Jump to content

Fallskärmsjägare - Extramönstring 09

Recommended Posts

Tjenare!

Jag undrar om det är några fler som skall till extramönstring hos FJS nästa vår? Själv står jag tydligen än så länge bara i kö, men det vore kul och se hur många som vet att de skall dit, (möjligen 89:or eller 88:or?). Jag har även hört att det är ca 500 som söker varje år men bara 150-200 blir kallade... Är det någon som an bekräfta detta?

• Replies 426
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det där med 4-500 sökande stämmer ju inte iallafall, har inte hört om en enda person som klarat mönstringskraven men sen blivit nekad, varken till KJ eller FJS. Korrekta antalet sökande verkar snarare vara 200-250.

89orna som sökt FJS (verkar vara få, pliktverket lät inte folk söka när jag var där för det inte var klart med om de skulle ha utb eller liknande) kommer nog att göra testerna samtidigt som 90orna... alltså 2009.

/KOB

Edited by KOB

Nja, när jag mönstrade ville jag egentligen söka kustjägar tjänsten, men den var tydligen lagd så att det passar 89:orna med tanke på student osv. Jag frågade då om jag fick stå över ett år och vänta på tjänsten, men han sa att det inte var att rekomendera då konkurrensen blir hårdare samtidigt som det inte ens är säkert att man kommer in. men det hindrar ju inte att vissa 89:or ändå valt att stå över ett år.

( lite dumt att året man är född skall avgöra vilka tjänster man kan få)

Nja, när jag mönstrade ville jag egentligen söka kustjägar tjänsten, men den var tydligen lagd så att det passar 89:orna med tanke på student osv. Jag frågade då om jag fick stå över ett år och vänta på tjänsten, men han sa att det inte var att rekomendera då konkurrensen blir hårdare samtidigt som det inte ens är säkert att man kommer in. men det hindrar ju inte att vissa 89:or ändå valt att stå över ett år.

Hmmm det passar snarare 90orna med tanke på student o.sv... är du född 90 (det jag tror p.ga. ditt nick) så skulle du isåfall rycka in på KJ samma sommar du slutar skolan. Vill du söka KJ så ska du maila ***SPRAK*** så fixar han in en ansökan till dig! Funkar oavsett när du är född, förutsatt att du då är född 90 eller tidigare.

Mvh ;-)

Tjenare!

Jag undrar om det är några fler som skall till extramönstring hos FJS nästa vår? Själv står jag tydligen än så länge bara i kö, men det vore kul och se hur många som vet att de skall dit, (möjligen 89:or eller 88:or?). Jag har även hört att det är ca 500 som söker varje år men bara 150-200 blir kallade... Är det någon som an bekräfta detta?

Jag ska på extramönstringen då :D iaf vad jag vet. Har än så länge bara fått pappret "information om fallskärmsjägare" som bekräftelse för att dem fick min ansökan. Definitivt svar kommer väl inte förns i vinter? Hur vet du att du "bara" står i kö? Eller står också jag i kö?

Hur tror ni förresten att det blir med utbildningen om man klubbar för den nya "yrkesarmén"? Enligt förslaget skulle det väl träda i kraft 1 jan 2010? Det är ju mitt under utbildningen för då inneliggande FJS-kull. Om man klubbar igenom detta redan i år, så lär man väl inte börja utbilda värnpliktiga under sommaren 09?

Mvh

Edited by JoelFfs

Tjenare!

Jag ska på extramönstringen då :D iaf vad jag vet. Har än så länge bara fått pappret "information om fallskärmsjägare" som bekräftelse för att dem fick min ansökan. Definitivt svar kommer väl inte förns i vinter? Hur vet du att du "bara" står i kö? Eller står också jag i kö?

Hur tror ni förresten att det blir med utbildningen om man klubbar för den nya "yrkesarmén"? Enligt förslaget skulle det väl träda i kraft 1 jan 2010? Det är ju mitt under utbildningen för då inneliggande FJS-kull. Om man klubbar igenom detta redan i år, så lär man väl inte börja utbilda värnpliktiga under sommaren 09?

Mvh

Man måste ju ändå ha nån typ av grundutbildning för yrkesarmén, så kanske man då utbildar 2009 som sista kull innan man börjar få lön för att göra GU, med skillnaden att de som genomför sommaren 09 kan välja i efterhand om de vill fortsätta eller ej, de som får lön lär ju vara "tvingade" att stanna?

Vi får väl se :D

Tjenare!

