Jump to content

PIPATTRAPP P88

Sir Vival

Recommended Posts

FWIIW tror jag att det är bladetech's övningspipa. Iallafall vet jag att den har varit aktuell som förslag.

Jag tycker det är klockrent, det är uppenbart att pistolen är "säker", det är omöjligt att kamra en patron men du kan ändå hantera/öva med pistolen. (magasinsbyten, hantering av eldavbrott etc.)

Du slipper nackdelen med blueguns, dvs att de bara är dumma klumpar utan möjlighet att byta magasin/rycka i manteln.

Övningspipa, FX samt blueguns och mycket övning med skjutning känns spontant som en optimal kombination för att uppnå en hög färdighet med din 88...

Nu gav jag inte så mycket svar på dina frågor men jag blev så glad... :camo: detta är sånt som får mig att tycka att FM är på helt rätt väg.. (kopplat till en hög personlig färdighet hos enskild soldat)

Enligt vapenansvarig hos oss kommer pipattrappen att köpas in nästa år. Det ljusnar kort sagt.

Någon som vet huruvida detta kommer innebära förändringar i regelverk kring hur glocken får medföras på (lösa) övningar osv?

/Zacke

Enligt vapenansvarig hos oss kommer pipattrappen att köpas in nästa år. Det ljusnar kort sagt.

Någon som vet huruvida detta kommer innebära förändringar i regelverk kring hur glocken får medföras på (lösa) övningar osv?

/Zacke

Med risk för att svamla för mycket var min uppfattning när detta diskuterades inför införskaffning att en av tankarna var att 88'an skulle kunna medföras på övningar med lösplugg. Jag kan dock ha missuppfittat alt. så har de buden ändrats.

Å, kolla:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37524

Blue gun finns i FM och används vid handgemängsövningar och dylikt. Eftersom det inte finns lösskjutningsmöjligheter med Pistol 88 så får inte den medföras vid lösövningar. Då måste Blue gun användas, även om den är röd till färgen.

/K

”Dock får pistol med monterad pipattrapp användas vid dubbelsidiga övningar då lös

ammunition används

”25B. PIPATTRAPP P88 – Får användas till Pistol 88, Pistol 88C samt Pistol 88C2.

Pistol med monterad pipattrapp medges för användning vid dubbelsidiga övningar då lös

ammunition används.”

Omedelbara ändringar SäkI Ehv/Pv 2008

Finns det nån som helst fundering, nånstans inom FM, eller hos nån av stödmyndigheterna, att ta fram en riktig lösskjutningsanordning mt till pistolen?

Jag har svårt att föreställa mig hur en sådan lösskjutningsanordning skulle se ut och fungera.

1) Man kan inte skruva fast något på pipan eftersom pipan är omsluten av manteln.

2) Man kan inte ha en lösskjutningsanordning som gör vapnet längre eftersom de då inte passar i hölstret.

Möjligen skulle man kunna konstruera någon form av lösskjutningspipa med tillhörande lösskjutningsmantel.

Edited by eskil

Finns det nån som helst fundering, nånstans inom FM, eller hos nån av stödmyndigheterna, att ta fram en riktig lösskjutningsanordning mt till pistolen?

Jag har svårt att föreställa mig hur en sådan lösskjutningsanordning skulle se ut och fungera.

1) Man kan inte skruva fast något på pipan eftersom pipan är omsluten av manteln.

2) Man kan inte ha en lösskjutningsanordning som gör vapnet längre eftersom de då inte passar i hölstret.

Möjligen skulle man kunna konstruera någon form av lösskjutningspipa med tillhörande lösskjutningsmantel.

De är nog endast på ammunitionssidan man kan göra något. I princip en "knallpulverammo" som åtminstone markerar att ett skott avfyrats. Tveksamt övningsvärde dock. När det gäller vapenhantering och att skaffa sig bra rutiner vid handhavandet tror jag inte att en eventuell lösskjutningsanordning är så viktig

Min fetstil

Självklart! det skulle knappast vara några som större problem med exempelvis en pipa som

1) är kamrad för att bara ta emot "8 mm blanks" (vilket gör att det inte av misstag går att avfyra skarp amm) och

2) är pluggad för att skapa gastryck nog att få fart på manteln.

Eventuellt behövs också

3) en svagare rekylfjädersats.

