Jump to content

Fallskärmsjägare - Extramönstring 09


Recommended Posts

Jag bor i luleå, ringde numret som står på kallelsen och fixade flygbiljetter till stockholm. tågbiljett till skövde C och buss till Karlsborg fick jag också:rockon: måste tydligen åka därifrån 16.30 på fre, men det skulle tydligen inte vara något problem...

 

Gick väldigt smidigt att boka biljetter,, följ bara de väldigt tydliga instruktionerna:D

 

Vars reser ni ifrån?

 

Ajdå, aldrig kul att skada sig,, men en vecka lät inte så farligt. man känner sig ju lagomt intelligent när man skadar sig ibland :D Vila sista veckan är nog ett bra råd

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 426
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Välkomna att besöka Försvarsmakten och representanter från FJS på NOLIA's framtid & utbildningsmässa nu i februari.

 

Piteå, 11-12

Sundsvall, 17

Östersund, 19

Edited by rnc
Link to comment
Share on other sites

Det jag inte förstår är hur biljetterna ska fixas... Vad dum jag känner mig! Är det bara att lämna in den där talongen man fick tillsammans med kallelsen till SJ och så ger dom mig tågbiljetter eller? Hur fixas buss från Skövde C till Karlsborg?

 

 

Man får ut biljetten i receptionen på reseC. Självklart skall detta ordnas i god tid. Kallelsen gäller som en biljett i sig när man reser inom kommunen, dvs från centralen till platsen i fråga. Det är mao bara lugna puckar. :rolleyes:

Edited by Taureau
Link to comment
Share on other sites

EDIT: förresten, Taureau, jag läste igenom den här tråden nu och såg att du på första sidan skrev att du också väntade på inbjudan till EM, men nu skriver du att du ska till KJ-EM! Hur ligger det till? Ändrade du dig eller?

 

 

 

För att göra en lång historia kort, så mönstrade jag, fick mönstra en gång till, sökte FJS och bytte till KJ för att det låg närmare mina intressen.

 

Tillägg.

Fick alltså en 6:a på inskrivningen, men fick söka FJS ändå, men inskrivningsförrättaren sa att jag hade större chans att bli kallad till KJ, så jag fick tid att tänka på det och höra av mig ifall jag ändrat mig.

 

 

Haha det var precis lika för mig! Fast ingen sa att det var större chans att bli kallad till KJ, det var det där med intresset om man säger så. Jag fick också bara en 6a på konditionen (var sjuk före mönstringen), så jag fick komma tillbaka och göra om cyklingen för att kunna söka FJ, men passade då på att ändra till KJ när jag ändå var hos inskrivningsförrättaren, helt spontant:)

Link to comment
Share on other sites

EDIT: förresten, Taureau, jag läste igenom den här tråden nu och såg att du på första sidan skrev att du också väntade på inbjudan till EM, men nu skriver du att du ska till KJ-EM! Hur ligger det till? Ändrade du dig eller?

 

 

 

För att göra en lång historia kort, så mönstrade jag, fick mönstra en gång till, sökte FJS och bytte till KJ för att det låg närmare mina intressen.

 

Tillägg.

Fick alltså en 6:a på inskrivningen, men fick söka FJS ändå, men inskrivningsförrättaren sa att jag hade större chans att bli kallad till KJ, så jag fick tid att tänka på det och höra av mig ifall jag ändrat mig.

 

 

Haha det var precis lika för mig! Fast ingen sa att det var större chans att bli kallad till KJ, det var det där med intresset om man säger så. Jag fick också bara en 6a på konditionen (var sjuk före mönstringen), så jag fick komma tillbaka och göra om cyklingen för att kunna söka FJ, men passade då på att ändra till KJ när jag ändå var hos inskrivningsförrättaren, helt spontant:)

 

Jag svarar i KJ tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jag har exakt samma restider som Cesium,, förutom bussen som går till karlsborg 12.37 ;) (framme 13.22), men åker som sagt tidigare på fre för att hinna med sista planet från arlanda....

