RU01 Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 (edited) Som en ringa "återbetalning" till lokala Hv-föreningen för att vi får låna deras lokal utan kostnad hade vi tänkt att med 4-5 man hjälpa till under julskyltning för att dels verka "fler" och dels tom kanske kunna rekrytera lite folk. Godkänt av BC/KC/KC men kravet är att jag sätter ihop ett PM! Det blir inget tjusigare än ovan nämda antal soldater i stridsutr (inga vapen!) som ska gå runt och dra till sig uppmäksamhet genom att vara snygga, relativt unga och tillika med modern utrustning. Riskfaktorer, prata käkarna ur led och ev bränna sig på grötfatet. Idéer? Tackar på förhand! (Om Blågul så bedömmer får svaren gärna helst skickas via PM) Edited November 10, 2008 by CP2 Quote
major disaster Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Som en ringa "återbetalning" till lokala Hv-föreningen för att vi får låna deras lokal utan kostnad hade vi tänkt att med 4-5 man hjälpa till under julskyltning för att dels verka "fler" och dels tom kanske kunna rekrytera lite folk. Godkänt av BC/KC/KC men kravet är att jag sätter ihop ett PM! Det blir inget tjusigare än ovan nämda antal soldater i stridsutr (inga vapen!) som ska gå runt och dra till sig uppmäksamhet genom att vara snygga, relativt unga och tillika med modern utrustning. Riskfaktorer, prata käkarna ur led och ev bränna sig på grötfatet. Idéer? Tackar på förhand! (Om Blågul så bedömmer får svaren gärna helst skickas via PM) Tja - föregivande av allmän ställning om de bär komplett uniform (kragspeglar, gradbeteckning, motsvarande) kommer ganska snabbt upp i mitt juridiskt förmörkade sinne. BrB 17 kap 15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft. Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792). Quote
RU01 Posted November 10, 2008 Author Report Posted November 10, 2008 Som en ringa "återbetalning" till lokala Hv-föreningen för att vi får låna deras lokal utan kostnad hade vi tänkt att med 4-5 man hjälpa till under julskyltning för att dels verka "fler" och dels tom kanske kunna rekrytera lite folk. Godkänt av BC/KC/KC men kravet är att jag sätter ihop ett PM! Det blir inget tjusigare än ovan nämda antal soldater i stridsutr (inga vapen!) som ska gå runt och dra till sig uppmäksamhet genom att vara snygga, relativt unga och tillika med modern utrustning. Riskfaktorer, prata käkarna ur led och ev bränna sig på grötfatet. Idéer? Tackar på förhand! (Om Blågul så bedömmer får svaren gärna helst skickas via PM) Tja - föregivande av allmän ställning om de bär komplett uniform (kragspeglar, gradbeteckning, motsvarande) kommer ganska snabbt upp i mitt juridiskt förmörkade sinne. BrB 17 kap 15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft. Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792). Jag tror du har missuppfattat det hela ganska rejält. Ovanstående arrangemang är godkänt från Bataljonschef via Kompanichef och plutonchef ner till mig. Varför skulle vi då göra oss skyldiga till brott? Det är ju ett officiellt arrangerat tillfälle i syfte att rekrytera? Quote
tinhead Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Det jag reagerar direkt på är "inga vapen". Men jag tror inte diskussionen ang vapenbärande vid rekrytering för din fråga frammåt. Så den får debbatteras någonannan stans. Har ni några hundförare, sjukvårdare, fmck dra med dom.. Alltid poppis att barnen får klappa hunden.. Sjukvårdare kan dessutom hjälpa vid eventuella brännsår från kastrullkanten ;) En häftig hojj lockar många att fråga.. Är det kallt ute, ordna lite värme åt folk som går omkring..Öppen eld, kamin, kaffe, varm saft. Ordna flygblad så ni kan snabbt dela ut information till dom ni möter så att dom kan ta hem bladet. Obs! det ska inte vara en A4 med massor av text. Litet för fickan bra info och sätt att hitta mer info samt anmäla sig. Erbjud intresserade att ni kan ringa upp dom senare i lugn och ro. Ni kan säkerligen göra mycket, tänk över vilket område ni har, tid till förfogande, och främst vad skulle ni uppskatta så att ni stannar nån minut och surrar med "er" istället för att gå runt och titta på "julskyltning". Quote
