Jump to content

Recommended Posts

Posted
Nyss hemkommen:

Testresultat: 7

Kondition: 7

Styrka: 6

Befälslämplighet: 5

Plikttjänstförmåga: 5

Hörsel: A

Syn: C

Sammanvägd tjänstbarhet: A

Första val: GA946 - Insatssoldat på P4 i Skövde.

Andra val: GA947 - Insatssoldat/Förare på P4 i Skövde.

Tredje val: NF801 - Elmekaniker på Hkpflj i Linköping.

Har jag någon chans att komma in på någon av dessa?

Ja det tror jag.

• Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nu har regeringen röstat igenom förslaget om frivillig tjänstgöring, en yrkesarmé skall ersätta alltså värnplikten.

Det jag nu kan läsa är att värnplikten avskaffas från och med Juli 2010, vilket då angår oss i högsta grad.

Vad händer med dem som redan har fått en befattning där inrycket ligger senare än Juli 2010?

Vad händer med dem som inte ännu har mönstrat?

Helt plötsligt verkar allt hänga löst....igen. :)

Posted (edited)

Ja men jag tror (och hoppas) att det skulle börja i juli 2010 men det ska inte vara klart förren 2019 och då tas värnplikten successivt bort och är helt borta 2019. Så jag tror vi klarar oss :)

Hoppet är det sista som överger en i alla fall.

Fast nu ser jag på Svd att det nya rekryteringssystemet ska vara klart 2014, så det var lite tidigare enligt den. i alla fall så klarar vi oss. :happy:

Länk: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_3083623.svd

Edited by Kolind
Posted

Jag har snackat med en rekryteringsofficer från F7 och tydligen är 91:orna den sista värnpliktskullen. Infon är med andra väldigt olika.

Posted
Jag har snackat med en rekryteringsofficer från F7 och tydligen är 91:orna den sista värnpliktskullen. Infon är med andra väldigt olika.

Ja, vi får helt enkelt hoppas på det bästa, verkar ju trots allt som om vi klarar oss :blink:

Guest Sköldberg
Posted

Även om värnplikten försvinner så kommer inte Försvarsmakten att göra det. Det är bara rekryteringen som förändras. Sitt lugnt i båten.

Posted
Även om värnplikten försvinner så kommer inte Försvarsmakten att göra det. Det är bara rekryteringen som förändras. Sitt lugnt i båten.

Jo, men alla är kanske inte så pigga på att skriva på ett kontrakt för några år.

Men jag håller med du samtidigt. Personligen kan jag tänka mig att skriva på kontrakt.

Guest Sköldberg
Posted

Om man inte är intresserad av att skriva på kontrakt kanske man inte är attraktiv för Försvarsmakten? Man kan tycka vad man vill om värnpliktens avskaffande, jag är själv skeptisk, men är man av inställningen att Försvarsmakten finns till för individen så är man fel ute, oavsett rekryteringsväg.

För eran skull hoppas jag att ni får göra värnplikten. :-P

Posted
Om man inte är intresserad av att skriva på kontrakt kanske man inte är attraktiv för Försvarsmakten? Man kan tycka vad man vill om värnpliktens avskaffande, jag är själv skeptisk, men är man av inställningen att Försvarsmakten finns till för individen så är man fel ute, oavsett rekryteringsväg.

För eran skull hoppas jag att ni får göra värnplikten. :)

Nej, men det finns dem som gör värnplikten för att det är en utmaning. De är kanske inte så pass intresserade att de vill jobba med det men de kan tänka sig att göra sina 11 månader och sen försvara Sverige i händelse av krig.

Sen om det är rätt eller fel att göra värnplikt bara för att det är en utmaning är en diskussion för sig.

:-P

Posted

Det är nog varken rätt eller fel. Men det blir onekligen en rejäl bajsmacka om man sen inte vill inställa sig för tjänstgöring i krigstid, dvs om man nu endast var ute efter utmaningen och erfarenheten och inte utbildningen och krigsplaceringen.

Posted

Jag hoppas verkligen jag kommer in som Insatsgruppbefäl i Boden, men vi får helt enkelt se... Annars blir det GSUUS och utlandstjänst för hela slanten... :)

Posted
Det är nog varken rätt eller fel. Men det blir onekligen en rejäl bajsmacka om man sen inte vill inställa sig för tjänstgöring i krigstid, dvs om man nu endast var ute efter utmaningen och erfarenheten och inte utbildningen och krigsplaceringen.

