Jump to content

PLCE 125 L vs. Berghaus Vulcan

Johan ES

Recommended Posts

Skall införskaffa en större ryggsäck för längre fjällturer/resor mm. Står lite i valet och kvalet mellan Berghaus Vulcan och brittiska arméns PLCE 125 L. Hur skiljer sig bärsystemet mellan dessa säckar? Vilken skulle du välja och varför?

Ser verkligen framemot åsikter från någon som har testat båda säckarna.

/Johan ES

Vulcan lätt . orsak bättre bärsystem .

PLCE ryggan bygger på att man har ett stridsbälte att vila ryggan på den har ett kast avbärarbälte .

Om jag får föreslå LOWE alpine istället .

Jag har beställt en + att jag har pillat på den o andra LOWE ryggor innan .

Vulcan är ju lite lägre och bredare vilket passar vissa ryggar och nackar (min tex) än den vanligare "höghusmodellen" på ryggsäck.

Har naturligtvis ingen anning om hur din rygg ser ut men det är nått att fundera på

Vulcan är ju lite lägre och bredare vilket passar vissa ryggar och nackar (min tex) än den vanligare "höghusmodellen" på ryggsäck.

Har naturligtvis ingen anning om hur din rygg ser ut men det är nått att fundera på

Dessutom finns (fanns?) tre olika storlekar för rygglängd på Berghaus Vulcan bärsystem.

Vulcan föreslår jag då ryggsäcken är civil men anpassad för mil vht altså tillskillnad från PLCEn så är inte Vulcan gjord av "lowest bidder".

Den har bättre mtrl och bättre design jämfört PLCN.

Dock om du köper Karrimore SABER kan du använda fickor mm från PLCEn till den.

GMY

Berghaus Atlas har lite annat bärsystem och annan öppning på sidfickorna. Även lockets utforming är annerlunda

Vet inte ens om modellen finns längre.

Gillar ialf min vulcan. Har en kompis som har plce och han gillar den skarpt.

En annan kompis har haft en Karrimor och den gick sönder på nolltid.

Bergans of Norway är himla goa.

Dessutom finns (fanns?) tre olika storlekar för rygglängd på Berghaus Vulcan bärsystem.

Om man är mellan 182 till 183 cm lång, vilken storlek ska man välja?

/Johan ES

• 1 month later...
Skall införskaffa en större ryggsäck för längre fjällturer/resor mm. Står lite i valet och kvalet mellan Berghaus Vulcan och brittiska arméns PLCE 125 L. Hur skiljer sig bärsystemet mellan dessa säckar? Vilken skulle du välja och varför?

Ser verkligen framemot åsikter från någon som har testat båda säckarna.

/Johan ES

Har testat båda och Berghaus är ett mycket bättre val tycker jag.

/Johan ES

Jag kör en 4 och tycker det funkar finfint :baskerPa: Tror inte 3 eller 4 spelar någon större roll. Vill minnas att gränsen 3/4 går vid 182 så det är ju hårfint.

Du får gärna motivera varför. Jag, liksom flera andra forumiter är intresserade av att veta just VARFÖR.

Det finns olika skäl men ett av dem är att Berghaus enligt mig är bekvämare och stabilare på ryggen. Avbärrarbältet på PLCE-säcken är ganska smalt och ger inte alls samma stöd. PLCE-säcken är nog minst lika stryktålig, om inte mer robust och stryktålig än Berghaus men om jag var tvungen att välja en av de två skulle jag välja Berghaus. Kan man få en PLCE (de finns i två rygglängder för övrigt) till ett ganska billigt pris är det en hyfsad säck att grisa runt med och slita på men Berghaus är nog ändå bättre, bekvämare och stabilare. PLCE är i grunden en efterapning av Berghaus Cyclops Crusader, som är nästan likadan som Vulcan fast med enklare bärsystem (platt ryggsida). Berghaus Crusader, ROC och Vulcan användes flitigt av brittiska soldater innan PLCE kom och efter att PLCE kommit är det många soldater, kanske särskilt bland de bättre förbanden, som ändå använder privat inköpta Vulcans. Vulcan är inte idealisk men en av de bättre militära ryggsäckarna man kan köpa för ett rimligt pris. På ebay och andra ställen dyker det ibland upp begagnade Crusader och ROC-ryggsäckar och de är nog minst lika bra som PLCE-säcken som i princip är en billigare kopia.

/Johan ES

Jag kör en 4 och tycker det funkar finfint :baskerPa: Tror inte 3 eller 4 spelar någon större roll. Vill minnas att gränsen 3/4 går vid 182 så det är ju hårfint.

Jag har en gammal 3:a och funderar på att köpa en ny 4:a då storlek 3 är för liten för mig. Fast jag har använt säcken utan problem sen början av 1990-talet så det spelar kanske inte så stor roll.

Edited by The Swede

• 2 weeks later...

Du får gärna motivera varför. Jag, liksom flera andra forumiter är intresserade av att veta just VARFÖR.

Enkelt, PLCE är tänkt att nyttjas med övriga brittiska stridsbältet vars buttpack skall ge lite extra stöd. Det ger då att PLCE'n kan upplevas som lite sladdrigare med ett sämre avbärarbälte.

Men ska du inte toklasta 94kg så spelar det nog inte så värst stor roll.

Bägge har sina fördelar och nackdelar. Jag har en Trident med PLCE-fickor, så jag har lite "best of both worlds".

• 4 weeks later...
  • BlåGul -1

Jag har nu vandrat ett antal mil i fjällterräng med min Vulcan packad med ca 20kg.

Det har fungerat alldeles utmärkt men om man ska köpa en ryggsäck för fjällmarscher enkom så rekommenderar jag att köpa en ramryggsäck av typen LK100/Ryggsäck 2000 eller Alaska alt Grönland. Dessa ger en högre tyngdpunkt vilket ger en bättre marschkomfort.

Vulcan-säcken är mer allround dock.

/K

hur är Lowe Alpine och vad kostar den?

och finns det nån "lillebror" till den på ca 60L?

isåfall, vad kostar den?

egentligen skall väl sägas att jag letar efter en rygga på ca 60L som kommer användas "sporadiskt" altså inget som kommer användas varje helg året om utan snarare kanske 3-4 ggr/år under vår, sommar och höst säsongen..

och då på "expeditioner" som inte överstiger 2 övernattningar.

vad reckomenderas då?

Edited by Skuggan

• 2 months later...

Berghaus gör bra ryggor!

Jag tycker dock bättre om Atlas modellen än Vulcan. Atlas har smartare och nyare design på tex fickor, lock och nedre dragkedjan.

Vill man köpa en Berghaus Atlas så finns där ett tyskt företag på ebay som säljer dom fortfarande. Atlas har gått ur Berghaus sortiment för ett tag sedan, så vill man fortfarande handla en sådan så finns det möjlighet.

Priset inkl dhl frakt till Sverige blir drygt 1900:-

Berghaus Atlas