Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Av att döma på folks reaktioner här och på lumpen.nu verkar det som att en mindre katastrof är att vänta. Bortsett från nostalgitrippar när man berättar för barnbarn att man var den sista ofrivilliga krigaren i Sverige, är yrkeförsvaret verkligen något dåligt? Huvuddelen av de som deltar aktivt i denna tråd är ju ändå intresserade av en militär karriär.. Så egentligen är det ju Win-Win.

Istället för att säga att ni var sist, kan ni berätta att ni minsann var först i det nya systemet. Tycker jag skulle låta bättre i en småttings öron.

Edited by linush
  • Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Killen som ni citerade från luckan ska rycka in i marinen som en del i en fartygsbesättning. Värnpliktiga inom marinen/flottan som exempelvis fartygsbesättningar kommer att ersättas med anställda soldater tidigare än armén.

Edited by PBV902
Posted

Och enbart för att provocera lite, en frågeställning till alla er som tror att "det bara är att försöka igen sen": Om man bedömts som olämplig att göra värnplikten i ett värnpliktsförsvar, är man då verkligen lämpad att skriva på ett kontrakt för en betydligt längre period i ett yrkesförsvar? Vad får er att tro att det plötsligt kommer vara mindre konkurrens i framtidens försvar (som av allt att döma inte kommer vara markant större), där tanken är att man skall rekrytera för /ännu längre perioder/, vilket i sig medför en minskad rekrytering?

Posted
Och enbart för att provocera lite, en frågeställning till alla er som tror att "det bara är att försöka igen sen": Om man bedömts som olämplig att göra värnplikten i ett värnpliktsförsvar, är man då verkligen lämpad att skriva på ett kontrakt för en betydligt längre period i ett yrkesförsvar? Vad får er att tro att det plötsligt kommer vara mindre konkurrens i framtidens försvar (som av allt att döma inte kommer vara markant större), där tanken är att man skall rekrytera för /ännu längre perioder/, vilket i sig medför en minskad rekrytering?

Jag tror absolut inte att det kommer bli mindre konkurrens, men man får däremot mer tid på sig att träna vilket underlättar. Dessutom tror jag inte att de kommer rekrytera ihop 5-6000 man och sedan säga "Nej nu har vi så många soldater vi behöver, så vi ska inte rekrytera mer på 5 år. Tack för visat intresse!".

Jag är nyfiken... Var hittar du dessa påståenden i denna tråd som att det skulle vara mindre konkurrens samt att någon skulle blivit förklarad olämplig och sedan skrivit här att det kommer en ny chans? Bara för att man hamnar i utbreserven så betyder inte det att man är olämplig.

Posted

Det var kanske lite slarvigt formulerat; min mening var att det ju finns de som betraktas som mer lämpliga, vilket är anledningen till att man placeras i Utbildningsreserven (alltså, olämpliga i förhållande till övriga mönstrande). Ni bör ha i åtanke att även om ni får mer tid på er att träna kommer kunkerrensen inte att bli mindre. En av idéerna med en stående armé är att man inte behöver rekrytera lika mycket lika ofta, eftersom den är bestående över tiden. Det borde innebära att det visserligen i början förmodligen kommer att ske en massiv rekrytering, men därefter kommer detta att minska drastiskt, vilket - om Försvarsmakten över huvud taget förstår att utnyttja det läge de har nu, vilket de i och för sig kanske inte gör - borde innebära en ökad konkurrens.

Rörande påståenden om mindre konkurrens: Det var mest den uppfattning jag fick av det ni skrev. Det har varit en del "Äh, kommer jag inte in nu, så kan jag lätt komma in när det är professionellt - jag är ju given krigare av Guds nåde i hjärta och själ!"-poster, eller "Äh, yrkesarmé - då slipper jag ju konkurrera med alla de andra i Sverige!". Det är möjligt att det är jag som har misstolkat eller ni som har skrivit slarvigt, men det är det generella intryck jag fått.

Nu börjar vi i och för sig röra oss så fruktansvärt ur kurs det bara är möjligt, så jag kanske bara ska lägga ner det här spåret och spara det till senare.

• 2 weeks later...
Posted

Kaliber600: Jag tror faktiskt att det kommer att bli lättare. Många människor av den typ försvarsmakten vill ha, dvs. klyftiga, vältränade personer med starkt psyke, kommer troligen vara mer lockade att gå vidare till högskola/civilt jobba/idrottskarriär/whatever än att stanna fyra år inom firman. I nuläget gör dock många av dessa värnplikten, eftersom att det bara handlar om ett år som går bort innan studier, motsvarande.

Posted (edited)

@kaliber600:

Att man hamnar i utb.reserven är inte likställigt med att man är olämplig, utan det kan vara så enkelt att de tre tjänster man får söka på mönstringen besätts med personer som har högre snittvärden.

/Strato (som hamnat i reserven både en och två gånger och ändå ansetts tillräcklig för att gå vidare inom firman ;-))

Edited by Stratoknaster
Posted

Jag har varit bortrest ett tag och ej kunnat uppdatera mig. Har saker och ting förändrats? Hur pass säkert är det att alla som mönstrar efter juli hamnar i utbildningsreserven?

