M00nStalker Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 Ja snyggt är det inte och vi använde bara t-shirt som yttersta plagg där det inte fanns någon chans att civila såg oss, annars var det 59-skjortan som gällde. Det innebar att vi bar den mest hela tiden eftersom vi spenderade en hel del tid på högskolan och i närheten av andra civila. Ett alternativ till fältjacka var också tröja m/87 som många köpte och använde vid enskilt uppträdande. Tråkigt att inte alla inte får ut en snygg skjorta för användande när det är varmt. Quote
Rickard N Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 (edited) Det ser fortfarande bättre ut än att glida runt i 90-skjortan som yttersta plagg som jag sett på en del ställen genom åren. tillägg: tycker jag Edited June 9, 2008 by Rickard N Quote
Stefan F Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 T-shirt som yttre plagg är snyggare än M59-skjortan. Tycker jag. Quote
Persson_Insats Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 Nyligen hemkommen från skogsbrands-bekämpning kan jag bara konstatera att T-shirten är väl så uppskattad oavsett utseende! detta även om media florerar tätt ute i området. 59skjortan blir helt enkelt för varm vid hårt fysiskt arbete i gassande sol, för att inte tala om fältjackan. (nu gäller detta eftersläckning och inte bekämpning av full brasa då naturligtvis fältjacka anbringas oavsett temperatur.) Quote
23:e komp. Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 Nyligen hemkommen från skogsbrands-bekämpning kan jag bara konstatera att T-shirten är väl så uppskattad oavsett utseende! detta även om media florerar tätt ute i området. 59skjortan blir helt enkelt för varm vid hårt fysiskt arbete i gassande sol, för att inte tala om fältjackan. (nu gäller detta eftersläckning och inte bekämpning av full brasa då naturligtvis fältjacka anbringas oavsett temperatur.) Bra att Du sa det! Våra arbetskläder skall i första hand vara funktionella och inte estetiskt tilltalande. Ingenstans står det att svenska soldater inte får visa upp sig för allmänheten klädd i den reglementerade t-tröjan. Varje aktivitet tarvar sin typ av klädsel, därför har vi många att välja på. Man kan tänka sig vilken protest det blev när kepsen infördes som uniformspersedel. Osnyggt och slappt..... Quote
pajohansson Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 Våra arbetskläder skall i första hand vara funktionella och inte estetiskt tilltalande. Ingenstans står det att svenska soldater inte får visa upp sig för allmänheten klädd i den reglementerade t-tröjan. Varje aktivitet tarvar sin typ av klädsel, därför har vi många att välja på.. Absolut, i fallet brandbekämpning står jag helt bakom bruket av t-shirt. Då handlar det bara om att få jobbet gjort på bästa möjliga sätt, skit samma om man inte är jätteprydlig. Men jag anser fortfarande att t-shirt inte är något som jag skulle vilja använda på kasern. Det må vara tillåtet, men jag tycker ändå att det ser slappt och oproffsigt ut. Är det någon som vet varför man har valt att fasa ut 59-skjortan? Quote
joppe Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 Våra arbetskläder skall i första hand vara funktionella och inte estetiskt tilltalande. Ingenstans står det att svenska soldater inte får visa upp sig för allmänheten klädd i den reglementerade t-tröjan. Varje aktivitet tarvar sin typ av klädsel, därför har vi många att välja på.. Absolut, i fallet brandbekämpning står jag helt bakom bruket av t-shirt. Då handlar det bara om att få jobbet gjort på bästa möjliga sätt, skit samma om man inte är jätteprydlig. Men jag anser fortfarande att t-shirt inte är något som jag skulle vilja använda på kasern. Det må vara tillåtet, men jag tycker ändå att det ser slappt och oproffsigt ut. Är det någon som vet varför man har valt att fasa ut 59-skjortan? vad är det som gör att det ser oproffsigt ut med t-shirten då Quote
pajohansson Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 vad är det som gör att det ser oproffsigt ut med t-shirten då Jadu. Personlig preferens? Nämen, rent allmänt så ser jag skjorta som ett mer välklätt plagg än t-shirt (i officiella sammanhang, privat är jag militant t-shirtanvändare) Vad skulle du helst se när du går på banken/handlar kläder/köper bil/whatsoever: att försäljaren har skjorta (med uppkavlade ärmar om det känns passande) eller t-shirt? Vilket ger bäst intryck? Quote
joppe Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 för personlig del så bryr jag mig inte om om personen har t-shirt eller skjorta utan på vilket sätt jag bemöts på som är det viktigaste I militära sammanhang så är det samma sak men det underlättar om personen bär namnbricka o gradbeteckningar så man kan identifiera om man kommit till rätt person eller inte. visst håller man på med att paradera med trupp så är ju både t-shirten o m59 skjortan lika sluskiga ändå personligt så tycker jag att 59 skjortan är både sämre o fulare än t-shirten Quote
