Jump to content

Fallskärmsjägare - Extramönstring 09


Recommended Posts

jag kommer med samma tåg som dig :D bokade idag, tar första bästa buss annars känner ja en killa som kommer köra mig dit från skövde. Jag skrev 15.00 på lappen

 

Det tar typ 50min med buss så 15:00 väl ändå lite väl optimistiskt? Jag sitter och velar, tror jag skriver 17-18 och kommer man tidigare får man väl driva runt i den stora metropolen Karlsborg ett tag^^

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 426
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

i sånna fall var min tid orealistisk men sen tror ja inte att det spelar nån större roll, handlar bara om mat och ja kommer efter lunch och innan middag hur som helst så spelar ingen roll :) (hoppas jag)

 

haha, gott första intryck befälen kommer få av dig låter det som ! :)

Link to comment
Share on other sites

Min studentvecka har inte börjat än så än gåre bra :). Körde första 2 mils passet på löpningen, sprang på 1h:36 min kuperat, ett tips är att köra den några gånger för man blir helt slut i leder och knän i flera dagar efter och kännslan var likande extramönstringen :)

Link to comment
Share on other sites

+1 på den Airborne! Körde en 20km i torsdags, 1:39 och var inte särskilt trött. TRODDE JAG! Blev så där illamåendetrött en timme efter ungefär och dagen efter var man bra seg i knäna :P Men det var roligare än väntat att springa så länge faktiskt, inte alls lika köttigt som att springa milen där syran sätter in efter 2km och man grinar sig igenom.

 

För övrigt har min kondis blitt värdelös, sprang 8,5km på 38:14 idag vilket såklart är helt IG och innebär en galen temposänkning jämfört med förtestet. Hoppas det är fråga om en svacka och inte bara konditionsförsämring, jag har lite att jobba på i vart fall :P

Link to comment
Share on other sites

Bryr mig inte så mycket om tider nu :) Måttet är ju att man ska klara 48 min när som helst och under 45 min när det verkligen gäller. Sen är det bara att vänja kroppen vid att vara så urpumpad som under extra mönstringen men att kunna återhämta sig snabbt, annars får man problem :navy:

 

Btw, har det gått hål på era sockor med? har fått höra att de ska hålla i evigheter men nej nej. kanske ska försöka få nya eller ta några liknande ja har hemma :)

Link to comment
Share on other sites

Bryr mig inte så mycket om tider nu :) Måttet är ju att man ska klara 48 min när som helst och under 45 min när det verkligen gäller. Sen är det bara att vänja kroppen vid att vara så urpumpad som under extra mönstringen men att kunna återhämta sig snabbt, annars får man problem :D

 

Btw, har det gått hål på era sockor med? har fått höra att de ska hålla i evigheter men nej nej. kanske ska försöka få nya eller ta några liknande ja har hemma :)

 

mina strumpor är hela, men däremot inte stålgrå/vit längre :S

 

Tog inte många mil innan mesta av strumpan har blivit ingrodd i brunt :p

Link to comment
Share on other sites

nu har man änteligen skaffat ett gymkort, pga problem med benhinnorna :S, springer fram och tbx till en sjukgymnast så det ska nog vara bra på typ 2 veckor... har tänkt sattsa på spinning, styrketräning, simning och marsch under tiden...:D

 

jo de vita sockorna blir fort bruna :),, undrar varför man inte gjorde dem bruna från början.... ?

 

bokade för övrigt min resa till k3 idag:D, bussen är framme 13.26 på sön:)

 

längtar tills man är nog hel för att springa 20 km :) träna på, och skada er inte nu killar!

Link to comment
Share on other sites

nu har man änteligen skaffat ett gymkort, pga problem med benhinnorna :S, springer fram och tbx till en sjukgymnast så det ska nog vara bra på typ 2 veckor... har tänkt sattsa på spinning, styrketräning, simning och marsch under tiden...:D

 

jo de vita sockorna blir fort bruna :D,, undrar varför man inte gjorde dem bruna från början.... ?

 

bokade för övrigt min resa till k3 idag:D, bussen är framme 13.26 på sön:)

 

längtar tills man är nog hel för att springa 20 km :D träna på, och skada er inte nu killar!

