar att han vill hem efter 3v där nere. Tolka hur ni vill men det var inte för att han hade tråkigt. Quote
NBC Posted March 15, 2003 Report Posted March 15, 2003 Har inte Sverige sagt att de inte tänker stödja USA om de går in i Irak utan FN mandat. Därmed så är ju inte risken så stor att IA/03 åker ner. Dessutom så hinner de nog inte utbildas färdigt innan kriget är över =) Quote
facit Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 När våran allas GP var på ett möte nere i grekland tror jag det var blev han positiv till en svensk inasats i ett fn lett krig. Så då blev det tal om 3 kopmpanier från IA03....SLut Quote
MP Loke Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 Har inte Sverige sagt att de inte tänker stödja USA om de går in i Irak utan FN mandat. Därmed så är ju inte risken så stor att IA/03 åker ner. Dessutom så hinner de nog inte utbildas färdigt innan kriget är över =) USA är ju inte detsamma som FN! Även om USA krigar utan FN-mandat så kan ju FN skicka trupper till Irak. Det är ju det humanitära läget som avgör. Quote
Doyle Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 ">> EJ högalpin miljö eller extrema klimat" Från Armen.mil.se Räknas inte Irak med dess ökenklimat till "extrema klimat"? Quote
Forumsledning Kimster Posted March 17, 2003 Forumsledning Report Posted March 17, 2003 Nä det tror jag inte de säger ju oxå >> kunna verka i hög temperatur och luftfuktighet, mycket snö och kyla, främst i Europeiskt klimat vilket jag tror mer passar in på Irak.... om vi skippar europadelen Quote
murdoc Posted March 19, 2003 Report Posted March 19, 2003 Är det någon som vet något om utrustningen och vapnen, är det något nytt? Förutom strf90 och stridsvästen. Quote
Sgt1clHansson Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Är det någon som vet något om utrustningen och vapnen, är det något nytt?Förutom strf90 och stridsvästen. Är det rödpunktsikte som "vice-kopralen" är ute efter så ser det mörkt ut. Enligt Pressmeddelande från FMV så kommer försvaret bara ha lite drygt 500sikten levererade när IA03 skall utbildas. Men är du snäll kanske du kan få traska runt i gröna mocka kängor.... I´ll C U in Skövde!!! Quote
Joanzon Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 jag kan inte se varför Sverige skulle skicka millitära förband till ertt område där det redan befinner sig 200 000 soldater från england och USA. Däremot är det nog större sannolikhet att man skickar humanitär hjälp i form att sjukvådspersonal etc. men som sagt, det ända som är säkert är det som varit. Quote
murdoc Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Är det någon som vet något om utrustningen och vapnen, är det något nytt?Förutom strf90 och stridsvästen. Är det rödpunktsikte som "vice-kopralen" är ute efter så ser det mörkt ut. Enligt Pressmeddelande från FMV så kommer försvaret bara ha lite drygt 500sikten levererade när IA03 skall utbildas. Men är du snäll kanske du kan få traska runt i gröna mocka kängor.... I´ll C U in Skövde!!! Om jag får en AK5B blir jag galen,den får GRG-ladden istället! Quote
Sgt1clHansson Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Som gammal skarpskytt kan jag väl bara säga att Ak5B är ett ganska trevligt vapen, bortsett från att de är gamla, sletna och i stort behov av reperation. Sen väger det ju lite mer, men det är väl ingen för en sådan styrkekarl som dig? Quote
Joanzon Posted April 7, 2003 Report Posted April 7, 2003 Ja, jag håller med. Hellre det än ett psg. Iaf fram tills dess att man får lägga sig på skjutbanan. psg har en förmåga att fastna i det mesta. Inte det mest tympliga vapnet att gå omkring med. Quote
