Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja.

Såg ett klipp på youtube för ett tag sen där danska soldater går in i en by som talibanerna övergett efter strid.

Hur som helst så hittar danskarna tomma heroinampuller.

Är det vanligt förekomande att talibankrigare knarkar ner sig? trodde dom tog ställning mot narkotikan, med undantag för handeln som är deras primära inkomstkälla.

Någon som vet?

Posted

Det finns säkerligen de som missbrukar i både danska svenska och amerikanska (osv) armén också. Så det behöver ju inte vara något utbrett eller reglementerat av talibanerna bara för att ett fåtal gör det.

Posted
Är det vanligt förekomande att talibankrigare knarkar ner sig? trodde dom tog ställning mot narkotikan, med undantag för handeln som är deras primära inkomstkälla.

Någon som vet?

Svårt att spekulera i men det kan ju vara så att talibanfästet även fungerat som knarkfabrik.

Posted

Det finns ju ett antal exempel på att droger används av paramilitära och miliser för att få upp stridsviljan. Dessa exempel är barnsoldater världen över och utav Baluba-stammen.

Guest Triggerpuller
Posted
Tja.

Såg ett klipp på youtube för ett tag sen där danska soldater går in i en by som talibanerna övergett efter strid.

Hur som helst så hittar danskarna tomma heroinampuller.

Någon som vet?

Ja, det ar i allra hogsta grad vanligt forekommande. Uppenbarligen sa kravs en boost m.h.a dylika medel manga ganger for att tordas tjaffsa med "korsfararna".

Posted

Frågan handlar väl lite om vem som är taliban och hur mycket personen är taliban. Talibanerna i sig ser inte snällt på användandet av droger. Men många "talibaner" är bara lite taliban på helgen då de är sura på OEF/ISAF/västvärlden. Många är snarare banditer som tjänar (tillfälligt?) på att vara allierade med TB, men som av väst(media) ses som renodlade TB. Allt enligt bästa "Afghan Game".

Så bara för att man via media hör taliban så behöver det inte vara deras "elittrupper".

Posted
Sen torde ju inte heroin vara det bästa att Knarka igång stridsviljan på iofs. :alien:

Jag tänkte på det själv, motståndarna borde vara glada om det finns heroinister bland Talibanerna. Eller kör man Tuppjucken som boost?

J.K Nilsson

Posted

I både Pakistan och Afghanistan har heroinmissbruket exploderat under senare tid. Källa på detta är en brittisk dokumentär om det afghanska heroinet.

Med det vill jag ha sagt att det kanske inte var lede fi, utan andra som pundat på. Eller "lede fi" under lite lugn och ro. Annars säger jag som J.K. Nilsson - är motståndaren stenad på opiater så kan man nog känna sig mycket säkrare...

Guest Triggerpuller
Posted
Frågan handlar väl lite om vem som är taliban och hur mycket personen är taliban. Talibanerna i sig ser inte snällt på användandet av droger. Men många "talibaner" är bara lite taliban på helgen då de är sura på OEF/ISAF/västvärlden. Många är snarare banditer som tjänar (tillfälligt?) på att vara allierade med TB, men som av väst(media) ses som renodlade TB. Allt enligt bästa "Afghan Game".

Så bara för att man via media hör taliban så behöver det inte vara deras "elittrupper".

Talibanerna som rorelse har ju inte manga skrupler nar det galler att fora sitt Jihad. Knark ar dar en accepterad del for vissa syften liksom att uttnyttja utvecklingsstorda och barn som sjalvmordsbombare t ex.

Posted

Talibanerna som rorelse har ju inte manga skrupler nar det galler att fora sitt Jihad. Knark ar dar en accepterad del for vissa syften liksom att uttnyttja utvecklingsstorda och barn som sjalvmordsbombare t ex.

Källa på det? Du låter lite väl indoktrinerad av den amerikanska propagandan tycker jag.

Posted

Ja juste källa på det, utvecklingsstörda och barn som självmordsbombare har ju säkerligen hänt, men är det utbrett? knappast.

Jag vill inte heller riktigt tro på att många "talibaner" pundar på innan en strid, dessa milismänniskor är säkerligen inte dumma och förstår även dom att Knark=under en strid= dåligt.

Posted
Jag vill inte heller riktigt tro på att många "talibaner" pundar på innan en strid, dessa milismänniskor är säkerligen inte dumma och förstår även dom att Knark=under en strid= dåligt.

Finns väl en hel del olika talibaner?

Den riktige talibanen och muslimen skulle väl antagligen inte röra droger mer än kanske sälja skiten till andra "otrogna".

