Steken Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 @ Berggren. Ja, det är det jag har gjort. Jag hade JA-6-8, alltså får jag 2 x mitt gymnasiebetyg vilket var 16,35 och då hamnar jag runt 32 i meritvärde. Jag har en vän som har kommit in som hade 2 x 15. EDIT: Nu har jag varit i kontakt med FHS och fått det hela förklarat. Det är tydligen så att man inte kan ha lämplighetsbedömingen som en behörighetsfaktor, utan bara som en antagningsfaktor. Det innebär att jag som var underkänd på någon av intervjuerna får 0 från lämplighetsbedömningen och därmed får lägsta meritvärde vilket är 9.00. Du kan alltså ändå bli antagen fast du är underkänd på en intervju? Smart system. Quote
Andersson88 Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Någon som tackat nej eller känner någon som tackat nej?Ligger på ganska låg reservplats så är lite nyfiken.. Enligt information jag "kommit över" så kommer minst reserv två och tre att få plats på OP med teknisk inriktning. Kommit över information om ytterligare ett avhopp ifrån OP Krigsvet. Quote
Egron Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Det är väl tre olika reservlistor eller? En per inriktning tänker jag mig. Quote
JAS Posted July 9, 2009 Report Posted July 9, 2009 Japp, det besked jag fick av en på FHS ger följande lägesbild: Krigsvetenskaplig profil: 122 antagna 89 reserver Nautisk profil: 20 antagna 69 reserver Militärteknisk profil: 8 antagna 34 reserver I mitt besked stod det dock 111 antagna på Kv. Vet inte var han fick 122 ifrån, någon som har en teori? Quote
Fjällräv Posted July 10, 2009 Report Posted July 10, 2009 Är det någon som har en aning om hur många reserver som kan ha en chans? Det är klart att sånt skiftar från år till år och det är ju alltid minst någon som hoppar av och lämnar en plats men hur många reserver kan rimligen ha en chans? Quote
Guest Nepto Posted July 13, 2009 Report Posted July 13, 2009 Någon som vet när den första ledigheten är? Det står ju väldigt otydligt i pappren. Som jag tolkar det så slutar tjänsten den 14/8 16:30? Jag har försökt att få tag på någon på Karlberg men alla har semester... Quote
Krook Posted July 13, 2009 Report Posted July 13, 2009 Den första ledigheten är nog ca 1630 på dagen för kursstart. Därefter är det bedömt i huvudsak dagstjänstgöring och helgen börjar vid 1500 på fredagarna. Så har det varit i stort tidigare i alla fall. Quote
Guest Nepto Posted July 13, 2009 Report Posted July 13, 2009 Jao, antar det. Jag tänkte mest på hur jag ska beställa dom första resorna? Om man är ledig helgen under dom två preparand veckorna? Quote
Waba Posted July 13, 2009 Report Posted July 13, 2009 Jao, antar det. Jag tänkte mest på hur jag ska beställa dom första resorna? Om man är ledig helgen under dom två preparand veckorna? Jag skrev endast dag och tider och utelämnade exakt datum, då blanketten var väldigt otydlig. Quote
kroxilkrax Posted July 16, 2009 Report Posted July 16, 2009 Jag skrev endast dag och tider och utelämnade exakt datum, då blanketten var väldigt otydlig. Jag också. Det fanns ingen på Karlberg som visste heller. Semestertider... Quote
simon Posted July 16, 2009 Report Posted July 16, 2009 Japp, det besked jag fick av en på FHS ger följande lägesbild: Krigsvetenskaplig profil: 122 antagna 89 reserver Nautisk profil: 20 antagna 69 reserver Militärteknisk profil: 8 antagna 34 reserver I mitt besked stod det dock 111 antagna på Kv. Vet inte var han fick 122 ifrån, någon som har en teori? De där extra 11 platserna skulle kunna vara pilotuttagna kadetter som i väntan på att den aviatiska profilen slängs igång befinner sig i den krigsvetenskapliga profilen. Eller? Quote
david_88 Posted July 18, 2009 Report Posted July 18, 2009 min teori är att de 11 pers är de som överklagade beslutet förra året, dvs de som inte kom in, överklagade och fick rätt. De går inte på våran kvot, utan är ju redan garanterade en platts. Vad gäller hemresedatum, så tolkade jag det som att viblir kvar där första helgen, men efter att ha läst papperna igen, så har jag ingen aning Quote
