Jump to content

Identifiering av granat

ettan

Recommended Posts

Någon som kan identifiera den här granaten?

granat1bz5.jpg

granat2zm2.jpg

det var en rosa beläggning över den och den var fylld med något vitt olycksbådande material

det var väldigt svårt att avtyda vad det stod på utsidan men något i stil med

HAND

M M

14 N

:rolleyes:

ok tack för era svar. men den har väl antagligen inte detonerat om den fortfarande är fylld med någonting. men jag undrar verkligen vad fosforn omvandlats till om det är en rökhandgranat m/56 , eftersom det uppenbarligen inte antändts av syret :rolleyes:

Edited by ettan

ok tack för era svar. men den har väl antagligen inte detonerat om den fortfarande är fylld med någonting. men jag undrar verkligen vad fosforn omvandlats till om det är en rökhandgranat m/56 , eftersom det uppenbarligen inte antändts av syret :rolleyes:

Det är inte en rökhgr 56, det är någon annan form av granat, ev. polisiär.

Var hittade du den?

jag hittade den liggandes på ett skjutfält

Vid tillfarterna till skjutfälten så ska det finnas bommar och informationsskyltar som säger vad du inte skall göra när du hittar ammunitionseffekter och vart du kan vända dig när du gör det. Jag hoppas att du gjort det så att skjutfältsexpeditionen/garnisonen kunnat städa.

När det sen gäller granaten så tycker jag att proportionerna mellan handgranatständare och kroppen överinstämmer med en M18/M83-rökhandgranat. Det är en rökmassegranat där innehållet brinner och röken släpps ut genom ett stort hål i botten och två mindre uppe vid handgranatständaren.

jag hittade den liggandes på ett skjutfält

Kom Igen! Jag hoppas att du inte rört vid denna granat och att du verkligen inte tagit med den hem. Jag vet inte vem du är och vilken utbildning du har, du kan vara mer kunnig inom Amlära än vad jag är och granaten kanske kan vara ofarlig vad vet jag.. Men om du nu har tagit hem denna ammunitionseffekt så är det inte bra alls. Säg om 10 år och du flyttar till ett nytt hem, granaten blir kvar i ett förråd, dom nya ägarna hittar granaten och ringer polisen, polisen skickar då dit sina bombteckniker som kanske även de bedömmer att den är ofarlig (i bästa fall), men det har då kostat staten en J*kla massa skattepengar.

Min teori är att det är en Rökhandgranat M/51 (dock svårt att säga när en referens på bilden saknas).

Ring skjutfältspersonalen och anmäl ditt fynd!

/Anoc

Min teori är att det är en Rökhandgranat M/51 (dock svårt att säga när en referens på bilden saknas).

Ring skjutfältspersonalen och anmäl ditt fynd!

/Anoc

Det är varken en rökhgr 4, rökhgr 49, rökhgr 51 eller rökhgr 56.

Rökhgr 51 liksom rökhgr 56 briserar vid antändning och ger momentan rök.

Detta innebär att granatkroppen inte är hel, dom har heller inga rökutströmningshål i botten.

Rökhgr 4 och 49 har inte sån tändare.

Bästa tipset hittills är nog det pappa6116 skrev.

The Swede :banghead:

Mycket riktigt, men vet vi att denna granat är antänd? Mekanismen ser ju i och för sig ganska hårt åtgången..

Blir dock mer tveksam när du nämner uttömningshålet i botten, detta bäddar ju inte för m/51.

Mycket riktigt, men vet vi att denna granat är antänd? Mekanismen ser ju i och för sig ganska hårt åtgången..

Blir dock mer tveksam när du nämner uttömningshålet i botten, detta bäddar ju inte för m/51.

Övningsgranat som blivit bortglömd?

J.K Nilsson

Som sagts innan så lutar det åt en rökhgr av utländsk härkomst alt en tårgasgranat. Och den behöver inte nödvändigtvis komma ifrån den gröna firman(FM) utan den blå firman lånar då och då div skjut/övningsfält.

Är det vita kristaller i och omkring den så kan det mycket väl vara tårgas. Oavsett så skall man INTE pilla på okända saker om man inte har rätt kunskap.