Den "falske" är någon som tagit sig dit för att kriga för något heligt eller för pengar eller dylikt där den muslimska läran inte är så mycket mer ett sätt att skylla på nått annat.

Och säkert en massa varianter av dessa 2?

Posted

@Kanna & Chassi

Som jag skrev tidigare. Många av de som kallas för TB i västvärlden är allt annat än "riktiga" TB. Kan t ex lokala krigsherrar med mindre god mental status som för tillfället tjänar på att alliera sig med TB. Lägg till att Afghanistan som land är stort med delar som nästan är på stenåldern vad det gäller teknologi/levnadssätt etc.

Folk kan därför ha väldigt lite koll på vad som är bra och dåligt när man ska gå ut i strid. Titta t ex på de dokumentärer där man får se hur den afghanska armén strider. Dessa herrar har militär utb, men endå passar de på att röka på i första bästa stridspaus.

Posted
@Kanna & Chassi

Som jag skrev tidigare. Många av de som kallas för TB i västvärlden är allt annat än "riktiga" TB. Kan t ex lokala krigsherrar med mindre god mental status som för tillfället tjänar på att alliera sig med TB. Lägg till att Afghanistan som land är stort med delar som nästan är på stenåldern vad det gäller teknologi/levnadssätt etc.

Folk kan därför ha väldigt lite koll på vad som är bra och dåligt när man ska gå ut i strid. Titta t ex på de dokumentärer där man får se hur den afghanska armén strider. Dessa herrar har militär utb, men endå passar de på att röka på i första bästa stridspaus.

Lite pgra det som jag skriver Taliban inom citationstecken.

njae, tror du värkligen att de som går ut med Ak47 och pepprar danskar och amerikanare är stenåldersmänniskor.

Jag kan ibland tycka( inget riktat mot dig Losec) man har för lätt att dömma talibaner och rebeller överlag pgra deras nivå på teknik.

Posted
Lite pgra det som jag skriver Taliban inom citationstecken.

njae, tror du värkligen att de som går ut med Ak47 och pepprar danskar och amerikanare är stenåldersmänniskor.

Jag kan ibland tycka( inget riktat mot dig Losec) man har för lätt att dömma talibaner och rebeller överlag pgra deras nivå på teknik.

Lever alla på stenåldersnivå? Nej, men Afghanistan är som sagt ett stort land med etniskt och ekonomiskt vitt skilda världar. Talibanerna är ingen homogen grupp. Därför finns brett spektrum av personligheter representerade där. Personligen tycker jag man snarare "dömer TB för lätt" ifall man tror det är en homogen och strukturerad organisation som jobbar mot ett gemensamt uppsatt mål.

Posted
Personligen tycker jag man snarare "dömer TB för lätt" ifall man tror det är en homogen och strukturerad organisation som jobbar mot ett gemensamt uppsatt mål.

Var det inte det jag skrev ungefär.

Posted
men endå passar de på att röka på i första bästa stridspaus.

Något som du hittar bland västerländska och österländska soldater också..

För att inte nämna soldater ifrån norr som i första bästa stridspaus stoppar in snus under läppen som sedan får vara kvar.

Posted

@Chassi

Jag förstod ovanstående som man inte skulle döma "TB och rebeller" som stenåldersmänniskor pga. deras tekniknivå. Dvs. att man inte ska ha en lätt nedvärderande syn på dem. Men jag antar att vi då har en någorlunda lika syn på TB?

@dxl

Nja, är du säker på det? Du tänker inte på att röka? När jag skriver "röka på" syftar jag på rökverk som innehåller THC. Effekten av THC och din stridsduglighet påverkas med all säkerhet många gånger mer av THC än av nikotin. Finns säkert soldater från väst som berusar sig med hasch/marijuana, men i AOR är det nog ganska ovanligt idag. Framför allt i en stridspaus.

Snusning anser jag inte jämförbart med THC.

• 3 weeks later...
Guest Triggerpuller
Posted
Källa på det? Du låter lite väl indoktrinerad av den amerikanska propagandan tycker jag.

Och du låter väldigt indoktrinerad av okunniga, obstinata och partiska svenska medier.

Källorna är amerikanska, brittiska, australiska, nederländska och danska soldater som har förstahandsupplevt hur talibanerna opererar.

