106 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Om jag inte minns fel "får" de förutom treudden även utbildningstecknet för dykare. Har sett någon med både (special)utbildningstecken för kustjägare och dykare på högerärmen på m90. Quote
GA KA Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 (edited) Märket 106 tänker på är en rund cirkel. I mitten simmar en dykare. Det är även en böjd treudd som dykaren simmar imellan. Edited August 10, 2003 by GA KA Quote
106 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Märket 106 tänker på är en rund cirkel. I mitten simmar en dykare. Det är även en böjd treudd som dykaren simmar imellan. Nej jag tänkte på märket som finns i UniR FM 2003, dvs en dykarhjälm modell äldre. Treudden såg ut som vanligt (dvs också enligt UniR FM 2003). Quote
GA KA Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Får inte alla "lätta" dykare i FM det märket. Jag vet att ovanbeskrivna märke finns/fanns? på Span. Quote
Aron Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Om jag inte minns fel "får" de förutom treudden även utbildningstecknet för dykare. Har sett någon med både (special)utbildningstecken för kustjägare och dykare på högerärmen på m90. Här har vi en attackdykares högerarm: Bild från "Special OPS Vol. 2" Får inte alla "lätta" dykare i FM det märket. Jag vet att ovanbeskrivna märke finns/fanns? på Span. Vill minnas från tidigare diskussioner på forumet att alla dykare får det ja. /Aron Quote
imint Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 Det där är någon form av inflation, tidigare var det endast dykare som var tungutbildade alltså B-cert och över som fick den. Nu förtiden delas den visst ut till kreti och pleti Imint; som inte fick ett sådant märke efter min dykkurs :( Quote
106 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 OT, men tydligen får röjdyk detta (special)utbildningstecken: http://www.4minkriflj.mil.se/images/local/p7160964.jpg Eftersom det är en stor bild länkar jag till den istället. Quote
EO4 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 well, kan inte det faktum att a-dyk numera även får "hjälmmärket" beror på att det är lite svårt att medelst patronhylsa böja till gafflarna på ett tygmärke? Den tidigare metallgaffeln - som böjdes av A-dykare för att påvisa särarten - är ju officiellt borttagen och man har kanske inte fått godkänt på att göra ett tygmärke med böjda gafflar (eller kanske inte velat ha ett tygmärke med böjda gafflar)? Quote
Etranger Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 106: Även de dykare som utbildas inom ingenjörstrupperna får detta utbildningstecken. (dykarhjälmen ...) Quote
106 Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 106: Även de dykare som utbildas inom ingenjörstrupperna får detta utbildningstecken. (dykarhjälmen ...) Jo jag var kanske otydlig i mitt påstående. jag menade inte att hjälmen i sig betydde att de var a-dyk, endast att de var dykare. Som jag har förstått det är hjälmen (m/99 för dykare, M7678-157400) specialutbildningstecken för ALLA dykare (fast röjdyk tydligen har ett eget tecken, m/02 för röjdykare) och treudden (m/60 för kustjägare, M7678-147000) utbildningstecken för alla KJ. Kan det stämma? (M-nr är för metallmärken och tagna ur UniR FM 2003) Quote
Gotcha Posted August 10, 2003 Report Posted August 10, 2003 106: Även de dykare som utbildas inom ingenjörstrupperna får detta utbildningstecken. (dykarhjälmen ...) Jo jag var kanske otydlig i mitt påstående. jag menade inte att hjälmen i sig betydde att de var a-dyk, endast att de var dykare. Som jag har förstått det är hjälmen (m/99 för dykare, M7678-157400) specialutbildningstecken för ALLA dykare (fast röjdyk tydligen har ett eget tecken, m/02 för röjdykare) och treudden (m/60 för kustjägare, M7678-147000) utbildningstecken för alla KJ. Kan det stämma? (M-nr är för metallmärken och tagna ur UniR FM 2003) Jo. Quote
Protiwa Posted August 11, 2003 Report Posted August 11, 2003 M-4015 BASKERMÄRKE Attackdykarna. M-3952 BASKERMÄRKE Kustjägarna Länk De M-nummer som står före produkten är Militärlagrets artikelnummer på varorna. Quote
