bredeby Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Jag har nyss vart och mönstrat och undrar om jag har en chans att få extramönstra som kustjägare med dessa värden: Befälslämplighet: 6 Plikttjänstförmåga: 7 Styrka: 8 Cykling: 8 "Iq" test: 6 Syn och hörsel: A Färgseende: 0 fel Klarat jägartestet Inga skador eller liknande Vad jag har förstått det då är det inte ens alla sökande som kommer till extramönstringen? Så kan jag ha någon som helst chans? Efter att ha misslyckats 2 ggr med valet av placering på forumet hoppas jag att nu är korrekt! ;P Vet några födda 90 som hade sämre värden än så som fick åka på EM. Quote
Airborn_88 Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 skulle också tro att du får komma på EM, bara börja träna Quote
113_Bom Posted May 18, 2009 Report Posted May 18, 2009 Håller med Airborne och Bredeby. Sök tjänsten och får du komma till em spelar dina mönstringsvärden ingen roll. Finns de som drar 9or rätt över men sedan inte pallar trycket. Quote
Nordjämten Posted May 21, 2009 Report Posted May 21, 2009 Var och mönstrade i söndags och måndags och blev insatt som Insatsgruppbefäl eller Insatssoldat/förare.. Är någorlunda nöjd och nu är det bara att hålla tummarna! Annars blir det GSUUS och utlandsstyrkan nästa! Quote
Rully Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 Vi säger att jag teoretiskt får 9 på allt och klarar läkartestet och får så bra det går i allt helt enkelt, förutom att jag får B i syn, är det då fortfarande omöjligt att bli KJ och Röjdyk? Quote
KeSSeLL Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 Vi säger att jag teoretiskt får 9 på allt och klarar läkartestet och får så bra det går i allt helt enkelt, förutom att jag får B i syn, är det då fortfarande omöjligt att bli KJ och Röjdyk? Mest troligt ja... men ingenting är omöjligt När jag var på infohelgen för luftburen som kräver A syn, så var det en där som hade klarat sig igenom med B syn just för att han verkligen inte acceptera att gå ifrån mönstringsförläggaren utan jägartjänst... Quote
Kolind Posted May 22, 2009 Author Report Posted May 22, 2009 Min polare har haft barnreumatism, men han har inte det längre. Kan det påverka honom vid mönstringen? Quote
Suncat Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 (edited) Min polare har haft barnreumatism, men han har inte det längre. Kan det påverka honom vid mönstringen? Allt man har haft kan påverka mönstringen i dagens läge. Min systers kompis hade en lätt grad av ADHD när han var liten. Han bedömdes psykiskt instabil för att han skulle orsaka problem under sin värnplikt. Kanske var det en psykolog som vaknat på fel sida, Men om din kompis "glömmer" säga det så är det hans val. Han får bedöma själv ifall han klarar av värnplikt. Jag berättade om min korsbandsskada och sa precis som det var. Och här står jag med inkallese till Amfibiesoldat. Så det kan ju gå lite olika Edited May 22, 2009 by Suncat Quote
Halldén Posted May 22, 2009 Report Posted May 22, 2009 I slutändan så får de reda på allt, det är ingen idé att ljuga - både för din kompis skull och möjligen framtida kamraters skull. Jag fick en lätt spricka i armbågen i åttan och fick gå med gips i tre veckor, det hymlade jag inte om utan sa som det var; att jag gick med gips och inte har haft ett dugg problem sen dess. De sa bara "Jaha, och du har inte haft några problem efter det nej, va bra!" Nu har din kompis haft en relativt allvarlig grej så mitt fall går naturligtvis inte att applicera på honom. Det bästa han kan göra är att berätta sanningen, har han inte haft problem sen dess så kan det va lugnt men allt beror på läkarnas bedömning. Quote
Kolind Posted May 23, 2009 Author Report Posted May 23, 2009 Nej, vi var också rätt överrens om att han borde säga det. Men han har inte haft nårra problem efter det så det borde ju inte vara någon fara. Det ända tråkiga är om han får en läkare som vaknat på fel sida och inte får göra lumpen pga det. Men som sagt, säga sanningen och hoppas på det bästa är bäst för alla parter. Quote