 

Hur går det med träningen såhär 7 veckor innan?,

sj har jag varit sjuk en vecka,, men formen är fortfarande på topp. ska bara slipa upp chins, armhävningar och andra ev. testövningar,,,

 

Kanske lite OT men.. Vad händer om man åker ut under "testperioden". Får man fortfarande sitt "förstahandsval" av befattningarna. Inte för att det egenteligen gör någon skillnad, men har letat efter svaret utan framgång.

Edited by Plind
Link to comment
Share on other sites

Plind: Troligtvis finns det lite olika hållplatser vid stationen, åker du tåg från sthlm?

 

Min träning har väl gått både bra och dåligt. Löpningen känns bra, lördagspasset som normalt är apköttigt(trots att det är veckans kortaste) var riktigt skönt igår och ligger på PB på den.

Min axel är dock fortfarande inte helt bra så det gör ont att träna alla övningar där armarna behövs. Så det har blitt väldigt lite styrka denna veckan, för många övningar kräver hjälp från armarna eller att man åtminstone lyfter upp vikterna. Gör fortfarande lite ont att ta på sig en t-shirt :S

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite OT men.. Vad händer om man åker ut under "testperioden". Får man fortfarande sitt "förstahandsval" av befattningarna. Inte för att det egenteligen gör någon skillnad, men har letat efter svaret utan framgång.

 

Då inskrivningen inte ändras till "fallskärmsjägare" förrän efter godkänd extramönstring kommer du i så fall att tjänstgöra i den befattning du tidigare varit inskriven för.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite OT men.. Vad händer om man åker ut under "testperioden". Får man fortfarande sitt "förstahandsval" av befattningarna. Inte för att det egenteligen gör någon skillnad, men har letat efter svaret utan framgång.

 

Då inskrivningen inte ändras till "fallskärmsjägare" förrän efter godkänd extramönstring kommer du i så fall att tjänstgöra i den befattning du tidigare varit inskriven för.

 

Det var ju inte de han fråga... om man nu klarar extramönstringen och blir inskriven till fjs eller kj, så kommer det vara en så kallad testperiod på 2 veckor (har jag för mig) där det även finns en risk att man blir avskriven pga inte tillräckligt psykiskt mogen eller som i regel skador... man kan ju även bli avskriven pga skador vilken tid som helst under utbildningen.

Så, är det någon som har svar på hur stor chans man har att få en annan utbildning om det nu åvanstående händer?

Link to comment
Share on other sites

Om ni åker ut under testperioden kommer ni att få den befattning som ni har som andrahandsval (FJS hamnar högst upp om ni klarar EM), om det fortfarande funkar. Den andra utbildningen kanske redan har börjat.

 

Lycka till, och kom ihåg, det ÄR värt det.

Link to comment
Share on other sites

helt rätt, vi kommer hoppa fallskärm i höst!

 

Jag har en kompis som också är uttagen till EM men som tvekar. Försöker bara övertyga honom att följa med till karlsborg v.14. man har som sagt inget att förlora på att försöka ta sig in på utbildningen...

 

har nu upptäckt att jag inte är någon höjdare på "strikta" situps,, är rätt stark i bålen men just vanliga situps är svåra.... Ngn som har en grym bli-bra-på-situps-övning?

 

38 min på 8 km är inte jättedåligt! du hinner sannolikt kapa ngn minut till på den tiden. Dessutom tror jag inte att det enbart är hur fort man springer milen som avgör om man går vidare eller ej, de har nog flera roliga överraskningar åt oss :D

Link to comment
Share on other sites

helt rätt, vi kommer hoppa fallskärm i höst!

 

Jag har en kompis som också är uttagen till EM men som tvekar. Försöker bara övertyga honom att följa med till karlsborg v.14. man har som sagt inget att förlora på att försöka ta sig in på utbildningen...

 

har nu upptäckt att jag inte är någon höjdare på "strikta" situps,, är rätt stark i bålen men just vanliga situps är svåra.... Ngn som har en grym bli-bra-på-situps-övning?

