Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Fyller på med lite info;

Jag hade turen idag att få prata med en kunnig person som är involverad i rekryteringen till Hemvärnets Gsun.

Enligt honom kommer det inte skilja så jätte mycket mellan GSU HV och Rekrytutbildningen i "vanliga" försvaret, Gsu som Gsu.

Man skall också ha ungefär lika stor chans att fortsätta inom det militära var man än väljer att genomföra sin grundutbildning.

Sen ska man också komma ihåg att både Försvarsmakten och Hemvärnet är självklart endast interesserade av att rekrytera soldater som på något sätt vill fortsätta inom försvaret. Tiden där man tog sin militära värnpliktsutbildning som ett kul äventyr och en bra grund till det civila arbetslivet är förbi.

:banghead:

Edited by Janjävlar
  • Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Fyller på med lite info;

Jag hade turen idag att få prata med en kunnig person som är involverad i rekryteringen till Hemvärnets Gsun.

Enligt honom kommer det inte skilja så jätte mycket mellan GSU HV och Rekrytutbildningen i "vanliga" försvaret, Gsu som Gsu.

Man skall också ha ungefär lika stor chans att fortsätta inom det militära var man än väljer att genomföra sin grundutbildning.

Sen ska man också komma ihåg att både Försvarsmakten och Hemvärnet är självklart endast interesserade av att rekrytera soldater som på något sätt vill fortsätta inom försvaret. Tiden där man tog sin militära värnpliktsutbildning som ett kul äventyr och en bra grund till det civila arbetslivet är förbi.

:baskerPa:

Men å andra sidan är det inte helt säkert att man får fortsätta med exakt den tjänst man vill. Kan tänka mig att det fortfarande kommer vara hög konkurrens på skytte, spaning, amfibie, jägare osv.

Posted

Saxat från SVD

"1.De värnpliktiga som påbörjat grundutbildning före 1 juli 2010 kommer att få fullgöra den på frivillig grund. Så många som möjligt bör fullgöra grundutbildningen.

2. De som före reformens ikraftträdande skrivits in för värnpliktsutbildning, men som inte påbörjat utbildningen före 1 juli nästa år, kommer istället att erbjudas att genomföra motsvarande utbildning på frivillig grund.

3. Den som före reformens ikraftträdande skrivits in för värnpliktsutbildning, men som inte den 1 januari 2011 har påbörjat utbildningen, kommer att erbjudas en tre månader lång frivillig militär grundutbildning. Efter den erbjuds soldaterna en längre soldatbefattningsutbildning med sikte på stående och kontrakterade förband. Därmed är övergången till rekrytering på frivillig grund fullgjord.

Alla totalförsvarspliktiga kommer att informeras om reformen och vilka alternativ för militär grundutbildning och tjänstgöring som Försvarsmakten erbjuder."

Nu känns det hela mycket bättre om jag fattat det rätt.

Posted

Inte för att vara vresig, men känns det bättre för att det står i SVD? Borde kännas sämre i jämförelse med att man faktiskt kunnat läsa det x antal månader i Ett användbart försvar?

Posted
Inte för att vara vresig, men känns det bättre för att det står i SVD? Borde kännas sämre i jämförelse med att man faktiskt kunnat läsa det x antal månader i Ett användbart försvar?

Men orden eller texten kommer från Sten Tolgfors,försvarsminister. Om du läste längst ner.

Och jag hoppar inte av lycka än..

Man kan inte känna sig säker förens man får inrycknings beskedet, Och det visste jag om innan jag ens fick min inskrivning. Mycket kan hända.

Posted

Hade du endast läst inledningen av Ett användbart försvar så skulle du veta att Sten Tolgfors (och Maud Olofsson) är det som har skrivit under. M a o är det de som har "skrivit/gjort" den. Men det är ju tydligen på tok för svårt att göra.

Du verkar skatta de få orden av Tolgfors ganska högt, men 118 sidor eller vad det nu var i Ett användbart försvar är inte alls intressanta? Man kan öppna och söka efter det man vill veta bara, så svårt är det inte.

Posted

Det som är intressant i ovanstående artikel för oss bör vara följande:

"2. De som före reformens ikraftträdande skrivits in för värnpliktsutbildning, men som inte påbörjat utbildningen före 1 juli nästa år, kommer istället att erbjudas att genomföra motsvarande utbildning på frivillig grund.

3. Den som före reformens ikraftträdande skrivits in för värnpliktsutbildning, men som inte den 1 januari 2011 har påbörjat utbildningen, kommer att erbjudas en tre månader lång frivillig militär grundutbildning. Efter den erbjuds soldaterna en längre soldatbefattningsutbildning med sikte på stående och kontrakterade förband. Därmed är övergången till rekrytering på frivillig grund fullgjord."

