Halldén Posted November 24, 2009 Report Posted November 24, 2009 Alla killar som mönstrar till och med den 30 juni 2010 skriver Pliktverket in i utbildningsreserven om de uppfyller kraven för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Alla tjejer som antagningsprövar från den 25 september 2009 till och med den 30 juni 2010 får en preliminär befattning om de uppfyller kraven för att tjänstgöra i Försvarsmakten. Lumpen.nu Till alla tjejer som ev. kikar in här. Quote
Janjävlar Posted November 25, 2009 Report Posted November 25, 2009 Nu blir jag väll antagligen sågad men jag kan tycka att det är väldigt orättvist att tjejer har förtur i rekryteringen. Särskilt i dessa tider då alla killar får kämpa hårt för att ens komma nära en inskrivning... Quote
ltdex351 Posted November 25, 2009 Report Posted November 25, 2009 (edited) Jag är personligen mot all form av kvotering. Börjar bli så trött på att man alltid måste dra linjer mellan människor. Visst kan olika kulturer/kön/bakgrunder/osv. ha olika kvalitéer som utmärker dem men standardavvikelsen tenderar att va långt större än någon median inom en grupp i dessa sammanhang. När lär man sig? Edit: text fix Edited November 25, 2009 by ltdex351 Quote
Kolind Posted November 26, 2009 Author Report Posted November 26, 2009 (edited) Jag tänker inte ens klaga, det är fan bara att vänja sig... Edited November 26, 2009 by Kolind Quote
Danii Posted November 26, 2009 Report Posted November 26, 2009 Det är allt annat än bra. Ska man hålla på och kvotera in kvinnor så kommer det aldrig att bli någon jämlikhet i det här landet. Jag har personligen inga som helst problem att jobba med kvinnor, det blir oftast en bättre stämning, men det ska f*n vara där av på grund av att dem kan göra ett bra jobb. Som tex brandman, där man inte orkar rädda någon från ett brinnande hus, det är väl ett standard exempel men ett sådant yrke och liknande är styrka viktigt, både för en själv, ens kolleger och den man ska försöka hjälpa. Stå på er tjejer, jag vet det finns många av er som klarar det. Men för att ni har styrkan, intelligensen och viljan, inte bara för att ni är tjejer... Quote
DaRaven Posted November 26, 2009 Report Posted November 26, 2009 Det här har diskuterats till leda i andra trådar, så vi håller det borta från just den här tråden. Vill ni diskutera det kan ni leta på någon av de andra trådarna. -------------------- REGLER Quote
Halldén Posted November 28, 2009 Report Posted November 28, 2009 ÄNTLIGEN! Det vi har väntat på, Försvarsmaktens info om det nya utbildningssystemet: Grundläggande militär utbildning Övergången till frivillighet I det senare står det att läsa om redan inskrivna personer: Vad gäller för mig som skulle påbörja värnpliktsutbildning efter den 1 juli 2010? Svar: Försvarsmakten kommer under våren 2010 att erbjuda dig möjlighet att påbörja och fullfölja din tänkta utbildning på frivillig väg. Inte helt komplett information men ändå något... Ett tips, in och ändra er profil på Rekryteringskontoret - det har kommit in lite nya alternativ. Quote
Jabbe Posted November 29, 2009 Report Posted November 29, 2009 @Hallden Känns att det börjar röra på sig angående det nya systemet hoppas man får reda på det hyfsat snart ifall man får en tjänst så man kan lägga upp träning så man är fit for fight Quote
linush Posted November 29, 2009 Report Posted November 29, 2009 Intressant. Såg på den andra länken längst ner att om man ska bli officer så får man söka till AspU. Jag tolkar det som att man kommer använda sig av den för att producera officerare istället för GMU+KMU. Quote
Janjävlar Posted November 29, 2009 Report Posted November 29, 2009 Roligt! Då kanske det är dags att byta namn på denna tråd till GMU 2010? Quote
Sköld Posted November 29, 2009 Report Posted November 29, 2009 Tack Halldén! Är det någon som fö. vet ifall det kommer att finnas någon utbildning som startar vid sommaren eller fram till september? Är sugen på att göra lumpen men börjar och slutar utbildningen vid januari missar man tyvärr alldeles för mycket tid vid högskolan. Quote