23:e komp. Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Tja - föregivande av allmän ställning om de bär komplett uniform (kragspeglar, gradbeteckning, motsvarande) kommer ganska snabbt upp i mitt juridiskt förmörkade sinne. Det är ju sanktionerat uppifrån. Bör handla om behörigt agerande av den enskilde. Det handlar dessutom inte om myndighetsutövning, eller något som medför men för det allmänna. Snarare tvärt om. Det tråkiga är att man måste använda statister för att visa militär närvaro. Intresset i förbandet tycks vara lägre än Gloca........ Quote
major disaster Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Tanken är alltså att civila utan militär utbildning och kunskap skall företräda Hv/FM, eller är personalen som skall användas tillhörande Hemvärnet eller annan av Försvarsmaktens organisation? Om inte, hur kan man utrusta obehörig personal med uniform? Jag misstänker att någon ansvarig inte har hela bilden klar för sig. Du säger att Bataljonchef godkänt detta. Vet utbildningsgruppen om det hela? Om HV-ungdom inte får bära kragspeglar, mm tillhörande Hv/FM kan inte heller ickemilitär personal bära uniform (med kragspeglar/gradbeteckning) på allmän plats. Obehörig som bär uniform: http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildnings...-Olaga-intrang/ Tanken på att vara fler synliga är ju bra, men att låna in civila (ungdomar?) som får låna uniform verkar inte helt genomtänkt. Quote
RU01 Posted November 10, 2008 Author Report Posted November 10, 2008 Tja - föregivande av allmän ställning om de bär komplett uniform (kragspeglar, gradbeteckning, motsvarande) kommer ganska snabbt upp i mitt juridiskt förmörkade sinne. Det är ju sanktionerat uppifrån. Bör handla om behörigt agerande av den enskilde. Det handlar dessutom inte om myndighetsutövning, eller något som medför men för det allmänna. Snarare tvärt om. Det tråkiga är att man måste använda statister för att visa militär närvaro. Intresset i förbandet tycks vara lägre än Gloca........ De som kommer att medverka är soldater ur den IP jag tillhör. Det verkar som jag uttryckt mig luddigt, ej fråga om statister. Vapen; tja, tror det uppfattas som negativt att ha med dem på en julskyltning men jag kan ha fel. Jag tror bekymmerna att ha med dem överväger nyttan. Röda Kors etc är redan vidtalade; frågan var dock vad jag ska skriva i ett PM som berör endast Insatsdelarna av arrangemanget då detta är ett kkrav ifrån mina chefer. Quote
major disaster Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Som en ringa "återbetalning" till lokala Hv-föreningen för att vi får låna deras lokal utan kostnad hade vi tänkt att med 4-5 man hjälpa till under julskyltning för att dels verka "fler" och dels tom kanske kunna rekrytera lite folk. Godkänt av BC/KC/KC men kravet är att jag sätter ihop ett PM! Det blir inget tjusigare än ovan nämda antal soldater i stridsutr (inga vapen!) som ska gå runt och dra till sig uppmäksamhet genom att vara snygga, relativt unga och tillika med modern utrustning. Riskfaktorer, prata käkarna ur led och ev bränna sig på grötfatet. Idéer? Tackar på förhand! (Om Blågul så bedömmer får svaren gärna helst skickas via PM) Av ditt första meddelande framgår inte att ni tillhör Hv (som IP då faktiskt gör). Du ger mer ett intryck av "vi och dem", som gör att jag tolkat det som att du tillhör en lokal (civil) förening som fått låna hemvärnsgården. Hade du sagt detta i ditt initiala meddelande så hade hela denna diskussion kunnat undvikas. Nåväl. Lycka till med julskyltningen och lukta försiktigt på glöggen. Quote