Lindeblad Posted July 19, 2009 Report Posted July 19, 2009 min teori är att de 11 pers är de som överklagade beslutet förra året, dvs de som inte kom in, överklagade och fick rätt. De går inte på våran kvot, utan är ju redan garanterade en platts. Vad gäller hemresedatum, så tolkade jag det som att viblir kvar där första helgen, men efter att ha läst papperna igen, så har jag ingen aning Vi blir väl kvar första helgen när utbildningen börjat, det vill säga den 29-30 aug? Quote
Krook Posted July 19, 2009 Report Posted July 19, 2009 min teori är att de 11 pers är de som överklagade beslutet förra året, dvs de som inte kom in, överklagade och fick rätt. De går inte på våran kvot, utan är ju redan garanterade en platts. Vad gäller hemresedatum, så tolkade jag det som att viblir kvar där första helgen, men efter att ha läst papperna igen, så har jag ingen aning Vadå "er kvot"? Även om de är garanterade plats sedan tidigare så lär de ta en plats ur årets rekrytering. Simons tes är den troliga. /K Quote
Waba Posted July 22, 2009 Report Posted July 22, 2009 Urval 2 har nu gjorts och kan ses på studera.nu. Quote
033 Posted July 22, 2009 Report Posted July 22, 2009 Vad skönt, jag är fortfarande antagen Någon som fick tag i majoren som svarade på frågor om VFU:n? Vill ju läsa telekrig mark men det finns bara ledningssystem (dvs kommer säkert hamna på samband ). Hur lång ångertid har man när man kommit in? Quote
Egron Posted July 22, 2009 Report Posted July 22, 2009 Nagon som legat pa reservplats som kommit in? Jag fick namligen ett besked som sag exakt likadant ut dvs ligger kvar pa samma reservplats. Verkar markligt att ingen tackat nej. /Erik Quote
simon Posted July 22, 2009 Report Posted July 22, 2009 Vad skönt, jag är fortfarande antagen Någon som fick tag i majoren som svarade på frågor om VFU:n? Vill ju läsa telekrig mark men det finns bara ledningssystem (dvs kommer säkert hamna på samband ). Hur lång ångertid har man när man kommit in? Vadå ånger? Det borde väl gå att sluta OP som vilken annan högskoleutbildning som helst? Quote
033 Posted July 22, 2009 Report Posted July 22, 2009 Vad skönt, jag är fortfarande antagen Någon som fick tag i majoren som svarade på frågor om VFU:n? Vill ju läsa telekrig mark men det finns bara ledningssystem (dvs kommer säkert hamna på samband ). Hur lång ångertid har man när man kommit in? Vadå ånger? Det borde väl gå att sluta OP som vilken annan högskoleutbildning som helst? "ånger" ang. prio på VFU-utb. Quote
kroxilkrax Posted July 22, 2009 Report Posted July 22, 2009 Vad skönt, jag är fortfarande antagen Någon som fick tag i majoren som svarade på frågor om VFU:n? Vill ju läsa telekrig mark men det finns bara ledningssystem (dvs kommer säkert hamna på samband ). Hur lång ångertid har man när man kommit in? Det stod att det var en intresseanmälan om VFU-placering och att det inte var slutgiltigt. Mer information och placering skulle komma under termin 1 så ingen fara. Quote
Gustaf Psilander Posted July 24, 2009 Report Posted July 24, 2009 (edited) Fick besked idag med posten att jag blivit antagen! Genom urval 2 till nautisk profil, var bara tvungen att ringa och kontrollerad detta med MHS och det stämde. Blev överaskad då jag hade reservplats 27. Känns som en himla massa har tackat nej till sina platser då? Edited July 24, 2009 by klawe Quote
Fjällräv Posted July 26, 2009 Report Posted July 26, 2009 Fick just veta att jag blivit antagen till mitt förstahandsval, krigsvetenskap. Något förvånad då jag var reserv nummer 19. Men det känns bra kan man säga Quote
Fjällräv Posted July 31, 2009 Report Posted July 31, 2009 (edited) Jag har en fråga som jag tror är lämpligast att ställa i den här tråden. Det förefaller sig så att jag ska infinna mig i samlingssalen på Karlberg den 10:e augusti mellan 10.00 och 12.00 som jag förstått det. Jag antar att samma sak gäller för alla. Jag reser från Östersund. Enligt SJ:s bokningssite så kommer jag kunna stiga av vid Karlberg 11.53. Är det då sannolikt att jag kommer hinna till rätt plats i tid om man gör den vårdslösa bedömningen att tåget är i tid? Jag hade helst åkt dit dagen innan och sovit över där men det visade sig att platserna på tågen var slut så det går inte. Jag undersökte också flygförbindelserna och det finns flera passande avgångar. Då jag flyger på ungdomspris så blir det dessutom billigare än SJ:s pris men ersättning för flyg medges endast i undantagsfall och det om avståndet överstiger 80 mil. Jag ska ändå maila och kontrollera om jag kan välja flyg bara för denna gång då det ändå blir billigare. Hur bör jag göra? Edited July 31, 2009 by Fjällräv Quote
033 Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 Min erfarenhet av reseavdelningar säger mig att om du kan påvisa att det är billigare med flyg så köper de det. Sen kanske Karlberg är ovanligt griniga det vet man ju aldrig, men de jag har haft kontakt med tänker bara i ekonomiska termer. ;) Eftersom SJ aldrig bryr sig om att hålla tiden så känns det som ett risktagande med bara tio minuter till godo. Quote
Fjällräv Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 Min erfarenhet av reseavdelningar säger mig att om du kan påvisa att det är billigare med flyg så köper de det. Sen kanske Karlberg är ovanligt griniga det vet man ju aldrig, men de jag har haft kontakt med tänker bara i ekonomiska termer. ;) Eftersom SJ aldrig bryr sig om att hålla tiden så känns det som ett risktagande med bara tio minuter till godo. Jo, senast jag förlitade mig på SJ så var det i samband med testdag ett i Boden. Då blev tåget 4 timmar sent, tur att det var på hemvägen bara. Men då ska jag försöka få ersättning för flyget. Går inte det så flyger jag ändå så jag inte kommer för sent. Quote
Krook Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 Jag har en fråga som jag tror är lämpligast att ställa i den här tråden. Det förefaller sig så att jag ska infinna mig i samlingssalen på Karlberg den 10:e augusti mellan 10.00 och 12.00 som jag förstått det. Jag antar att samma sak gäller för alla. Jag reser från Östersund. Enligt SJ:s bokningssite så kommer jag kunna stiga av vid Karlberg 11.53. Är det då sannolikt att jag kommer hinna till rätt plats i tid om man gör den vårdslösa bedömningen att tåget är i tid? Jag hade helst åkt dit dagen innan och sovit över där men det visade sig att platserna på tågen var slut så det går inte. Jag undersökte också flygförbindelserna och det finns flera passande avgångar. Då jag flyger på ungdomspris så blir det dessutom billigare än SJ:s pris men ersättning för flyg medges endast i undantagsfall och det om avståndet överstiger 80 mil. Jag ska ändå maila och kontrollera om jag kan välja flyg bara för denna gång då det ändå blir billigare. Hur bör jag göra? Åk tidigare! Du får springa allt vad tygen håller för att hinna från tåget till samlingssalen under 7 minuter. Uppvärmd med löparskor och fyskläder så klarar man det nog men glöm packning. Om du vill ha en bra start på skolan så åk tidigare. /K Quote
Fjällräv Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 Åk tidigare! Du får springa allt vad tygen håller för att hinna från tåget till samlingssalen under 7 minuter. Uppvärmd med löparskor och fyskläder så klarar man det nog men glöm packning. Om du vill ha en bra start på skolan så åk tidigare. /K Jo, det blir så att jag tar morgonflyget istället. Några passande tågalternativ finns inte. Så får jag se i efterhand om det blir någon ersättning eller inte men jag prioriterar nog att vara på plats i tid utan strul före några uteblivna slantar. Känner jag mig själv rätt så vill jag nog vara ute minst en timme i förväg så jag hinner gå vilse innan jag hittar rätt. Quote
kroxilkrax Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 Jag åker dit på söndagen, fanns det inget tåg som passade då heller? Kommer man på söndagen måste man vara där innan kl. 20:00. Quote
Fjällräv Posted August 1, 2009 Report Posted August 1, 2009 (edited) Jag åker dit på söndagen, fanns det inget tåg som passade då heller? Kommer man på söndagen måste man vara där innan kl. 20:00. Inte från Östersund i alla fall. Allt var fullbokat. Edited August 1, 2009 by Fjällräv Quote
Recommended Posts