Janjävlar Posted November 30, 2009 Report Posted November 30, 2009 Är det någon som fö. vet ifall det kommer att finnas någon utbildning som startar vid sommaren eller fram till september? Japp! GSU-Hv på olika platser i landet. Quote
Gölen Posted November 30, 2009 Report Posted November 30, 2009 Vad gäller för mig som skulle påbörja värnpliktsutbildning efter den 1 juli 2010?Svar: Försvarsmakten kommer under våren 2010 att erbjuda dig möjlighet att påbörja och fullfölja din tänkta utbildning på frivillig väg. Så då gäller mina 327 dagar ändå? Jag är så lycklig! Quote
Suncat Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Tjena. Min klasskamrat var och mönstrade för ett par dagar sedan. Han blev skickad till Göteborg och han lyckades bra på tester osv. Men han fick en lapp där det stod att han skulle vara i Stockholm, var kommer jag inte ihåg, nu i helgen, Så min fråga är, vad finns i Stockholm? någon slags extramönstring? Han hade tydligen ingen aning om vad han valde för befattningar, då han tog det som han blev rekommenderad. Tack på förhand. Quote
Kolind Posted December 2, 2009 Author Report Posted December 2, 2009 (edited) Okej vad är det här? Varför får vissa söka befattningar medan vissa inte får? Detta är ju med all säkerhet en kille också eftersom han skriver ''han'' Tjejer är jag med på varför de får tjänster. Kanske inte varför men att de gör det. Edited December 2, 2009 by Kolind Quote
Suncat Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Okej vad är det här? Varför får vissa söka befattningar medan vissa inte får? Uttryckte mig lite luddigt kanske, Han "sökte" befattningar, men han skrevs in i utbildningsreserven. Men efter alla tester och så, fick han en lapp där det stod att han skulle infinna sig i Stockholm. Quote
linush Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Så det stod enbart "Du skall infinna dig i Stockholm" på lappen? Beskriv gärna lite mer detaljerat vad det stod på den. Quote
Suncat Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Tyvärr kan jag inte skriva mer detaljerat, då jag inte vet själv. Och han verkade lika konfunderad själv. Quote
LKR Posted December 2, 2009 Report Posted December 2, 2009 Du kanske kan be din kamrat att läsa vad det står på lappen och återkomma? Quote
Kolind Posted December 3, 2009 Author Report Posted December 3, 2009 Okej vad är det här? Varför får vissa söka befattningar medan vissa inte får? Uttryckte mig lite luddigt kanske, Han "sökte" befattningar, men han skrevs in i utbildningsreserven. Men efter alla tester och så, fick han en lapp där det stod att han skulle infinna sig i Stockholm. Men fortfarande tycker jag det är konstigt att han kunde söka. För min del var det bara utbildningsreserven direkt. Som sagt så hade det varit bra om han kan skriva lite mer detaljerat om vad där står Quote
Jabbe Posted December 3, 2009 Report Posted December 3, 2009 När jag mönstrade fick man göra en intresseanmälan och jag valde då kustjägare(även om jag tror att jag sållas ut). Sen skulle en kompis ringa dit eftersom han hade inte fått välja ngn tjänst som intresse på mönstring och dom sa att det enbart var för jägartjänster. Quote
Halldén Posted December 3, 2009 Report Posted December 3, 2009 Jag vet iaf en sak som kan va till intresse: Jag besökte idag SACO-mässan och hann vid tillfället ta mig till Försvarsmaktens monter och kolla upp vad som skulle hända med mig med anledningen av det nya systemet och mitt inryck i mars 2011. Enligt officeraren på plats så (möjligen att formuleringen "med all förmodan" kom in här) skulle man köra de båda utbildningarna parallellt. Alltså - de personer som har hunnit bli inskrivna enligt det gamla värnpliktsystemet kommer under en "övergångsperiod" att få rycka in som planerat och få slutföra sin utbildning samtidigt som man kommer påbörja rekrytering och utbildning enligt det nya systemet. Mer information skulle komma i brev från pliktverket nu i vår (kan tänkas att brevet kan dröja ända fram till juni). Så för er 91:or som sitter hemma med ett inskrivningsbeslut i näven: korka försiktigt upp pommacen, det kan tänkas att vi har tur... () Quote