När jag läser första stycket tycker jag det verkar som att de som fått sina inskrivningsbeslut i år kommer att få genomföra motsvarande värnplikt fast på frivillig grund, eller?

Posted
Hade du endast läst inledningen av Ett användbart försvar så skulle du veta att Sten Tolgfors (och Maud Olofsson) är det som har skrivit under. M a o är det de som har "skrivit/gjort" den. Men det är ju tydligen på tok för svårt att göra.

Du verkar skatta de få orden av Tolgfors ganska högt, men 118 sidor eller vad det nu var i Ett användbart försvar är inte alls intressanta? Man kan öppna och söka efter det man vill veta bara, så svårt är det inte.

Har Pdf filen på datorn, Dock bara kunnat skummat igenom innehållsförteckning , då jag jobbat och haft mycket för mig på sistone.

Skolan börjar imorgon, ska se om jag få ro att läsa den då(efter skolan alltså).

Jag skattar ingenting högt av de politikerna gör i sina uttalanden, då jag vet att de är "veliga".

Ha en fortsatt trevlig vecka.

Posted (edited)
Det som är intressant i ovanstående artikel för oss bör vara följande:

"2. De som före reformens ikraftträdande skrivits in för värnpliktsutbildning, men som inte påbörjat utbildningen före 1 juli nästa år, kommer istället att erbjudas att genomföra motsvarande utbildning på frivillig grund.

3. Den som före reformens ikraftträdande skrivits in för värnpliktsutbildning, men som inte den 1 januari 2011 har påbörjat utbildningen, kommer att erbjudas en tre månader lång frivillig militär grundutbildning. Efter den erbjuds soldaterna en längre soldatbefattningsutbildning med sikte på stående och kontrakterade förband. Därmed är övergången till rekrytering på frivillig grund fullgjord."

När jag läser första stycket tycker jag det verkar som att de som fått sina inskrivningsbeslut i år kommer att få genomföra motsvarande värnplikt fast på frivillig grund, eller?

Det skulle isf inte gälla alla, det finns en del som har skrivits in för inryck efter 1 jan 2011 ur vår årskull. Däribland inryckande till AJB och AMF1. Min undran är vad den "längre soldatbefattningsutbildningen" skulle bestå av - blir det bara en utbildning liknande "tredje terminen" för förberedande inför int. insatser eller en utbildning liknande vanlig värnpliktsutbildning med befattningar typ MP, AmfSkytte, Jägare mfl...? Behovet av dessa soldater kommer ju fortfarande finnas kvar (eller?).

Edit: sitter pa ett amerikanskt tangentbord... ctrl+c och ctrl+v med åäö ar inte det lattaste

Edited by Halldén
Posted (edited)

Det borde väl vara väldigt likt dagens system? Först gör man GSU, i första fas, sen utbildas man mer specifikt inom det område man skall verka, så att man kan allt vad ens befattning innebär. Efter det, om jag får gissa, så antar att man tar anställning/skriver kontrakt och då kmr alla större samarbetsövningar, bataljonsövningar och sådant, som skulle kunna motsvara sista halvan/tredjedelen av värnplikten och förberedelser för att tjänstgöra utomlands i insats.

Som sagt så är ändringarna inte så himla stora. I guess.

Edited by Machmutt
Posted
Det borde väl vara väldigt likt dagens system? Först gör man GSU, i första fas, sen utbildas man mer specifikt inom det område man skall verka, så att man kan allt vad ens befattning innebär. Efter det, om jag får gissa, så antar att man tar anställning/skriver kontrakt och då kmr alla större samarbetsövningar, bataljonsövningar och sådant, som skulle kunna motsvara sista halvan/tredjedelen av värnplikten och förberedelser för att tjänstgöra utomlands i insats.

Tror också på din teori där. De största ändringarna kommer att ske på rekryteringsfronten.

Posted

Tror också på din teori där. De största ändringarna kommer att ske på rekryteringsfronten.

Det är fel.

Först GSU/FSS motsv (Rekrytutbildning) i 3 månader. Därefter är det upp till den enskilde och FM om de vill ha varandra och kontrakt skrivs. Först efter detta utbildas soldaten mot sin befattning, ingår i förband och samövar m.m.

• 2 weeks later...
Posted

Fick ett brev om inryck idag. P4, januari 2011 som insatssoldat. Dock jävligt o-kul att brevet inte har någon betydelse över huvud taget... :/

Posted
Fick ett brev om inryck idag. P4, januari 2011 som insatssoldat. Dock jävligt o-kul att brevet inte har någon betydelse över huvud taget... :/

Inte i dagsläget, men om hotet ändras så kommer även pliktlagen att återinföras.