• 5 weeks later...
Posted (edited)

Låter märkligt/intressant med "heroinampuller" vilket jag då antar är färdiga ampuller med flytande heroin?Är detta fabrikstillverkade glasampuller motsv de som vanlig injicerbar medicin levereras i? Lever i föreställningen att det absolut vanligaste är att man eldar på pulvret under tex en sked för att få heroinet flytande innan man injicerar det.. Men eftersom det finns gott om "piratfabriker" i Asien som framställer både det ena och andra så är det väl inte helt omöjligt.

Har ingen direkt uppfattning om att intravenöst heroinmissbruk skulle vara vanligt förekommande bland vanliga Afghaner.Cannabisrökning är nog betydligt mer vanligt. Några uttalade "talibaner" såg vi aldrig röken av i vårt AOR så deras missbruksvanor kan jag inte bedöma men som någon skrev, att strida påtänd på Heroin är nog ingen framgångsfaktor det kan nog de flesta som sett en påtänd Heroinmissbrukare här i Sverige dra slutsatsen av.

Däremot är det är inte alls ovanligt att man ser kanyler och tomma medicinförpackningar liggandes och skräpa på "gator" och i diken i byarna i Afghanistan. Som de som varit där kanske sett så finns det sk apotek i stor omfattning. Folk tenderar att "självmedicinera" en hel del då uppfattningen att om man bara tar medicin så löser sig allt (slutsatser jag dragit genom att prata dels med lokalbefolkning och våra lokaltolkar),antagligen ett resultat av att kvalificerad sjukvård är en bristvara men reklam och framgångsrika nasare av medikamenter finns det gott om . På ett ställe där vi var rätt så mycket låg det ett apotek där det i direkt anslutning låg gamla kanyler och andra attiraljer slängda runt omkring i massor.Folk verkade ha köpt medicin och direkt injicerat motsv. på plats. För övrigt mittemot en polisstation.. Såg dock inga tecken på att det skulle rört sig om heroin utan snarare "vanliga" mediciner, typ antibiotika.

Edited by Boozysmurf
Posted
Låter märkligt/intressant med "heroinampuller" vilket jag då antar är färdiga ampuller med flytande heroin?Är detta fabrikstillverkade glasampuller motsv de som vanlig injicerbar medicin levereras i?

Pulver kan också förpackas i en ampull och heroin har förekommit portionsförpackat i den formen. Om det var sådana de såg i filmen vet jag däremot inte då jag inte har sett den.

Posted (edited)
Låter märkligt/intressant med "heroinampuller" vilket jag då antar är färdiga ampuller med flytande heroin?Är detta fabrikstillverkade glasampuller motsv de som vanlig injicerbar medicin levereras i?

Pulver kan också förpackas i en ampull och heroin har förekommit portionsförpackat i den formen. Om det var sådana de såg i filmen vet jag däremot inte då jag inte har sett den.

Ja, finns ju en hel del vanlig medicin som levereras så, att man späder ut det med tex saltlösning innan injicering. Så det verkar rimligt. Vidhåller dock att det inte lär vara bästa drogen att kriga på direkt,men är man beroende lär ju inte det stoppa..

@grisbasse , tack för länken, intressant.. Dock,ska man vara kritisk så bara för att den danska soldaten säger att det är en Heroinampull behöver det ju inte vara det, refererar till mitt tidigare inlägg ang medicin mm som ligger och skräpar. Nu framgår det ju inte om de analyserat det och vilken drogkunskap som de danskar som funnit det där besitter heller.. Finns ju viss vinst i att få motståndare att framstå som "sämre" människor, både gentemot folket på hemmafronten samt inför de egna soldaterna..

Edited by Boozysmurf
Posted

Ja, finns ju en hel del vanlig medicin som levereras så, att man späder ut det med tex saltlösning innan injicering. Så det verkar rimligt. Vidhåller dock att det inte lär vara bästa drogen att kriga på direkt,men är man beroende lär ju inte det stoppa..

@grisbasse , tack för länken, intressant.. Dock,ska man vara kritisk så bara för att den danska soldaten säger att det är en Heroinampull behöver det ju inte vara det, refererar till mitt tidigare inlägg ang medicin mm som ligger och skräpar. Nu framgår det ju inte om de analyserat det och vilken drogkunskap som de danskar som funnit det där besitter heller.. Finns ju viss vinst i att få motståndare att framstå som "sämre" människor, både gentemot folket på hemmafronten samt inför de egna soldaterna..

absolut skall man vara kritisk. men jag får intrycket av att det tillhör vanligheterna.

Paul Hollender gjorde en dokumentär om afghanistan, där det bl.a. sägs att det ligger utslagna missbrukare på kabuls gator.

Det pratades även om heroin under min egna tjänstegöring, dock då brunt heroin (rökheroin?)