Krook Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Det som Sverige har ställt upp på är att beredskapsförbanden ska kunna sättas in inom en radie på 400 mil från Bryssel. Det medger på sin höjd NV Irak, d.v.s. det kurdiska Irak där motståndet mot regimen är starkt och kriget har gått som smort. Jag har svårt att se nyttan med en IA-insats där. Det vore i såna fall att skilja på kurder och turkar men det är en helt annan konflikt. Regeringen har med eftertryck sagt att Sverige inte kommer skicka stridande förband till regionen vilket då lämnar EN01, MP01-02 och NL03 + ev. flygförband. Vilken typ av förband (av de uppräknade) är mest efterfrågat efter ett krig? Om jag vore Irak så skulle jag vilja ha dit ingenjörer iaf. /Fk Krook. Quote
BJK Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 NL vore inte helt fel eftersom det är en Nordisk Logistikbataljon. För vem ska annars serva och repa övriga svenskars mtrl och utr? :P Quote
Knekt Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 IA03 består av 800 containrar. Det är ungefär en per man. Jag skulle vilja se de transportplanerna. "Snabbinsats"... sure! Quote
Sgt1clHansson Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Det som Sverige har ställt upp på är att beredskapsförbanden ska kunna sättas in inom en radie på 400 mil från Bryssel. Det medger på sin höjd NV Irak, d.v.s. det kurdiska Irak där motståndet mot regimen är starkt och kriget har gått som smort. Jag har svårt att se nyttan med en IA-insats där. Det vore i såna fall att skilja på kurder och turkar men det är en helt annan konflikt.Regeringen har med eftertryck sagt att Sverige inte kommer skicka stridande förband till regionen vilket då lämnar EN01, MP01-02 och NL03 + ev. flygförband. Vilken typ av förband (av de uppräknade) är mest efterfrågat efter ett krig? Om jag vore Irak så skulle jag vilja ha dit ingenjörer iaf. /Fk Krook. Jag tror faktiskt inte IA03 klassas som stridande förband. Dess huvuduppgift är Peacekeeping och ev. peaceenforcment. Skall man klassa det som stridande förband måste man ställa sig bakom en av parterna i en konflikt, något som skulle bryta den svenska neutraliteten. Quote
Forumsledning Kimster Posted April 8, 2003 Forumsledning Report Posted April 8, 2003 Det som Sverige har ställt upp på är att beredskapsförbanden ska kunna sättas in inom en radie på 400 mil från Bryssel. Det medger på sin höjd NV Irak, d.v.s. det kurdiska Irak där motståndet mot regimen är starkt och kriget har gått som smort. Jag har svårt att se nyttan med en IA-insats där. Det vore i såna fall att skilja på kurder och turkar men det är en helt annan konflikt.Regeringen har med eftertryck sagt att Sverige inte kommer skicka stridande förband till regionen vilket då lämnar EN01, MP01-02 och NL03 + ev. flygförband. Vilken typ av förband (av de uppräknade) är mest efterfrågat efter ett krig? Om jag vore Irak så skulle jag vilja ha dit ingenjörer iaf. /Fk Krook. Jag tror faktiskt inte IA03 klassas som stridande förband. Dess huvuduppgift är Peacekeeping och ev. peaceenforcment. Skall man klassa det som stridande förband måste man ställa sig bakom en av parterna i en konflikt, något som skulle bryta den svenska neutraliteten. Jo, men jag tror att han inte menade så. Om vi pratar "stridandeförband" så är det IA03 som står närmst det begreppet. Självklart kommer (vad jag tror och är rätt säker på) inte Sverige att ställa upp med "Stridandeförband någonstans i världen. Utan det handlar om PeaceEnforcement etc.. OM nu inte vi hakar på NATO eller EU-styrkor där DE tvingar Sverige att ställa, men det finner jag föga troligt. Quote
Sgt1clHansson Posted April 8, 2003 Report Posted April 8, 2003 Det som Sverige har ställt upp på är att beredskapsförbanden ska kunna sättas in inom en radie på 400 mil från Bryssel. Det medger på sin höjd NV Irak, d.v.s. det kurdiska Irak där motståndet mot regimen är starkt och kriget har gått som smort. Jag har svårt att se nyttan med en IA-insats där. Det vore i såna fall att skilja på kurder och turkar men det är en helt annan konflikt.Regeringen har med eftertryck sagt att Sverige inte kommer skicka stridande förband till regionen vilket då lämnar EN01, MP01-02 och NL03 + ev. flygförband. Vilken typ av