Posted

Fick likt Gölen mitt inskrivningsbeslut idag:

FC700 Jägarplutonsbefäl på AJB med inryck mars 2011

Kommer ringa pliktverket imorrn och ta reda på vad det är som egentligen gäller. Vad är det för mening med att skicka ut inskrivningsbeslut på befattningar med inryck efter jan 2011 om de ändå inte kommer gälla? Har man inte hunnit stoppa pressarna eller ligger läget snarare så att dessa också kommer bli erbjudna motsvarande utbildning på frivillig basis? (likt de som rycker in innan jan 2011)

Posted
Fick likt Gölen mitt inskrivningsbeslut idag:

FC700 Jägarplutonsbefäl på AJB med inryck mars 2011

Kommer ringa pliktverket imorrn och ta reda på vad det är som egentligen gäller. Vad är det för mening med att skicka ut inskrivningsbeslut på befattningar med inryck efter jan 2011 om de ändå inte kommer gälla? Har man inte hunnit stoppa pressarna eller ligger läget snarare så att dessa också kommer bli erbjudna motsvarande utbildning på frivillig basis? (likt de som rycker in innan jan 2011)

Halldén, jag är mycket intresserad av svaret du kommer att få av Pliktverket. Kan du skriva ett inlägg sen om vad de sa?

Är i exakt samma situation som du är.

Posted

Blev runtkopplad i 9½ min utav växeln till döda lurar, alla hade väl säkert gått för dagen enligt hon i växeln (ringde kl 14:56 och dom hade telefontid till 16).

Gör nytt försök på måndag igen...

Posted
....... Läs tråden och ni skall finna era svar.
2. De som före reformens ikraftträdande skrivits in för värnpliktsutbildning, men som inte påbörjat utbildningen före 1 juli nästa år, kommer istället att erbjudas att genomföra motsvarande utbildning på frivillig grund.

Nej.

Det jag vill ha svar på är detta:

Samtliga mönstrande kommer att bli inskrivna i utbildningsreserven har det varit sagt - så har det inte blivit. Det kan jag förstå för de som har fått inryckningsdatum INNAN jan 2011 då de kommer att bli erbjudna att utföra samma utbildning fast på frivillig grund (se ovan).

Dock så förstår jag inte varför man har skickat inskrivningsbeslut till de som har fått planerat inryckningsdatum EFTER jan 2011 då, vad jag har förstått, vi inte alls kommer att bli erbjudna samma utbildning som det står på vårat beslut varför det beslutet blir helt onödigt.

Rimligtvis så skulle vi inte ha fått något inskrivningsbeslut alls om det inte är så att Pliktverket har någon baktanke med det hela - såsom att vi kommer få samma erbjudande som de som fått inryckningsdatum innan jan 2011 (alltså att utföra samma utbildning fast på frivillig grund) eller så kanske det är (som jag sagt tidigare) ett rent misstag med att man inte har hunnit stoppa pressarna.

Posted
Inte i dagsläget, men om hotet ändras så kommer även pliktlagen att återinföras.

Så du hoppas på det bästa då eller? :ph34r::)

Rimligtvis så skulle vi inte ha fått något inskrivningsbeslut alls om det inte är så att Pliktverket har någon baktanke med det hela - såsom att vi kommer få samma erbjudande som de som fått inryckningsdatum innan jan 2011 (alltså att utföra samma utbildning fast på frivillig grund) eller så kanske det är (som jag sagt tidigare) ett rent misstag med att man inte har hunnit stoppa pressarna.

Bra att du lyfter fram detta, skall bli mycket intressant och få ett svar.

Kan tänka mig att det kändes rätt surt när du fick inskrivningsbeskedet till AJB helt i onödan...

Posted

Som jag tidigare skrivit i tråden så är det min tur att mönstra imorgon. Jag ska ta reda på så mycket jag kan.

Posted (edited)
Som jag tidigare skrivit i tråden så är det min tur att mönstra imorgon. Jag ska ta reda på så mycket jag kan.

Ja det är bra om vi får klarhet i om det blir nått inryck för oss eller om vi får söka in senare :)

Justfan, glömde säga lycka till :)

Edited by Kolind
Posted

Så var jag färdig, tyckte det gick hyffsat bra.

Styrka: 9

Arbetsförmåga: 6

Syn: Perfekt

Hörsel: Perfekt

Inskrivning: 4

Pliktjänstförmåga: 5

Sammanvägd tjänstbarhet: B. Stridande befattning i anfallsförband.

