Jump to content

Katastroflåda

Qaz

Recommended Posts

Efter att ha sett bilder från kriget i Georgien plus en mängd med naturkatastrofer så har jag insett att vi lever i ett ganska bräckligt sammhälle. Jag har funderat på om man skulle ha samlat lite bra att ha grejer i en låda att ta fram om olyckliga tider skulle kunna komma. Det jag undrar är vad som skulle kunna vara bra att ha i denna låda. Många saker har man ju redan i hemmet som knivar, kläder, mediciner mm.

Det jag funderar på är:

Vattenreningstabbletter. Bor nära en sjö och älv så vatten finns men i händelse av en katastrof kan det vara trevligt att rena vattnet.

Konserver, någon som har ett bra tipps på vad man ska ha och undvika.

Ett spritkök med bränsle.

Radio som vevas upp för att få in nyheter.

Ficklampa som vevas upp och kan ladda mobiltelefon.

Potta med lock eller liknande att göra sina behov i om avloppet skulle haverera.

Tvättlappar och alkogel

Ficklampa som vevas upp och kan ladda mobiltelefon.

Att ladda mobilen känns personligen relativt lågprioriterat. Om elen försvinner finns det förvisso batteribackup i basstationerna men den räcker inte hur länge som helst och diverse myndigheter lär ringa ganska friskt om samhället havererar så de behöver nog den backup som finns i basstationerna. Behöver man komma åt larmnumret 112 så lär räddningstjänsten placera ut fordon på diverse platser, som de brukar göra när det är svårt att nå 112 av någon anledning, och så får man helt sonika ta sig dit och be om hjälp.

Din lista ser bra ut i övrigt tycker jag och det lär säkert tillkomma annat som kan vara bra att ha. När det gäller konserver skulle jag nog skippa konserver med bönor eller majs eftersom en del får trassel med magen när de äter sådant. Olika soppor, "Salta Biten", Bullens korv och fiskbullar. Pulvermjölk kan nog vara bra att ha det med.

Värneljus, Fotogenkamin med bränsle, Ett gäng 20l dunkar för färskvatten, Presseningar för att täcka sönderslagna fönster och sönderblåsta tak när saker far omkring i stormar lägger jag till din lista då dom räddat oss vid dom senare årens stormar :).

Kallas krisparanoid av vänner eftersom jag har så vi klarar oss ganska bra utan en fungerande infrastruktur i ett par veckor åtminstånne.

Frugan gnällde när jag köpte ganska dyra vattenreningsfilter för driksvatten men häromåret när vi fick kolibakterier i komunens vatten så tog hon tillbaka kritiken och var ganska nöjd med investeringen som legat oanvänd ganska länge, ja man kan koka vattnet men det är inte lika förberett :)

Det jag har hemma har jag inte skaffat pga att jag tror att Ivan eller nån annan kommer och tar oss utan för att naturen börjat spela oss en del allvarliga spratt på sistone :)

man kan ju naturligtvis slänga in ett elverk i lådan, och då är det inte heller dumt att ha några eldrivna element ståendes, och att se till att man har gott om isoleringsmtrl (madrasser filtar osv) så man kan göra om ett sovrum till ett varmrum eller nåt sånt.

Det är tänkvärda saker ni tar upp.

Samhället är rätt sårbart i vissa lägen.

Googlade på SHTF (shit hit the fan)

och hittade denna svenska sida: swedishsurvivalist.

Där hittar du nog något att komplettera din lista.

Har inte hunnit gå igenom vad dom skrivit.

Det skadar ju inte att vara förberedd.

Några sexpack med 1,5 l petflaskor med vatten så klarar man sig ett tag om vattnet slutar fungera.

Köp hem sådant som du redan använder i matlagningen i större mängder än i vanliga fall och köp nytt när det minskar under en viss gräns, använd självklart det äldsta först.

Konserver

Tonfisk, makrill

Bönor, en burk vita bönor i tomatsås är en hel måltid i sig som bara kräver en konservöppnare men även andra bönor.

Skinka

Krossade tomater för smak

Spannmål, går att stoppa ner i en plastpåse och frysa in för större mängder/längre hållbarhet

Havregryn, går att äta utan att värma då de redan är tillagade.

Snabbmakaroner, kort koktid.

Matolja, energi och matlagning

Socker, går att lagra väldigt länge-

Det är koncentrerade kolhydrater och som energikälla ganska svårslaget

Multivitamin/mineral

Edited by kronvrak

Det jag med förvåning saknar på listan är pyttipanna på konservburk.

Nu bor jag ju på landsbyggden så jag har det lite enklare än er som bor i stan.