Krook Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 ...Tillsvidare är det enligt skrivelse, vilket nummer jag saknar, tillåtet att bära T-tröja 90 som yttersta plagg OM flagga samt eventuell gradbetäckning är anbringad. ... T-shirten som yttersta plagg är inte den snyggaste uniformen, men enligt SoldierBlue är det en skrivelse som reglerar bärandet i detta fall vilket verkar helt rimligt. I och med att m/59-skjortan inte ges ut till alla och det är >25 grader utomhus stundtals skulle nog inte många vilja bära fältjackan hela tiden... Såsom flertalet skribenter läst in sig på så är en allmänt spridd skrivelse som reglerar detta UniRFM 2003 M7756-770002. Den är inte upphävd i sin helhet än, och framför allt inte gällande T-shirt. Grön T-tröja buren under fältskjorta m/59 och m/93 FN får synas i halsen. Den får bäras som yttersta plagg i tjänsten och skall då vara försedd med gradbeteckning (kragspelgel m/58 fäst på bröstets vänstra sida). Notera att man stavat fel på "kragspegel". /K Quote
Rickard N Posted June 9, 2008 Report Posted June 9, 2008 (edited) vad är det som gör att det ser oproffsigt ut med t-shirten då Jadu. Personlig preferens? Nämen, rent allmänt så ser jag skjorta som ett mer välklätt plagg än t-shirt (i officiella sammanhang, privat är jag militant t-shirtanvändare) Vad skulle du helst se när du går på banken/handlar kläder/köper bil/whatsoever: att försäljaren har skjorta (med uppkavlade ärmar om det känns passande) eller t-shirt? Vilket ger bäst intryck? Jag skulle inte vilja likställa en 59-skjorta och 90-brallor med kostym på banken Skulle jag möta en banktjänsteman med keps skulle jag börja fundera också, och det springer ju soldater runt med glada i hågen Edited June 9, 2008 by Rickard N Quote
Lt.E Posted June 13, 2008 Report Posted June 13, 2008 (edited) Skjorta M/59 ska tas ur bruk. När detta kommer att ske vet bara "den innersta kretsen" på FMLOG. Det har väl varit på gång i minst 10 år? Edited June 13, 2008 by Lt.E Quote
Rickard N Posted June 13, 2008 Report Posted June 13, 2008 Skjorta M/59 ska tas ur bruk. När detta kommer att ske vet bara "den innersta kretsen" på FMLOG. Det har väl varit på gång i minst 10 år? Jepp, den fanns inte att tillgå vid förrådet på varken p10 eller p4/t2 under 97/98. Då var det tshirt som gällde, med skillnaden att man fick två som tänktes räcka över året Jag kommer faktiskt inte ihåg om vi fick ha dem som yttersta plagg. Quote
dieseltrollet Posted June 13, 2008 Report Posted June 13, 2008 Skjorta M/59 ska tas ur bruk. När detta kommer att ske vet bara "den innersta kretsen" på FMLOG. Det har väl varit på gång i minst 10 år? Med tanke på att det just nu inte ska delas ut 90L FN till andra än Utlandsstyrkan så torde det dröja ett tag till fältskjorta med krage avvecklas... Quote
bushman Posted June 15, 2008 Report Posted June 15, 2008 Skjorta M/59 ska tas ur bruk. När detta kommer att ske vet bara "den innersta kretsen" på FMLOG. Det har väl varit på gång i minst 10 år? Med tanke på att det just nu inte ska delas ut 90L FN till andra än Utlandsstyrkan så torde det dröja ett tag till fältskjorta med krage avvecklas... kan hälsa att den knappt delas ut till US heller numera. bytesstopp gällde iaf för två veckor sedan på tsf skövde. tydligen är något nytt på väg. Quote
LeadHead Posted June 15, 2008 Report Posted June 15, 2008 Det låter ju klyftigt. Att låta en såpass behövlig persedel utgå innan en ersättre är i sikte...? Quote
dieseltrollet Posted June 15, 2008 Report Posted June 15, 2008 kan hälsa att den knappt delas ut till US heller numera.bytesstopp gällde iaf för två veckor sedan på tsf skövde. tydligen är något nytt på väg. Enligt skrivelsen om stopp för utdelning nationellt så var orsaken förseningar i leveranserna av uniformer, inte att 90L FN ska utgå. Att den inte delas ut till US i Skövde kan mycket väl bero på att de skickat iväg sina till LG eller centralförrådet i Karlsborg. Quote
wendes9091 Posted June 15, 2008 Report Posted June 15, 2008 min erf. är att den brittiska ylletröjan s.k wollypully:n är godkänd som yttersta plagg också bar den själv under GU som menig E. du måste dock sy en ficka för namnbricka Quote
Anders Posted June 16, 2008 Report Posted June 16, 2008 min erf. är att den brittiska ylletröjan s.k wollypully:n är godkänd som yttersta plagg också bar den själv under GU som menig E. du måste dock sy en ficka för namnbricka Vad har detta med t-shirt att göra? Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted July 22, 2008 Report Posted July 22, 2008 US+tsf skövde... M59 delas friskt ut på Kungsängen/Swedint fortfarande... Men vad har detta att göra med tshirts! Skjorta M/59 ska tas ur bruk. När detta kommer att ske vet bara "den innersta kretsen" på FMLOG. Det har väl varit på gång i minst 10 år? Med tanke på att det just nu inte ska delas ut 90L FN till andra än Utlandsstyrkan så torde det dröja ett tag till fältskjorta med krage avvecklas... kan hälsa att den knappt delas ut till US heller numera. bytesstopp gällde iaf för två veckor sedan på tsf skövde. tydligen är något nytt på väg. Quote
kronvrak Posted July 24, 2008 Report Posted July 24, 2008 Nämen, rent allmänt så ser jag skjorta som ett mer välklätt plagg än t-shirt (i officiella sammanhang, privat är jag militant t-shirtanvändare)Vad skulle du helst se när du går på banken/handlar kläder/köper bil/whatsoever: att försäljaren har skjorta (med uppkavlade ärmar om det känns passande) eller t-shirt? Vilket ger bäst intryck? Helt klart en t-shirt om temperaturen i lokalen är sådan att han ens funderar på att kavla upp ärmarna, iofs så bär banktjänstemän och säljare ofta slips och då är det ju en knäppt kavaj som gäller om de inte sitter. Har de skjorta och slips utan kavaj så ser det mycket bättre ut med en t-shirt då de i alla fall inte gör bort sig helt klädmässigt. Quote
Recommended Posts