Mvh

Man måste ju ändå ha nån typ av grundutbildning för yrkesarmén, så kanske man då utbildar 2009 som sista kull innan man börjar få lön för att göra GU, med skillnaden att de som genomför sommaren 09 kan välja i efterhand om de vill fortsätta eller ej, de som får lön lär ju vara "tvingade" att stanna?

Vi får väl se :D

Då skulle iaf jag vara mycket nöjd :D Om jag nu blir en av de lyckligt lottade! (Är ju inget lotteri precis men endå)

Det där med 4-500 sökande stämmer ju inte iallafall, har inte hört om en enda person som klarat mönstringskraven men sen blivit nekad, varken till KJ eller FJS. Korrekta antalet sökande verkar snarare vara 200-250.

89orna som sökt FJS (verkar vara få, pliktverket lät inte folk söka när jag var där för det inte var klart med om de skulle ha utb eller liknande) kommer nog att göra testerna samtidigt som 90orna... alltså 2009.

/KOB

Ja, jag tyckte att det lät något orimligt med ett så högt antal sökande.. Nä de borde ju inte neka personer som faktiskt uppfyller pliktverkets kriterier. jag vet dock , genom släktingar och vänner, att personer som fått högst på nästan alla tester hos pliktverket ändå inte klarade extramönstringen.. så de borde ju vilja syna ALLA som sökt.

Hmmm det passar snarare 90orna med tanke på student o.sv... är du född 90 (det jag tror p.ga. ditt nick) så skulle du isåfall rycka in på KJ samma sommar du slutar skolan. Vill du söka KJ så ska du maila ***SPRAK*** så fixar han in en ansökan till dig! Funkar oavsett när du är född, förutsatt att du då är född 90 eller tidigare.

Mvh :)

Jasså?! jaha, inskrivningsförrättaren sa till mig att KJ utbildningen börjar i januari 2009 dvs ett halvår innan vi nittior tar studenten:S... Tack för tipset! men det verkar som om man inte för ange andras namn här..

Tjenare!

Jag ska på extramönstringen då :) iaf vad jag vet. Har än så länge bara fått pappret "information om fallskärmsjägare" som bekräftelse för att dem fick min ansökan. Definitivt svar kommer väl inte förns i vinter? Hur vet du att du "bara" står i kö? Eller står också jag i kö?

Mvh

Jag har fått exakt samma papper då, och jag tolkar det som så ( citat: "De som blir kallade är de som har bäst mönstringsresultat. Om du blir kallad..." slut citat). Altså att det inte skulle vara säkert att jag kommer bli kallad, eftersom jag inte fick alla nior på mönstringen (vem får det?) vilket betyder att duktigare grabbar (alla nior :) ) kommer kunna ta våra extramönstringsplatser fram till årets slut.

Men som jag diskuterade med KOB tidigare så TORDE de kalla alla som sökt...

Nu ska vi inte gå offtopic här och prata KJ-extramönstring.

Men jag tror också att alla som uppfyller kraven blir kallade. Jag hade inga lysande mönstringsresultat när det gäller det fysiska: 7:a i styrka, 7:a i kondis och uteblivet jägartest. Men jag fick komma på extramönstringen ändå.

OT:

Vet någon om man i dagsläget kan söka till FJS? När jag försökte för ett par månader sedan gick inte det eftersom man tydligen inte visste när nästa extramönstring skulle vara. Jag har dock hört att den ska äga rum i vår...någon som kan tipsa vart man skall vända sig? Pliktverket hade tydligen ingen koll när jag frågade sist, och kontaktar man K3 så blir man hänvisad till PV. PM:a gärna.

/KOB

Skulle vara skitbra om det vore så att samtliga mönstrande som uppfyller kraven för att söka blir kallade! Har själv sökt men är en aning osäker på om jag kommer bli kallad med tanke på att det borde åtminstonde finnas ett femtio-tal "straight-nines" som har sökt :).

/KOB

Skulle vara skitbra om det vore så att samtliga mönstrande som uppfyller kraven för att söka blir kallade! Har själv sökt men är en aning osäker på om jag kommer bli kallad med tanke på att det borde åtminstonde finnas ett femtio-tal "straight-nines" som har sökt :).

Enligt min inskrivningsförrättare som som hade någon form av anknytning till FJS så har man både på FJS och KJS de senaste åren låtit alla som uppfyller kraven att extramönstra. Har hört det på många andra håll också. Men sen när jag pratade med PV Gbg:s regionchef så sa han något i stil med: "Nej det är inte 100% att du blir kallad, vill dem ha ett fyrtiotal fskj så kallar dem kanske dem åttio bästa till testerna". Men han trodde jag kunde vara lugn då jag hade ganska bra marginaler. Man verkar iaf inte kunna vara helt säker på hur dem gör.