Vatten: Två bäckar inom lagom avstånd plus östersjön 100 meter bort. Planerar rening genom kokning

Mat: Konserver så att det räcker ett tag och sen finns det ju fisk och snarbart småvilt

Värme: öppen spis plus vedspis i köket. Fotogenkök som reserv

Har lite byggmatrial liggande i förråd som har blivit över men det är mer än tillräckligt för att laga mindre skador vid behov.

Jag räknar kallt med att bli inkallad till det gröna ifall skiten skulle träffa fläkten, så för min del känns det inte så relevant att bygga upp något hamsterförråd hemma.

Fast filtar, fotogenlampa, spritkök, ficklampor och ett gäng konserver och annan torrmat har jag ju hemma förstås...

Det första jag kommer att tänka på är ammo, ammo och mer ammo. Men de andra sakerna som tagits upp i tråden kan också vara bra att ha.

Om "samhället havererar ett tag", som trådskaparen skrev (inte krig alltså), så är det kanske inte ammunition man överlever på... Sittandes därhemma i ett ammunitionsupplag utan vatten, mat, värme och el. :dribble:

Det första jag kommer att tänka på är ammo, ammo och mer ammo. Men de andra sakerna som tagits upp i tråden kan också vara bra att ha.

Om "samhället havererar ett tag", som trådskaparen skrev (inte krig alltså), så är det kanske inte ammunition man överlever på... Sittandes därhemma i ett ammunitionsupplag utan vatten, mat, värme och el. :dribble:

Man kan skjuta plundrare o ta deras förråd B-)

Seriöst bör en del av planeringen av en katastrof då man måste försörja sig på sånt man har hemma innehålla ett kapitel själfölrsvar och skyddande av egendom.

Det var ju inte mer än tre år sedan i New Orleans som rena stenåldern följde i orkanens spår.

En solcellsladdare för laptop, mobil, mp3-spelare o dyl borde höra hemma i katastroflådan. Med mobilen kan man lyssna på radio och myndigheter kan tänkas skicka information via mass-SMS. Behovet av rekreation i form av musik och dator bör inte förringas under hårda tider.

ÄR det vinter så kommer du inte ha någon som helst tid med något datande så det är lugnt. Ved, mat och vattenanskaffningen kommer att ta ett antal timmar per dygn. Resten går till vård och renhållning, sen är det sovdags :ph34r:

En sak att tänka på är tillgången till kontanter.

Det har nog märkts en del då det varit strejker och andra störningar.

Men hur många skulle vara beredda på att man under en vecka eller mer inte kan använda plastkort?

Speciellt om det sammanfaller med löneutbetalningarna.

Jag räknar kallt med att bli inkallad till det gröna ifall skiten skulle träffa fläkten, så för min del känns det inte så relevant att bygga upp något hamsterförråd hemma.

Visst är det så att ett land kan max sätta 10-15% av sin befolkning i vapen vilket innebär att många kommer att vara hemma, till exempel fruar och barn mm.

Jag vill gärna att det ska ha det så bra som möjligt när jag är borta i skogen och krigar.

Eftersom jag bor i lägenhet är jag lite orolig över uppvärmingen på vintern. Jag bor i norrland så det kan bli riktigt kallt ibland och i en lägenhet kan man ju inte elda riktigt som man vill. Risk för rökförgiftning och liknande finns ju alltid. Kanske är en rejäl hög med värmeljus en idé. Hur skulle det fungera med marshaller?

Om man ska endast ha ett rum varmt vilket ska man välja. Jag tänker att köket vore en bra ide med tanke på närhet till diskbänk och möbler att sitta runt men ett litet sovrum är ju mindre vilket blir mindre att värma upp.

Extra filtar vet jag inte om det finns så sort behov av då vi har många täcken, handdukar, lakan mm.

Att ha byggmatrial hemma för att täcka för fönster är nog inte dumt det heller med tanke på hur det har sett ur när stormar har dragit fram här i världen.

Hur fungerar avlopssystemet i händelse av långvarit elavbrott. Om jag pinkar i toan och "spolar" med lite vatten från en hink kommer det att rinna vidare då eller blir det stopp hos reningsverket och hela systemet fylls med kiss och bajs?

Eftersom jag bor i lägenhet är jag lite orolig över uppvärmingen på vintern. Jag bor i norrland så det kan bli riktigt kallt ibland och i en lägenhet kan man ju inte elda riktigt som man vill. Risk för rökförgiftning och liknande finns ju alltid. Kanske är en rejäl hög med värmeljus en idé. Hur skulle det fungera med marshaller?

Om man ska endast ha ett rum varmt vilket ska man välja. Jag tänker att köket vore en bra ide med tanke på närhet till diskbänk och möbler att sitta runt men ett litet sovrum är ju mindre vilket blir mindre att värma upp.

Extra filtar vet jag inte om det finns så sort behov av då vi har många täcken, handdukar, lakan mm.