Gotcha Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 M-4015 BASKERMÄRKE Attackdykarna. M-3952 BASKERMÄRKE Kustjägarna Länk De M-nummer som står före produkten är Militärlagrets artikelnummer på varorna. Hehe...wtf..? *suck* De har ju/väl bara köpt ett gäng treuddar från Sporrong eller nåt och böjt till några.. fult dessutom...och med 50:- i prisskillnad.. Jädrar vilken irriterande hemsida de har snickrat ihop med alla jädra popups då.. stavas: "UNDERKÄNT" Quote
Amfibieslusken Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 (edited) 106: Även de dykare som utbildas inom ingenjörstrupperna får detta utbildningstecken. (dykarhjälmen ...) Jo jag var kanske otydlig i mitt påstående. jag menade inte att hjälmen i sig betydde att de var a-dyk, endast att de var dykare. Som jag har förstått det är hjälmen (m/99 för dykare, M7678-157400) specialutbildningstecken för ALLA dykare (fast röjdyk tydligen har ett eget tecken, m/02 för röjdykare) och treudden (m/60 för kustjägare, M7678-147000) utbildningstecken för alla KJ. Kan det stämma? (M-nr är för metallmärken och tagna ur UniR FM 2003) Så här är det: A-dyk bär precis som övriga KJ samma specialutbildningstecken på höger arm, och under den utb.tecken för försvarsmaktens dykare ( hjälmmärket ) och ingen treudd med inåtböjda uddar. MEN däremot på m/87 bär de inget utb för dykare utan, just det, en treudd medelst patronhylsa inåtböjda uddar EDIT: Jag borde tillägga att A-dyk bär sin treudd utan inåtböjda uddar fram till dess att de har klarat sitt I-Dyk. Dessutom blev jag osäker angående något metallmärke för dykare, om de bär det. Edited August 12, 2003 by Amfibieslusken Quote
106 Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Taget (trodde de hade både och till m/87, men nu vet jag) Angående M-nr finns betydelsen av de fyra första siffrorna här: http://www.fmv.se/tinfo/mkod.htm Alla utbildningstecken har M-nr M7678-xxxxxx. Slut M-nr Quote
Green Posted August 12, 2003 Report Posted August 12, 2003 Röjdyk har ett märke som är en gammaldags dykare och det har endast röjdykarna. Har själv träffat en för ett tag sedan och tittat på märket. Eftersom de är de vpl som dyker längst ner i världen tror jag inte de vill ha samma märke som de dykarna i ing trupperna. Stor skillnad i kunskaper. Röjdyk är svårt att komma in på. Jag fick inte komma på deras förtest men FJS förtest så det visar ju lite hur svårt det är att bara komma dit. Quote
Sillen Posted August 13, 2003 Report Posted August 13, 2003 Röjdyk är svårt att komma in på. Jag fick inte komma på deras förtest men FJS förtest så det visar ju lite hur svårt det är att bara komma dit. Tough shit, alltså. Var det inte röjdykare som "Men of Honor" med Cuba Gooding Jr och Robert De Niro handlade om? "The Navy Diver is not a fighting man, he is a salvage expert. If it is lost underwater, he finds it. If it's sunk, he brings it up. If it's in the way, he moves it. If he's lucky, he will die young, 200 feet beneath the waves, for that is the closest he'll ever get to being a hero." Quote
invent Posted March 9, 2009 Report Posted March 9, 2009 well, kan inte det faktum att a-dyk numera även får "hjälmmärket" beror på att det är lite svårt att medelst patronhylsa böja till gafflarna på ett tygmärke? Den tidigare metallgaffeln - som böjdes av A-dykare för att påvisa särarten - är ju officiellt borttagen och man har kanske inte fått godkänt på att göra ett tygmärke med böjda gafflar (eller kanske inte velat ha ett tygmärke med böjda gafflar)? För att klargöra så har attackdykare kjs tygtreudd som utb tecken och dykarhjälmen som tilläggs tecken på m90 jackan, kombinationen blir attackdykare. så alltså en kustjägare som har gjort luftdykutbildning tex armedyk utb får inte använda båda teckena samtidigt. sen har man guldtreudden på fin unformen som är inåtböjd, OCH man får även ha ett metall tecken som är lika dant som tygdykarhjälmen fast mindre på fin uniformen också. Sen i-dyksperioden heter egentligen katergori A och är mer taktiskt inriktad än den första dykperioden som heter Kat B där man i stort sätt lär sig dyka som en attackdykare vilket innebär simma några meter under ytan. så under I-dyket ingår även en herrans massa taktiskta övningar/uppdrag. Mvh Quote
Eaglet Posted March 10, 2009 Report Posted March 10, 2009 Hur långt in i utbildningen görs Kategori A respektive Kategori B? Quote
invent Posted March 12, 2009 Report Posted March 12, 2009 Hur långt in i utbildningen görs Kategori A respektive Kategori B? Vi ryckte in i slutet på sommarn och hade kat B i november och kat A i mars april. Men det varierar säkert mellan åren. Mvh Quote
KeSSeLL Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 Invent, kan du berätta lite om meriterna som man får efter en värnplikt som adyk. Tex. hur konkurrenskraftigt och karaktär beskrivande det är i ett CV? vidareutbildning inom FM? bra chans till utlandstjänst? andra civila fördelar? Väldigt tacksam för det minsta. Mvh Quote
Eaglet Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 Skulle också gärna vilja höra lite om det. Har en polare som är fd röjdyk som jobbade mycket som dykinstruktör efter lumpen eftersom de fick en hög "civil" dykutbildning. Många av hans lumparpolare gör samma sak. Är det liknande på spanpluton, att man får civilt cert ungefär? Quote
invent Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 (edited) Invent, kan du berätta lite om meriterna som man får efter en värnplikt som adyk.Tex. hur konkurrenskraftigt och karaktär beskrivande det är i ett CV? vidareutbildning inom FM? bra chans till utlandstjänst? andra civila fördelar? Väldigt tacksam för det minsta. Mvh Om man räknar civila meriter på papper så i vårt betyg stod det 80h fotoutb. Vilket naturligtvis inte är 80h skolbänk utan kanske 5-10h skolbänk och resten praktik i skogen motsvarande. Man får inget civilt dykcert, men dom som inte hade cert innan tog det efter, för under tusenlappen och då behövde de bara göra 2dyk och ingen teori. Jag har dock varken sökt nått civilt eller millitärt jobb sen muck men efter muck (17/6-08) så har jag fått 2 millitära jobb erbjudanden och 2civila tack vare min värnplikts tjänst. Dom civila erbjudanden kom genom personer från KJV och FKJ, attackdykare/kustjägare från andra årskullar som är egen företagare/chefer. Man får väldigt bra kontakter som är guld värda! Jag vet inte om det skulle ge någon fördel när man söker vanlig officer, men det finns ställen i försvaret som söker folk från a-dyk. Om du tvekar på att söka så sluta tveka och sök, du kommer inte bli missnöjd. Mvh Edited March 13, 2009 by invent Quote
KeSSeLL Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 Invent, kan du berätta lite om meriterna som man får efter en värnplikt som adyk.Tex. hur konkurrenskraftigt och karaktär beskrivande det är i ett CV? vidareutbildning inom FM? bra chans till utlandstjänst? andra civila fördelar? Väldigt tacksam för det minsta. Mvh Om man räknar civila meriter på papper så i vårt betyg stod det 80h fotoutb. Vilket naturligtvis inte är 80h skolbänk utan kanske 5-10h skolbänk och resten praktik i skogen motsvarande. Man får inget civilt dykcert, men dom som inte hade cert innan tog det efter, för under tusenlappen och då behövde de bara göra 2dyk och ingen teori. Jag har dock varken sökt nått civilt eller millitärt jobb sen muck men efter muck (17/6-08) så har jag fått 2 millitära jobb erbjudanden och 2civila tack vare min värnplikts tjänst. Dom civila erbjudanden kom genom personer från KJV och FKJ, attackdykare/kustjägare från andra årskullar som är egen företagare/chefer. Man får väldigt bra kontakter som är guld värda! Jag vet inte om det skulle ge någon fördel när man söker vanlig officer, men det finns ställen i försvaret som söker folk från a-dyk. Om du tvekar på att söka så sluta tveka och sök, du kommer inte bli missnöjd. Mvh Här har man aldrig tvekat Tackar ödmjukt för svaren! Mvh Quote
