Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hitta felet.

(Och nej, det är inte att han ber, hudfärg eller liknande).

muslimstart.jpg

Artikel på mil.se

Som troende muslim ber Ahmed fem gånger per dag. Innan bön tvättar han händer och ansikte och breder sedan ut sin värmejacka och påbörjar bönen.

Edit: la till lite text.

Edited by Adam Wilhelm
Posted (edited)

Jägartolo t-shirten?

Skräp på golver under sängen?

Feminin färg på klockan?

Edited by 106
Posted

"Toloplutonen"?

No offence, men namnet låter ju rätt keff i samband med liraren som är på bilden.

Posted

Det står att han måste tvätta händer och ansikte. Jag har för mig att man även måste tvätta "pillevinken" före bön inom islam.

Men det har censuren utelämnat!

// Karl Z

Guest Fågel Fenix
Posted
T-shirt tillsammans med uniformen på så sätt är reglementvidrigt?

nej, ta en titt i senaste uniR ;)

Posted (edited)

BAAHHH.....

De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls. Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad"..

:):

Edited by RANGERTEDDY
Posted

För den oinvigde... vad ska han mena med Jägartolo?

Förövrigt så såg t-shirten ut att vara något för stor... eller så var han lite för liten. ;)

Posted
För den oinvigde... vad ska han mena med Jägartolo?

Förövrigt så såg t-shirten ut att vara något för stor... eller så var han lite för liten.  ;)

Tolo=tankning och laddningsomgång, tackar vet jag bolo B) , är helt enkelt hans tjänst/pluton. Att lägga till jägare är ett vanligt "skämt" på vissa ställen. Tex "malajjägare", "kasernjägare", "radarjägare" etc. Man driver helt enkelt med sig själv, samtidigt som "vissa" kan känna sig stötta, vilket säkert gör bäraren än gladare.

Posted
BAAHHH..... 

De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls.  Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad"..

:):

Å andra sidan borde man snabbt greppa, om man såg sagda tröja, att det kanske inte finns så många jägartolo-plutoner. Som ARN sa så skämtar man gärna om sånt på mer prestigelösa tjänster utan att försöka förringa riktiga jägare på något sätt.

När jag låg inne så gick vi runt och kallade oss för elitpluton utan att någon tog illa upp.

Tolo kallades för jägartolo också när jag låg inne, ett gammalt stående skämt.

Posted
Problemet är inte texten på hans t-shirt utan att han bär den till uniform.

Hmm Jo, själva Tshirten, om den varit utan tryck är ju faktiskt reglementerat Enligt Fm idag...

Men med tryck är ju en annan sak... sedan är det inte helt ovanligt med Civila Tshirts i fält, ijallefall när jag låg inne, men dom bars ju UNDER uniformen, över Skjorta 90, mycket bra för att den suger åt sig svett och lindrar 90skjortan lite... Men man flashade aldrig Thsireten, förut om i tältet när man skulle sova och så..

Posted
BAAHHH.....  

De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls.  Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad"..

:D:

Å andra sidan borde man snabbt greppa, om man såg sagda tröja, att det kanske inte finns så många jägartolo-plutoner. Som ARN sa så skämtar man gärna om sånt på mer prestigelösa tjänster utan att försöka förringa riktiga jägare på något sätt.

När jag låg inne så gick vi runt och kallade oss för elitpluton utan att någon tog illa upp.

Vi min grupp kallade oss luftrumsjägare och gänget innan oss NAVYSTRILS

Posted

Tolo=tankning och laddningsomgång, tackar vet jag bolo , är helt enkelt hans tjänst/pluton. Att lägga till jägare är ett vanligt "skämt" på vissa ställen. Tex "malajjägare", "kasernjägare", "radarjägare" etc. Man driver helt enkelt med sig själv, samtidigt som "vissa" kan känna sig stötta, vilket säkert gör bäraren än gladare.

Deras befäl borde göra sin plikt o slå ner på sånt blixtefort.

Posted
BAAHHH.....  

De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls.  Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad"..

:((:

Vi min grupp kallade oss luftrumsjägare och gänget innan oss NAVYSTRILS

Bergjägare eller bergstomtar körde vi på.

/målis

Posted

Vi hade ReservdelsJägare på mitt kompani.

Ganska logiskt: Reservmatriel troppen jagar ju reservdelar. :((

Posted
<klippt>

Vi fick använda civila t-shirts under uniformen på det sätt som Fu Dahlberg sade, bara vi inte gick runt med dem ytterst. (Låg inne på samma komp. som han på bilden förra året) Alltså, egentligen finns det väl inget att slå ned på, utom kanske att man kunde valt en annan tröja om någon ska ta kort på en.

Posted
<klippt>

Vi fick använda civila t-shirts under uniformen på det sätt som Fu Dahlberg sade, bara vi inte gick runt med dem ytterst. (Låg inne på samma komp. som han på bilden förra året) Alltså, egentligen finns det väl inget att slå ned på, utom kanske att man kunde valt en annan tröja om någon ska ta kort på en.

Att bära civil T-shirt under fältskjorta 90 är dock ej att rekomendera. Fältskjortan är gjord för att transportera bort svetten från kroppen. Har du då en T-shirt på dej under den, så fyller den ej sin funktion. Har du därimot en T-shirt på dej utanpå fältskjortan fungerar den som svett uppsugare, eller vad man ska kalla det. Detta är tanken med att du får ha T-shirt på dej utanpå fältskjortan.

MvhSteinlechner :)

Posted (edited)
Att bära civil T-shirt under fältskjorta 90 är dock ej att rekomendera. Fältskjortan är gjord för att transportera bort svetten från kroppen. Har du då en T-shirt på dej under den, så fyller den ej sin funktion.

Mina Newline T-shirts gjorda av 70% Dacron och 30% Polyester leder bort fukt betydligt bättre en Fältskjorta 90, den finska m/91 skjortan [1] och de underbara Ullfrottétröjorna [2], och fungerar utmärkt att ha under någon av dessa. Att ha T-shirt med bomull i under någon av dessa är däremot inte att rekommendera.

Den finska skjortan är för övrigt betydligt mjukare och skönare än den svenska, men Ullfrottétröjorna är överlägset skönast av de alla.

[1] http://www.mil.fi/joukot/talv/underwear2_en.html

[2] http://www.ullfrotte.se/produkter/200g.html

Edited by A2Keltainen