Att ha byggmatrial hemma för att täcka för fönster är nog inte dumt det heller med tanke på hur det har sett ur när stormar har dragit fram här i världen.

Hur fungerar avlopssystemet i händelse av långvarit elavbrott. Om jag pinkar i toan och "spolar" med lite vatten från en hink kommer det att rinna vidare då eller blir det stopp hos reningsverket och hela systemet fylls med kiss och bajs?

Om du kollar på civilförsvarets sida som jag länkade till finns det en del tips om det.

Värme i lägenhet

Många riktigt bra inlägg!

Någon skrev om att man skulle ha kontanter hemma. Detta är mycket viktigt för går elnätet ner kommer inte några bankomater eller kortläsare att fungera. Men en ganska stor fundering som jag har är hur många affärer som kommer att kunna ha öppet då kassaapparater, dörrar med inpasseringsläsare mm inte kommer att fungera. Vet inte men har butikerna tänkt på hur de skall kunna ha öppet vid större kriser i samhället?

Ett annat förslag är att frysa färskvatten. Det får lång hållbarhet då och när elen försvinner fungerar de frysta flaskorna med vatten som kylklampar. Ett ganska bra tips jag fått på en utbildning.

För min del tror jag att värmen i lägenheten är det minsta problemet. Jag har fjärvärmematad centralvärme och förutom elektricitet även gasspis. Det ska nog mycket till innan både el, stadsgas och fjärrvärmen slås ut samtidigt.

En solcellsladdare för laptop, mobil, mp3-spelare o dyl borde höra hemma i katastroflådan. Med mobilen kan man lyssna på radio och myndigheter kan tänkas skicka information via mass-SMS. Behovet av rekreation i form av musik och dator bör inte förringas under hårda tider.

En radio med batterier/dynamo gör större nytta för att att ta emot samhällsinformation, gärna en sk världsradio som även tar emot mellan och långvåg.

Rekreation är något jag skulle nedprioritera och jag har ju dessutom en radio.

Själv har jag plockat upp ett par flaskor Klorin, för en tjuga litern på ÖB. Två mycket viktiga syften:

1. Latrinen. Kan innebära skillnaden mellan uthärdlig överlevnad och stinkande ociviliserad misär.

2. Vattenrening. En par droppar/liter vatten kan rädda mig o familjen från döden genom magsjukan...

Utöver detta finns säkerligen tjogvis med bra användningsområden för en produkt som bara tar två liter vätska plats/vikt i en låda jag ändå inte måste kånka på genom skogen....

För min del tror jag att värmen i lägenheten är det minsta problemet. Jag har fjärvärmematad centralvärme och förutom elektricitet även gasspis. Det ska nog mycket till innan både el, stadsgas och fjärrvärmen slås ut samtidigt.

Ingen värme om cirkulationspumparna i ditt hus inte snurrar.

Många riktigt bra inlägg!

Någon skrev om att man skulle ha kontanter hemma. Detta är mycket viktigt för går elnätet ner kommer inte några bankomater eller kortläsare att fungera. Men en ganska stor fundering som jag har är hur många affärer som kommer att kunna ha öppet då kassaapparater, dörrar med inpasseringsläsare mm inte kommer att fungera. Vet inte men har butikerna tänkt på hur de skall kunna ha öppet vid större kriser i samhället?

Kontanters användbarhet är nog mycket beroende av typen av katastrof och vilken valuta det handlar om. Även om inte affärerna fungerar efter en naturkatastrof kan det nog tänkas att många privatpersoner är villiga att nyttja kontant betalning, i synnerhet om det bara rör sig om kortvariga störningar i infrastrukturen (typ stormarna i Sydsverige de senaste åren). Är det däremot frågan om ett längre stenålderstillstånd kommer nog förr eller senare byteshandel vara det enda gångbara.

Om det är ett krig det handlar om, är det kanske inte allt för långsökt att tänka sig att den nationella valutan snabbare förlorar sitt värde än en utländsk dito. Dels på grund av inflation (bl.a. till följd av att osäkerhet råder om staten som utfärdat sedlarna över huvud taget kommer att existera inom en snar framtid), dels på grund av valutaspekulationsattacker som en del i själva krigföringen. Inför ett sådant läge kan det nog vara klokt att sätta undan en summa dollar, euro eller vilken valuta man nu har mest förtroende för.

Lyssna på radio i mobilen känns lite overkill, och mass-SMS kommer de inte att skicka ut, då Agda 83 inte har mobil och eftersom ALLA inte kan använda den tjänsten så får ingen göra det. Jämför med webbtjänster, internet i lägenheter osv.

En sak som SVT har gjort i och med digitaliseringen är att försvåra information via TV. Jag har en TV för 200 kronor från JULA som tar R20 eller 12V, eller 230V, dock har jag ingen digibox som går på 12V. Hur länge kommer Teracom/SVT sända analogt?