4) magasin med tätare avstånd mellan läpparna

Med andra ord som vilken startpistol som helst. Om man i punkt 1 kan konstruera pipan så att den på samma sätt som lösskjutningsanordningen till ex Ak4 klarar av åtminstone en skarp vådaavfyrning, så behöver man inte bry sig om punkt 3 och 4. Då räcker det med att byta pipa och köra med 9 mm blanks (av samma typ som lös 7.62 till PSG90; används ex av Norge vid lösskjutning med MP5)

Fördelarna är inte annorlunda än lösaptering av våra övriga vapen; exakt samma handhavande, känsla och ljudeffekt vid övningsstrid som skarp strid.

Ska vi göra det hela mer avancerat så går det självklart att utveckla BT-laser; antingen innuti vapnet (det finns lasersikten för Glock som byggt in i rekylfjäderstången), som skenmonterat tillbehör, eller dyl. Men då börjar det bli dyrt, och för det avstånd Pistolen används på är det kanske tveksamt om det behövs.

En nackdel med traditionella "blanks" som 8mmK eller 9 mm P.A.K är att de spottar tämligen våldsamt, då pistol används vid korta avstånd kan det ju bli obra om man skickar krut, sot och annat skubb i ansiktet/ögonen på den illasinnade motståndaren.

Givetvis skvätter det från vanliga lösskjutningsanordningar också, därav säkerhetsavstånd/skyddsglasögon. Men de korta situationerna torde? uppträda oftare med pistol, också betydligt enklare att "rikta snett" med en pistol, särskilt med lite tempo...

Kanske FX pipa?

Googlade och: http://www.simunition.com/cartridges/secur...training_en.php

Så in med FX, köp securi-blank et voila... *puff*, *puff* alla soldater kan vara med och leka.. ;)

En nackdel med traditionella "blanks" som 8mmK eller 9 mm P.A.K är att de spottar tämligen våldsamt, då pistol används vid korta avstånd kan det ju bli obra om man skickar krut, sot och annat skubb i ansiktet/ögonen på den illasinnade motståndaren.

Givetvis skvätter det från vanliga lösskjutningsanordningar också, därav säkerhetsavstånd/skyddsglasögon. Men de korta situationerna torde? uppträda oftare med pistol, också betydligt enklare att "rikta snett" med en pistol, särskilt med lite tempo...

Kanske FX pipa?

Googlade och: http://www.simunition.com/cartridges/secur...training_en.php

Så in med FX, köp securi-blank et voila... *puff*, *puff* alla soldater kan vara med och leka.. ;)

Lysande! Färdig produkt, inget jäkla egenutvecklande!

Har man övervägt att använda samma sorts lösplugg som polisen använder? Alltså en form av Gummipatroner som bara ger en smäll, men ingen projektil lämnar pipan.

Det där är inget som jag känner igen. Var har du fått det ifrån? Utveckla snälla!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Istället för att bara kika på Simunition så kan man ta en kik på dess konkurrent. UTM

Dessa kladdar inte lika mycket som Simunitions FX, och har bättre precision än dito.

Dom har dessutom en Silent Blank och en Battlefield Blank. Den tysta är när man vill visa funktionen på vapen utan behöva ha hörselskydd osv.

UTM Ammunition

Joppe postade inlägg i en annan tråd om "PIPATTRAPP P88": någon som har m-nr, sett en, har en bild, idé om när dessa kommer ut på "bred front"?

Det har redan köpts in pipatrapper förra året - dock inte så att det räcker åt alla (ännu). 2Sharp och Sir Vival har troligtvis fått dem från samma källa som kronan.

Edited by Yxa

Har man övervägt att använda samma sorts lösplugg som polisen använder? Alltså en form av Gummipatroner som bara ger en smäll, men ingen projektil lämnar pipan.

Det där är inget som jag känner igen. Var har du fått det ifrån? Utveckla snälla!

Patronen består av en hylsa och ett hölje av gummi (motsv), med en gummipatron i änden. Vid avfyrning så antänds krutet, men själva patronen spricker bara, och släpper ut krutgaserna. Alltså avfyrar man vapnet, utan att en projektil flyger iväg. Ingen lösskjutningsanordning är nödvändig.

dsc01931rd4.jpg

By munken_swe, shot with K530i at 2008-10-05

@Munken_swe

Jag förstår fortfarande inte var du har fått det ifrån.

Det där är ingen ammunition som polisen använder officiellt.

Den kan ha använts som drivpatron till tårgasvapen m/45BET, men jag är osäker just nu. Det vapnet är taget ur bruk för ett antal år sedan.

Patronen du visar består av emst sannolikt av plast.

Jag har testat dylik ammo. Lärdomen som drogs var att vapnet(pistol med skarp pipa) fungerar inte som det skall eftersom det inte finns tillräckligt med kraft att rekylera(måste finns en sorts broms för att det skall byggas upp tryck). Sen kommer det ut en farlig massa krutrester osv längst fram. Dylik patron fungerar på vapen med tex cylinderrepeterfunktion typ psg90.

