Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena

Jag har funderat lite över usas arme. och jag har en fråga som ni säker kan besvara.

I usa mönstara man inte väll , och gör inte militärtjänst som i sverige eller?

Och är det frivilliga som söker till militären eller ??

Har dem en yrkes militär ?

Och hur många miljarder dollar om året satsar usa på sin militär?

Tack för svaren

Guest Fågel Fenix
Posted
Och är det frivilliga som söker till militären eller ??

Har dem en yrkes militär ?

Och hur många miljarder dollar om året satsar usa på sin militär?

Tack för svaren

Ja (så har jag iaf fattat det)

ja

och senaste siffran 3800 000.000.000 ca = 4000 miljarder kr! :D ganska mkt! (källa: nr 1 2003 befäl)

cirkus 100X den svenska :)

Efter 11 sep kom ett litet paket på 480 miljarder till deras försvar. en summa som i Sverige hade räckt till ca 10 årsbudgetar :D

Posted

Vill man tjänstgöra här i USA så får man söka sig dit frivilligt. Dock skall varje lämplig person av manligt kön i USA över 18 års ålder registrera sig. Detta medför att man KAN bli inkallad i händelse av generalmönstring. Så sker exempelvis om USA skulle hamna i ett desperat krigsläge, då frivilliga sökande inte räcker till.

Tidigare har detta mest skötts genom rekryteringscentra, som återfinns i de flesta städer. Dit kan man gå och få ett ton broschyrer, och även ställa direkta fråga till de som jobbar där. Dessa är i regel tjänstgörande "soldater". För närvarande kör US Navy och US Army ganska omfattande reklamkampanjer för att locka in nytt folk i det militära. US Army spelar mycket på den ganska imponerande bredden av befattningar de erbjuder. Tydligen kan man ju tjänstgöra som PR-man på ett lokalt rekryteringscentra :ph34r: US Navy använder häftiga reklamfilmer med hårdrocksmusik och text som "Accelerate your life". Jag vill minnas att en "catch phrase" är : "If somebody wrote a book about your life, who would want to read it?" samtidigt som de visar lite fräcka klipp på Navy SEALs och hangarfartygsbesättning... US Army siktar mer på "An Army of one" och "101 ways to become a soldier", i samband med sin rekryteringssite "www.goarmy.com". US Army stod även bakom utvecklingen av datorspelet "America's Army", som finns att ladda hem gratis, i rekryteringssyfte.

Vill du veta mer om tjänstgöringen i de olika vapengrenarna får jag rekommendera som följer :

army.mil

goarmy.com

navy.mil

airforce.com

USMC.mil

Guest J-Star
Posted

Inte nog med det men jänkarna har ju ochså sitt "National Guard"... ett slags stats-trupper som presidenten inte har kontroll över... UTOM då det är krig och han verkligen behöver dem.

Lite skumt det där...

/J

Posted (edited)

Så skumt är det väl ändå inte att vilja ha trupper som inte lyder direkt under den federala regeringen, tänk på att man i amerika under kolonialtiden i princip var rättslös mot de brittiska soldaterna, fanns inget förbud mot våldgästning etc. Då kan man förstå att man vill ha ngt slags skydd mot en liknande situation, jag tror det är bl a detta mna tänkt på med National Guard.

Edit: Och varför skulle presidenten behöva ha kontroll över dem förutom när de verkligen behövs? Har dock för mig att man använde både Natl Guard och reguljära trupper under det oroliga sextiotalet, för att integrera svarta och vita i skolor etc.

Edited by Gerle
Posted
tror ni det är lättare att få ett greencard om man säger att man vill bli marinsoldat i usa? eller e det lika jävligt som annars?

Nej det blir det inte. Dom kräver stenhårt greencard och det blir inte lättare att få för att du vill bli soldat.

"Dear *****,

Thank you for your interest in the Marine Corps.

Our training is limited to United States Citizens and U.S. Resident Aliens. If

you are a foreign national residing abroad, please contact your nearest United

States Embassy for additional information on joining the Marine Corps. In the

meanwhile please feel free to explore the "Special Access" section of our

website using the following access codes:

UserID: *****************

Password:******

If you would like to refer any qualified candidates to our website, please click

the link below to send them your choice of a personalized postcard.

http://www.marines.com/registered_user/postcards

Thanks again for your interest in the Marine Corps and best of luck to you in

the future.

Sincerely,

I. Ortiz Jr.

Lieutenant Colonel, U.S. Marine Corps"

Pratar man med ambassaden så hänvisar dom till greencard lotteriet. Vill du verkligen dit får du charma nån amerkansk tjej till altaret eller om du har släkt där så går det lättare.

Sen heter det nog marinkårssoldat då dom är en egen kår och är väldigt stolta över det.

• Forumsledning
Posted
tror ni det är lättare att få ett greencard om man säger att man vill bli marinsoldat i usa? eller e det lika jävligt som annars?

Enligt rekryteringsofficeren jag pratade med 5 månader sen, så trodde han inte det nej. :(

• Forumsledning
Posted
Ok. Jag har en faster i Washington. Menar du att det kan bli lättare att få ett greencard genom det då?

Det vågar jag inte svara på. Jag har oxå släkt i San Diego.

De enda som kanske kan svara på det är Amerikanska ambasaden, man måste ändå skicka in ansökan och och betala avgift på typ ca 400-500 kr och sen dröjer det ett antal månader innan svar...