Edited by JoelFfs

/KOB

Skulle vara skitbra om det vore så att samtliga mönstrande som uppfyller kraven för att söka blir kallade! Har själv sökt men är en aning osäker på om jag kommer bli kallad med tanke på att det borde åtminstonde finnas ett femtio-tal "straight-nines" som har sökt :surprise:.

Enligt min inskrivningsförrättare som som hade någon form av anknytning till FJS så har man både på FJS och KJS de senaste åren låtit alla som uppfyller kraven att extramönstra. Har hört det på många andra håll också. Men sen när jag pratade med PV Gbg:s regionchef så sa han något i stil med: "Nej det är inte 100% att du blir kallad, vill dem ha ett fyrtiotal fskj så kallar dem kanske dem åttio bästa till testerna". Men han trodde jag kunde vara lugn då jag hade ganska bra marginaler. Man verkar iaf inte kunna vara helt säker på hur dem gör.

Men ska vi härmed fastslå att din inskrivningsförrättare har rätt, så man kan slappna av ett tag och anta att man har kommit vidare till EM? Göteborgaren verkar aningen bakom flötet... :D

Det får vi hoppas iaf!

personligen tycker jag att man går miste om mångfalden ifall man inte låter alla som sökt komma tim EM... Alla kan ha en dålig dag, och man vet aldrig om de som har något sämre resultat än 9 på testerna kanske passar rent psykiskt för tjänsten eller har goda sociala, eller andra kompetenser..( av sådana slag man ej riktigt kan fastställa på mönstringen utan endast i pressade situationer) :lala:

Det får vi hoppas iaf!

personligen tycker jag att man går miste om mångfalden ifall man inte låter alla som sökt komma tim EM... Alla kan ha en dålig dag, och man vet aldrig om de som har något sämre resultat än 9 på testerna kanske passar rent psykiskt för tjänsten eller har goda sociala, eller andra kompetenser..( av sådana slag man ej riktigt kan fastställa på mönstringen utan endast i pressade situationer) :lala:

Exakt! Extramönstringen ger ju en mycket bättre bild av vad man faktiskt klarar och det vore ju faktiskt så att det i en idealisk värld utfördes "vanliga" mönstringar på samma sätt. Träningscykeln ger inte alls samma breda grund för en konditionsbedömning som milen gör till exempel, även om cykeln kanske beskrivs som ett "arbetskapacitetstest". Nåja, det var lite OT!

För att klargöra några saker.

Till inneliggande FJS GU 08 sökte ca 500 personer efter mönstringen. Ca 120 förtestade.

Det finns vissa specifika KRAV som skall uppfyllas när det gäller vissa mönstringsvärden. Men bara för att du uppfyller kraven kan du inte vara säker på att få extramönstra. Glöm inte att det även är krav på goda värden från inskrivningsprov och psykolog.

Det bestämms inte heller något specifikt antal som skall utbilldas varje år. De som klarar sig igenom förtest och testperioden med godkänt resultat får påbörja utbildningen.

Till inneliggande FJS GU 08 sökte ca 500 personer efter mönstringen. Ca 120 förtestade.

Det finns vissa specifika KRAV som skall uppfyllas när det gäller vissa mönstringsvärden. Men bara för att du uppfyller kraven kan du inte vara säker på att få extramönstra. Glöm inte att det även är krav på goda värden från inskrivningsprov och psykolog.

Det bestämms inte heller något specifikt antal som skall utbilldas varje år. De som klarar sig igenom förtest och testperioden med godkänt resultat får påbörja utbildningen.

Men BORDE det inte vara så att om man uppfyller kraven som pliktverket ställer så kommer man att få extramönstra? om de sätter t.ex en 6:a som krav på inskrivningsprovet borde de inte bara anta de som fått 8:or. I så fall borde man sätta högre krav från början istället, för att så sätt spara på onödiga förväntningar. Men det är ju inte första gången det dyker upp meningsskiljaktigheter mellan mönstrande och pliktverkets system... :banghead:

Vad är problemet? De har satt upp krav för en lägstanivå för att få göra en SANS. Sedan tar de utifrån det ut de de tycker är bäst lämpade, upp till ett sådant antal de klarar av att hantera och som de tycker räcker för att kunna göra ett urval vid ett förtest. De som blir godkända vid förtestet får påbörja testperioden, och de som är kvar efter det får påbörja utbildningen. De skiter fullständigt i om enskilda mönstrande tycker det är orättvist. Har man inte presterat bland de ca 120 bästa av sökande på mönstringen blir man inte kallad till förtestet. Ett år kanske det är många med bara åttor och nior från mönstringen som söker in, vilket självklart gör FJS glada, men de anser inte att det är något absolut krav, bara en bonus. Nästa år kanske snittet ligger lägre , men de vill ändå ha ett ungefär lika stort urval, och litar på att de lägstakrav de ställt ändå ger dem dugliga värnpliktiga i slutändan, om inte så lär de höja kraven.

