NordicFear Posted April 2, 2003 Author Report Posted April 2, 2003 då kanske mina oxå ligger hemma och väntar på mig nu... synd bara att jag inte ska hem ida utan kommer hem först imorgon (flickvänen måste underhållas lite oxå ) Quote
Sandquist Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 GranQ: skall ligga på skånings kompani, åtgärdar profilen snarast. Quote
darkstar Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 |lj| och granQ: Vi lär synas. Då ska det banne mig vara honnör! Ska inte vara på er pluton dock. Vad det verkar som nu iaf. Angående rivaliteten. Kan inte svara på varför, kan bara spekulera i det. När jag ryckte in så fick vi givetvis också höra allt detta. Man tänkte att allt det här kan ju inte vara sant. De T2:are vi hade kontakt med var faktiskt lite hrm.. underliga vissa av dem. Detta rör sig om kanske 10 pers. De andra var hur bra som helst. Utan T2 stannar P4. Tänk på det! Rivaliteten märkte jag när jag varit ute på stan och tänkte slagga på befälsrummet när jag på vägen tillbaka såg en grupp (8 pers) som skrek åt en grupp från T2. Hade de inte varit så påverkade, och så många så hade de fått en riktig verbal spark i skrevet. Vakten tog hand om dem snyggt dock... hehe. Verkar som om vissa befäl, mest från P4, slänger ur sig små kommentarer som biverkar till detta beteende. Vidrigt är det må jag säga. Har faktiskt inte hört nåt från någon från T2. P4/K3 är i vissa fall värre. Vi hade en kille på kompaniet enligt utsago skulle blivit misshandlad av K3-vpl. Dessa skulle fått ordern att åka till Skövde om de skulle ställa till med bråk. Jag har fått berättat för mig att vi skulle ha vunnit fajten utan att använda våld. Till alla ni som rycker in: Låt er inte påverkas. Ni tillhör samma försvarsmakt. Quote
226 Olsson Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 (edited) Stackars alla som kommer ligga inne under DarkStar. Kan bara tänka mig vad ni kommer få genomlida...... Nej, han är faktiskt ganska snäll.... ....ibland.... Då han inte skiter spik, eller äter granater... eller slår dom små nyinrykta Kan bara hoppas att ni får en trevlig tid på P4. Det är ett mycket bra regemente, med många bra befäl. Edited April 3, 2003 by 226 Olsson Quote
NordicFear Posted April 3, 2003 Author Report Posted April 3, 2003 Darkstar vilket kompani komer du finnas/finns på? kommer troligen hanna på Wartofta... Quote
Kung_keno Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Tänkte höra om det é någon som har lite info om Kåkinds kompani? Ska själv rycka in där i januari,2004. Quote
NordicFear Posted April 3, 2003 Author Report Posted April 3, 2003 inte mer än det som står på P4 hemsida... Quote
darkstar Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Darkstar vilket kompani komer du finnas/finns på? kommer troligen hanna på Wartofta... Lifkompaninet, TS-pluton som det ser ut nu. Quote
EgM Posted April 3, 2003 Report Posted April 3, 2003 Fick också besked idag. Ska rycka in som stridsfordonsbefäl på Wartofta kompani. Utbildas det inte bara med stridsvagnar på Wartofta? Trodde jag skulle få bli besättning på någon pbv. Någon som vet? Quote
darkstar Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Fick också besked idag. Ska rycka in som stridsfordonsbefäl på Wartofta kompani. Utbildas det inte bara med stridsvagnar på Wartofta? Trodde jag skulle få bli besättning på någon pbv. Någon som vet? Soim jag sa i en annan tråd... Pliktverket är dumma i huvudet. De skickar stridsfordonsbefäl dit och stridsvagnsbefäl till Lif. De senare damerna och herrarna blev ganska besvikna. Quote
NordicFear Posted April 4, 2003 Author Report Posted April 4, 2003 fick mina inryckningspapper ida....hannar visst på Wadsbo istället för wartofta som jag trodde.... Quote