förband (av de uppräknade) är mest efterfrågat efter ett krig? Om jag vore Irak så skulle jag vilja ha dit ingenjörer iaf. /Fk Krook. Jag tror faktiskt inte IA03 klassas som stridande förband. Dess huvuduppgift är Peacekeeping och ev. peaceenforcment. Skall man klassa det som stridande förband måste man ställa sig bakom en av parterna i en konflikt, något som skulle bryta den svenska neutraliteten. Jo, men jag tror att han inte menade så. Om vi pratar "stridandeförband" så är det IA03 som står närmst det begreppet. Självklart kommer (vad jag tror och är rätt säker på) inte Sverige att ställa upp med "Stridandeförband någonstans i världen. Utan det handlar om PeaceEnforcement etc.. OM nu inte vi hakar på NATO eller EU-styrkor där DE tvingar Sverige att ställa, men det finner jag föga troligt. Ja, IA03 är det som kommer närmast definitionen "Stridande förband". Men om man tolkar regeringens linje med att Sverige inte skickar sådanna så finns det ingen mening med att ha IA03. Det jag menar är att när regeringen säger stridande förband så menar man att skicka folk för att slåss för den ena parten. Detta ingår inte i IA03 uppgifter och således kan man inte räkna bort det från en eventuell insats. Hur stora chanserna sedan är för något av förbanden så tror jag chanserna att de skulle hamna i Irak är väldigt små. Men Powell sa i sin presskonf. efter EU samtalen att NATO bör diskutara möjligheten för en fredsbevarande styrka liknande Bosnien & Kosovo. Och med tanke på den inblandning som England har i konflikten och det stora förtroende som England har för Svensk trupp skall man inte vara allt för säker. Quote
Krook Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Jag ska korrigera mig lite efter att ha läst på lite bättre. Regeringen menade att de inte ställer upp med "stridande förband" (IA03=Psk kan inte klassas som något annat än stridande förband även om de inte sätts in i regelrätta strider) under själva konflikten utan endast kunde tänka sig något annat deltagande, typ Sjv (som vi inte har). ÖB konstaterade att vi inte har Sjv-enheter att skicka utan klargjorde att vi kunde skicka iväg ett ingenjörkompani (EN01). Detta under rådande konflikt. Vad som händer under ett ev. återuppbyggande av Irak är däremot lite mer öppet. Vad folk på plats anser behövs lag och ordning. Är det ett jobb för IA03? Dessutom är ju aktionsradien för beredskapsenheterna begränsad vilket man kanske kan tumma på, kanske inte. 400 mil medger insats i NV Irak men hur är terrängen där med tanke på de övriga begränsningar IA har? Jag har för mig att det är bergig, nästintill högalpin terräng. Jag kan ha fel. Hur det än är tycker inte jag att en insats är trolig i Irak konflikten för IA03, däremot som sagt för EN01 (ING hoppas nog). Jag hoppas dock att jag har fel och en fredsbevarande insats genomförs av IA under, ja ska vi säga 2004? Quote
Smocken Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 ÖB konstaterade att vi inte har Sjv-enheter att skicka utan klargjorde att vi kunde skicka iväg ett ingenjörkompani (EN01). Detta under rådande konflikt. ÖB pekade på IA02 vilket är ett stridande förband samt En01. Alltså båda dom två kompanierna. Inte bara En01 "Överbefälhavaren (ÖB) Johan Hederstedt pekar nu ut vilka förband som han anser kan sättas in från svensk sida i ett eventuellt krig mot Irak. Bland dessa finns exempelvis ett pansarskyttekompani från Gotland och ett ingensjörskompani från Eksjö. -Det är förband som vi har anmält till EU:s och Natos styrkeregister, de är färdigutbildade och klara, säger ÖB" (Detta var från den 12/12-02) Quote
Krook Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Jag får väl återigen säga att Psk uteslöts av Regeringen i dåvarande läge vilket lämnade EN01 som enda alternativ. Har jag uttryckt mig klart nog? Quote
Krook Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Nej faktiskt inte Vad saknar du då i mina inlägg? Quote
Recommended Posts