Posted
Jag har varit bortrest ett tag och ej kunnat uppdatera mig. Har saker och ting förändrats? Hur pass säkert är det att alla som mönstrar efter juli hamnar i utbildningsreserven?

Fortfarande vet vi inte. Jag skickade ett mail till pliktverket om det och de sa åt mig att sitta lugnt i båten och vänta och att det inte skulle göra någon skillnad om jag mönstrar i augusti eller oktober. Så ja, vi får hoppas på att pliktverket har rätt :)

Posted
Vilket ju är något helt annat än vad som sägs här:

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Plikt...ftsfinansieras/

Scrolla lite längre ner på sidan om inledningsrubriken känns irrelevant.

Detta är ursprunget till min fråga.

Men läser man noga så ser man att det endast är ett förslag och jag försöker få reda på om det är just ett förslag eller om det kommer att genomföras.

Posted

Ett riskdagsbelust av något slag fattades i Juni, med innebörden att värnplikten skulle vara helt avskaffad på 2010-talet någon gång (alltså, att försvaret då skulle helt bestå av yrkessoldater), men jag har inte lyckats hitta det på Riksdagens hemsida (deras sökmotor är helkeff) och det fattades hur som helst före pliktutredningens förslag. Svaret är nog att ingen vet, helt enkelt.

Posted (edited)

Läste att nån sökt flygbassäk på F21. När jag var där och mönstrade i Maj berättade dom att den tjänsten överhuvudtaget inte fanns kvar. Kanske var det Insatssoldat eller Insatssoldat/Förare personen i fråga sökte.

Arbetsprov 7/9

Styrkeprov 8/9

Inskriving 4/9

Tjänstförmåga 5/7

Syn och Hörsel A

Färgseende A

Borde åtminstonde landa på FJS eller KJ som sämst

Edited by skytteslusk
Posted
Läste att nån sökt flygbassäk på F21. När jag var där och mönstrade i Maj berättade dom att den tjänsten överhuvudtaget inte fanns kvar. Kanske var det Insatssoldat eller Insatssoldat/Förare personen i fråga sökte.

Arbetsprov 7/9

Styrkeprov 8/9

Inskriving 4/9

Tjänstförmåga 5/7

Syn och Hörsel A

Färgseende A

Borde åtminstonde landa på FJS eller KJ som sämst

Det var ju jäkligt konstigt om du har fått den informationen då jag var preliminärt inskriven som Flygbassäk på F21 innan jag blev satt i utb. reserven.

Kan det inte vara så att du missuppfattade det hela då tjänsten flygbassäk nyligen blivit förändrad?

Posted
Det var ju jäkligt konstigt om du har fått den informationen då jag var preliminärt inskriven som Flygbassäk på F21 innan jag blev satt i utb. reserven.

Kan det inte vara så att du missuppfattade det hela då tjänsten flygbassäk nyligen blivit förändrad?

Verkar ju väldigt konstigt. Jag ville ju speciellt söka den tjänsten när jag mönstrade. Men enligt inskrivningsförrättaren hade dom helt dragit in på flygbassäk och nu endas utbildar insatssoldater. Och insatssoldaterna har ju långt ifrån samma uppgifter som bassäk hade. Men hur menar du att flygbassäk nyligen blivit förändrad?

Posted (edited)

Verkar ju väldigt konstigt. Jag ville ju speciellt söka den tjänsten när jag mönstrade. Men enligt inskrivningsförrättaren hade dom helt dragit in på flygbassäk och nu endas utbildar insatssoldater. Och insatssoldaterna har ju långt ifrån samma uppgifter som bassäk hade. Men hur menar du att flygbassäk nyligen blivit förändrad?

Flygbassäk har blivit ändrad till "lätt infanteri"

Det är ungefär samma utbildning förutom att man inte har hundar eller hundförare.

Det är det jag har hört iallafall.

Jag hade valt Bas/Strilsäkman som andrahandsval på min mönstring, och jag antar att det är samma utbildning som flygbassäk?

Dock så kan mönstringsförrättaren säga att befattningen inte finns för att det är så många som sökt redan, Jag fick speciellt fråga honom för att få upp alla tjänster som jag kunde söka, och däribland dök amfibiesoldat upp. vilket är den befattningen jag är inskriven på nu.

Ring din Mönstringsförrättare och prata lite mer med honom, Om du inte blivit inskriven på någon befattning så brukar det gå att ändra sina val :o

Edited by Suncat
Posted

Dom som blev inskrivna som flygbassäk blir nu istället GA 724/824/924 Lätt infanteri/Bevakning så vitt jag vet. Låter som ett nedköp i mina öron.

Posted

Flygbassäk har blivit ändrad till "lätt infanteri"

Det är ungefär samma utbildning förutom att man inte har hundar eller hundförare.

Det är det jag har hört iallafall.

Jag hade valt Bas/Strilsäkman som andrahandsval på min mönstring, och jag antar att det är samma utbildning som flygbassäk?