Och så till infon. Den enda infon jag kunde få tag i var att de som mönstrar just nu fram till juli nästa år hamnar i utbildningsreserven om man är lämplig för tjänstgöring. Under tiden kunde man göra en intresseanmälan på RekryC, som redan varit på tapeten här i tråden, och min mönstringsförrättare chansade på att man skulle få information om soldatutbildningen (Som det kommer heta) i början av 2010 så man vet vad man ansöker till. Pliktverket svävar fortfarande i ovisshet men det är dock inte deras fel, utan det är FM som bestämmer hur utbildningen kommer se ut.

Posted
Så var jag färdig, tyckte det gick hyffsat bra.

Styrka: 9

Arbetsförmåga: 6

Syn: Perfekt

Hörsel: Perfekt

Inskrivning: 4

Pliktjänstförmåga: 5

Sammanvägd tjänstbarhet: B. Stridande befattning i anfallsförband.

Och så till infon. Den enda infon jag kunde få tag i var att de som mönstrar just nu fram till juli nästa år hamnar i utbildningsreserven om man är lämplig för tjänstgöring. Under tiden kunde man göra en intresseanmälan på RekryC, som redan varit på tapeten här i tråden, och min mönstringsförrättare chansade på att man skulle få information om soldatutbildningen (Som det kommer heta) i början av 2010 så man vet vad man ansöker till. Pliktverket svävar fortfarande i ovisshet men det är dock inte deras fel, utan det är FM som bestämmer hur utbildningen kommer se ut.

Grattis till de bra resultaten.

Tack för infon, Då slipper man kolla brevlådan hela tiden =)=)

Posted (edited)

Härligthärligt, då kan jag passa på att ta upp det som jag precis fick höra av Pliktverket:

Man har gjort precis som föregående år gällande inskrivningsförfarandet - några har blivit inskrivna och andra har hamnat i utbildningsreserven. Detta har FM begärt att Pliktverket ska göra för att man ska kunna se vilka som anses lämpliga. De personer som har fått sin inskrivning, oberoende när dom skulle ha haft inryck, kommer att få ett brev från Pliktverket inom bara någon/några veckor där deras inskrivning kommer rivas upp och man placeras i utbildningsreserven.

Försvarsmakten kommer senare iår, troligtvis framåt årsskiftet/jan 2010, att kontakta dessa personer med information angående det nya systemet och erbjuda de som ansågs lämpliga att ansöka till den nya utbildningen.

Från Pliktverkets sida är man oerhört frustrerade på Försvarsmakten som inte har gått ut med någon information alls och inte heller lämnat några uppgifter hur det nya systemet ska se ut, vilka som ska utbildas, vad man ska utbilda och när man ska utbilda.

Så för alla er som fått inskrivning - vi har, som Master H såväl uttryckt det, verkligen "vunnit på lotto dagen innan jorden går under"

Mönstringsförrättaren som jag talade med uttryckte dock hela tiden att det är lugna puckar för oss - vi kommer att bli erbjudna tjänstgöring på ett eller annat sätt ändå.

Edited by Halldén
Posted
Under tiden kunde man göra en intresseanmälan på RekryC, som redan varit på tapeten här i tråden, och min mönstringsförrättare chansade på att man skulle få information om soldatutbildningen (Som det kommer heta) i början av 2010 så man vet vad man ansöker till. Pliktverket svävar fortfarande i ovisshet men det är dock inte deras fel, utan det är FM som bestämmer hur utbildningen kommer se ut.

Försvarsmakten kommer senare iår, troligtvis framåt årsskiftet/jan 2010, att kontakta dessa personer med information angående det nya systemet och erbjuda de som ansågs lämpliga att ansöka till den nya utbildningen.

Från Pliktverkets sida är man oerhört frustrerade på Försvarsmakten som inte har gått ut med någon information alls och inte heller lämnat några uppgifter hur det nya systemet ska se ut, vilka som ska utbildas, vad man ska utbilda och när man ska utbilda.

Lite information om ovanstående.

Jag var nere i Gbg under Airshowen för någon vecka sedan och tog tillfället i akt att prata med en officer från RekryC.

Enligt honom är försvarsmakten redo att dra igång det nya systemet. Det som sätter käppar i hjulet är citat "Mamma och pappa" dvs riksdagen. Försvarsmakten kan självklart inte agera utan riksdag och regeringens tillåtelse. Riktigt vad det är som skall röstas igenom fick jag inte klart för mig, inte heller när denna röstomgång är planerad.

Anledningen till att Pliktverket får lite information är pga deras planerade avveckling. Det verkar inte som att Pliktverket kommer vara involverad i det nya systemet?

Så om man ska kritisera någon för att det går segt skall vi nog rikta in oss på våra högre makter, Riksdag och Regering.

:unsure: