Adam Wilhelm Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 (edited) Hitta felet. (Och nej, det är inte att han ber, hudfärg eller liknande). Artikel på mil.se Som troende muslim ber Ahmed fem gånger per dag. Innan bön tvättar han händer och ansikte och breder sedan ut sin värmejacka och påbörjar bönen. Edit: la till lite text. Edited March 3, 2003 by Adam Wilhelm Quote
106 Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 (edited) Jägartolo t-shirten? Skräp på golver under sängen? Feminin färg på klockan? Edited March 3, 2003 by 106 Quote
Gotcha Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 (edited) Underkänd bäddning av bingen!! Edit: det är ju ingen värmejacka det där inte.. Edited March 3, 2003 by Gotcha Quote
Adam Wilhelm Posted March 3, 2003 Author Report Posted March 3, 2003 Gotcha: du spottade felet! Quote
Gotcha Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 Gotcha: du spottade felet! Hehe, bägge två, menar du?! ;) \ Quote
daedalus Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 (edited) Den mer skarpögde ser att soldaten håller fingrarna i kors. T-shirt tillsammans med uniformen på så sätt är reglementvidrigt? Edited March 3, 2003 by daedalus Quote
Guest Lt. payne Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 Vems är potatisen under sängen? Quote
Raffsec Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 Hmm intressant modell av värmejacka visste inte att den gjorts i M/90 tyg Quote
oz Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 "Toloplutonen"? No offence, men namnet låter ju rätt keff i samband med liraren som är på bilden. Quote
Karl Z Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Det står att han måste tvätta händer och ansikte. Jag har för mig att man även måste tvätta "pillevinken" före bön inom islam. Men det har censuren utelämnat! // Karl Z Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 T-shirt tillsammans med uniformen på så sätt är reglementvidrigt? nej, ta en titt i senaste uniR ;) Quote
Baan Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 Karl Z det finns inget man måste tvätta som måste censureras.. dvs du är ute o cyklar Quote
RANGERTEDDY Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 (edited) BAAHHH..... De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls. Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad".. : Edited March 4, 2003 by RANGERTEDDY Quote
Björkman Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 För den oinvigde... vad ska han mena med Jägartolo? Förövrigt så såg t-shirten ut att vara något för stor... eller så var han lite för liten. ;) Quote
ARN Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 För den oinvigde... vad ska han mena med Jägartolo?Förövrigt så såg t-shirten ut att vara något för stor... eller så var han lite för liten. ;) Tolo=tankning och laddningsomgång, tackar vet jag bolo B) , är helt enkelt hans tjänst/pluton. Att lägga till jägare är ett vanligt "skämt" på vissa ställen. Tex "malajjägare", "kasernjägare", "radarjägare" etc. Man driver helt enkelt med sig själv, samtidigt som "vissa" kan känna sig stötta, vilket säkert gör bäraren än gladare. Quote
Pete Posted March 4, 2003 Report Posted March 4, 2003 BAAHHH..... De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls. Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad".. : Å andra sidan borde man snabbt greppa, om man såg sagda tröja, att det kanske inte finns så många jägartolo-plutoner. Som ARN sa så skämtar man gärna om sånt på mer prestigelösa tjänster utan att försöka förringa riktiga jägare på något sätt. När jag låg inne så gick vi runt och kallade oss för elitpluton utan att någon tog illa upp. Tolo kallades för jägartolo också när jag låg inne, ett gammalt stående skämt. Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Problemet är inte texten på hans t-shirt utan att han bär den till uniform. Quote
Fu Dahlberg Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Problemet är inte texten på hans t-shirt utan att han bär den till uniform. Hmm Jo, själva Tshirten, om den varit utan tryck är ju faktiskt reglementerat Enligt Fm idag... Men med tryck är ju en annan sak... sedan är det inte helt ovanligt med Civila Tshirts i fält, ijallefall när jag låg inne, men dom bars ju UNDER uniformen, över Skjorta 90, mycket bra för att den suger åt sig svett och lindrar 90skjortan lite... Men man flashade aldrig Thsireten, förut om i tältet när man skulle sova och så.. Quote