Dock så kan mönstringsförrättaren säga att befattningen inte finns för att det är så många som sökt redan, Jag fick speciellt fråga honom för att få upp alla tjänster som jag kunde söka, och däribland dök amfibiesoldat upp. vilket är den befattningen jag är inskriven på nu.

Ring din Mönstringsförrättare och prata lite mer med honom, Om du inte blivit inskriven på någon befattning så brukar det gå att ändra sina val :o

Jo bas/strilsäksoldaterna ingick väl i en flygbassäkerhetspluton. Det verkar ju mer som det nya "lätta infanteriet" är en kombination av bevakning och bassäk. Föresten vad hade du för mönstringsvärden när du kom in som amfibiesoldat? Det verkar ju vara 10 sökande per tjänst där.

Posted
Föresten vad hade du för mönstringsvärden när du kom in som amfibiesoldat? Det verkar ju vara 10 sökande per tjänst där.

Jag hade:

Pliktförmåga/psykolog: 6

IQ?: 4

Längd: 8

Muskel: 8

Kondition/cykel: 7

Syn: A

Färgseende: 9

Hörsel: A

Tjänstbarhet/Hälsa: A

Posted (edited)
Föresten vad hade du för mönstringsvärden när du kom in som amfibiesoldat? Det verkar ju vara 10 sökande per tjänst där.

Jag hade:

Som jag förstått det kommer följande resultat jämnföras mellan de sökande

Muskelprov

Arbetssprov

Plikttjänstörmåga

Eventuell befälskattning

Inget illa menat men Syn, hörsel, färgseende och framförallt "IQ" testet är väl mer bara för att sålla ut de mindre "begåvade/lämpliga" personer från att överhuvudtaget kunna söka till de mer krävande tjänsterna?

Edited by skytteslusk
Posted

Jag hade:

Som jag förstått det kommer följande resultat jämnföras mellan de sökande

Muskelprov

Arbetssprov

Plikttjänstörmåga

Eventuell befälskattning

Inget illa menat men Syn, hörsel, färgseende och framförallt "IQ" testet är väl mer bara för att sålla ut de mindre "begåvade/lämpliga" personer från att överhuvudtaget kunna söka till de mer krävande tjänsterna?

Jag kan tänka mig att Bra syn kan behövas vid spaning, Men vad vet jag ;) hehe

Altså IQ-testet var inget jag tog jätteseriöst, Dock började jag tycka det var riktigt roligt när man fick tänka spatialt=)

Men alla ords betydelse var ju sunkigt tycker ja, eftersom jag inte läser så mycket :P

Posted

Syn, hörsel och "IQ" är viktigare är något försvaret värdesätter. Det finns en anledning till att man testar allt sådant :s

Det handlar inte om att gallra bort obegåvade, utan det handlar om att placera rätt man på rätt plats.

Posted
Syn, hörsel och "IQ" är viktigare är något försvaret värdesätter. Det finns en anledning till att man testar allt sådant :s

Det handlar inte om att gallra bort obegåvade, utan det handlar om att placera rätt man på rätt plats.

Ja precis som jag sa finns det kravprofiler. Kanske inte forulerade mig på bästa sätt om man säger så. Men som jag förstått det så är inskrivningsprovet inget som jämförs mellan de sökande.

Posted

Det säger emot en hel del FM-affischer jag sett där det förespråkats att man ska vara stark som en oxe, men den styrkan ska minsann sitta 2dm ovanför axlarna.

Posted

Idag publicerades äntligen det officiella beslutet!!

"Lumpen blir frivillig 1 juli 2010"

Detta betyder att de sista värnpliktiga tas från 1990-kullen. 1991:orna får möjlighet att ansöka till den "Frivilliga grundsoldat utbildningen"

Alla som har mönstrat och skall mönstra i år ställs därmed nu i utbildningsreserven, alla frågor och svar hittar du här:

http://www.lumpen.nu/Nyheter/Frivillig-utb...ar-monstringen/

och

http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Frivi...ar-monstringen/

Detta bör du läsa igenom om du har eller skall mönstra i år.

Posted

Vad skönt!! Äntligen klara besked. Vad glad jag blir, ska genast sätta mig och peppra iväg en massa sms till alla grabbar :):blink:

Posted (edited)

Härligt, härligt!!! :) Givetvis gjorde man en intresseanmälan :uzi

Då kan man egentligen säga att denna tråd inte längre har något syfte med tanke på att alla mönstrande 2009 vet vad som väntar :blink:

Edited by linush
Posted
Härligt, härligt!!! :clap: Givetvis gjorde man en intresseanmälan :uzi

Hur gör man det? Där på rekryteringskontoret? Och sen bara kryssa i frivillig soldatutbildning?

Posted

Så... jag som mönstrat men inte fått något besked än. Vad gör jag nu då? :clap:

Jag Ska Göra Lumpen !!!!

Posted (edited)

Då är det bara att söka den 1 juli 2010.

Härligt, härligt!!! :uzi Givetvis gjorde man en intresseanmälan :uzi

Hur gör man det? Där på rekryteringskontoret? Och sen bara kryssa i frivillig soldatutbildning?

Jag kryssade i allt jag var intresserad av :clap:

Edited by linush