Moberg Posted December 3, 2009 Report Posted December 3, 2009 Mönstrar nu på tisdag så det skulle vara bra att veta vad som gäller, nu verkar det vara lite hursomhelst. Men men, ska bli intressant att snacka med mönstringsförrättaren. Dock vore det ju värsta mardrömmen om han skulle veta lika lite som vi gör... Quote
Jabbe Posted December 4, 2009 Report Posted December 4, 2009 Men det kan väl inte vara så många som kan ha fått en inskrivning,dom slutade väl med det vid juni/juli eller? Det borde väl vara svårt att fylla alla befattningar i så fall tänkte jag. med största chans vet dom lika lite som oss tror jag... Quote
Master H Posted December 4, 2009 Report Posted December 4, 2009 Jag vet iaf en sak som kan va till intresse: Jag besökte idag SACO-mässan och hann vid tillfället ta mig till Försvarsmaktens monter och kolla upp vad som skulle hända med mig med anledningen av det nya systemet och mitt inryck i mars 2011. Enligt officeraren på plats så (möjligen att formuleringen "med all förmodan" kom in här) skulle man köra de båda utbildningarna parallellt. Alltså - de personer som har hunnit bli inskrivna enligt det gamla värnpliktsystemet kommer under en "övergångsperiod" att få rycka in som planerat och få slutföra sin utbildning samtidigt som man kommer påbörja rekrytering och utbildning enligt det nya systemet. Mer information skulle komma i brev från pliktverket nu i vår (kan tänkas att brevet kan dröja ända fram till juni). Så för er 91:or som sitter hemma med ett inskrivningsbeslut i näven: korka försiktigt upp pommacen, det kan tänkas att vi har tur... () SKÅL! FÖRBANNAT vad [starkt, positivt adjektivt] att höra! Det firas med ett rejält träningspass ikväll. Hoppas att saker och ting kommer att ske så att både du och jag lyckas erhålla den gröna baskern inom sinom tid (även om själva märket och nyansen kommer att skilja sig åt). Snacka om motivationshöjare! Men som innan får man vara beredd på att saker inte går som man vill. Tills vidare är det bara att hålla huvudet kallt och mangla på med träningen. Quote
Machmutt Posted December 4, 2009 Report Posted December 4, 2009 Varför skulle de göra så för, när de kan enkelt erbjuda de inskrivna att söka anställning istället? wtf. Är du helt säker att han inte menade att de som ryckte in för juli 2010 ska få göra klart sin utbildning parallellt med de som hinner rycka in som blivande anställda? Det står ju trots allt bokstavligen Över Allt att det är så det ska ske... De som rycker in före juli får göra klart sin utbildning om de vill, samtidigt som de inför nya systemet... och resten som blivit inskrivna men inte ryckt in före juli får erbjudande om att få förtur/motsv. till den kommande utb. Quote
Janjävlar Posted December 4, 2009 Report Posted December 4, 2009 Jag vet iaf en sak som kan va till intresse: Jag besökte idag SACO-mässan och hann vid tillfället ta mig till Försvarsmaktens monter Var också där idag och gjorde desamma. Fick dock känslan av att jag var mer påläst än informatörerna... Quote
Halldén Posted December 4, 2009 Report Posted December 4, 2009 (edited) Varför skulle de göra så för, när de kan enkelt erbjuda de inskrivna att söka anställning istället? wtf.Är du helt säker att han inte menade att de som ryckte in för juli 2010 ska få göra klart sin utbildning parallellt med de som hinner rycka in som blivande anställda? Det står ju trots allt bokstavligen Över Allt att det är så det ska ske... De som rycker in före juli får göra klart sin utbildning om de vill, samtidigt som de inför nya systemet... och resten som blivit inskrivna men inte ryckt in före juli får erbjudande om att få förtur/motsv. till den kommande utb. Grejen är den att man inte kommer börja med den nya utbildningen för det nya systemet förrns i början av 2011. Efter juli 2010 kommer man att börja ta in ansökningar samt anordna GSU-hemvärn runtom i landet, inte GMU. Från 2011 planeras "Grundläggande militär utbildning", GMU, att införas. http://www.mil.se/sv/Rekrytering/Grundlagg...tar-utbildning/ Det som du sen nämner i slutet har varit den teorin jag har gått och trott på hela tiden men efter det senaste beskedet så vette de f... @Master H Instämmer i den skålen med en bägare julmust ;) Edit: tillägg Edited December 4, 2009 by Halldén Quote
Recommended Posts