NBC Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 Vart ni än hamnar så kommer ni säkert att trivas. T2/P4 ligger finfint typ 5 minuter från Skövde centrum. Samtidigt så är det när till övningsfältet etc. Sen så har dom fina pizzor med tillhörande utkörning på pizzeria "Downstairs" (ett litet tips bara). En kul skillnad mellan T2 och P4 (kul för T2 alltså ) är att de 2-3 första veckorna så går P4 runt i grötstället medan T2 använder M/90. Detta för att P4 skall "förtjäna" sin M/90 som det heter. I mina ögon något riktigt löjligt. Quote
darkstar Posted April 4, 2003 Report Posted April 4, 2003 En kul skillnad mellan T2 och P4 (kul för T2 alltså ) är att de 2-3 första veckorna så går P4 runt i grötstället medan T2 använder M/90. Detta för att P4 skall "förtjäna" sin M/90 som det heter. I mina ögon något riktigt löjligt. Löjligt eller inte... det är en viss skillnad mellan olika kompanier vilket bara irriterar soldaterna. Personligen anser jag att man är inte värdig m/90 förrän man kan gå och stå i den. Och det kan man inte första veckan, kanske inte andra heller. Följdaktligen skall man inte få åka hem i den första veckan. Men det är ju upp till plutch, och inte mig. Quote
Gustav-TS Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Kan väl bara stämma in i tidigare skribenters inlägg. Tillägg: De som hamnar på TS-plutonen kommer få stå ut med både mig & Darkstar. Quote
Rolex Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Jag gör lumpen på T2 för tillfället (muck om en vecka ), och jag har inte märkt av någon allvarligare rivalitet mellan T2 och P4. Lite gliringar och små elakheter brukar utväxlas, men det blir aldrig något allvarligt av det. Fick t ex höra från en P4ing att fältmössa 90 kallas för "T2-basker"... Quote
KB_2004 Posted April 6, 2003 Report Posted April 6, 2003 Någon som för tillfället lumpar på P4/kvarn som KB som känner för att berätta hur det är?? Vad har ni gjort, hur är befälen och sammanhållningen osv. Vore tacksam!! Quote
RäserCarl Posted April 9, 2003 Report Posted April 9, 2003 Nu ska man ju också in på P4 i juni, som plutonsjukvårdare. Polare som ska in där har fått reda på vilket kompani det gäller men på mig står det bara "samlingskompani" i papprerna. Kan inte någon vis människa förklara vad det är! Nån mer som ska bli plutonsjukvårdare? Quote
Assvinn Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Skall in på P4 kvarn som stridsvegnsbefäl i juni. Quote
nahoj84 Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 Välkommen i gänget! Har du fått placering på något speciellt fordon?? /:) Vart kommer du ifrån?? Quote
NordicFear Posted April 11, 2003 Author Report Posted April 11, 2003 tycker att vi nu soldf gubbar som nu skall in på P4 till sommaren, sen får ta en krog kväll och tjöta en massa skit...? någon mer som e sugen på det? Quote
Mats Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 (edited) Någon som för tillfället lumpar på P4/kvarn som KB som känner för att berätta hur det är??Vad har ni gjort, hur är befälen och sammanhållningen osv. Vore tacksam!! Muckade för ett par timmar sedan efter 10 månader som vagnchef på Strf 9040B på Skånings kompani. Det blev bara 10 månader utb för KB som då blev PB eftersom det inte blev varken försteg eller eftersteg... Vad ska du har för tjänst så kanske vi kan luska ut vilket kompani du hamnar på! På Skånings är det i alla fall bra. Tror att jag haft en av de bästa tjänster som man kan ha. Befälen är mycket bra även om jag tycker att de borde lyssna på värnpliktiga mera med avseende på stridsteknik med mera. Tror iaf att mitt kompani blev ganska bra. Som sagt är nog stridsfordonstjänst bland det roligaste man kan syssla med. Både skarpskjutningar och BT-strid är spännande och man pumpar en hel del adrenalin. Har du några mera specifika frågor är det bara att fråga på! Edited April 11, 2003 by Mats Quote