106 Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 För att klargöra så har attackdykare kjs tygtreudd som utb tecken och dykarhjälmen som tilläggs tecken på m90 jackan, kombinationen blir attackdykare. så alltså en kustjägare som har gjort luftdykutbildning tex armedyk utb får inte använda båda teckena samtidigt. Ska man följa uniformsbestämmelserna så får ingen bära två utbildningstecken samtidigt. Vad som sedan sker i praktiken är någonting helt annat. Quote
invent Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 För att klargöra så har attackdykare kjs tygtreudd som utb tecken och dykarhjälmen som tilläggs tecken på m90 jackan, kombinationen blir attackdykare. så alltså en kustjägare som har gjort luftdykutbildning tex armedyk utb får inte använda båda teckena samtidigt. Ska man följa uniformsbestämmelserna så får ingen bära två utbildningstecken samtidigt. Vad som sedan sker i praktiken är någonting helt annat. Det står att man får ha ett utbildningstecken och ett tilläggs tecken som i en attackdykarens fall är dykarhjälmen. Mvh Quote
106 Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 För att klargöra så har attackdykare kjs tygtreudd som utb tecken och dykarhjälmen som tilläggs tecken på m90 jackan, kombinationen blir attackdykare. så alltså en kustjägare som har gjort luftdykutbildning tex armedyk utb får inte använda båda teckena samtidigt. Ska man följa uniformsbestämmelserna så får ingen bära två utbildningstecken samtidigt. Vad som sedan sker i praktiken är någonting helt annat. Det står att man får ha ett utbildningstecken och ett tilläggs tecken som i en attackdykarens fall är dykarhjälmen. Mvh Texten (gällande fältuniform) i UniBest 2009 är: Fastställt svenskt utbildningstecken i m/87-systemet får utföras i textil, svart med accentfärg gråbrun/grått på grön botten med svart bård (gult på blå botten och gul bård för sjöstridsdräkt) anläggs på höger ärm 30 mm under ärmsömmen till fältjacka 90 (L, P, H, Adyk, TR BE och TR) och sjöarbetsjacka 93. endast ett utbildningstecken får bäras (eget val) och får ej kombineras med eventuellt utbildningslinjetecken ... därefter följer en liten tabell där textilvarianten av utbildningstecken kustjägare finns med. angående utbildningstecken till m/87 hittar man följande: ...Den som har behörighet att på angiven plats bära fler än ett utbildningstecken (svenska eller utländska) får bära endast ett av dessa (eget val) ... Under specialutbildningstecken (för m/87) finns följande: Specialutbildningstecken bärs ovanför höger bröstficka på vapenrock och jacka m/87(A), och på motsvarande plats på innerkavaj m/48, mässjacka m/86, m/1878 och m/38 samt får bäras på skjorta m/78 (på fästanordning av svart läder knäppt i högra bröstfickans knapp).... Till blå ylletröja m/87 får utbildningstecken avsett för bärande ovan höger bröstficka bäras på höger axelförstärknings nedre inre hörn. Därefter följer en tabell över specialutbildningstecken där både utbildningstecken kustjägare och utbildningstecken dykare m/99 finns med. Slutsats: Båda märkena är specialutbildningstecken och bärs på samma plats på både m/87 (m/48), fältuniform och sjöstridsdräkt. Eftersom det inte är tillåtet med flera märken på samma plats måste man välja. Tilläggstecken finns inte med i Unibest 2009 och inte ens i UniR FM 2003. Det som finns är att tilläggstext i form av en båge får bäras till förbandstecknet (i UniR FM 2003 även till utbildningstecken). Quote
invent Posted March 13, 2009 Report Posted March 13, 2009 Okej, Fel av mig i sånt fall. Kunskapen på amf1 är således fel. Quote
Krook Posted March 14, 2009 Report Posted March 14, 2009 Okej, Fel av mig i sånt fall. Kunskapen på amf1 är således fel. Förmodligen inte kunskapen utan snarare att de skiter i bestämmelserna. /K Quote
Tritonus88 Posted September 25, 2010 Report Posted September 25, 2010 När jag låg inne på Amf 1, 2007-2008 hade attackdykarna sin treudd böjd, samt ett guldigt tecken för dykare bredvid gaffeln på sin m/87 uniform. På deras m/90 fältuniform hade dom neptungaffeln, samt ett svart dykarmärke med lite guld i. Deras namnbrickor hade en svart liten tejp bit, tills dom var godkända attackdykare. Quote
Recommended Posts