Jump to content

Fallskärmsjägare - Extramönstring 09


Recommended Posts

  • Replies 426
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det rycker ju redan! En vecka innan kommer man vibrera som en slagborrmaskin!

 

Mina förberedelser går lite sådär känns det som. Har haft lite utav en svacka tror jag. Blir liksom inte bättre hur mycket man än tränar. Har mycket sämre kondis än på förtestet, men inget man inte hinner träna ner igen. Marschade 1,4mil idag i hettan, gick helt ok. Vet inte hur mycket packning jag hade men det räckte för att fötterna ska vara ömma. Provade att gå lite i skogen brevid vägen, satan vad mycket långsammare det går då när man måste sicksacka fram och snubbla och skit. Ramlade två gånger och fick ryggan i bakhuvet och ansiktet i mossan xD

Link to comment
Share on other sites

hahaha, ja det går grymt mycket långsamare :rockon: men mjukare för fötterna. Får också skovskav och värst blir det om fötterna är blöta av t ex regn, vill inte veta hur de ser ut efter tre veckor :navy:. För mig blir det träning som som ska bibehålla kroppen som den är och förebygga skador. Sen sover jag i tält för att vänja mig, samt kollar på blod svett och bajs på youtube, läser Jag ska bli kustjägare och sånt insperarande 0:)

Link to comment
Share on other sites

hahaha, ja det går grymt mycket långsamare :rolleyes: men mjukare för fötterna. Får också skovskav och värst blir det om fötterna är blöta av t ex regn, vill inte veta hur de ser ut efter tre veckor :Malaj:. För mig blir det träning som som ska bibehålla kroppen som den är och förebygga skador. Sen sover jag i tält för att vänja mig, samt kollar på blod svett och bajs på youtube, läser Jag ska bli kustjägare och sånt insperarande 0:)

 

Helt rätt!;) Inspireras inte för mycke av KJ bara, de kmr inte FJarna gilla :rolleyes:

 

Du får en hundring av mig om du frågar ett befäl första dagen varför ni inte har någon bajsgrop som AMF :D

Link to comment
Share on other sites

hahaha, ja det går grymt mycket långsamare :rolleyes: men mjukare för fötterna. Får också skovskav och värst blir det om fötterna är blöta av t ex regn, vill inte veta hur de ser ut efter tre veckor :rolleyes:. För mig blir det träning som som ska bibehålla kroppen som den är och förebygga skador. Sen sover jag i tält för att vänja mig, samt kollar på blod svett och bajs på youtube, läser Jag ska bli kustjägare och sånt insperarande :Malaj:

 

Jag slapp faktiskt skoskav, helt utan tejp och utan att byta sockor. Det verkar som att kängorna börjar bli ingådda(heter det så?) nu 0:)

 

Skönt att köra på att bibehålla, antar att det gick "rätt" bra för dig på förtestet då(att dömma av dina tidigare inlägg).

Blöta fötter är skit ja... De är ju helt sabbade efter en dag bara, så ja, tre hela veckor...

Link to comment
Share on other sites

@cesium - bra och bra, var ju helt död :Malaj: men känner att den fysika delen är på en bra nivå så ja kan jobba med mentala delar och vissa andra saker som spelar minst lika mycket roll. Ex sömnvecka, sova lite i en vecka ochse vad som händer med än, att ha sitt träningspass mitt i natten i stället för på dagen så att man trött och nyvaken måste gå upp och träna, att ha motivation i det läget är svårt....

 

 

haha läser om KJ i brist på information om FJS :rolleyes: och det är absolut en pekning år rätt håll, anser jag.

MMM ska fråga det haha :D Sen ska jag gnälla högt över att båt är bättre transportsätt än flyg och att ja hatar vinröd färg :rolleyes: Sen får ja nog åka hem igen 0:)

Link to comment
Share on other sites

Sen får ja nog åka hem igen :rolleyes:

 

Eller så blir du kvar i skogarna kring Karlsborg för evigt ;)

 

Men det låter som ett... intressant träningsschema du kör med, antar att du drog ut och sprang efter att ha skrivit inlägget ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe resonerar bara att, om man klarar det själv hemma ensam och utan "stöd", klarar man det när det gäller och man tävlar mot en med en massa andra :rolleyes: Sen vägrar ja åka ut för att "omställningen" från det civila blev för stor. Är ju en storstads nisse med förankrade rötter i chips och cola generationen, måste ju bryta den också :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

hehe resonerar bara att, om man klarar det själv hemma ensam och utan "stöd", klarar man det när det gäller och man tävlar mot en med en massa andra :) Sen vägrar ja åka ut för att "omställningen" från det civila blev för stor. Är ju en storstads nisse med förankrade rötter i chips och cola generationen, måste ju bryta den också 0:)

 

Även där nere tävlar du mot dig själv. Vi försöker väll inte plocka bort varandra ;).