 

Redan halv 2? Min buss kommer typ halv 6... Men det är ju lite skillnad om man inte åker från norrland kanske :-P

 

Sedan är ju studenten avklarad nu :):D så jag kan fokusera på träningen. Nästa vecka åker man dessutom till turkiet, intervallträning i värmen någon? :)

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag redan någon centimeters isolering på magen och jag har hört att det är bra att ha så jag äter fortsatt jättemycket och ser till att inte gå ner i vikt. Vill ha lite att ta av :)

 

Fettreserv är bra att ha... kolla bara på isbjörnarna :)

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte det där med att lägga på en liten extra fettreserv. För att inte gå ner allt för mkt i vikt under utbildningen? För att ha någon slags energireserv?

 

Om man väger mindre så gör man också av med mindre, så "slutresultatet" blir ju ändå detsamma. Det är ju därför det är en tokbra fördel att vara kort, lätt, smal och spänstig som jägare, sådana kan använda så lite energi (föda) som möjligt.

 

Visst, packningen blir ju inte lättare för det direkt men... :)

Link to comment
Share on other sites

@Machmut: Jag har funderat som du men eftersom de jägers jag pratat med rekommenderar att man lägger på sig lite så känns det som en bra sak att göra. Dessutom behöver jag inte jobba på saken, har alltid varit anpassad för ett kallare klimat^^

Och äta ska man ju göra!

Link to comment
Share on other sites

Vaknade idag med feber.... inte bra då jag tror ja behöver träna på så mycket so möjlgt men en sak är nog possitiv, ja blir sjuk max en gång om året och nu har ja blivit det så kanske slipper det under testveckorna :worthy:

Link to comment
Share on other sites

@ Swagger: Äta gör man, ändå dör man ;-). Har själv också varit sjuk ett tag men nu denna veckan har jag börjat kötta på igen, ska springa 4-5 gånger i veckan nu, vilket än så länge har hållit sig några veckor. Hur går det med era marscher förresten?

Här i gbg är vi ett gäng som knallar på rätt bra. För en vecka sen gick vi (vi var visserligen endast två av fyra vid det tillfället) 32km på ca 6 timmar. Detta med 30 kg på ryggen och vi var ute totalt sett i 7. Skyn var dessutom väldigt generös att kasta vatten på oss :-P

Link to comment
Share on other sites

@ Swagger: Äta gör man, ändå dör man :happy:. Har själv också varit sjuk ett tag men nu denna veckan har jag börjat kötta på igen, ska springa 4-5 gånger i veckan nu, vilket än så länge har hållit sig några veckor. Hur går det med era marscher förresten?

Här i gbg är vi ett gäng som knallar på rätt bra. För en vecka sen gick vi (vi var visserligen endast två av fyra vid det tillfället) 32km på ca 6 timmar. Detta med 30 kg på ryggen och vi var ute totalt sett i 7. Skyn var dessutom väldigt generös att kasta vatten på oss :)

 

samma här, har varit lite småkrasslig men men, nu blire nog en dags vila innan man börjar igen:) ska vila benhinnorna en vecka till, sen är man fullt frisk och får dra ut i löpspåren igen, fy fan vad jag längtar.

 

var ute och gick med en kompis till hans stuga, ca 4 mil. vilade en dag och gick sedan tillbaks hem:D, ca 8 h tog dagsmarscherna... inte så jättefort för att gå landsväg men men, bar dessutom väldigt lite packning, ca 10 kg..

 

Bara man inte deffar innan inryck tror jag att man klarar sig bra:D, käka mycket, träna mycket och hålla sig frisk är väll att prioritera. Sen vad man väger vid inryck är inget man behöver fundera över...

 

ingen annan som kommer ner lite tidigare på sön?, sj är jag där innan 14.00 som sagt.... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har en fråga.

 

Har ni funderat på, OM ni klarar utbildningen, att göra utlandstjänst?

 

Jag har svarade ja på alla papper vi fårr kring mönstring och EM och min inställning har inte ändrats.

Hur är det för er?

 

 

samma här! Min inställning till utlandstjänst har inte förändrats sedan mönstringen.

 

//#117

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har vi mindre än två veckor till inryck (yay).

 

Inte orolig för min fysiska status men den mentala hälsan har inte riktigt klarat av ställa om till inryck. Ligger i en sådan fas att jag vill putsa mer på fysiken och andra förberedelser samtidigt som hela jag är otålig att sätta igång :rolleyes:

 

Men är det någon som har koll på vilka befattningar som kommer finnas sedan? Jag har försökt kolla runt men det enda jag hittat är signalist, grp chef, prickskytt, sjukvård, farb. Någon som känner till fler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...