 

38 min på 8 km är inte jättedåligt! du hinner sannolikt kapa ngn minut till på den tiden. Dessutom tror jag inte att det enbart är hur fort man springer milen som avgör om man går vidare eller ej, de har nog flera roliga överraskningar åt oss :rockon:

 

Jajemän, det ska vi! :banana

 

Med strikta sit-ups, menar du då när knäna är i 90 graders vinkel och upplagda på t.ex. en stol? Jag rekommenderar att bara nöta, nöta och nöta. Om man redan har en bra bålstyrka så går det snabbt att få in "dom nya sit-upsen i magen" så att säga!

 

Ja, jag tror att adrenalinet när man är där gör att det kommer gå bättre också, det kommer bli så kul!

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite OT men.. Vad händer om man åker ut under "testperioden". Får man fortfarande sitt "förstahandsval" av befattningarna. Inte för att det egenteligen gör någon skillnad, men har letat efter svaret utan framgång.

 

Då inskrivningen inte ändras till "fallskärmsjägare" förrän efter godkänd extramönstring kommer du i så fall att tjänstgöra i den befattning du tidigare varit inskriven för.

 

Det var ju inte de han fråga... om man nu klarar extramönstringen och blir inskriven till fjs eller kj, så kommer det vara en så kallad testperiod på 2 veckor (har jag för mig) där det även finns en risk att man blir avskriven pga inte tillräckligt psykiskt mogen eller som i regel skador... man kan ju även bli avskriven pga skador vilken tid som helst under utbildningen.

Så, är det någon som har svar på hur stor chans man har att få en annan utbildning om det nu åvanstående händer?

 

Testperioden är 3 veckor, och utgör en fortsättning på uttagningsprocessen. Det är många andra saker än skador som kan göra att ni inte anses lämpliga. Precis som Nr.2 säger så kommer ni att få ert andrahandsval av befattning om ni "åker ut" under testperioden.

Link to comment
Share on other sites

Här har ni ytterligare en som ska till Karlsborg för tester =) Ringde just och fixade flygbiljetter till sthlm, bor nämligen i Skellefte.

 

Jag har också funderat på vad som händer om man åker ut i testperioden, är det inte kört även om man får sin andra befattning, eftersom de flesta av dem börjar den 27 juni och som jag förstått det av papprena rycker FJS:arna in i augusti? Eller är det okej att hoppa in några veckor efter att de andra ryckt in? Själv hamnade jag i utbildningsreserven, så jag satsar allt på FJS!

Link to comment
Share on other sites

Här har ni ytterligare en som ska till Karlsborg för tester =) Ringde just och fixade flygbiljetter till sthlm, bor nämligen i Skellefte.

 

Jag har också funderat på vad som händer om man åker ut i testperioden, är det inte kört även om man får sin andra befattning, eftersom de flesta av dem börjar den 27 juni och som jag förstått det av papprena rycker FJS:arna in i augusti? Eller är det okej att hoppa in några veckor efter att de andra ryckt in? Själv hamnade jag i utbildningsreserven, så jag satsar allt på FJS!

 

Du hamnar med största sannolikhet på den befattningen du sökte först.

 

Grundläggande soldatutbildning får alla soldater den första tiden. På FJS får du en extra dos av detta vilket innebär att skulle du inte lyckas och bli avskild så kanske ändå du blir ett föredöme på ditt nya förband… :)

 

Men fokusera nu på det du har framför dig. Det skall inte finnas något annat alternativ i bakhuvudet. Risken är annars att du lättare ger upp när det tar emot. Och ta emot det kommer det att göra från och till...

Edited by Iceman
Link to comment
Share on other sites

Är det ingen av er som bor i närheten av Karlsborg? Själv bor jag ca tre mil därifrån, så det tar inte allt för lång tid med bussen att ta sig dit. Har faktiskt tjuvtränat lite i bassängen vi kommer ha vattenfysen i:)

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen av er som bor i närheten av Karlsborg? Själv bor jag ca tre mil därifrån, så det tar inte allt för lång tid med bussen att ta sig dit. Har faktiskt tjuvtränat lite i bassängen vi kommer ha vattenfysen i:)

 

Coolt, jag har tänkt på att det borde finnas någon som bor där i närheten!

