Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har sökt en tjänst som inte direkt är "camp-betonad" (skyttepluton). Har funderat väldigt mycket senaste tiden på utvecklingen i säkerhetsfrågan. Har trotts att antalet överfall på svenska styrkor ökat, bestämt mig för att jag vill åka om jag erbjuds platsen. Vill åka ner och försöka hjälpa den afghanska befolkningen på nått sätt och låter man talibaner skrämma en när man är här hemma kommer man inte kunna göra så mycket där nere.

Får hoppas på att man själv eller någon annan inte blir skadad vid en eventuell attack.

Väntan på besked tar mycket fokus från annat (skolböcker bla...). Men snart är det v43!

• Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag har sökt en tjänst som inte direkt är "camp-betonad" (skyttepluton). Har funderat väldigt mycket senaste tiden på utvecklingen i säkerhetsfrågan. Har trotts att antalet överfall på svenska styrkor ökat, bestämt mig för att jag vill åka om jag erbjuds platsen. Vill åka ner och försöka hjälpa den afghanska befolkningen på nått sätt och låter man talibaner skrämma en när man är här hemma kommer man inte kunna göra så mycket där nere.

Får hoppas på att man själv eller någon annan inte blir skadad vid en eventuell attack.

Väntan på besked tar mycket fokus från annat (skolböcker bla...). Men snart är det v43!

Jag känner igen mig så mycket i det där! ;) Tenta vecka nästa vecka men denna vecka har man mest tänkt på åka lr inte åka! Tänk att så mycket kan kretsa runt ett litet brev med ett litet ord! :baskerFN:

Posted

Jag känner igen mig så mycket i det där! ;) Tenta vecka nästa vecka men denna vecka har man mest tänkt på åka lr inte åka! Tänk att så mycket kan kretsa runt ett litet brev med ett litet ord! :baskerFN:

Samma här! Två tunga tentor nästa vecka, men det som man tänker mest på är brevet från FM!

Posted (edited)

Samma här! Två tunga tentor nästa vecka, men det som man tänker mest på är brevet från FM!

Har tur väl ingen tenta förräns om ett par veckor men har fortfarnde massor att läsa! Förstår att det måste vara jobbigt för er som har tenta snart. Men väntan är ju över om ett par dagar. Uppgiften efter det är bara att berätta för alla att man ska åka (med alla läs mormor och farmor)...

Edited by Erikd
Posted

Jag tycker att man inte skall avskräckas av ökningen av händelserna i Afghanistan. Gör vi det och stannar hemma så böjer vi oss för talibanerna och deras mål, då kan man ifrågasätta varför vi ens har genomfört värnplikt? Varför söka en mission om den är lite "fredligare"? Det är typiskt svenskt att åka på en klappa barn på huvudet mission men när det hettar till då skall vi inte vara med mera.

Se till att åka om ni får chansen, det är ett oerhört tillfredsställande jobb även om det kan innebära risker. Fortfarande dör det mer folk i byggbranschen i Sverige än svenskar i utlandstjänst. Det som oroar mig mest är mina anhöriga som plågas många gånger mer än vad jag gör.

Posted
Jag tycker att man inte skall avskräckas av ökningen av händelserna i Afghanistan. Gör vi det och stannar hemma så böjer vi oss för talibanerna och deras mål, då kan man ifrågasätta varför vi ens har genomfört värnplikt? Varför söka en mission om den är lite "fredligare"? Det är typiskt svenskt att åka på en klappa barn på huvudet mission men när det hettar till då skall vi inte vara med mera.

Se till att åka om ni får chansen, det är ett oerhört tillfredsställande jobb även om det kan innebära risker. Fortfarande dör det mer folk i byggbranschen i Sverige än svenskar i utlandstjänst. Det som oroar mig mest är mina anhöriga som plågas många gånger mer än vad jag gör.

Väl sagda ord! Precis min åsikt och får jag beskedet att de vill ha med mig så kommer jag åka!

