Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej...ska rycka in på P4 till sommaren och jag undrar om det finns några fler som oxå skall in där...

sen en fråga till er som redan har gjoort lumpen där....hur e befälen dör osv...

allt är av intresse som rör P4....

tack på förhand...

• Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jo det e nog ca 600 till förutom du som ska dit så du behöver inte vara orolig :huh:

Eftersom T2 och P4 ligger granne med varandra så blir det en del skitsnack regementena imellan. Om man dock ska vara opartisk så kan man säga att generellt sett så är P4's befäl mer strikta stridspittar medan T2's befäl har en mer avslappnad attityd. Väldigt trevliga överlag, sen finns det ju rötägg på bägge regementena även om jag anser att de är fler på P4.

Posted

Underhållsgruppbefäl...

Då hamnar du nog på Södra Wadsbo kompani som bor ovanför oss på våning 3 och 4. Vet inte vad ni kommer göra men ni kommer bo i den finaste kasernen på P4, 3. Helt nyrenoverad och närmast matsalen!

De flesta befälen på mitt kompani är i alla fall klockrena.

Posted

Tangsjö, har du verkligen lärt känna så många befäl på P 4 att du kan bilda dig en uppfattning om dessa över 300 individer?

Om svaret är jag kan jag lika väl säga att jag anser att det finns fler rötägg på T 2 än på P 4.

Posted

Såklart att jag inte lärt känna alla, men p.g.a att jag ligger på NBC Pluton och rätt ofta sanerar era stridsvagnar så träffar man ett antal befäl från P4. Samma sak när vi sätter upp vår dusch, självklart så finns det bra befäl på P4. Min stf plutch gjorde själv lumpen på P4 som KB på TOLO och sökte till T2 istället för till P4 efter att han var färdigutbildad p.g.a att han ansåg att det var ett bättre ställe. Men som sagt det här är min uppfattning, ingen kan ju direkt säga att den är fel då det är vad jag anser, sen om du har en annan uppfattning så får det stå för dig.

Posted

underhållsgruppbefäl...10 månader...

väntar fortfarande på mina inställseorder....

tycker att jag borde har fått dom nu men det e pliktverket som har strulat till det så jag måste vänta ett tag till på dom.... :)

Posted

Välkommen i klubben för "de som skall in i juni på p4 men inte fått sina papper än", det är bara att ställa sig i kö....

Posted

fan va kul det ska bli sen till sommaren även om man missar den stora sköna ledigheten som man annars brukar få...

Sandquist - hoppas vi ses nån gång sen i sommar...

Posted
fan va kul det ska bli sen till sommaren även om man missar den stora sköna ledigheten som man annars brukar få...

Sandquist - hoppas vi ses nån gång sen i sommar...

hmmm jarru :camo:

Kul o kul...

Den första tiden är inte rolig..

Den ska nog inte vara rolig...

Det är frammåt hösten vintern det roliga börjar.

Posted (edited)

Hade en kamrat som under inryck (P4) såg väldigt nere ut.

Levde i någon slags depression och såg ut att hata allt.

Djävligt bra kille i övrigt och skulle säkert ha varit en bra vän under utbildningen.

Småningom lyckades han få förflyttning till T2.

Stötte på honom i matsalen och han var lycklig som fan.

De hade brudar i duschen och playstation med storbilds-tv

Om man ska generalisera så är T2:are trevliga när man stöter på dem ute i fält

och så. Bra på det de gör. Har aldrig hört att det ska ha varit någon större

friktion mellan P4 och T2. Däremot P4 och K3, det råder delade meningar om

vem som bär ansvaret. Dock fann jag en dagbok på nätet där en

P4:ing avslöjar att han låg bakom en del som alla vi andra fick lida för.

Ingen av oss andra fattade varför saker och ting skedde.

Edited by daedalus
Posted

P4, sambandgruppchef.

Låter som vi rycker in där i sommar får jobba på förbättra relationerna med T2/K3. Någon måste ju bryta den negativa trenden. Så alla som ska in på P4. kom ihåg att alltid vara 120 % snälla mot K3 och T2 folk.

Posted

Har legat inne på T2 i 7 veckor nu och jag kan inte direkt säga att jag märkt ngn rivalitet mellan T2 och P4. Visst är det gliringar mm men det hör väl till lite grann?