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen av er som bor i närheten av Karlsborg? Själv bor jag ca tre mil därifrån, så det tar inte allt för lång tid med bussen att ta sig dit. Har faktiskt tjuvtränat lite i bassängen vi kommer ha vattenfysen i:)

 

Då har du ett STORT försprång, vattnet är mycket farligare där än på andra ställen! :D

Edited by MastY
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tusan hakar, här var det lite för lugnt tycker jag. Hur går det för alla? Är ni redo? När börjar ni vila upp er?

 

Själv har man haft en rejäl svacka som dock börjat ordna upp sig så är väl i alla fall i hyfsad form även om det knappast gått mycket framåt sista månaden. Känner mig lagom redo, hade inte skadat med en månad till att träna på men så är det väl oavsett hur lång tid man får på sig. På lördag kör jag sista passen och sedan blir det sova och äta så mycket som möjligt fram till onsdagen.

 

Godnatt

Link to comment
Share on other sites

Har väl varit för mig ungefär som för dej, har haft en liten svacka i träningen. Men det är bara köra på och ge allt man har. Ska köra något till styrkepass sen ska jag vila fram till testerna. Någon annan än jag som är orolig över själva resan till Karlsborg? Bor själv ganska långt upp i detta avlånga land och det är en himlarns massa flyg,tåg och busstider som man ska hålla reda på. Kan ju inte heller påstå att jag har någon större resevana :ak:

Link to comment
Share on other sites

Kul att tråden är igång igen:D

 

aah, bara en vecka kvar till em :) tänkte träna till på lör, ev sön. Men är nog redan dags att börja äta upp sig, börjar ikv med våfflor ;)

 

måste erkänna att jag inte själv har någon större resvana, speciellt inte med tåg... vi kanske kan träffas i stockholm och åka tsm därifrån? Är ju alltid trevligt med lite sällskap :)

 

Känner mig redo, har inte riktigt fått in toppformskänslan än men det spelar ingen roll. ska bli kul att komma iväg från mörka norrbotten ett tag :)

Link to comment
Share on other sites

Ptja, ni som ska ner på onsdagen(1/4) med tåget som lämnar Stockholm central klockan 10:10 kan ju dra ett PM med era msn till mig så vi kan styra upp nån mötesplats på centralen om ni vill, trevligt med lite sällskap på vägen ner. Då kanske man kan slappna av lite i alla fall =)

 

//Cesium

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som ska vara där nu på måndag?

 

Jag har lyckats få magsjuka nu dagar innan förtestet. Känns ju jättebra när man har tränat för att vara i form till nästa vecka. Det är väl två tillfällen de har förtestet? Har fått för mig att det är ett nu v14 och ett senare v17? Eller har de två test nu i veckan, ett som börjar nu på måndag och ett som börjar på onsdag?

 

Skulle ju inte skada om jag fick göra testet lite senare. Jag kan ju inte ringa till dem för ens på måndag morgon och det är ju samma eftermiddag som jag egentligen ska vara där. Tror ju inte de skulle göra nåt ändå när jag är så sent ute. Är väl bara att åka dit och göra allt man kan.

Link to comment
Share on other sites

Uttagningar v.17? Fallskärmsjägarskolan genomför två förtest nästa vecka och det är dom enda som kommer genomföras för kullen som rycker in augusti 2009. Det ena är mellan måndag-onsdag (det ska jag på) och det andra onsdag-fredag. Om man inte kan prestera max p.g.a. sjukdom är det tyvärr så och det går inte att göra så mycket åt...

 

Rent krasst finns det personer som är helt friska under förtestet som isådanafall "får din plats", tänk på att konkurrensen är enorm!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...