Brevet kommer när som helst nu...

Posted

Framförallt min fetmarkering där är nog att tänka på en extra gång när det här hemma skrivs och hörs mer och mer om att det händer saker i missionsområdet. Det är nämligen ALLTID son/sambo/anhörig som råkat ut för händelserna tills du hört av dig hem och talat om att du lever. Fundera en extra gång på vad du vill utsätta folk för hemma, de har det förmodligen tufft nog under en "lugn" mission.

I övrigt, lycka till ni som får möjlighet att åka!

Posted
Jaha då har brevet dimpt ner i lådan... var ett NEJ! i mitt iaf... har ju inte ens fått ett samtal så hade inte så höga förväntningar på att få ett Ja ändå.

blir nervös nu... bor ju inte på utdelningsadressen så vet inget. men de skulle ringa så fort jag fick nått! är nästan som att få tillbaka prov eller tenta...

Posted (edited)
Jaha då har brevet dimpt ner i lådan... var ett NEJ! i mitt iaf... har ju inte ens fått ett samtal så hade inte så höga förväntningar på att få ett Ja ändå.

blir nervös nu... bor ju inte på utdelningsadressen så vet inget. men de skulle ringa så fort jag fick nått! är nästan som att få tillbaka prov eller tenta...

Tänkte bara berätta att jag blev uppringd av C Rep Plut för någon timme sen och då var det mer eller mindre klart, endast registerkollen kvar! Verkar ha blivit något strul med utskicken till Rep Plut lät det som! :)

Edited by KeeM
Posted
samma här. han ringde redan i fredags och sa att jag inte skulle bry mig om brevet

Enl en Plutonchef på KS21 så är det strul i vanlig ordning med utskick så Tors & Fre denna vecka skickas antagningsbeskeden för BÅDE

KS21 & FS19 ut.

Blir smidigt för dom som ska gå Patriautb med början v 46. Lite tid för förberedelser osv

Posted
samma här. han ringde redan i fredags och sa att jag inte skulle bry mig om brevet

Enl en Plutonchef på KS21 så är det strul i vanlig ordning med utskick så Tors & Fre denna vecka skickas antagningsbeskeden för BÅDE

KS21 & FS19 ut.

Blir smidigt för dom som ska gå Patriautb med början v 46. Lite tid för förberedelser osv

Flera jag pratat med både från norr till söder (ca 15st) under gårdagen hade fått sina, och alla stod det Nej i, så hoppet återstår!

Posted
Känner också fok som fått negativa besked. Får väl hoppas att det bara är Ja-svaren som strulat. :banghead:

man kan ju hoppas att Nej svaren blivit utskickade och att Ja svaren är de som är försenade som du säger :P

Posted

jag hörde att det blev så här för att hemrotation va inte spikad ännu så då kunde dom inte skica ut antagningsbrev

Posted
jag hörde att det blev så här för att hemrotation va inte spikad ännu så då kunde dom inte skica ut antagningsbrev

Men de har ju redan skickat ut brev som kommit fram till folk, är det alltså så att de som inte fått svar är de som är Ja brev och väntar få att få bli ordningställda med rätt information?! Eftersom det jag hört är det ingen av de som fått brev som fått ett Ja än?! Önsketänkade troligtvis med den sedvanliga turen :D

Posted

KS21 & FS19 ut.

Flera jag pratat med både från norr till söder (ca 15st) under gårdagen hade fått sina, och alla stod det Nej i, så hoppet återstår!

Kan säga att jagh fick mitt uttagningsbesked idag. Så högst oklart detta att få ett besked en dag & nästa dag få brevet

Posted
Kan säga att jagh fick mitt uttagningsbesked idag. Så högst oklart detta att få ett besked en dag & nästa dag få brevet

Hur menar du nu? :D

Att igår kväll fick min kompis som ska på KS21 beskedet av sin blivande Plutonchef att uttagningsbeskeden var försenad pga strul för KS & FS.