Psk-jevel Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Det är klart att ni skall hjälpa till och visa upp Ert förband vid arrangemang av den här typen. Gör det bara proffsigt, sammanställ kanske regler för vilken utrustning som skall bäras etc? (Osnyggt om en kommer i basker och nästa i hjälm..soft hat är för övrigt att föredra!) Lika självklart tycker jag det är att ni INTE skall bära vapen, vad skulle det tjäna till i sådana här sammanhang? Du får nog utveckla vad du menar med ditt PM.. Det finns säkerligen gruppchefer här med en go förkortning för att rapportera inför en planerad insats, utgå från en sådan? Förbandets uppgift, grupperingsplats, underhåll osv.. Sammanställ kanske talking points, så att ni kan ge en samlad och koncis bild av Er verksamhet. Quote
RU01 Posted November 11, 2008 Author Report Posted November 11, 2008 Jag har fått den info jag behöver; tråden må för mitt vidkommande kunna stängas och låsas. Quote
Fk Satan Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Jag har fått den info jag behöver; tråden må för mitt vidkommande kunna stängas och låsas. Men det inträffar inte. Kan finnas fler där ute som kan ha frågor runt uppvisningar eller rekryteringsverksamhet. Fk Satan Blågul Quote
23:e komp. Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Jag har fått den info jag behöver; tråden må för mitt vidkommande kunna stängas och låsas. Men det inträffar inte. Kan finnas fler där ute som kan ha frågor runt uppvisningar eller rekryteringsverksamhet. Fk Satan Blågul Yes.....jag har en fråga. Julen är i västerländsk kristen kultur en tid av försoning och eftertanke. Det är i hög grad barnens högtid. Är det lämpligt att försöka rekrytera soldater under julen? Ger det en bild av en FM som respekterar den s.k. julefriden? Soldater, beväpnade eller inte, blandat med jultomtar och annat......vart går folks tankar? Förtjänar folket att slippa påminnas om krig och elände under julmånaden? Jag tycker det är ett känsligt ämne just under julmånaden. Vad tycker ni.....spelar det någon roll vilka tillfällen vi väljer att visa upp FM? Seriöst nu! Quote
Psk-jevel Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Jag anser att man bör åtskilja mellan organisationer som Hemvärnet och sådana som Utlandsstyrkan. Att rekrytera människor för insatser som det finns politiskt delade meningar om kan nog upplevas som uppretande. Å andra sidan så bevisades det ju under en NBG-övning att uniformer och bandvagnar inte alltid uppskattas av allmänheten, i det här fallet rapporterades det om människor som flytt undan krig till Sverige som tog mycket illa vid sig vid en övning i deras bostadsområde. Samtidigt är den folkliga förankringen viktig, men fokus ska då inte vara på krig, häftig utrustning och stora vapen utan på samhällsnyttan. Berätta om brandsläckningen, lottor, FMCK osv. Därför anser jag att det är bättre att gå runt i soft hat och bjuda på ärtsoppa och pannkakor (eller vad man vill) än att gå runt krigsmålade i full utrustning. Quote
RU01 Posted November 11, 2008 Author Report Posted November 11, 2008 För att få folk intresserade måste man få genom budskapet att det är prioriterad verksamhet med duglig utrustning. Dock ska av hänsyn till jul etc inte medföras några vapen alls. Militär närvaro vid just julskyltnigen går på vår ort åtskilliga år bakåt i tiden så folk är väl vana vid detta inslag. Syns vi inte finns vi inte. Quote
23:e komp. Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 För att få folk intresserade måste man få genom budskapet att det är prioriterad verksamhet med duglig utrustning. Dock ska av hänsyn till jul etc inte medföras några vapen alls. Militär närvaro vid just julskyltnigen går på vår ort åtskilliga år bakåt i tiden så folk är väl vana vid detta inslag. Syns vi inte finns vi inte. Jag tycker ämnet är nog så viktigt att diskutera. Att folk är vana är kanske ingen garanti. Stämningar, uppfattning och värderingar skiftar med tiden. Det som var okej igår behöver inte vara det idag. Jag tycker Psk-jevel pekar på något viktigt.....att välja framtoning mht situation. Det finns ändå något som gör att det känns lite fel att blanda jultomtar med soldater. Därmed inte sagt att jag förkastar dem som gör något för att bättra på rekryteringen bara för att de gör det på en julskyltning. Initiativet är berömvärt. Quote
