Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag använder ett diamant bryne fin. Eggen blir bra men jag lyckas alltid repa själva sidan av kniven. Kan jag på något sätt undvika detta eller nu så här i efterhand putsa bort dessa repor så att kniven får tillbaka sin ursprungliga oskuld och glans...

Jag vill inte hävda att jag är något proffs på knivslipning, men jag brukar kunna åstadkomma det resultat jag vill ha; ett vasst och blankt blad.

När jag slipar mina knivar så brukar jag slipa hela den "vinklade" sidan på bladet. Det gör det mycket lättare att behålla den ursprungliga vinkeln på eggen. Först mot ett vått stenbryne fastspänt i arbetsbänken, sedan mot vått slippapper på ett plant underlag för att få tillbaka glansen. Den sista finskärpningen av eggen fixar jag med ett knivstål. Sist men inte minst ett tunt lager siliconfett för att den ska hålla sig blank och fin.

När man använder stenbryne är vatten A och O för att slippa fula, djupa repor. Det är för att det material som man skrapar bort från blad och bryne ska ligga kvar och fungera som ett fint slipmedel.

Jag har provat diamantbryne vid ett par tillfällen, men jag har inte blivit nöjd med resultatet. Precis som du så får jag mest bara repor, och inte blev kniven märkbart mycket vassare heller. Men jag har nog bara inte fått in det rätta handlaget ännu...

Posted (edited)

Någon som testat musmatte-tricket?

Körde just en vända med min gamla WM1:a på 600-papper och det blev en grym egg.

Edited by Vargas
Posted

Slipning av knivar.

Efter 15 år i restaurangbranchen så kan jag dela med mig lite av mina knivtips.

1. Ska man ha en riktigt vass kniv så måste man först välja en kniv med kvalitet i stålet. Har man en kniv med "blötstål" så håller inte slipningen mer än 5 tomater. Det blir som att skrapa rost från en volvo.

2 När det gäller slipningen så finns det många skolor. men det jag föredrar är att använda en våt sandsten fär att slipa upp kniven och då slipar jag den ifrån mig inte med eggen emot mig. Men det gåt även bra att slipa kniven på en borrmaskin som man kan sätta fast i en bänk med ett slippapper på. typ rondellslip.

det viktiga är när man slipar att ha en stadig hand. Repor på bladet kommer av att man vinglar med handen.

3 Knivar är till för att användas. Vill man ha en häftig cool kniv som skulle göra Rambo grön av avund så köper man en sån, men man använder den inte utan man har en anna kniv undangömt som man använder.

Själv har jag 3 knivar med mig i fält en SPEC-PLUS Marine Combat

som jag har att hugga ner lite småbusk och lite grövre jobb Men den köpte jag nog för att den var lite cool. Men den fick jag slipa om när jag fick den för att eggen var alderles för brant. Den andra jag har med mig är en mora 2000 perfekt att ha vass och fin. Blir den alderles för jäckligt dålig så kan man köpa en ny. Den tredje är en fällkniv på en gerbertång.

Ett bra tips annars är en kukri som ghurkas använder bra till det mesta.

Till sist är knivar till för att användas om man har en sån dyr och fin kniv så man inte törs använda den för att den skall repas då har man köpt fel kniv.

// Nicke

Posted (edited)
Till sist är knivar till för att användas om man har en sån dyr och fin kniv så man inte törs använda den för att den skall repas då har man köpt fel kniv.

Word...

Buy'em to use'em!

HT.jpg

Edited by 2Sharp
Posted (edited)

Hur funkar musmattetricket?

Logga in på lämplig website, ex: www.tadgear.com för musen över musmattan och beställa lämplig kniv ex: Strider SnG eller Emerson knives CQC-7 väldigt enkelt..

Med förbehåll för att jag ev. missuppfittat något... :wub:

Edited by 2Sharp
Posted

Hur funkar musmattetricket?

Logga in på lämplig website, ex: www.tadgear.com för musen över musmattan och beställa lämplig kniv ex: Strider SnG eller Emerson knives CQC-7 väldigt enkelt..

