Jump to content

Plast


Krook

Recommended Posts

MSS jobbar hårt för att vår utrustning ska vara så säker för användarna som möjligt. Det termobariska hotet är något som man tar väldigt allvarligt på på MSS, och det är ju bra.

Min fundering gäller varför de tillåter sån stor användning av plast i utrustningen? Spännen mm är gjorda av plast, bland annat i stridsvästen. Plast är förutom att det är ganska skört väldigt svårt att se i röntgen varför ett offer för en attack kanske måste leva vidare med plastrester i kroppen.

 

Att plast är billigt och enkelt att framställa förstår jag men vad är den övriga synen på plast?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Att plast är billigt och enkelt att framställa förstår jag men vad är den övriga synen på plast?

Även vikten spelar stor roll. Om man skulle ersätta en plastdetalj med en metall-dito så skulle den antagligen väga dubbelt så mycket.

Dessutom så håller jag inte med om att plast är skört. I de flesta relevanta fall är plast ganska segt.

Link to comment
Share on other sites

Tjenis!

 

Jobbar själv med plastframställning och vill nästan påstå att vissa sorters plast är segare en metall. För att inte säga mer tåliga mot slitage. Sedan kan man ju säga att i princip bara fantasin kan stoppa variationerna av förstärkningstillsatser i plasten.

Link to comment
Share on other sites

Att plast är billigt och enkelt att framställa förstår jag men vad är den övriga synen på plast?

Även vikten spelar stor roll. Om man skulle ersätta en plastdetalj med en metall-dito så skulle den antagligen väga dubbelt så mycket.

Dessutom så håller jag inte med om att plast är skört. I de flesta relevanta fall är plast ganska segt.

Tja, jag tänker på att plastdetaljer på Stridsvästar, Stridssäckar, AK5:or och andra prylar ganska frekvent går sönder. Plasten som oftast används håller inte tillräckligt bra, bla i kyla.

 

Säkerhetsmässigt då? Är vikten så avgörande att man bör acceptera att få kvarsittande materia i kroppen efter explosioner?

Link to comment
Share on other sites

Vill man ta bort plast som sitter i kroppen så finns resurser för detta, dessutom så antar jag att risken för att plast från din utrustning ska penetrera din kropp är sådär stor om man ist ser till allt annat skit som du ändå får in i kroppen vid eventuella spliterskador, typ bitar av dina smutsiga kläder, metallsplitter osv, iom det så är plastrisken en ganska liten och förhållandevis ofarlig risk.

Link to comment
Share on other sites

Vill man ta bort plast som sitter i kroppen så finns resurser för detta, dessutom så antar jag att risken för att plast från din utrustning ska penetrera din kropp är sådär stor om man ist ser till allt annat skit som du ändå får in i kroppen vid eventuella spliterskador, typ bitar av dina smutsiga kläder, metallsplitter osv, iom det så är plastrisken en ganska liten och förhållandevis ofarlig risk.

Den bedömingen håller inte alla med om. Därför så bygger folk egna hgr-hållare i bilarna genom Gaffa-tejp i stället för plasthållare. Erfarenheter från andra nationer i Afghanistan (och deras erfarenheter från bla Irak) har gett det till hands. Det finns inte resurser för att hitta platssplitter i kroppen, det är det som är problemet och därför min fundering. Metallsplittret hittar man. Klädesplagg brinner upp alt bryts ner.

Om man tar det termobariska hotet på så stort allvar, hur kommer det sig att man negligerar splitterhotet?

Link to comment
Share on other sites

Den bedömingen håller inte alla med om. Därför så bygger folk egna hgr-hållare i bilarna genom Gaffa-tejp i stället för plasthållare.

 

En stilla undran: Hur mycket potentiellt sekundärsplitter av plast finns det inte i en bil oavsett om hgr-hållare är monterade? Eller är handgranater som exploderar i hållarna ett så stort problem att det motiverar ett alernativt materialval?

Link to comment
Share on other sites

Den bedömingen håller inte alla med om. Därför så bygger folk egna hgr-hållare i bilarna genom Gaffa-tejp i stället för plasthållare.

 

En stilla undran: Hur mycket potentiellt sekundärsplitter av plast finns det inte i en bil oavsett om hgr-hållare är monterade? Eller är handgranater som exploderar i hållarna ett så stort problem att det motiverar ett alernativt materialval?

Ja, den frågan har jag också ställt mig. Men tydligen så är bilen byggd för att inte släppa ifrån sig så mycket vilket extrautrustning inte är byggd för det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

En stilla undran: Hur mycket potentiellt sekundärsplitter av plast finns det inte i en bil oavsett om hgr-hållare är monterade? Eller är handgranater som exploderar i hållarna ett så stort problem att det motiverar ett alernativt materialval?

Om bilen ifråga är utrustad med liner så borde det inte bli så mycket sekundärsplitter från själva fordonet. Då är det värre med sådant som man sätter i efteråt, som t ex hgrhållare. Fast jämfört med t ex sambandsutrustning så borde en hållare vara ganska liten, men å andra sidan så många bäckar små osv.

Link to comment
Share on other sites

dina kläder är bra mycket farligare för kroppen om tygbitar kommer in i din kropp än om du får plastbitar i dig.(vad tror du finns i dina kläder efter några dagars användning)

och vad tänkte du att det var för storlek på plastsplittret, upptäcks dom inte i en magnetröntgen så är dom så små att dom inte farliga längre.

 

:bash:

Link to comment
Share on other sites

...och vad tänkte du att det var för storlek på plastsplittret, upptäcks dom inte i en magnetröntgen så är dom så små att dom inte farliga längre.

Hur många role 2-sjukhus har magnetröntgen?

 

Får dom inte komma längre i kedjan än så?

 

Fortfarande så är det inte så farligt om du har småbitar kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag förutsätter att plats är No1 tack vare priset, vikten och tillgängligheten.

 

Plast är tyvär bara möjligt att hitta genom att peta runt i kroppen eller med magnetkamera vilket vi kan glömma. I Sverige är det idag kö till magnetkameraundersökningar, gissa hur behovet ser ut efter en mekbats anfall...

 

Sammantaget så är nog plastsplittret ett elände vi kommer att få leva med eftersom alternativen antingen är för dyra eller tunga.

 

Om det finns någon materialexpert här inom området så vore det intressant att veta om det finns plaster som duger i militära sammanhang och som syns på röntgen, om inte om det forskas på det?

Link to comment
Share on other sites

Om, jag säger om, detta är ett verkligt problem och inte bara ett uppfattat sådant så kan man alltid tillföra ett röntgentätt kontrastmedel i råmaterialet. Bariumsulfat eller Tungsten är de vanligast förekommande inom medicinindustrin där man i IV-slangar tillför i runda tal 20% för spårbarhet med vanlig röntgen

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Om det finns någon materialexpert här inom området så vore det intressant att veta om det finns plaster som duger i militära sammanhang och som syns på röntgen, om inte om det forskas på det?

 

Tjenis!

 

Ingen materialexpert men av egen erfarenhet så är det fullt möjligt att tillsätta olika spårbara material i plasten. Men det finns idag plaster som duger för militärt bruk vill jag påstå. Sedan är det upp till FM att ställa kraven. Många av de riktigt tåliga materialen har glasfiberförstärkning i sig. Det används flitigt till bilindustrin bla cykelställ,takräcken mm. Det borde räcka även för oss militärer. Sedan är ju tanken med tillsatser bra men man bör även ha i åtanke vad som händer med tillsatserna i människokroppen vi eventuella splitter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...