O andra sidan ska det inte bli fler krig nu ju, inte inom 15 år eller vad det är :)

Jag hoppas verkligen jag kommer in som Insatsgruppbefäl i Boden, men vi får helt enkelt se... Annars blir det GSUUS och utlandstjänst för hela slanten... ;-)

Får man fråga varför du vill in som insatsgruppbefäl just? Bara nyfiken :)

Posted
Jag hoppas verkligen jag kommer in som Insatsgruppbefäl i Boden, men vi får helt enkelt se... Annars blir det GSUUS och utlandstjänst för hela slanten... :lol:

Får man fråga varför du vill in som insatsgruppbefäl just? Bara nyfiken :happy:

Självfallet får du veta det. Och den enkla anledningen är just att jag blev invald som Insatsgruppbefäl när jag mönstrade i vår... :baskerPa:

:baskerPa:

Posted
Jag hoppas verkligen jag kommer in som Insatsgruppbefäl i Boden, men vi får helt enkelt se... Annars blir det GSUUS och utlandstjänst för hela slanten... :lol:

Får man fråga varför du vill in som insatsgruppbefäl just? Bara nyfiken :)

Självfallet får du veta det. Och den enkla anledningen är just att jag blev invald som Insatsgruppbefäl när jag mönstrade i vår... :happy:

:baskerPa:

Ja okey :) då var det rätt självklart! Lycka till ;)

Jag längtar något fruktansvärt efter att få göra lumpen nu. Måste mönstra först så det är vad siktet är inställt på :P 22 okt inte så lång tid kvar :baskerPa:

Posted

En annan mönstrar redan den 8 september. Det är nu ångesten börjar visa sig som smått för man inte tränat riktigt så som man skulle gjort :lol: Nåväl, det är bara att kötta på nästkommande 2 månader.

Posted

Får man fråga varför du vill in som insatsgruppbefäl just? Bara nyfiken :dribble:

Självfallet får du veta det. Och den enkla anledningen är just att jag blev invald som Insatsgruppbefäl när jag mönstrade i vår... :dribble:

:lala:

Ja okey :rockon: då var det rätt självklart! Lycka till ;)

Jag längtar något fruktansvärt efter att få göra lumpen nu. Måste mönstra först så det är vad siktet är inställt på :P 22 okt inte så lång tid kvar :dribble:

Tack. :dribble:

Hoppas att alla som vill göra lumpen får möjlighet, men som det verkar nu så är kanske(?) vi 91:or den sista kullen... :dribble:

Posted (edited)

Hur ser dem på tattueringar? Ingen av dem syns med varken t-shirt eller shorts. Kan det bli ett stort hinder för att jag har dem? och bör jag vänta med mera ?

Edited by Moe
Posted

"Det man inte vet far man inte illa av" brukar man säga och det bör väl stämma in rätt så bra. Så länge inte tatueringarna går ut på armar, händer och halsen/ansiktet så bör det inte vara några problem. Det de inte frågar om behöver du ju inte berätta om heller...

Posted
Hur ser dem på tattueringar? Ingen av dem syns med varken t-shirt eller shorts. Kan det bli ett stort hinder för att jag har dem? och bör jag vänta med mera ?

Det är inga problem så länge dom inte bryter mot svensk lag (hets mot folkgrupp/liknande)

Posted

Så länge det är "normala" tatueringar och inte syns så mycket så är det lugnt. Du är dock bar om överkroppen ett par gånger under mönstringen (medicinska kontroller) så dom lär se det men knappast bry sig.

Tänkt över ditt beslut angående att hoppa av gymnasiet förresten? Om du ska det kvittar nog en tatuering mer eller mindre i dagsläget för du kommer (med mycket stor sannolikhet) inte få göra lumpen isf.

Posted

Så länge det är "normala" tatueringar och inte syns så mycket så är det lugnt. Du är dock bar om överkroppen ett par gånger under mönstringen (medicinska kontroller) så dom lär se det men knappast bry sig.

Tänkt över ditt beslut angående att hoppa av gymnasiet förresten? Om du ska det kvittar nog en tatuering mer eller mindre i dagsläget för du kommer (med mycket stor sannolikhet) inte få göra lumpen isf.

