Knekt Posted November 9, 2008 Report Posted November 9, 2008 Mp3 hos sr.se I slutet av Andra Världskriget presenterades ett nytt vapen för omvärlden; atombomben. Det skulle ändra förutsättningarna för framtida krig men också vara en av hörnstenarna i den efterföljande kapprustningen mellan Amerika och dåvarande Sovjetunionen. Förskräckta inför hotet om ett framtida kärnvapenkrig börjar mindre stater att utveckla och forska kring kärnvapen, och Sverige är inget undantag. Men forskningen måste hållas hemlig, så hemlig att de inblandade inte ens själva har hela bilden klar för sig. Men Sveriges intresse av att skaffa sig egna kärnvapen kommer i slutändan leda fram till något ännu mera känsligt, åtminstonde mot bakgrund av Sveriges strävan efter alliansfrihet och neutralitet. Men det skulle ta 50 år efter det att bomberna över Hiroshima och Nagasaki fällts, innan Sverige var moget för sanningen. Den här dokumentären är riktigt bra! Quote
MtrlC Posted November 11, 2008 Report Posted November 11, 2008 Den här dokumentären är riktigt bra! De flesta dokumentärerna är riktigt bra, ett annat exempel är tex den om Bofors-Indien affären Quote
sportdykare Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Jo den är väldigt bra. Alla som läser detta rekomenderas att ladda hem dokumentären (det går fort) och lyssna på den! Quote
martinator Posted December 8, 2008 Report Posted December 8, 2008 Det finns en riktigt bra bok i ämnet. Wilhelm Agrell Svenska förintelsevapen Förlag: Historiska Media Antal sidor: 431 ISBN :978-91-89442-49-8 Utgiven: 2002 Quote
losec Posted December 10, 2008 Report Posted December 10, 2008 Det finns en riktigt bra bok i ämnet. Wilhelm Agrell Svenska förintelsevapen Förlag: Historiska Media Antal sidor: 431 ISBN :978-91-89442-49-8 Utgiven: 2002 Nja, riktigt bra tycker jag den inte var. Välskriven och, med vad jag förstår, bra källor och hänvisningar. Men samtidigt lite väl överseriös för att den ska vara skön att läsa. Och nej, jag inte korkad och har inte svårt för läsförståelse. Tycker bara bokens språk dödar mycket av läsvärdheten. Quote
rydins Posted February 18, 2009 Report Posted February 18, 2009 Nja, riktigt bra tycker jag den inte var. Välskriven och, med vad jag förstår, bra källor och hänvisningar. Men samtidigt lite väl överseriös för att den ska vara skön att läsa. Och nej, jag inte korkad och har inte svårt för läsförståelse. Tycker bara bokens språk dödar mycket av läsvärdheten. Den är fruktansvärt torr i tonen. Även om ämnet är ytterst intressant. Quote
bushman Posted February 19, 2009 Report Posted February 19, 2009 svt´s regionala program "västnytt" hade för några år sen en repotage-serie kallad "den västsvenska atombomben" det visade sig att en hel del av dåvarande regerings planer, gick ut på att de svenska atombomberna skulle produceras på skilda platser i västsverige. uranet bröts i ranstad i skaraborg. upparbetningsanläggning för att anrika skulle ligga på bokenäset utanför uddevalla. och tester utfördes till viss del på foa´s anläggning i karlsborg. dock var dessa utan kärnladdning utan var tester med bandkanon, och i viss mån flygfällning av "testbomber" från lansen och draken. det sistnämda gjordes även mot öar i Vänern utanför såtenäs. tänk nu på att vi talar om 50-talet, då flygvapnet i stort sett gjorde vad f-n de ville. Quote
magnus242 Posted February 19, 2009 Report Posted February 19, 2009 upparbetningsanläggning för att anrika skulle ligga på bokenäset utanför uddevalla. Vaför skulle man placera upparbetningen i Uddevalla när reaktorna i Marviken och Ågesta var tänkta att producera plutonium till laddningarna. Känns som lite bökigt att transportera utbränt kärnbränsle tvärs över landet stup i kvarten. Quote
bushman Posted February 20, 2009 Report Posted February 20, 2009 upparbetningsanläggning för att anrika skulle ligga på bokenäset utanför uddevalla. Vaför skulle man placera upparbetningen i Uddevalla när reaktorna i Marviken och Ågesta var tänkta att producera plutonium till laddningarna. Känns som lite bökigt att transportera utbränt kärnbränsle tvärs över landet stup i kvarten. även en gåta för mig. finns säkert svar i agrells bok. de uppgifter jag har är enbart från västnytts sändningar. men vissa saker ang platser på västkusten, och dess syfte är rätt diffusa. fö är marviken ett rätt intressant ställe. i min konspiratoriska värld så gissar jag på att de som bestämde på den tiden, inte ville ha saker som var ohälsosamma direkt in på husknuten, om något skulle gå fel. Quote
A2Keltainen Posted January 23, 2010 Report Posted January 23, 2010 Ytterligare litteraturtips inom ämnet: De nya malmfälten. Det svenska uranet och inledningen till efterkrigstidens neutralitetspolitik. Gunnar Skogmar 1997 Quote
Recommended Posts