Med din logik skulle universiteten kalla alla som uppfyller kraven för att gå läkarutbildningen och har sökt till intervju för de platser de vikt åt en sådan urvalsgrupp. Det gör man inte, utan man kallar det antal man har råd att kalla, och då tar man dem man utifrån tidigare tester anser är bäst lämpade.

Nu vet du säkert bättre än jag iom att jag antar att du ligger inne där nu, så det här är mest en fråga: Är du helt säker på det, att det bara var 120 stycken som förtestade? Var det inte bara din omgång? Det låter som lite för få, om ca en tredjedel går vidare till testveckorna. Jag vet som sagt inte utan jämför bara med min extramönstring i Berga där vi var 11 av drygt 70 som fick tjänsten i vår grupp.

I övrigt låter det du säger helt vettigt.

Okej, uppenbarligen så skiljer sig antalet kallade från år till år, då detta reportage på lumpen.nu visar på att FJS kallade 195 stycken. http://www.lumpen.nu/Lumpen/Reportage-Lump...-FJS-Fortestet/

Vidare så kan vi utifrån texten snabbt förstå att 600 sökte men endast 195 blev kallade. Två tredjedelar sållas alltså bort innan EM. Sedan betvivlar jag inte det som tidigare talare har sagt och håller med om att FJS skiter fullständigt i om vi tycker det är rättvist eller inte då dom bara bryr sig om de värnpliktiga som slutligen rycker in som FJ. Det verkar således som att en tredjedel av sökande får komma på EM enligt uppgifter från ovan länkad artikel samt det uttalande som Raider88 gjorde.

Surt bara att dom inte kallar alla sökande! Jag får hoppas att det är 400 personer som har sökt som snittat 7 eller något..

Okej, uppenbarligen så skiljer sig antalet kallade från år till år, då detta reportage på lumpen.nu visar på att FJS kallade 195 stycken. http://www.lumpen.nu/Lumpen/Reportage-Lump...-FJS-Fortestet/

Vidare så kan vi utifrån texten snabbt förstå att 600 sökte men endast 195 blev kallade. Två tredjedelar sållas alltså bort innan EM. Sedan betvivlar jag inte det som tidigare talare har sagt och håller med om att FJS skiter fullständigt i om vi tycker det är rättvist eller inte då dom bara bryr sig om de värnpliktiga som slutligen rycker in som FJ. Det verkar således som att en tredjedel av sökande får komma på EM enligt uppgifter från ovan länkad artikel samt det uttalande som Raider88 gjorde.

Surt bara att dom inte kallar alla sökande! Jag får hoppas att det är 400 personer som har sökt som snittat 7 eller något..

Det känns tråkigt att säga det, men det är bara att ligga i med träningen och hoppas. Lycka till!

• 1 month later...
Har precis kommit hem från mönstringen där jag har sökt till FJS. Extramönstringen är vecka 16 och jag tror att poängen hos psykologen är de som de tittar på mest. Så lät det iaf på min mönstringsförrättare.

Sa din mönstringsförrättare något mer om FJS-EM? Jag vill verkligen ha så mycket information som möjligt! Det är så jobbigt att gå ovetandes.. Så vitt jag har förstått så kollar dom på dom med bäst resultat "over all".

Har precis kommit hem från mönstringen där jag har sökt till FJS. Extramönstringen är vecka 16 och jag tror att poängen hos psykologen är de som de tittar på mest. Så lät det iaf på min mönstringsförrättare.

Sa din mönstringsförrättare något mer om FJS-EM? Jag vill verkligen ha så mycket information som möjligt! Det är så jobbigt att gå ovetandes.. Så vitt jag har förstått så kollar dom på dom med bäst resultat "over all".

Hallå!

Jag väntar precis som ni på en eventuell inbjudan till fortsatt utredning. Det är bara att hålla ut till årsskiftet då de börjar sammanställa resultaten och skicka ut dem i början av året. Tills dess är det bara att ta tag i den triviala vardagen och fysa på! :-P

• 2 weeks later...

Det är meningen att alla ska vara ovetande om vad som kommer att ske. Tjänsten vid FJS kräver att man kan hantera det oväntade. Samtidigt förstår jag att du är nyfiken!

Liten motivationshöjare? http://www.k3.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=41733