RU01 Posted November 11, 2008 Author Report Posted November 11, 2008 Så; när SKULLE det passa bättre då? Quote
23:e komp. Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Så; när SKULLE det passa bättre då? Hahahaha.......ja Du. Om man som jag tycker det känns lite avigt att blanda tomtar och soldater så finns det ju 11 andra månader att välja. Och notera, jag säger inte att någon gör fel. Vill bara ta upp saken till diskussion och höra vad som tycks. Jag ändrar kanske uppfattning själv om jag får höra något bra argument eller synpunkt. Quote
John Wayne Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Julskyltningen är väll ett bra tillfälle, man når mycket folk och dom har i regel inte så bråttom. När vi gjorde en liknande kampanj så var en soldat stridsutr, ej vapen, en annan promenadfin i basker, en i snödräkt, osv. Bara för att visa upp lite olika delar, satte upp ett sjukvårdställt som är lätt att gå in i. Färdiga lappar med kortfattad info delades ut, ett block låg framme där man fick anteckna namn o tel. nr, bättre att ta kontakt med dom än tvärtom, inte säkert att dom kommer sig för att ringa. Hör med er utbildningsgrupp om rekryteringsmtrl och "reklam" , pennor , reflexer mm. Anordna gärna en tävling med HV-priser, gärna nån form av udda gissningstävling. Det kan bli en sak folk snackar om och då kommer HV på tal. Quote
II63 Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 För att få folk intresserade måste man få genom budskapet att det är prioriterad verksamhet med duglig utrustning. Dock ska av hänsyn till jul etc inte medföras några vapen alls. Militär närvaro vid just julskyltnigen går på vår ort åtskilliga år bakåt i tiden så folk är väl vana vid detta inslag. Syns vi inte finns vi inte. @CP2 Fyll en stooor burk med tomhylsor och lotta ut en lite "finare" giwe awaye brukar vara ett uppskattat inslag för att komma in på HV på ett naturligt sätt som samtalsämne. Finns stressade småbarnsmammor i närheten så försök "avlasta" mammorna genom att bjuda barnen på pepparkakor, (Filip Morris sa ju -fånga dem unga så har du dem hela livet) det är också ett bra sätt att få kontakt. är barnen nöjda så ökar chansen att få ett namn till att intervjua alt informera om FM i stort vilket inte ska föraktas. Tror att det kommer att finnas en större acceptans gentemot FM nu än tidigare, har iaf. jag märkt. II63 Quote
23:e komp. Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Julskyltningen är väll ett bra tillfälle, man når mycket folk och dom har i regel inte så bråttom. När vi gjorde en liknande kampanj så var en soldat stridsutr, ej vapen, en annan promenadfin i basker, en i snödräkt, osv. Bara för att visa upp lite olika delar, satte upp ett sjukvårdställt som är lätt att gå in i. Färdiga lappar med kortfattad info delades ut, ett block låg framme där man fick anteckna namn o tel. nr, bättre att ta kontakt med dom än tvärtom, inte säkert att dom kommer sig för att ringa. Hör med er utbildningsgrupp om rekryteringsmtrl och "reklam" , pennor , reflexer mm. Anordna gärna en tävling med HV-priser, gärna nån form av udda gissningstävling. Det kan bli en sak folk snackar om och då kommer HV på tal. Det där med inte så bråttom tar jag med en nypa salt. Hur gick det då, fick ni några namn och nummer då? Självklart är det bra med publicitet, och Hemvärnet har absolut inget att skämmas för. Är det fler här på forumet som brukar rekrytera på julskyltningen? Ger det något, och vad tycker folk? Quote
Fk Satan Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 en viktig tanke är att göra en kommunikationsplan. Vilka frågor kan ni tänkas få av allmänheten, vad ska ni svara på dessa frågor? Träffas en kväll och gå igenom sådant. Quote