 

Har själv inte kört ngra "mitt i natten"-pass eller något liknande. Har däremot planerat in en mars på 5-6 dar i sommar, ska även gå ca 2 mil imorn med ngra som ska göra lumpen ( i boden), och gå hem dan därpå... Tror att det vikitgaste är att komma vältränad med gott självförtroende till inryck.

 

Har tänkt följa träningschemat vi fick, men kanske öka intensiteten lite. I övrigt går förberedelserna bra :)

Link to comment
Share on other sites

Blir avundsjuk på er grabbar måste jag säga!

 

En liten fråga bara; hur tidigt satte ni igång med träningen inför lumpen och när bestämmde ni er för just FJS ?

 

Började träna för drygt två år sen med siktet på jägare (då KJ) och sedan har det väl svängt lite fram och tillbaks med både träning och mål (KJ vs. FJS) men efter att ha träffat en del intressanta människor för ungefär 1,5 år sedan så blev valet efter hand självklart, FJS!

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med den teoretiska biten då?

Vår lilla fordonssamling ska ju pluggas in så vi kan bli väckta mitt i natten och direkt se att det är Stridsvagn T-72 som skjuter på oss :rolleyes:

 

Sen så börjar ju den tuffaste utmaningen denna vecka.... dags för student och då vill man ju hålla sig nykter.... eller?

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med den teoretiska biten då?

Vår lilla fordonssamling ska ju pluggas in så vi kan bli väckta mitt i natten och direkt se att det är Stridsvagn T-72 som skjuter på oss :rolleyes:

 

Sen så börjar ju den tuffaste utmaningen denna vecka.... dags för student och då vill man ju hålla sig nykter.... eller?

 

studenten och nykter? Som att försöka stava till Ö utan ö:et.

Link to comment
Share on other sites

Jag började träna för cirka två år sen med och valet mellan KJ och FJS blev klart relativt snabbt :rolleyes:

 

Pluggandet går utmärkt och ja skulle klara av att rabbla upp dem mitt i natten utan några problem, ett tips är att öva medan man marschtränar, man gör ju inget vettigt då iaf och det blir rätt många timmars plugg :unsure:

 

såklar man ska supa på studenten!! som aldrig förr hehe men sen blire inte många fler drick tillfällen för mig iaf :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jag började träna för cirka två år sen med och valet mellan KJ och FJS blev klart relativt snabbt :rolleyes:

 

Pluggandet går utmärkt och ja skulle klara av att rabbla upp dem mitt i natten utan några problem, ett tips är att öva medan man marschtränar, man gör ju inget vettigt då iaf och det blir rätt många timmars plugg :unsure:

 

såklar man ska supa på studenten!! som aldrig förr hehe men sen blire inte många fler drick tillfällen för mig iaf :huh:

 

De två jag kan riktigt utantill är eldledningsradar STRAIGHT FLUSH och fältarbetspansarvagn I Min Röv 1 (IMR-1)

 

Undra hur lång tid det tar innnan man är i form efter studenten ?

Edited by 113_Bom
Link to comment
Share on other sites

hur vet man vad som är 1 och vad som är I ? tror de använder samma symbol :rolleyes: ja gäser IMR-I

Det brukar vara några bokstäver före bindestrecken och siffror efter, i vissa fall med en versionsbokstav efter siffrorna. I det här fallet finns det också IMR-2 och -3.

Exempel:

BMP-2

BTR-70

T-80U

Självklart finns det undantag, t ex BTR-D (som bygger på BMD-1 och inte några hjulgående saker, även om betydelsen av BTR är densamma som för de hjulgående).

 

Om ni fortfarande använder de gamla vita plastkorten (som kommer i en grön ask) förstår jag problemen. Jag hoppas i så fall att ni även har fått ut boken som hör till så att ni kan lära er id-punkterna innan ni börjar flippa kort.