simon Posted May 28, 2009 Report Posted May 28, 2009 App App App! Nu ska vi inte gå nerför den vägen igen. Hos pliktverket ska man aldrig ljuga om sin mentala- och/eller fysiska status och här inne skall vi aldrig uppvigla till sådana handlingar. Avbryt, eld upphör! /simon, BlåGul -------------------- REGLER Quote
TomS Posted May 29, 2009 Report Posted May 29, 2009 Jag har redan mönstrat och jag står nu och funderar om ag ska byta mitt förstaval till Kustjägare trots allt. Om jag gör det och blir kallad till extramönstring, när kommer den att utspelas? Jag mönstrade i maj och ska få besked senast september är det sagt... Quote
Halldén Posted May 29, 2009 Report Posted May 29, 2009 Jag har redan mönstrat och jag står nu och funderar om ag ska byta mitt förstaval till Kustjägare trots allt. Om jag gör det och blir kallad till extramönstring, när kommer den att utspelas? Jag mönstrade i maj och ska få besked senast september är det sagt... Har du inte utnyttjat din SANS (ansökan till tjänst som kräver extramönstring, 1/pers) så skulle jag självklart göra det! Vad jag har hört så kommer extramönstringen ske någon gång under våren 2010. Det dock många inte verkar förstå när det gäller första- och andrahandsvalen och SANS förfarandet är att de är totalt åtskiljda fram tills dess du ev. klarar extramönstringen. Ex: 1. Amf-GB 2. Insats/Bevakning ----------------------------------------- SANS: Kustjägare (kommer bli ditt förstahandsval först när du klarar extramönstringen) Klarar du inte extramönstringen så kommer allt stå kvar som vanligt, som om du inte hade valt att extramönstra alls. Klarar du den så kommer KJ ta Amf-GB:s plats som förstahandsval och resten av tjänsterna flyttas ner ett hack: 1. Kustjägare 2. Amf-GB 3. Insats/Bevakning Slut. (förklaring för att undvika framtida misstolkningar) Quote
TomS Posted May 31, 2009 Report Posted May 31, 2009 (edited) Har du inte utnyttjat din SANS (ansökan till tjänst som kräver extramönstring, 1/pers) så skulle jag självklart göra det! Vad jag har hört så kommer extramönstringen ske någon gång under våren 2010. Det dock många inte verkar förstå när det gäller första- och andrahandsvalen och SANS förfarandet är att de är totalt åtskiljda fram tills dess du ev. klarar extramönstringen. Ex: 1. Amf-GB 2. Insats/Bevakning ----------------------------------------- SANS: Kustjägare (kommer bli ditt förstahandsval först när du klarar extramönstringen) Klarar du inte extramönstringen så kommer allt stå kvar som vanligt, som om du inte hade valt att extramönstra alls. Klarar du den så kommer KJ ta Amf-GB:s plats som förstahandsval och resten av tjänsterna flyttas ner ett hack: 1. Kustjägare 2. Amf-GB 3. Insats/Bevakning Slut. (förklaring för att undvika framtida misstolkningar) Jaha! Men då tackar jag hjärtligt för den förklaringen. Det jag fick förklarat för mig på Pliktverket av min mönstringsförrättare var att jag skulle fundera hur jag ville göra och sedan hade jag fram tills september på mig att ringa för att då helt byta bort mitt första val till KJ. Jag är helt säker på att han sa att jag skulle byta, jag kanske missförstod resten? Hur som helst så får jag tacka! Edited May 31, 2009 by TomS Quote
Rully Posted May 31, 2009 Report Posted May 31, 2009 Någon som hört något mer om det blir nått inryck för Amfibieunderhåll för 91or? Är det omöjligt att få komma och extramönstra till a-dyk även om man inte kommit in på kj? Pga synfel... Quote
linush Posted May 31, 2009 Report Posted May 31, 2009 Om jag inte minns helt fel så väljs A-dyk ut bland de som är KJ. Quote
Thetis Posted May 31, 2009 Report Posted May 31, 2009 Någon som hört något mer om det blir nått inryck för Amfibieunderhåll för 91or?Är det omöjligt att få komma och extramönstra till a-dyk även om man inte kommit in på kj? Pga synfel... A-Dyk:s uttagningar är öppen för KJ-aspiranter efter genomförd GSU. Du måste således först extramönstra till KJ och komma in. Quote
Rully Posted May 31, 2009 Report Posted May 31, 2009 Amfibiedyk då? Hittar så sjukt lite info om amfdyk så att det inte är sant. Quote