Posted (edited)
absolut skall man vara kritisk. men jag får intrycket av att det tillhör vanligheterna.

Paul Hollender gjorde en dokumentär om afghanistan, där det bl.a. sägs att det ligger utslagna missbrukare på kabuls gator.

Det pratades även om heroin under min egna tjänstegöring, dock då brunt heroin (rökheroin?)

Ja social misär och missbruk går ju hand i hand så det är nog säkert vanligt iaf i större städer dit flyktingar och andra söker sig till kåkstäder motsv.Har ingen direkt uppfattning hur det ser ut inne i MeS eftersom vi enbart brukade köra igenom där. Men i mindre byar i bergen så är ju den sociala kontrollen, liksom i mindre orter i tex Sverige, betydligt större.. Byborna kanske inte blir så glada på X om han ligger påtänd bakom en sten medan han vaktar deras gemensamma getter..

Men som sagt, mina intryck bygger ju på en begränsad del av Afghanistan och då främst relativt isolerade byar och samhällen så det finns säkert flera som har en bättre bild av drogproblematiken bland Afghanerna än jag har. Och privatlivet sköts ju bakom höga murar så där kan nog mkt skumt försigå.

Edited by Boozysmurf
  • 2 weeks later...
Posted

The Fields of Flanders - red opium poppies everywhere

http://www.greatwar.co.uk/poems/inflanders.htm

Opium krigen kan man söka på som upptakt för det

Pain is Pain

- och det sägs att han som skrev The Fields of Flanders var krigsläkare, och då får de röda vallmo-opium fältblommorna ett mycket mycket djupare innebörd. Vita kors i ändlösa långa fält, var och en med en smärtstillande röd opium blomma på.

Opiat röktes av de civila britterna, i USA osv, nu har vi kodein och morfin inom sjukvården, och metadon som sista utväg för smärtlindring av skadade, hellre än morfin, och Temgesic, som är flytande och som ges i små plastsprutor utan nål i ml och bara behöver läggas i munslemhinnan och inte ens sväljas. Den kan endast fås inom sjukhusen, eller då Tramadol som finns i tablettform på Apoteket.

Heroin är i samma, och allt blir underbart, all smärta försvinner och man blir helt lugn så man somnar. I värsta fall blir man som Tomas Di Leva och skall springa runt och krama alla för allt är så underbart och man bara LOVE them.

Kodein, Temgesic osv av dessa har dock en biverkansak för många - alla tål dem inte utan spyr som bara den av dem. Och så skall de inte ges till de med komprimerad andning.

Så, troligast, heroin för att sitta helt avtrubbad av allt som pågår runt en, eller för att man har fått skador som man måste fortsätta med ändå.

Amfetamin däremot bl a, långverkans, är vad som används för soldater som skall funka utan mat, vatten, sömn och allt och kunna fortsätta slåss, och det var många amerikanska soldater skickade till Vietnam, som amerikanerna matade med det, och jag har bott i USA och då även träffat Vietnam-veteraner jag tror vi inte längre kan kalla människor. Nej, inga Rambos, men grovt narkotikamissbrukare och som kan dra runt på gatorna och bli helt galna för om man bara säger Hej.

Även de som kommer hem nu.

Adjö

• 2 weeks later...
Posted

Både i Irak och Afghanistan är det vanligt med droger bland de stridande terroristerna.

Man bör tänka på att 92% av världens heroin tillverkning kommer från just Afghanistans opium fält.

Fick också förklarat för mig hur man tex kan få en familjefar till o bli självmordsbombare på en helg..böner? relion?..

Förutom förstås uppenbara saker som hämnd för dödade familje medlemmar osv..finns det en sak till.

De berättade för mig om hur man får en person till att ta till bomb som hjälpmedel o hur man får dem o vilja trycka på knappen..

ett ex var att låsa in personen i ett palats, droga honom och där han får bli ompysslad av nakna, sexiga oskulder..(jo det är ju det som lockar i den världen)

så en helg får denne person njuta droger, och sex o sen tar de ifrån honom allt ..

o säger så här är det i himlen jämnt...gissa om de vill dit då?..

Detta fick jag själv förklarat för mig under ett uppdrag i Irak av en Irakier själv..

Långt ifrån alla som strider i Irak är just Irakier det är Saudi Arabier, Yemmen, Syrier osv..

En dokumentär på tv4 fakta berättade amerikanska soldater de sköt automat eld från 3 håll på en man som inte slutade krypa och försökte nå sitt vapen..

senare fann man adrenalin på sprutor..

Lite info bara

A