Lite för mycke hardwork och pengar för mig, för att bara slänga in en ansökan och prova... :ph34r: :(

Det bästa sättet ska vara att gifta sig med en jänkar-brud har jag hört. :winner:

Posted (edited)

Hmm. Ok. E nog inte riktigt redo för det ännu.

Enligt denna sidan www.greencard.com så kostar en ansökan ingenting. eller e det jag som e dum i huvvet?

Edited by Bad Karma
Posted (edited)
Lite för mycke hardwork och pengar för mig, för att bara slänga in en ansökan och prova...  :ph34r:  :(

Det bästa sättet ska vara att gifta sig med en jänkar-brud har jag hört.   :winner:

Rätt så mycket OT men....

Kimster, med tanke på ditt resonemang så antar jag att du aldrig varit gift, eller? :angry:

Edited by Holmlund K4 97/98
Posted
Ok. Jag har en faster i Washington. Menar du att det kan bli lättare att få ett greencard genom det då?

Det är lättare om man har släkt där, har för mig att det vax får vara två led tex farfar men är osäker. Släkten måste även vara citizens och inte bara ha greencard, många lever där utan att vara citizens.

Är osäker men kolla med ambassaden

Posted

Inte ens metoden att hitta nån tjej att gifta sig med är "säker". Den metoden var (är) populär bland latinamerikaner och andra som vill få greencard och en biljett in i USA legalt.

Därför kollar försvarsmakten att man verkligen är gifta och umgås, dvs skriver brev till varandra, att man åker hem till henne på permissioner och liknande. Så ett skenäktenskap går bort.

Posted

Tror ni jag kan får greencard till storbritanien.?

Farfar var officer i den engelska armen i Libanon,

Var med om slaget på el-alamien , krigade mot rommels arme under montgomerys ledning.

Har papper på det någonstans i hemlandet.

Guest Lt. payne
Posted

Farfar var officer i den engelska armen i Libanon,

Var med  om slaget på el-alamien , krigade mot rommels arme under montgomerys ledning.

Har papper på det någonstans i hemlandet.

Vakna upp,Azan!

DU kan inte leva på din Farfars prestationer för 60 år sen...

Posted

men england lever väl rätt mycke i den världen att dom fortfarande är en stormakt att räkna med? ;)

Posted

Det är inte så att jag vill ha ett greencard.....

Skulle bara se om vad ni tror.....

Och nej lt payne , jag tror inte jag lever på farfars tid......

Posted

Greencard till Storbritannien, hur är det med EU egentligen..?

(..dock tror jag hört att man måste vara brittisk medborgare för att kunna tjänstgöra i landets väpnade styrkor.. om man inte tillhör något 'utbytesprogram' dvs)

Posted
Inte ens metoden att hitta nån tjej att gifta sig med är "säker". Den metoden var (är) populär bland latinamerikaner och andra som vill få greencard och en biljett in i USA legalt.

Därför kollar försvarsmakten att man verkligen är gifta och umgås, dvs skriver brev till varandra, att man åker hem till henne på permissioner och liknande. Så ett skenäktenskap går bort.

Nu tror jag inte att försvarsmakten är de som kollar, möjligen INS, Immigration and Naturalization Service, hur länge de nu kommer att finnas kvar med det nya department of homeland security som tydligen skall ta över tull, INS, border patrol etc...

Posted
(..dock tror jag hört att man måste vara brittisk medborgare för att kunna tjänstgöra i landets väpnade styrkor.. om man inte tillhör något 'utbytesprogram' dvs)

Enligt vad jag läst på flera ställen så verkar det inte vara några problem för folk från Kanada, Nya Zeeland och Australien att ta värvning i det brittiska försvaret. Vet dock inte om de först måste ordna brittiskt medborgarskap, men detta verkar i så fall gå väldigt smidigt, då de jag läst tagit värvning inte haft några problem att få påbörja sin utbildning. Notera även att dessa fall inte handlar om några "utbytesprogram".

Posted

Vet att om man är dansk kan man söka till SAS och hörde nåt om norge också men där är jag osäker.

Dom har så dåligt med sökande och så få som klarar kraven att dom tar in från andra länder.

En instruktör uttalade sig om att samhället idag dag är för mjukt och inte producerar så många bra soldater :)

Skenäktenskap som militär borde gå att komma undan med, om dom frågar om man skriver brev så kan man väl maila lite nonsens och sen ska man se till att hamna långt bort från damen ifråga så dom inte undrar varför man inte är där så ofta. Under den första tiden så är man upptagen med GU och har inte tid att umgås, har för mig att dom bara är övernitiska i början på INS och sen skiter dom i det och koncentrerar sig på andra.

Posted

Om man är registrerad/medbordare i ett land som till hör "the Commonwealth" så får man ta värvning i brittiska armen/marinen.

Vet inte hur det är med 16. Air Assault Brigade eller Marines, det kanske är samma.

Eftersom jag har dubblet medborgarskap så har jag ring/mailat och undrat efter det att jag fyllde 16.

Posted
Om man är registrerad/medbordare i ett land som till hör "the Commonwealth" så får man ta värvning i brittiska armen/marinen.

Annars man man kolla på www.army.mod.uk (Ministry of Defence).

Så här säger brittiska arméns hemsida:

Nationality

Applicants will be eligible if they are a bona fide resident of the United Kingdom or the Irish Republic and are one of the following:

Commonwealth citizen. This term includes a British citizen; a citizen of the British dependent territories; a British overseas citizen; a British subject under the British Nationality Act 1981; a citizen of an independent Commonwealth country; British Protected Person; Citizen of the Irish Republic.