Detsamma gäller om det blir DAB. Då kan man inte använda sin gamla transistorradio som står i garaget osv.

Tetra/Rakel försvårar också för samverkan Civil/militär/polis/övriga. Den som inte har hör inget. Nu kan man åtminstone HÖRA med valfri polisscanner.

Digitalt är kul när det är vardag, men blir j***gt mycket svårare att hålla igång om det blir kris. Tex har jag sett Telias landskablar provisoriskt lagade med en bräda med två rader spik och tråd emellan. Hur temporärskarvar man en fiber? Sockerbit eller 3Ms fiskögon?

Som jag läste på KBMs sida om hittepåstormen som frös ihop Varberg (som dock hände på riktigt 1921). För nittio år sedan spelade det ingen roll om strömmen gick till GSM-master, fjärrvärmeanläggningar, datorhallar, radiostationer, TV-länkar osv... för de var inte ens uppfunna då. Då tog det kanske dagar innan folk på landet fick reda på att något hänt i staden, numera är det direkt.

Allt gick långsammare förr. Det gjorde inte så ont om det blev nödstopp i samhället. Numera går allt tokfort och om det stoppar blir det katastrof.

Man skall alltså flytta ut på landet där omgivningen går ''saktare'' och då blir ett panikstopp inte så allvarligt.

Min far satt en gång i kristidsnämnden i kommunen, detta var typ 1990. Då var tanken att vid kris skulle det utfärdas digitala ransoneringskort. Tanken pajar ju direkt när första kunden kommer. Det finns ingen ström till kassamaskinen, dessutom vet ingen på ICA priset på 731086000137 (rödmjölk).

Nu är jag ingen expert på sådant här men det känns som om det vore en bra idé att stoppa lite diverse sjukvårdartiklar i den där lådan. Första hjälpen, antibiotika, nål och tråd, smärtstillande och lite annat sånt där smått och gott som ju om det skiter sig riktigt ordentligt mycket väl kan innebära skillnad mellan liv och död.

Edit: Aj då, det stod visst redan något om det där i startinlägget.

Edited by Hannes

Det har övats senast i vår scenarier som spelat upp att system som levererar valuta inte fungerar. KBM mfl var inblandade i den övningen.

Så tankarna har väckts kring hur sårbart det är och hur det går att lösa tillfälligt eller för en längre tid.

Problemet är bara att det finns hundratals centrala aktörer och ännu fler lokala som det ska fungera med.

Och det drar lätt iväg kostnader för något som ingen kan verifiera ifall det verkligen kan hända.

Kostnader som staten antagligen bara delvis står för själv?

Byteshandel kan vara ett sätt. Men vill din lokale handlare verkligen byta en matkasse mot din fina bacho verktygssats eller bonniers samlade lexicon? För hur många har något som dom producerar själva som är av värde för handlaren?

Ett annat problem är superinflation som kan inträffa på grund av ekonomisk krigsföring. Då rasar ens lilla buffer av kontanter rätt fort ihop.

Iofs finns andra länders valuta, men hur enkelt blir det att betala i dollar på coop eller ica?

En sak man inte ska glömma ifall man nu vill ha ett litet lager av konserver är att underhålla lagret..

Man måste ständigt se till att förnya burkarna då det inte är många konserver som är av den klass som "guldburken" håller i hållbarhet..

Lagrar man bränsle så måste man kontrollera att bränslet fortfarande fungerar, speciellt viktigt med vanlig 95oktan och andra moderna bränslen...

Samhället blir mer och mer sårbart och det börjar påminna mer och mer om den gamla historien....

Den här historien handlar om fyra människor. Vi kan kalla dem Alla, Någon, Vemsomhelst och Ingen.

Ett viktigt arbete måste utföras, och Alla var övertygad om att Någon skulle göra det.

Vemsomhelst kunde ha gjort det, men Ingen gjorde det, för det var Allas arbete.

Alla tyckte att Vemsomhelst kunde göra det, men Ingen insåg att Alla skulle göra det.

Det hela slutade med att Alla skyllde på Någon när Ingen gjorde vad Vemsomhelst skulle kunna ha gjort.

En sak som SVT har gjort i och med digitaliseringen är att försvåra information via TV. Jag har en TV för 200 kronor från JULA som tar R20 eller 12V, eller 230V, dock har jag ingen digibox som går på 12V.

Finns digitalboxar för 12V - t.ex. till husvagnar.

Hur länge kommer Teracom/SVT sända analogt?

Analoga nätet är nedsläckt sedan 15 oktober 2007.

Detsamma gäller om det blir DAB. Då kan man inte använda sin gamla transistorradio som står i garaget osv.

DAB är nedlagt - det sänds på vissa ställen digitalt parallelt med analogt men ingen utbyggnad sker.