Raffsec Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 BAAHHH..... De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls. Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad".. : Å andra sidan borde man snabbt greppa, om man såg sagda tröja, att det kanske inte finns så många jägartolo-plutoner. Som ARN sa så skämtar man gärna om sånt på mer prestigelösa tjänster utan att försöka förringa riktiga jägare på något sätt. När jag låg inne så gick vi runt och kallade oss för elitpluton utan att någon tog illa upp. Tolo kallades för jägartolo också när jag låg inne, ett gammalt stående skämt. Vi min grupp kallade oss luftrumsjägare och gänget innan oss NAVYSTRILS Quote
Bad Karma Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Tolo=tankning och laddningsomgång, tackar vet jag bolo , är helt enkelt hans tjänst/pluton. Att lägga till jägare är ett vanligt "skämt" på vissa ställen. Tex "malajjägare", "kasernjägare", "radarjägare" etc. Man driver helt enkelt med sig själv, samtidigt som "vissa" kan känna sig stötta, vilket säkert gör bäraren än gladare. Deras befäl borde göra sin plikt o slå ner på sånt blixtefort. Quote
målobs Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 BAAHHH..... De heter "FältJägare" av historiska skäl, inget jag stör mig på alls. Men att ha en T-shirt med texten "Jägartolo", som endast finns till för att bli "missuppfattad".. : Å andra sidan borde man snabbt greppa, om man såg sagda tröja, att det kanske inte finns så många jägartolo-plutoner. Som ARN sa så skämtar man gärna om sånt på mer prestigelösa tjänster utan att försöka förringa riktiga jägare på något sätt. När jag låg inne så gick vi runt och kallade oss för elitpluton utan att någon tog illa upp. Tolo kallades för jägartolo också när jag låg inne, ett gammalt stående skämt. Vi min grupp kallade oss luftrumsjägare och gänget innan oss NAVYSTRILS Bergjägare eller bergstomtar körde vi på. /målis Quote
Jason Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Vi hade ReservdelsJägare på mitt kompani. Ganska logiskt: Reservmatriel troppen jagar ju reservdelar. Quote
Pete Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 <klippt> Deras befäl borde göra sin plikt o slå ner på sånt blixtefort. Vi fick använda civila t-shirts under uniformen på det sätt som Fu Dahlberg sade, bara vi inte gick runt med dem ytterst. (Låg inne på samma komp. som han på bilden förra året) Alltså, egentligen finns det väl inget att slå ned på, utom kanske att man kunde valt en annan tröja om någon ska ta kort på en. Quote
Orka Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 KrargöringsJägare har väll alla hört talas om Eller? Quote
Fu Dahlberg Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Favoriten är nog "Husvagnsjägarna" Quote
Bellum Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Ännu ett fel: Karln är ju på tok för långhårig! Quote
Steinlechner Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 <klippt> Deras befäl borde göra sin plikt o slå ner på sånt blixtefort. Vi fick använda civila t-shirts under uniformen på det sätt som Fu Dahlberg sade, bara vi inte gick runt med dem ytterst. (Låg inne på samma komp. som han på bilden förra året) Alltså, egentligen finns det väl inget att slå ned på, utom kanske att man kunde valt en annan tröja om någon ska ta kort på en. Att bära civil T-shirt under fältskjorta 90 är dock ej att rekomendera. Fältskjortan är gjord för att transportera bort svetten från kroppen. Har du då en T-shirt på dej under den, så fyller den ej sin funktion. Har du därimot en T-shirt på dej utanpå fältskjortan fungerar den som svett uppsugare, eller vad man ska kalla det. Detta är tanken med att du får ha T-shirt på dej utanpå fältskjortan. MvhSteinlechner Quote
A2Keltainen Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 (edited) Att bära civil T-shirt under fältskjorta 90 är dock ej att rekomendera. Fältskjortan är gjord för att transportera bort svetten från kroppen. Har du då en T-shirt på dej under den, så fyller den ej sin funktion. Mina Newline T-shirts gjorda av 70% Dacron och 30% Polyester leder bort fukt betydligt bättre en Fältskjorta 90, den finska m/91 skjortan [1] och de underbara Ullfrottétröjorna [2], och fungerar utmärkt att ha under någon av dessa. Att ha T-shirt med bomull i under någon av dessa är däremot inte att rekommendera. Den finska skjortan är för övrigt betydligt mjukare och skönare än den svenska, men Ullfrottétröjorna är överlägset skönast av de alla. [1] http://www.mil.fi/joukot/talv/underwear2_en.html [2] http://www.ullfrotte.se/produkter/200g.html Edited March 7, 2003 by A2Keltainen Quote
Recommended Posts