Svante Posted May 31, 2009 Report Posted May 31, 2009 Amfibiedyk då? Hittar så sjukt lite info om amfdyk så att det inte är sant. Amfdyk är väl öppen för amfibiesoldaterna efter genomförd GSU. På samma sätt som A-dyk är öppen för KJ efter GSU.. Quote
Rully Posted June 1, 2009 Report Posted June 1, 2009 Perfekt! Eftersom Amfsoldater inte bara är Amfskytte så menar du att även Amfunderhåll och Amfmek, Amftek, Amfledtek osv. kan söka? Quote
Halldén Posted June 1, 2009 Report Posted June 1, 2009 (edited) Någon som hört något mer om det blir nått inryck för Amfibieunderhåll för 91or? Amfibieunderhåll finns valbart för oss 91:or och har inryck januari 2011, bara att satsa! Edit: omformulering Edited June 1, 2009 by Halldén Quote
Svante Posted June 1, 2009 Report Posted June 1, 2009 Perfekt! Eftersom Amfsoldater inte bara är Amfskytte så menar du att även Amfunderhåll och Amfmek, Amftek, Amfledtek osv. kan söka? Vet faktiskt inte hur det ser ut där. Men så länge man har fullgod syn (har för mig att det behövs för dyktjänsterna) och är allmänt frisk så borde man få söka dit i slutet av GSUn. Ganska tung tjänst verkar dom som när man läser bloggen av Nils Bäckman som låg där. http://www.limitless.se/ Quote
Rully Posted June 1, 2009 Report Posted June 1, 2009 vilket jävla tjat om fullgod syn det ska va på dykartjänsterna då...helvete Känns inte riktigt som att det är värt att söka AJB och FBJ bara för att det är "tuffare" utbildningar. Ändå står jag mellan valet av en teoretisk utbildning och praktisk, dock så verkar inte UndAss va precis det jag tänkt mig utan är mer datorer och mindre lampa i ansiktet-förhör. Luftvärnsplutonbefäl kan ju vara nått också... Blir nog ändå Amfibieunderhållsbefäl som föstahandsval Quote
Hedin Posted June 6, 2009 Report Posted June 6, 2009 ...Ändå står jag mellan valet av en teoretisk utbildning och praktisk [...] Luftvärnsplutonbefäl kan ju vara nått också... Mycket bra val, både på Lv6 och något av pansarregementena. LvPB blandar både mycket teori och praktik, framförallt om du väljer tjänsten på ett pansarförband. Quote
Dasher Posted June 6, 2009 Report Posted June 6, 2009 Jag skickade iväg ett mail häromdagen till Pliktverket med lite frågor om olika tjänster, däribland Tolk. Jag fick som svar; Det är även oklart om tolkutbildningen för värnpliktiga kommer att genomföras. (urklippt ur mailet) Är det någon som har insikt i om det stämmer, att tolkutb. kanske inte kommer att genomföras? (Jag var inte säker på om det passade här eller om jag borde ha lagt det i TolkS, men jag tyckte att det passade bättre här.) Quote
Suncat Posted June 6, 2009 Report Posted June 6, 2009 Jag skickade iväg ett mail häromdagen till Pliktverket med lite frågor om olika tjänster, däribland Tolk. Jag fick som svar; Det är även oklart om tolkutbildningen för värnpliktiga kommer att genomföras. (urklippt ur mailet) Är det någon som har insikt i om det stämmer, att tolkutb. kanske inte kommer att genomföras? (Jag var inte säker på om det passade här eller om jag borde ha lagt det i TolkS, men jag tyckte att det passade bättre här.) När jag mönstrade var det en som fick chansen att välja tolk. dock är det väll extramönstring på det? han hade iallafall valt det. Så valbart är det väll.. men om det ska genomföras vet jag inte. Quote
Gölen Posted June 10, 2009 Report Posted June 10, 2009 Drar på mönstring imorgon. Är sjukt taggad!!! ... ville bara säga det Quote
Suncat Posted June 10, 2009 Report Posted June 10, 2009 Drar på mönstring imorgon.Är sjukt taggad!!! ... ville bara säga det Lycka till! Quote
linush Posted June 10, 2009 Report Posted June 10, 2009 Drar på mönstring imorgon.Är sjukt taggad!!! ... ville bara säga det Lycka till. Quote
Gölen Posted June 12, 2009 Report Posted June 12, 2009 Nyss hemkommen: Testresultat: 7 Kondition: 7 Styrka: 6 Befälslämplighet: 5 Plikttjänstförmåga: 5 Hörsel: A Syn: C Sammanvägd tjänstbarhet: A Första val: GA946 - Insatssoldat på P4 i Skövde. Andra val: GA947 - Insatssoldat/Förare på P4 i Skövde. Tredje val: NF801 - Elmekaniker på Hkpflj i Linköping. Har jag någon chans att komma in på någon av dessa? Quote
Recommended Posts