Vet att jag inte varit med så länge så det kan väl ha hänt saker innan men dom P4-folk jag träffat hittills har jag bara gott att säga om!

Posted

Min bror ligger på K3 (LBB) nu (jag låg på T2 för snart 3 år sedan)

från min bror får jag höra jämt att dom rackar ner på T2 (och i viss mån på P4).

Officerare som vänplikiga.

Sen är det nog en ganska stor skillnad på T2/P4 och K3, på T2/P4 är det kanske lite mer slappt mot vad det är K3, där allt verkar ganska strickt.

På K3 verkar allt vara så himmla reglements enligt, mendans på T2 hade vi ibland officerare som gick omkring reglementsvidrigt klädda.

Rivaliteten mellan K3/P4 är nog väldigt gammal, eftersom att K3/P4 en gång i tiden delade garnison (tror det '84 som K3 flyttade till Karlsborg).

Sen kan det ju vara så enkelt som att P4 tycker att dom är tuffast i världen för att dom har sina 122:or

och K3 tycker att dom är tuffast i världen för att dom är jägare.

• 2 weeks later...
Posted

Jag har fått mitt inryckningsbesked. Rycker in på P4/Kvarn i Juni. Info från P4 kommer c:a 6 veckor innan inryck.

Är det någon mer som ska till Kvarn??? /:) :D

Posted

Jag skall in som Pansarskyttegruppbefäl på P 4 i juni. Precis som alla andra har jag inte heller fått mina papper ännu :( väntar ivrigt som f*n!!

Om jag inte helt är ute och cyklar som kommer alla som utbildas på P 4 också att utbildas i Kvarn, rätta mig gärna ifall jag har fel.

Vi ses till sommaren alla :camo: (stridskåta)

-Kurki :lol:

Posted (edited)
Om jag inte helt är ute och cyklar som kommer alla som utbildas på P 4 också att utbildas i Kvarn, rätta mig gärna ifall jag har fel.

Ingen aning. Jag ligger där under hela min utbildningstid. Möjligt att man samarbetar emellan Slövde och Kvarn.

:)

Edited by nahoj84
Posted

Sa har ar det. Alla KB gör sin grund- och förstegsutbildningen pa Kvarn, dvs de första 5-6 manaderna. Sedan fördelas man pa P 4s tva utbildningsplatser. Övriga (GB,E och F) utbildas antingen pa Kvarn eller i Skövde. Detta skall framga av inryckningsorderna. Vissa utbildningar centraliseras och kraftsamlas till en av orterna sa det kan hända att vissa befattningar far stifta bekantskap med bada platserna. Gäller dock inte skytte, som utbildas bade i Skövde och Kvarn.

Posted
Jag har fått mitt inryckningsbesked. Rycker in på P4/Kvarn i Juni. Info från P4 kommer c:a 6 veckor innan inryck.

Är det någon mer som ska till Kvarn??? /<!--emo&:)-->beret.gif.webp<!--endemo-->  :sniper:

Ska dit i januari. Ska vara plutonschef för en stab- och trosspluton (kvartersmästare).

Posted

Hmm. vilka är det man ska skicka mail och gnälla på. Pliktverket eller P4. För nu vill jag ha mitt inryckningsbesked!

Posted

gnäll på pliktverket....har redan snackat med dom om varför inryckningspapperna inte har kommit än...men dom trodde att de skulle komma idagarna (2 veckorsen)

pliktverket :( :sniper: jag

Posted

vilken effekt det blev. Skrev på forumet imorse kommer hem från skolan och då ligger dom..lif kompaniet blev det. Sambandsgruppchef. Inryck 23 juni och muck den 8:de april.

Posted (edited)

granQ, haha.... exakt som jag da... förutom namn o nummer kanske... :unsure:

Edited by |lj|
Posted
Granq, haha.... exakt som jag da... förutom namn o nummer kanske... :unsure:

trevligt. Synes den 23:de då, kanske iallafall en hel del som ska dit. Snackade med darkstar han nämnde fanns lite olika plutoner med mera. Sandquist vad ska du då? Uppdatera din profil också ;)