Jag rycker in som Skyttesoldat relativt snart, och jag kommer ha 1,5 år kvar på gymnasiet, vilket jag kommer göra efter.

Posted (edited)

Okej. Men jag får papper om mönstringen nu i augusti, och sedan dröjer det väll itne så länge innan jag mönstrar. Kan jag inte göra så att jag hoppar av skolan eftr jag gjort mönstringen ? :D

Edited by Moe
Posted

Okej. Men jag får papper om mönstringen nu i augusti, och sedan dröjer det väll itne så länge innan jag mönstrar. Kan jag inte göra så att jag hoppar av skolan eftr jag gjort mönstringen ? :D

Antar att du är 92:a? Jag fick papper i höstas (är 91:a) och jag ska inte mönstra förren okt. Det finns vissa som inte mönstrar förren i dec. Så man kan inte vara bombsäker på att man får mönstra strax efter man fått papperna om att PV planerar kalla dig till mönstring.

Nej jag säger fortf. att du ska gå klart skolan, det är bäst. Sen vet jag inte om det påverkar att hoppa av den efter mönstringen, men då har du bara ett år kvar så då kan man bita ihop.

Posted

Senaste nytt från Pliktverkets hemsida:

"FORTSATT MÖNSTRING FRAM TILL NÄSTA SOMMAR

Utredningen föreslår att nuvarande mönstring ska fortsätta till och med den 30 juni 2010. Från och med augusti 2009 bör de som är lämpliga för en utbildning endast skrivas in till utbildningsreserven.

- Det förslaget innebär att alla som kallas är skyldiga att mönstra ända fram till nästa sommar, konstaterar Birgitta Ågren. Vi ska också fortsätta att skriva in de som är lämpliga fram till sommaren 2010, men inte till en värnpliktsutbildning. Utredningen har ju en del förslag om hur övergången ska se ut och de ska vi diskutera närmare med Försvarsdepartementet och Försvarsmakten. Men än har vi inte fått något nytt regeringsuppdrag."

Källa: http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Plikt...ftsfinansieras/

Vad betyder nu detta då? ;-)

Är detta ett formellt besked? Det blir ingen värnplikt för årskull 1991?

Det vore ju schysst om man någon gång kan få veta säkert hur det kommer att bli...

Posted
Senaste nytt från Pliktverkets hemsida:

"FORTSATT MÖNSTRING FRAM TILL NÄSTA SOMMAR

Utredningen föreslår att nuvarande mönstring ska fortsätta till och med den 30 juni 2010. Från och med augusti 2009 bör de som är lämpliga för en utbildning endast skrivas in till utbildningsreserven.

- Det förslaget innebär att alla som kallas är skyldiga att mönstra ända fram till nästa sommar, konstaterar Birgitta Ågren. Vi ska också fortsätta att skriva in de som är lämpliga fram till sommaren 2010, men inte till en värnpliktsutbildning. Utredningen har ju en del förslag om hur övergången ska se ut och de ska vi diskutera närmare med Försvarsdepartementet och Försvarsmakten. Men än har vi inte fått något nytt regeringsuppdrag."

Källa: http://www.pliktverket.se/sv/Nyheter/Plikt...ftsfinansieras/

Vad betyder nu detta då? :rockon:

Är detta ett formellt besked? Det blir ingen värnplikt för årskull 1991?

Det vore ju schysst om man någon gång kan få veta säkert hur det kommer att bli...

ellerhur, inte ett j-vla velande hela tiden. Ja nu vete gudarna om vi får göra lumpen, ser riktigt dåligt ut. Men som många sagt innan så kan vi skriva på kontrakt och sen bli kontrakterade soldater...

Posted

Det är väl inte beslutat än, därav velandet. Men visst vore det trist om det inte blir något för oss :rockon:

Posted

Men om det inte blir lumpen för oss?

Kommer vi fortfarande ha chans till att göra lumpen som kontrakterade eller är det helt kört?

Guest Sköldberg
Posted

Ni kommer att ha chansen att bli soldater genom kontrakt.

Posted (edited)

Jag undrar hur detta kommer bli... Jag antar att de som mönstrar efter augusti i år kommer att skrivas till utbildningsreserven och därigenom ha förtur på den frivilliga GSU'n som kommer införas.. Men jag kan ju ha fel också. Nåväl, detta ska bli intressant att följa.

Edited by linush