Med förbehåll för att jag ev. missuppfittat något... :wub:

Ja, det är en typ av musmattetrick. Nu var det inte riktigt det som åsyftades. :wub:

Musmattetricket är det här fallet ett sätt att slipa knivar med konvex egg.

Länk från Knifeforums

Länk till en Convex grind FAQ

Vad jag förstått är det 600-pappret en bra "grit" att börja med och sen arbeta upp sig till 2000-papper. Det känns inte som en slipmetod för the faint hearted, men å andra sidan är sällan slipmetoder avsedda för knivar med konvex egg. Det kräver ett visst mått av övning och skicklighet för att det ska bli bra. Musmattemetoden underlättar dock en del mot traditionella metoder av vad jag förstått.

Att det sen kan ta emot för en del att sätta sig och slipa med våtslippapper på sin fina kniv som kanske kostar några tusenlappar, är ytterliggare en dimension.

Posted

Lånat från Dianova AB

• Rengör verktygets egg noggrant från smuts innan arbetet påbörjas.
  • Placera knivseggen mot diamantbladet så att de två bildar ett kors.
  • Observera att ett nytt diamantbryne känns rått.
  • Luta knivbladet i en något brantare vinkel än den eggen har och lägg på ett mycket lätt tryck. Med rätt ljus kan denna vinkel erhållas när skuggan mellan egg och diamantblad försvinner.
  • Bryn eggen genom att göra små cirkulerande rörelser - ungefär i en en-kronas storlek - och låt kniven samtidigt vandra från knivhandtag till knivspets. Upprepa cirkelrörelserna växelvis på bägge sidor om eggen. Se till att du bibehåller ungefär samma vinkel mellan bryne och egg under hela arbetet.
  • Om du vill se var brynet tar kan du markera eggen med en tuschpenna.
  • Under arbetets gång, blås, knacka på baksidan av diamantbladet alternativt om du har tillgång till rinnande vatten kan du spola bort avverkat material.
  • Normalt stoppar man här om du vill att kniven ska ha ett "bett", annars kan du avsluta med att utan cirkelrörelser försiktigt dra brynet längs eggens båda sidor. På så sätt avlägsnas resterna av det eventuella
    "filskägg" som bryningen orsakat.
  • Resultatet testar du genom att pröva skärpan mot till exempel ovansidan av din tumnagel. Placera eggen i cirka 45 graders vinkel mot nageln och för kniven framåt med mycket lätt hand. Vill kniven fastna är eggen vass, glider den är det bara att göra om arbetet.
  • Rengör brynet efter användning med vamt vatten, borste och diskmedel eller annat lämpligt rengöringsmedel. Suddgummi kan användas för torr rengöring.

Posted

När det gäller diamant bryne så säljer Militaryshop dem för nästan 200 kronor medan Clas Ohlsson säljer dem för 39 kronor eller om det var 29 kronor! :)

Posted
När det gäller diamant bryne så säljer Militaryshop dem för nästan 200 kronor medan Clas Ohlsson säljer dem för 39 kronor eller om det var 29 kronor! :)

Utan någon vidare efterforskning från min sida... är det samma bryne?

Posted

Det ska vara det. Millitaryshop har en vana för att vara hutlöst dyra ibland! Synd!

Posted
När det gäller diamant bryne så säljer Militaryshop dem för nästan 200 kronor medan Clas Ohlsson säljer dem för 39 kronor eller om det var 29 kronor! :huh:

Köpte ett bryne för 39 kr från det kända gubbdagiset häromdagen och även om knivarna blir väldigt bra* så är kvaliteten på plasten runt omkring usel. För priset är det bra och för att slipa knivar hemma duger det men att ha det som bryne för en längre tur i skogen?

Är det samma bryne på Military Shop skulle jag alltså inte rekommendera det heller, även om jag tvivlar lite på att det är samma tillverkare.

*Mitt första diamantbryne så jag kan bara jämföra med äldre typer av brynen, jag får en grov egg och kan snabbt jämna till ev skador i bladet men finputsen sköter mina andra brynen om i den mån det är önskvärt.