Enl Plutonchef skulle beskeden skickas Tors alt Fre men idag kom mitt antagningsbesked t FS m posten.

Sen vet jag av ett par personer som fick sitt nej brev igår redan,dom brukar komma ngra veckor efter uttagningsbeskeden i vanliga fall.

Alltså : struligt värre

Posted
Att igår kväll fick min kompis som ska på KS21 beskedet av sin blivande Plutonchef att uttagningsbeskeden var försenad pga strul för KS & FS.

Enl Plutonchef skulle beskeden skickas Tors alt Fre men idag kom mitt antagningsbesked t FS m posten.

Sen vet jag av ett par personer som fick sitt nej brev igår redan,dom brukar komma ngra veckor efter uttagningsbeskeden i vanliga fall.

Alltså : struligt värre

Aha, Grattis till platsen!

Jo, det har väl hänt.. men det har väl även varit så att nej svaren kommer innan?

Ingen logik i det heller, 4st som bor i samma stad som mig har fått svar, alla fick nej, så post gången har ju kommit hit.. Men vart fan e mitt brev :D och de kan ju inte ha skickat efter bokstavsordning, för en av dem är en släkting till mig som har samma efternamn...

Posted
Attans...inget brev idag heller. Hur går det för er? Har det dykt upp några "Ja-brev" än?

Det verkar bara ha dykt upp en massa NEJ överallt............så även hos mig ;-):D . Har jag blivit för gammal tro?

Posted

skulle vara bra om man kunde få svar snart. Har sagt upp lägenhetn och måste veta om jag ska söka ny...

Ni som har fått nej kommer ni söka till nästa (FS20) eller NBG?

Posted

Nog måste JA-breven också kommit ut förra veckan.

Blev uppringd i fredags eftermiddag och tillfrågad om en vakans...redan!? TACKADE NATURLIGTVIS JA TILL TJÄNSTEN.... :/:/

Posted (edited)
lite nyfiken, bland er som sökt FS19, hur har händelserna under FS17 påverkat er? Just nu väntar FS17 på att vädret ska slå om så att det blir snö och kallt för att attackerna brukar minska under den kalla perioden när 19 är på plats så är vi ju i samma läge igen menar jag.

Finns det rent av någon som ändrat sig ang att åka pgr av läget?

Förstår att det kan vara svårt att prata om men det vore intressant att höra.

/b

För att lägga ännu mer tyngd på detta så bör man ha i bakhuvudet att FS17 består av i huvudsak samtrimmade och välutbildade soldater ur NBG (medan vad jag har förstått blir FS19 en "vanlig rotationsmission"? rätta mig gärna där).

Det har diskuterats en del i andra trådar om man kan ha tur eller otur. Men även om man har tur så måste man nog räkna in skicklighet i ekvationen också.

Jag hoppas man på allvar tar tillvara på den erfarenhet som skrapats ihop av FS17. Något säger mig att det numera finns gott om "vanliga skyttebassar och pansarsluskar " som vida överglänser våra SF-herrar i Karlsborg vad gäller stridserfarenhet.

Åandrasidan så får vi hoppas att bråken inför och under valet inte upprepar sig i samma grad.

Edited by Born
Posted

Blev precis uppringd av en löjtnant som sa att jag skulle ignorera ett nejbrev om jag har fått ett pga att det hade blivit något fel?

så det bådar gott iallafall, men jag fick inte riktigt ett 100% på att jag kommit med, men han sa att jag var högintressant iallafall.

Posted
Nog måste JA-breven också kommit ut förra veckan.

Blev uppringd i fredags eftermiddag och tillfrågad om en vakans...redan!? TACKADE NATURLIGTVIS JA TILL TJÄNSTEN.... :rockon::banana

Jag fick ett JA brev förra Tisdagen samt att idag fick jag TVÅ nya JA brev. Men det är samma befattning osv på alla tre breven.

FM i ett nötskal. Kaos hela tiden