Link to comment
Share on other sites

Plastkorten är väl inte jättebra, om än helt ok. Gör egna flipplappar med fordonen ur olika vinklar så ni inte lär er lapparna utantill utan lär er känna igen id-punkter. Saker som är typisk bra att fokusera på är t.ex. antal bärhjul, hur bärhjulen sitter, placering av krutgasejektor, tornform, någon konstig form på fronten eller liknande. Inte annat än att man drömmer sig tillbaks lite till FIK:en. Hehe...

Link to comment
Share on other sites

Blir avundsjuk på er grabbar måste jag säga!

 

En liten fråga bara; hur tidigt satte ni igång med träningen inför lumpen och när bestämmde ni er för just FJS ?

 

Började träna för drygt två år sen med siktet på jägare (då KJ) och sedan har det väl svängt lite fram och tillbaks med både träning och mål (KJ vs. FJS) men efter att ha träffat en del intressanta människor för ungefär 1,5 år sedan så blev valet efter hand självklart, FJS!

 

Gott, då behöver jag inte känna mig så dum ändå. :rockon: Tränar redan (är 17 år fyllda) målinriktat för FJS och man undrar emellanåt vad fan man gör ute i löparspåret var och varannan dag. Känns som en besatthet vissa dagar.

Link to comment
Share on other sites

Blir avundsjuk på er grabbar måste jag säga!

 

En liten fråga bara; hur tidigt satte ni igång med träningen inför lumpen och när bestämmde ni er för just FJS ?

 

Började träna för drygt två år sen med siktet på jägare (då KJ) och sedan har det väl svängt lite fram och tillbaks med både träning och mål (KJ vs. FJS) men efter att ha träffat en del intressanta människor för ungefär 1,5 år sedan så blev valet efter hand självklart, FJS!

 

Gott, då behöver jag inte känna mig så dum ändå. :rockon: Tränar redan (är 17 år fyllda) målinriktat för FJS och man undrar emellanåt vad fan man gör ute i löparspåret var och varannan dag. Känns som en besatthet vissa dagar.

 

En besatthet du ska va glad och tacka för :navy:

Link to comment
Share on other sites

Får ofta höra av folk som genomgått utbildningen att man mer eller mindra måsta ha en besatthet att tjänstgöra där :D annars lär man ge upp etc.. men du har lång tid kvar och behöver inte träna så hårt än du :unsure: Värre är det här, vill träna dagarna i ända, men kommer bara skada mig om ja gör :D

Link to comment
Share on other sites

Blir avundsjuk på er grabbar måste jag säga!

 

En liten fråga bara; hur tidigt satte ni igång med träningen inför lumpen och när bestämmde ni er för just FJS ?

 

Började träna för drygt två år sen med siktet på jägare (då KJ) och sedan har det väl svängt lite fram och tillbaks med både träning och mål (KJ vs. FJS) men efter att ha träffat en del intressanta människor för ungefär 1,5 år sedan så blev valet efter hand självklart, FJS!

 

Gott, då behöver jag inte känna mig så dum ändå. :D Tränar redan (är 17 år fyllda) målinriktat för FJS och man undrar emellanåt vad fan man gör ute i löparspåret var och varannan dag. Känns som en besatthet vissa dagar.

 

Det är så det ska kännas! Träna inte överdrivet mycket redan, det blir bara för mycket och tråkigt. Lägg dig på en nivå så att du inte måste tvinga ut dig hela tiden. Jag körde som fan i början men då blir det lite småtrist efter ett tag och man lägger ner och tappar massa istället för att bara trappa ner lite. Löpträna typ 3ggr/vecka och gymma så får du lite sällskap om nätterna också, det är en viktig del av träningen.

 

Jag tänkte kolla med er som ska ner med mig om ni bokat biljetter? Jag bokade idag tåget från Sthlm som landar i Skövde 14:09. Problem som uppstått är att västtrafik (bussbolaget) inte vet när bussarna går i Augusti (och tydligen inte får veta det på ett bra tag) så att ange en korrekt tid i svarskuvertet blir svårt, hur tusan gör man nu? Jag vågar inte riskera att bara lägga på några timmar och hoppas, sjukt pinsamt om det skiter sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...