@Munken_swe

Jag förstår fortfarande inte var du har fått det ifrån.

Det där är ingen ammunition som polisen använder officiellt.

Den kan ha använts som drivpatron till tårgasvapen m/45BET, men jag är osäker just nu. Det vapnet är taget ur bruk för ett antal år sedan.

Patronen du visar består av emst sannolikt av plast.

Jag har testat dylik ammo. Lärdomen som drogs var att vapnet(pistol med skarp pipa) fungerar inte som det skall eftersom det inte finns tillräckligt med kraft att rekylera(måste finns en sorts broms för att det skall byggas upp tryck). Sen kommer det ut en farlig massa krutrester osv längst fram. Dylik patron fungerar på vapen med tex cylinderrepeterfunktion typ psg90.

Jag skulle gärna vilja veta vad anskaffningen av pipattrapen till FM kommer och det ändrade reglerna i Säki (se annan plats i forumet) kommer att betyda praktiskt. Betyder det att vi som har pistol som tjänstevapen kommer att få ut pistolen till övningar i fortsättningen? Skulle var kul om någon som verkligen är insatt i frågan kan ge ett svar.

@Nifelhel

Det var intressant. Patronerna ifråga har jag nämligen hittat på polisens skjutbana i polishusets källare, och fick där bekräftat av diverse vapenfantaster att det var polisens lösam. Men uppenbarligen hade jag fel.

Och vad innebär pipattrapp egentligen? Vad gör den? Hur fungerar den?

@Nifelhel

Det var intressant. Patronerna ifråga har jag nämligen hittat på polisens skjutbana i polishusets källare, och fick där bekräftat av diverse vapenfantaster att det var polisens lösam. Men uppenbarligen hade jag fel.

Och vad innebär pipattrapp egentligen? Vad gör den? Hur fungerar den?

Fanns en bild ovan, men, hoppas detta blir tydligare:

http://www.botachtactical.com/bltrba.html

Den gör inget, det är en "död" pipa som omöjligen kan kamra någon form av ammunition. Det är också enkelt att se att pistolen är "övnings-apterad", både från sidan samt framifrån.

Betyder det att vi som har pistol som tjänstevapen kommer att få ut pistolen till övningar i fortsättningen? Skulle var kul om någon som verkligen är insatt i frågan kan ge ett svar.
Det beror helt och hållet på övningsledningen, men det finns i vart fall inte längre något hinder för att pistolen medförs vid lösövning.

Betyder det att vi som har pistol som tjänstevapen kommer att få ut pistolen till övningar i fortsättningen? Skulle var kul om någon som verkligen är insatt i frågan kan ge ett svar.
Det beror helt och hållet på övningsledningen, men det finns i vart fall inte längre något hinder för att pistolen medförs vid lösövning.

Det skulle vara bra att veta om övningsledningen med hänvisning till någon regel kan neka oss att ta med vapnet.

En kort och kanske dum fråga, men någon som vet vilken färg de pipatrapperna kommer ha? Blå tro? Eller kommer man köra med den färg de har när man köper dem (om det är en upphandling off-the-shelf) kanske?

/Zacke

Det skulle vara bra att veta om övningsledningen med hänvisning till någon regel kan neka oss att ta med vapnet.

när ni har pipattrappen kan du hänvisa till säkI

Är jag för mycket OT får The Swede skjuta mig i sank men har det inte även betydelse att det är brist på pistol 88 att stoppa pipattrappen i?

Det är övningsledaren som bestämmer, hans ord är lag.

Man kan som övningsledare besluta vad man vill så länge man håller sig inom begränsningar i reglemente och instruktion. Vill övnled av någon anledning inte ha med pistolerna så är det alltså bara att ställa in sig.

edit: SäkI ger inga rättigheter, den ger möjligheter.

Edited by Vikström

Är jag för mycket OT får The Swede skjuta mig i sank men har det inte även betydelse att det är brist på pistol 88 att stoppa pipattrappen i?

Om man nu ska ombeväpna viss personal till pistol så får man väl se till att det finns pistoler att ombeväpna dom med.

Om man nu ska ombeväpna viss personal till pistol så får man väl se till att det finns pistoler att ombeväpna dom med.

jag tror att i dagsläget har alla utbildningsgrupper fått alla pistoler till den del av personalen som skall beväpnas med detta vapen.

iaf hos livgardesgruppen har vi ingen brist överhuvudtaget.