Viper_FE Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 bara för att slå ett slag för ett ok för julskyltning + rekrytering... Här nere i söder har vi på en lokal julmarknad oftast HV Koket som gör julgröt och div måltider, sedan ett "stånd" med blanketter/lappar med kort info om HV och dess vht. Enligt min mening är detta helt ok skulle ej se någon anledning till varför inte? soldater är väl soldater även på julen? Quote
23:e komp. Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 bara för att slå ett slag för ett ok för julskyltning + rekrytering... Här nere i söder har vi på en lokal julmarknad oftast HV Koket som gör julgröt och div måltider, sedan ett "stånd" med blanketter/lappar med kort info om HV och dess vht. Enligt min mening är detta helt ok skulle ej se någon anledning till varför inte? soldater är väl soldater även på julen? I ditt exempel så är framtoning lite speciell. Man har kok, fixar gröt eller glögg etc. Det är en motvikt till att enbart ställa upp stridsmunderade soldater bland tomtarna. Verkar ju bra. Quote
John Wayne Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 23:e komp: jo då, 5 namn varav 2 st har gått introduktionsutb. och varit med i ca ett år. 2 st har flyttat och en gick med i räddningstjänsten. Inte så dåligt på en ort med ca 800 invånare. Tyvärr tror jag att vi har sugit upp dom som var kvar, vi kommer att självdö när det inte finns någon att rekrytera. Men men den dagen den sorgen, just nu så kör vi så det ryker med en kommande KFÖ-vecka till våren. Quote
Sir Vival Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 och hur är regelverket kring att Hv serverar gröt, ä-soppa, motsv? Quote
RU01 Posted November 12, 2008 Author Report Posted November 12, 2008 och hur är regelverket kring att Hv serverar gröt, ä-soppa, motsv? Regelverket är strikt på den punkten. Alltså är det Hemvärnsföreningen som säljer gröten rent civilt då detta inte är något själva förbandet har lov att ägna sig åt. Same, same but different. Quote
Sir Vival Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 och hur är regelverket kring att Hv serverar gröt, ä-soppa, motsv? Regelverket är strikt på den punkten. Alltså är det Hemvärnsföreningen som säljer gröten rent civilt då detta inte är något själva förbandet har lov att ägna sig åt. Same, same but different. Får militär mtrl, typ kokkärra, användas i sammanhanget, om nu Hv-förening står för kostnader avs. förbrukningsmateriel? Quote
RU01 Posted November 12, 2008 Author Report Posted November 12, 2008 och hur är regelverket kring att Hv serverar gröt, ä-soppa, motsv? Regelverket är strikt på den punkten. Alltså är det Hemvärnsföreningen som säljer gröten rent civilt då detta inte är något själva förbandet har lov att ägna sig åt. Same, same but different. Får militär mtrl, typ kokkärra, användas i sammanhanget, om nu Hv-förening står för kostnader avs. förbrukningsmateriel? Detta kan jag inte svara på. Jag har dock högsta förtroende för de representanter ur Hemvärnsföreningen som håller i detta och ser till att det sköts på ett på alla sätt korrekt sätt. Quote
larsev Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 och hur är regelverket kring att Hv serverar gröt, ä-soppa, motsv? Regelverket är strikt på den punkten. Alltså är det Hemvärnsföreningen som säljer gröten rent civilt då detta inte är något själva förbandet har lov att ägna sig åt. Same, same but different. Får militär mtrl, typ kokkärra, användas i sammanhanget, om nu Hv-förening står för kostnader avs. förbrukningsmateriel? Ja, under förutsättning att personalen har utbildning på materielen samt ingår i någon kokgrupp.All personal som hanterar livsmedel skall vara testade för salmonella. Bäst är dock att förankra verksamheten med utbildningsgruppen. Quote
Recommended Posts