RäserCarl Posted April 11, 2003 Report Posted April 11, 2003 tycker att vi nu soldf gubbar som nu skall in på P4 till sommaren, sen får ta en krog kväll och tjöta en massa skit...? någon mer som e sugen på det? Helt klart, vi kan ju inte sitta på luckan och tjura! Skål för det! Quote
Assvinn Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 (edited) Har du fått placering på något speciellt fordon?? --> Vart kommer du ifrån?? Jag har ej fått någon placering på fordon än. Jag kommer från Göteborg. har ni som skall dit ngn mirc kanal eller dylikt? Edit: hur gör man sådana där vita citat rutor? Edited April 12, 2003 by Assvinn Quote
Protiwa Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 Låg inne som pansarskyttegruppchef 93/94, på Skåningskompani. En av den roligaste tiden i mitt liv. P4 är ett väldigt bra regemente. Bra sammanhållning mellan och inom kompanierna. Ska man hacka och klaga på att någon är sämre så klagar man på K3. På min tid hade vi ett motto på Skånings som löd ”Gilla läget”, med andra ord du får så roligt som du gör det. Om du har det besvärligt och jobbigt i fält så tänk på att när du tittar tillbacka på lumpartiden så gör du det med ett leende och fina historier att berätta. Quote
nahoj84 Posted April 12, 2003 Report Posted April 12, 2003 Jag har ej fått någon placering på fordon än. Jag kommer från Göteborg. har ni som skall dit ngn mirc kanal eller dylikt? Edit: hur gör man sådana där vita citat rutor? Man trycker på quote längst upp i höger hörn i det inlägget du vill citera. Jag vet inte någonting om någon mirc kanal. Du måste åka rätt tidigt för den enda bussen som vårt "bra" lokaltrafik bolag har är framme i kvarn 8.35 nästa är inte framme förens 13.10. Tråkigt när man måste inställa sig innan 12.00 Quote
NordicFear Posted April 13, 2003 Author Report Posted April 13, 2003 Jag har ej fått någon placering på fordon än. Jag kommer från Göteborg. har ni som skall dit ngn mirc kanal eller dylikt? Edit: hur gör man sådana där vita citat rutor? Man trycker på quote längst upp i höger hörn i det inlägget du vill citera. Jag vet inte någonting om någon mirc kanal. Du måste åka rätt tidigt för den enda bussen som vårt "bra" lokaltrafik bolag har är framme i kvarn 8.35 nästa är inte framme förens 13.10. Tråkigt när man måste inställa sig innan 12.00 om du tar 08:35 så kanske du får lyckan med att hinna med ett fyspass innan klockan hinner bli tolv... Quote
nahoj84 Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 om du tar 08:35 så kanske du får lyckan med att hinna med ett fyspass innan klockan hinner bli tolv... Hehehe jo det är väl så de har planerat. Jag tror att de är snälla och skriver 12.00 men i verkligheten måste du vara där 8.35 annars missar du det. Detta gör att allt kan börja tidigare utan att någon kan gnälla. Quote
226 Olsson Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Du måste åka rätt tidigt för den enda bussen som vårt "bra" lokaltrafik bolag har är framme i kvarn 8.35 nästa är inte framme förens 13.10. Tråkigt när man måste inställa sig innan 12.00 Anordnar inte P4 några bussar mellan Göteborg-Kvarn/Skövde? När jag ryckte in (dock på P4 skövde) så fanns det bussar som var till för oss "nyinrykta". Brukar vara så då många som skall till P4 kommer från GBG. Quote
Ehlana Posted April 13, 2003 Report Posted April 13, 2003 Jag gör lumpen på T2 för tillfället (muck om en vecka ), och jag har inte märkt av någon allvarligare rivalitet mellan T2 och P4. Lite gliringar och små elakheter brukar utväxlas, men det blir aldrig något allvarligt av det. Fick t ex höra från en P4ing att fältmössa 90 kallas för "T2-basker"... Någon på P4 har fått vissa saker rejält om bakfoten... Det är älsmössan som är känd som T2baskern.. Används av vpl på T2 när det är kallare än +10 :P Quote
Recommended Posts